Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  21.09.2023

Nadjeżdża rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie. Likwidacja linii i tworzenie nowych

Udostępnij

Linie numer 1, 4 czy 11 mają zostać skasowane. Wiele innych ma zmienić trasy. Powstaną też linie przyśpieszone. Taki jest plan na miejską komunikację w Lublinie. Właśnie rozpoczynają się konsultacje społeczne i można zgłaszać uwagi do szkicu tej rewolucji.

Po rozpatrzeniu uwag zgłoszonych przez mieszkańców i po zaakceptowaniu nowej koncepcji na komunikację miejską w Lublinie, zmiany mają wejść w życie na początku 2024 roku. Taki jest zamiar Zarządu Transportu Miejskiego i jest to ściśle związane z powstaniem Dworca Metropolitalnego. Formalnie nazywa się już Dworzec Lublin i znajduje się przy ul. Dworcowej w sąsiedztwie Dworca PKP Lublin Główny.

Budowa zakończy się w październiku, ale nie od razu dworzec będzie funkcjonował. – Planujemy otwarcie na początku 2024 roku – mówi Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina i dodaje, że wcześniej obiekt będzie dostępny dla mieszkańców, aby mogli się z nim zapoznać. Przewoźnicy mają jednak zacząć korzystać z dworca na początku przyszłego roku.

Ma to być centrum komunikacyjne ułatwiające pasażerom przesiadanie się z autokarów do pociągów, z miejskich autobusów do autokarów…

Dworzec wymaga zmian

Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie tłumaczy, że zakończenie budowy przy Dworcowej jest „wisienką na torcie” zmian w komunikacji wdrażanych od 10 lat. Samo powstanie dworca powoduje, że konieczne są poważne modyfikacje w działaniu systemu autobusów i trolejbusów. A do tego ZTM przygotowywało się dwa lata. Razem z firmą Trako liczyło pasażerów, analizowało kursy linii, zbierało opinie mieszkańców. I to wszystko zaowocowało planem na komunikację. – Ostatnia tak poważna miała miejsce w 1973 roku – mówi Malec.

Grzegorz Malec, dyrektor ZTM w Lublinie i Tomasz Fulara prezes MPK Lublin (Fot. sko)

Reorganizacja obecnego układu połączeń linii autobusowych i trolejbusowych, do której przygotowujemy się już od dłuższego czasu, ma dostosować komunikację miejską do nowych realiów i potrzeb, jakie przyniesie oddanie do użytkowania Dworca Lublin – dodaje dyrektor, ale to nie jedyny cel. ZTM chce też skrócić czasu podróży, zwiększyć dostępność komunikacyjną. – Nową siatką objąć te rejony miasta, które do tej pory komunikacji nie miały – tłumaczy.

Cele zmian

  • Nowy dworzec ma być lepiej skomunikowany z największymi dzielnicami Lublina. To 12 linii dziennych plus 8 linii jeżdżących przez pobliską ul. Kunickiego.
  • Mają powstać linie przyspieszone oznaczone numerami 301 i 302. Będą łączyć największe osiedla ze Śródmieściem.
  • Ma się rozpocząć obsługa komunikacyjna ulic: Zelwerowicza, Królowej Bony, Zygmunta Augusta, Dunikowskiego, Wyścigowej, Zachodniej i części Głębokiej.

Nr 1 już nie będzie

Mamy zmierzoną komunikację bezwzględnie i bardzo dobrze – mówi Malec i wskazuje, że na tej podstawie wybrano linie do skasowania i proponuje się powstanie nowych.

Proponowane nowe linie to: 27, 301, 302 i 951. Zmienione mają zostać trasy połowy wszystkich linii. Ich numery to: 3, 5, 6, 7, 8, 13, 17, 18, 20, 22, 24, 25, 26, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 50, 52, 54, 70, 73, 74, 150, 154, 157, 160, 161 i 950. Co do planów likwidacji, to ten los ma spotkać 1, 4, 11, 21, 904.

