Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  13.01.2024

Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem”

Udostępnij

Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje mi się, że spółka może wyłudzać takie opłaty – alarmuje jeden z naszych czytelników. Za parkowanie na chodniku operator parkingu chciał go obciążyć „opłatą dodatkową”. Jak przyznaje właściciel terenu – MOSiR – spółka zrobiła to bezprawnie.

18 listopada 2023 r. zaparkowałem samochód na parkingu MOSIR przy basenach, lodowisku i hali sportowej. Zapłaciłem za postój, ale i tak dostałem wezwanie do zapłaty 95 zł z powodu parkowania „niezgodnego z regulaminem” – opowiada jeden z naszych czytelników.

Pierwsza jego reklamacja została rozpatrzona negatywnie 30 listopada. Zadziałała dopiero kolejna, w której szczegółowo wykazał dlaczego za zaparkowanie na chodniku niesłusznie ukarano go opłatą dodatkową.

– W ramach jednostkowej decyzji wezwanie zostało anulowane – czytamy w odpowiedzi Apcoa. Pod pismem podpisał się „Dział reklamacji”.

W tym konkretnym przypadku przyznaliśmy swoją omyłkę i umorzyliśmy postępowanie windykacyjne oraz anulowaliśmy nałożoną opłatę dodatkową. Przeprowadziliśmy także spotkanie z kontrolerami, na którym pouczyliśmy ich raz jeszcze o zasadach nakładania opłat dodatkowych – informuje nas Filip Gruszczyński z Apcoa.

I choć opłatę udało się anulować to czytelnik prosi, by przyjrzeć się sprawie. Dodaje, że takie wezwanie otrzymał nie tylko on. – Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje mi się, że spółka może wyłudzać takie opłaty. Część osób zamiast złożyć reklamację woli zapłacić i mieć spokój.

Bez prowizji, ale z zyskiem za opłaty dodatkowe

W lutym zeszłego roku Apcoa wygrała przetarg na zarządzanie parkingiem MOSiR przy al. Zygmuntowskich 4. Mieści się tu Aqua Lublin, lodowisko i hala widowiskowo-sportowa im. Z. Niedzieli, gdzie grają lubelskie koszykarki.

Zgodnie w umową, jaką Apcoa zawarła z MOSIR-em, cały zysk z opłat za parkowanie zostaje w MOSiR. Na czym więc zarabia prywatna spółka? Zgarnia całość zysków z opłat dodatkowych. Zgodnie z dokumentacją przetargową – opłaty dodatkowe może naliczyć kierowcy za brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu parkowania.

Ile zarabia na takich opłatach? MOSIR nie posiada takich informacji. A Apcoa na to pytanie nie odpowiada. Przekonuje za to, że wcale możliwości nakładania opłat dodatkowych nie nadużywa.

Przyjęty model biznesowy nie jest nastawiony na wystawianie opłat dodatkowych kierowcom – zapewnia Filip Gruszyński. – Obowiązkiem APCOA jest kontrola przestrzegania regulaminu parkingu w celu zapewnienia kierowcom możliwości wygodnego zaparkowania samochodu.

Warto poskarżyć się też do MOSiR

– Zdarzają się ustne uwagi klientów korzystających z parkingu, na które Apcoa reaguje na bieżąco, dostosowując się do naszych wniosków. Wpłynęła też jedna pisemna skarga, która została rozpatrzona – informuje Aleksandra Romańska, rzeczniczka prasowa MOSIR.

Pisemną skargę na Apcoa do MOSiR wniósł nasz czytelnik. A miejska spółka interweniowała w tej sprawie u operatora parkingu.

Spółka MOSiR wystosowała do Apcoa w dn. 20.11.2023 r. pismo w którym przypomnieliśmy, że zgodnie z punktem 8.4 Regulaminu Parkingu Niestrzeżonego Apcoa może wystawiać opłaty dodatkowe tylko i wyłącznie w przypadku gdy pojazd zablokuje przejazd, drogę pożarową lub zajmie miejsce przeznaczone dla osób niepełnosprawnych bez stosownego upoważnienia – informuje Aleksandra Romańska.

Podkreśla przy tym, że Apcoa nie ma prawa do karania kierowców jeśli zaparkują poza wyznaczonym miejscem, ale nie blokują przejazdu, drogi pożarowej czy niebieskiej koperty.

Wygląda jednak na to, że pismo MOSiR nie przyniosło oczekiwanych efektów. 10 dni później spółka Apcoa negatywnie rozpatrzyła pierwszą reklamację naszego czytelnika.


APCOA PARKING POLSKA jest częścią Grupy APCOA, która jest obecna w 13 europejskich krajach gdzie – jak chwali sie na swojej stronie internetoweej – zarządza liczbą „1,5 mln miejsc parkingowych w ponad 9, 5 tys. obiektach”

W Polsce parkometry Apcoa coraz częściej można spotkać pod galeriami handlowymi, hotelami, szpitalami, na lotniskach czy właśnie na parkingach należacych do miast. W Lublinie – poza parkingiem MOSiR przy al. Zygmuntowkich – obsługuje też CHR Plaza, miejsca porkingowe na Wrońskiej (parking wspólnoty mieszkaniowej) czy przed sklepami sieci Lidl na Willowej i Lwowskiej.

Przedstawia się jako „zaufany partner prywatnych i publicznych właścicieli nieruchomości”, który „maksymalizuje osiągane przez nich przychody i zyski.” Ten model biznesowy znakomicie się sprawdza. Apcoa Parking Polska z roku na rok notuje coraz większe przychody i zyski. W sprawozdaniu finansowym spółki za 2022 rok jest mowa o przychodach ponad 82 mln zł. Firma zanotowała 5,5 mln zł zysku. W tym czasie zatrudniała 474 osoby, z czego tylko 95 na umowach o pracę, i obsługiwała 900 parkingów w całym kraju.

Uważasz, że operator parkingu niesłusznie ukarał cię „opłatą dodatkową”? Składałeś reklamację, ale nie została uznana? Opowiedz nam o tym. Piszcie na adres [email protected]

Na zdjęciu głównym: Parkometr Apcoa na parkingu MOSiR przed Aqua Lublin. Fot. Krzysztof Kowalik

14 odpowiedzi na “Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem””

  1. Aleks pisze:

    Opłaty przy aqua to jest nieporozumienie. Bilet na aqua i tak jest drogi, a do tego klient jest obarczany dodatkową opłatą i stresem. Ja osobiście omijam aqua. Generalnie jeżeli miasto buduje dworzec za 350 mln zł to raczej je stać na bezpłatne parkingi pod miejskimi obiektami sportowymi. Poza tym, ceny w Lublinie są z kosmosu – proszę sprawdzić koszty korzystania z obiektów sportowych w Warszawie.

  2. Artur Waśkowiak pisze:

    W Poznaniu też ta firma oszukuje. Dwa razy próbowali mnie oszukać.złodziejska firma. Raz nie działał biletomat z możliwością placenia karta. A drugi raz stanąłem, poszedłem do Lidla rozmienić pieniądze i idąc do biletomatu zauważyłem że just jest kartka z wezwaniem.

  3. Tede pisze:

    Regulamin jest niezgodny z prawem, klient nie ma żadnego prawa do obrony!! Tak tak… powodem nie może być to że klient nie widział znaku, parkomatu, a nawet to że parkomat nie wydał biletu…. w normalnym cywilizowanym kraju można się bronić, wystarczy paragon ze sklepu, monitoring z parkingu ( chodzi tutaj głównie
    o parkingi gdzie 60 czy 90 minut jest darmowe)

  4. Ofiara pisze:

    Też to mam w Krakowie. Oni jak sępy polują bez wnikliwej oceny sytuacji. Będę reklamował tracąc czas mimo posiadanego biletu parkingowego przy Lidl w rejonie Libertów. Jak tu szanować porządek w bezprawnych działaniach podobnych firm tolerowanych przez t.zw przepisy – rzekomo zgodne z prawem

  5. 1234 pisze:

    Apcoa oszukuje i naciąga kierowców na kilka różnych sposobów UOKiK powinien dobrze przyjrzeć się tej firmie, nie może tak być że zwykły obywatel jest karany za najmniejsze przewinienie a duża firma jest bezkarna.

  6. Kanzo pisze:

    Dokładnie ta firma to jest jedno wielkie oszustwo. Podobna sytuację miałem na parkingu lerua Merlin na połczyńskiej w Warszawie . Na całym parkingu napisy że nie trzeba zostawić baletu za szybą , przychodzę ze sklepu a tu mandat na szczęście nie wyrzuciłem biletu reklamację uwzględnili ale nie potrafią wyjaśnić zaistniałej sytuacji. Już kilkukrotnie pisałem o tym z nimi i nic.

  7. ME pisze:

    Parkingi które ma „EUROPARK”Też oszukują klientów i każą płacić nie słusznie,a reklamacje są oddzucane….
    I musiałem zapłacić!!!!!
    Złodzieje i tyle!!!!

  8. Marek pisze:

    Panie ME niesłusznie pisze się razem.

  9. Cyprian Kuna pisze:

    Mnie dzisiaj pod Lidlem w Bydgoszczy też próbowali oszukać, normalnie pobrałem bilet z parkomatu ale wrzucili wezwanie do zapłaty za szybę. Dla mnie to najgorsze możliwe oszustwo, gorsze chyba niż naciąganie przez telemarketerów.

  10. Wezwanie do zapłaty APCOA pisze:

    Mnie spotkała podobna sytuacja , Gdynia, przychodnia lekarska Euromedicus na Czechosłowackiej, jest tam bardzo mało miejsc wyznaczonych do parkowania, a miejscami zarzadza firma APCOA. Tego dnia jadąc do Przychodni zaparkowałam na chodniku zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, nie łamiąc żadnych przepisów ustawy. Dodatkowo zapłaciłam za postój a i tak dostałam wezwanie do zapłaty za parkowanie niezgodne z regulaminem. Napisałam odwołanie ale firma stwierdziła że wezwanie jest prawidłowo wystawione. Do tego tak długo czekali z odpowiedzią abym nie mogła skorzystać z pomniejszonej opłaty opłacając a ciągu 7 dni. Jak dla mnie jest to celowe działanie nieuczciwe polegające na wyłudzaniu pieniedzy. A to wszystko jak piszą zgodnie z ich regulaminem. Regulamin? Jest tablica z informacją o płatnościach za parking i coś małym druczkiem napisane na wysoko umieszczonej tablicy tak że nie nie można tego przeczytać. Wolałabym te pieniądze przekazać na jakiś szczytny cel a nie nabijać kabzę w mojej opinii nieuczciwej firmie. Anna.K.

  11. Stanisław pisze:

    Wezwanie umieszczone na skraju prawej wycieraczki na nalepce rejestracyjnej wieczorem jest niedostrzegalne!A można umieścić przed oczami kierowcy: wtedy wyjmuję z kieszeni pobrany bilet, sprawdzam czy nie przekroczyłem limitu i reklamuję! To są te sprytne sztuczki operatora cwaniaka! Po 3. dniach zauważyłem wezwanie a bilet dawno w śmieciach. Co na to OPERATOR!?!?!? z jego kodeksem dobrych praktyk!?!?!?

  12. Stanisław pisze:

    Jak wyżej!

  13. Stanisław pisze:

    Czy ktoś może mi pomóc?

  14. Stanisław pisze:

    Ręce opadają!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *