Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  21.09.2023 19:04

Nadjeżdża rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie. Likwidacja linii i tworzenie nowych

Nadjeżdża rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie. Likwidacja linii i tworzenie nowych

Udostępnij

Linie numer 1, 4 czy 11 mają zostać skasowane. Wiele innych ma zmienić trasy. Powstaną też linie przyśpieszone. Taki jest plan na miejską komunikację w Lublinie. Właśnie rozpoczynają się konsultacje społeczne i można zgłaszać uwagi do szkicu tej rewolucji.

Po rozpatrzeniu uwag zgłoszonych przez mieszkańców i po zaakceptowaniu nowej koncepcji na komunikację miejską w Lublinie, zmiany mają wejść w życie na początku 2024 roku. Taki jest zamiar Zarządu Transportu Miejskiego i jest to ściśle związane z powstaniem Dworca Metropolitalnego. Formalnie nazywa się już Dworzec Lublin i znajduje się przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie Dworca PKP Lublin Główny.

Budowa zakończy się w październiku, ale nie od razu dworzec będzie funkcjonował. – Planujemy otwarcie na początku 2024 roku – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina i dodaje, że wcześniej obiekt będzie dostępny dla mieszkańców, aby mogli się z nim zapoznać. Przewoźnicy mają jednak zacząć korzystać z dworca na początku przyszłego roku.

Ma to być centrum komunikacyjne ułatwiające pasażerom przesiadanie się z autokarów do pociągów, z miejskich autobusów do autokarów…

Dworzec wymaga zmian

Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie tłumaczy, że zakończenie budowy przy Dworcowej jest „wisienką na torcie” zmian w komunikacji wdrażanych od 10 lat. Samo powstanie dworca powoduje, że konieczne są poważne modyfikacje w działaniu systemu autobusów i trolejbusów. A do tego ZTM przygotowywało się dwa lata. Razem z firmą Trako liczyło pasażerów, analizowało kursy linii, zbierało opinie mieszkańców. I to wszystko zaowocowało planem na komunikację. – Ostatnia tak poważna miała miejsce w 1973 roku – mówi Malec.

Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie i Tomasz Fulara prezes MPK Lublin (Fot. sko)

Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której przygotowujemy się już od dłuższego czasu, ma dostosować komunikację miejską do nowych realiów i potrzeb, jakie przyniesie oddanie do użytkowania Dworca Lublin – dodaje dyrektor, ale to nie jedyny cel. ZTM chce też skrócić czasu podróży, zwiększyć dostępność komunikacyjną. – Nową siatką objąć te rejony miasta, które do tej pory komunikacji nie miały – tłumaczy.

Cele zmian

  • Nowy dworzec ma być lepiej skomunikowany z największymi dzielnicami Lublina. To 12 linii dziennych plus 8 linii jeżdżących przez pobliską ul. Kunickiego.
  • Mają powstać linie przyspieszone oznaczone numerami 301 i 302. Będą łączyć największe osiedla ze Śródmieściem.
  • Ma się rozpocząć obsługa komunikacyjna ulic: Zelwerowicza, Królowej Bony, Zygmunta Augusta, Dunikowskiego, Wyścigowej, Zachodniej i części Głębokiej.

Nr 1 już nie będzie

Mamy zmierzoną komunikację bezwzględnie i bardzo dobrze – mówi Malec i wskazuje, że na tej podstawie wybrano linie do skasowania i proponuje się powstanie nowych.

Proponowane nowe linie to: 27, 301, 302 i 951. Zmienione mają zostać trasy połowy wszystkich linii. Ich numery to: 3, 5, 6, 7, 8, 13, 17, 18, 20, 22, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 50, 52, 54, 70, 73, 74, 150, 154, 157, 160, 161 i 950. Co do planów likwidacji, to ten los ma spotkać 1, 4, 11, 21, 904.

Malec zapewnia, że likwidacja nie oznacza, że pasażerowie korzystający dziś z tych linii zostaną bez autobusów. Przyjrzyjmy się linii nr 1 Żeglarska – Pancerniaków. Kiedy jej zabraknie na odcinku Żeglarska – Dworzec PKP będzie jeździła linia nr 13. Odcinek Pancerniaków – Kalina ma obsługiwać linia nr 8 a tzw. starą Kalinę linie nr 8.

Konsultacje społeczne

Z proponowanymi zmianami można się zapoznać w tym miejscu. Do 13 października opinie będą przyjmowane pod adresem mailowym [email protected], poprzez elektroniczny formularz na stronie ZTM a w tradycyjnej formie uwagi można przesłać na adres Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, ul. Nałęczowska 14, 20-701 Lublin.

Co do bliższego poznania planu zmian, to najpierw zrobią to miejscy radni na spotkaniu 26  września. Dzień później stanie się tak w przypadku rad dzielnic.

Spotkania z mieszkańcami wyznaczono na:

• 2 października (poniedziałek) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 58 przy ul. Berylowej 7. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czuby Południowe, Czuby Północne, Rury, Węglin Południowy, Węglin Północny, Wrotków i Zemborzyce;
• 3 października (wtorek) w godz. 17.00-19.00, Zespół Szkół nr 12 przy ul. Sławinkowskiej 50. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czechów Południowy, Czechów Północny, Konstantynów, Sławin, Sławinek i Szerokie;
• 4 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 23 przy ul. Podzamcze 9. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Hajdów-Zadębie, Kalinowszczyzna, Ponikwoda i Tatary;
• 11 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Kunickiego 116. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Abramowice, Bronowice, Dziesiąta, Felin, Głusk, Kośminek, Za Cukrownią;
• 12 października (czwartek) w godz. 17.00-19.00, s. 2 w Ratuszu przy pl. Łokietka 1. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Stare Miasto, Śródmieście, Wieniawa transmitowane na stronie lublin.eu z tłumaczeniem na Polski Język Migowy.

Na zdjęciu: ZTM i Ratusz chcą zaprezentowane zmiany wprowadzić w życie z początkiem 2024 roku (Fot. UM Lublin)

Polecamy

Brak polecanych postów.