Malec zapewnia, że likwidacja nie oznacza, że pasażerowie korzystający dziś z tych linii zostaną bez autobusów. Przyjrzyjmy się linii nr 1 Żeglarska – Pancerniaków. Kiedy jej zabraknie na odcinku Żeglarska – Dworzec PKP będzie jeździła linia nr 13. Odcinek Pancerniaków – Kalina ma obsługiwać linia nr 8 a tzw. starą Kalinę linie nr 8.

Konsultacje społeczne

Z proponowanymi zmianami można się zapoznać w tym miejscu. Do 13 października opinie będą przyjmowane pod adresem mailowym [email protected], poprzez elektroniczny formularz na stronie ztm.lublin.eu a w tradycyjnej formie uwagi można przesłać na adres Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie, ul. Nałęczowska 14, 20-701 Lublin.

Co do bliższego poznania planu zmian, to najpierw zrobią to miejscy radni na spotkaniu 26  września. Dzień później stanie się tak w przypadku rad dzielnic.

Spotkania z mieszkańcami wyznaczono na:

• 2 października (poniedziałek) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 58 przy ul. Berylowej 7. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czuby Południowe, Czuby Północne, Rury, Węglin Południowy, Węglin Północny, Wrotków i Zemborzyce;
• 3 października (wtorek) w godz. 17.00-19.00, Zespół Szkół nr 12 przy ul. Sławinkowskiej 50. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Czechów Południowy, Czechów Północny, Konstantynów, Sławin, Sławinek i Szerokie;
• 4 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 23 przy ul. Podzamcze 9. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Hajdów-Zadębie, Kalinowszczyzna, Ponikwoda i Tatary;
• 11 października (środa) w godz. 17.00-19.00, Szkoła Podstawowa nr 1 przy ul. Kunickiego 116. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Abramowice, Bronowice, Dziesiąta, Felin, Głusk, Kośminek, Za Cukrownią;
• 12 października (czwartek) w godz. 17.00-19.00, s. 2 w Ratuszu przy pl. Łokietka 1. Spotkanie dla mieszkańców dzielnic: Stare Miasto, Śródmieście, Wieniawa transmitowane na stronie lublin.eu z tłumaczeniem na Polski Język Migowy.

Na zdjęciu: ZTM i Ratusz chcą zaprezentowane zmiany wprowadzić w życie z początkiem 2024 roku (Fot. UM Lublin)

4 odpowiedzi na “Nadjeżdża rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie. Likwidacja linii i tworzenie nowych”

  1. kronikidewelorozwoju pisze:

    Ciekawa sprawa … Biorąc pod uwagę, że Budowniczy Detroit nad Bystrzycą przez 12+ lat wdrażał skutecznie plan wygaszania mpk, jedynym celem tej planowanej rewolucji, jaki mogę sobie wyobrazić, będzie wbicie gwoździa do trumny obecnie funkcjonującego dworca pks poprzez takie ustawienie tras, żeby omijały ten obiekt. Wszystko P0 to, żeby likwidacja tego dworca i sprzedaż terenu dewelo-buraczkom zaczęła się jawić jako :historyczna konieczność”. A dla „plebsu”, który nadal korzysta z usług mpk, będzie tylko coraz gorzej, drożej i wolniej (jaką wagę Dewelo-Duce przywiązuje do „konsultacji społecznych” mieliśmy się okazję przekonać wielokrotnie.)

  2. marorg45 pisze:

    Jak tu odpowiedzieć na takie brednie?!

  3. BartekK pisze:

    Brak w języku polskim epitetów na tych tłuków od komunikacji miejskiej.
    Najpierw wyznaczanie idiotycznych tras po zygzakach, zagęszczanie przystanków i bezsensowne godziny alternatywnych kursów, a potem „panie, bo to piniendzy ni ma, nikt nie jeździ trza zlikwidować”.

  4. Artur pisze:

    W Lublinie należałoby zlikwidować całkowicie ta komunikację. Łatwo jest zasuwać że te autobusy tylko tworzą korki. Nie jest to Warszawa że z punktu A do punktu B, masz 40 KM. Tu spokojnie rowerem dojedziesz nawet na drugi koniec miasta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *