var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Znamy już termin otwarcia Dworca Lublin – bo tak oficjalnie nazywa się nowo wybudowany obiekt przy ul. Dworcowej. A rzutem na taśmę Budimex podpisał kolejny aneks do umowy i zlecenie na wykonanie podświetlanego napisu.
Jak ustaliśmy nieoficjalnie, lublinianie będą mogli po raz pierwszy wejść na teren dworca i samego budynku 13 i 14 stycznia 2024 roku. Dzień wcześniej pojawią się tam oficjalni goście.
Ale Zarząd Transportu Miejskiego, który poprosiliśmy o potwierdzenie tej daty, nie udzielił jednoznacznej odpowiedzi. Zamiast niej dostaliśmy „okrągłą” formułkę: „Zbliżamy się do zakończenia odbiorów technicznych i rozważane jest zorganizowanie wydarzenia promującego inwestycję ważną dla wszystkich mieszkańców miasta i regionu” – odpisała nam Monika Fisz, rzeczniczka prasowa ZTM. „Decyzje dotyczące zakresu, daty i szczegółów ewentualnego wydarzenia będą podejmowane po zakończeniu odbiorów i adaptacji Dworca Lublin przez Zarząd Transportu Miejskiego, jako użytkownika budynku” – dodała.
Ale wiemy, że ZTM szykuje atrakcje właśnie na weekend 12-14 stycznia. Pierwszy dzień będzie zarezerwowany dla najważniejszych gości – władz i polityków. ZTM, który będzie zarządzał dworcem – ma zamiar zaprosić przedstawicieli miasta, radnych, senatorów, posłów oraz szefów firm realizujących projekt. Ta część odbędzie się w piątek w godz. 10-14.
Zwykli mieszkańcy będą mogli zajrzeć do środka budynku dworca i pospacerować wokół niego w sobotę i niedzielę, w ramach dni otwartych, w godz. 12-18. ZTM rozesłał już do firm zajmujących się eventami zapytanie w sprawie organizacji tego wydarzenia. Dużo atrakcji ma być przygotowanych dla dzieci, w tym gra miejska, animacje, koncerty, pokazy sztukmistrzów, słodycze i balony. Będą przejazdy zabytkowymi pojazdami i pokazy najnowocześniejszego taboru. Lublinianie na nowy dworzec będą mogli prawdopodobnie dojechać za darmo specjalnymi liniami. Będzie też kawa, herbata i foodtrucki, a każdy będzie mógł zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle olbrzymiej ramki.
Nie wiadomo jeszcze, czy dni otwarte będą jednocześnie związane z otwarcie dworca w sensie funkcjonalnym, czyli do obsługi ruchu pasażerskiego. „Samo otwarcie dworca będzie możliwe po zakończeniu procedury trwających odbiorów i uzyskania pozwolenia na użytkowanie. Zakładamy, że nastąpi to z początkiem 2024 r.” – dodała Monika Fisz.
Miś naszych czasów, czyli opóźnienia, aneksy i CBA
Dworzec Lublin to największa inwestycja realizowana przez miasto w ostatnich latach. Budowa ruszyła w styczniu 2021 roku. Pierwotnie miała kosztować mniej i zakończyć się szybciej, ale nic z tych planów nie wyszło. Główny wykonawca – firma Budimex – wielokrotnie zgłaszał konieczność wykonania dodatkowych, nie ujętych w planie robót, a także domagał się – z uwagi na rosnące ceny towarów i usług – większych pieniędzy za wykonane prace. Ratusz szedł spółce na rękę.
Zgodnie pierwszymi założeniami dworzec miał być gotowy do końca lipca 2022, ale termin był kilka razy przesuwany. Razem z terminami zmieniały się koszty inwestycji. Pierwotnie było to 237 mln zł, skończyło się na 340 mln zł, z czego 194 mln złotych pochodzi z dofinansowania unijnego. Rzutem na taśmę, bo na tydzień przed zakończeniem pracy przy Dworcu Lublin, miasto podpisało z Budimexem kolejny aneks, już z numerem 26., tym razem na 172,5 tys. zł, na wykonanie prac przewidzianych tzw. protokołem konieczności. I nie była to ostatnia umowa zawarta z tą spółką przez Ratusz: 141,5 tys. zł Budimex dostanie za wykonanie i montaż podświetlanego, przestrzennego napisu „Dworzec Lublin”, który stanie na dachu. Tę umowę podpisano 16 października, czyli na 4 dni przed oficjalnym zakończeniem robót.
Uległość władz miasta wobec Budimexu ostro krytykowali radni opozycyjnego klubu PiS w Radzie Miasta. – Chyba będziemy mieli misia naszych czasów w Lublinie – mówił przed kilkoma miesiącami Piotr Breś (PiS), szef tego klubu, wytykając, że miasto zawarło wówczas już 17 aneksów do umowy opiewające na 51 mln zł.
Rada decydowała wówczas o przyznaniu dodatkowego wynagrodzenia dla Budimexu w wysokości 49 mln zł netto (około 60 mln zł brutto) – Chcecie obrzydzić dworzec mieszkańcom, ale to się wam nie uda. To samobójcza polityka – odpowiadał radnym PiS wyraźnie poirytowany prezydent Krzysztof Żuk. Ostatecznie głosami radnych z jego klubu dodatkowe pieniądze dla Budimexu zostały przegłosowane.
Wątpliwości co do wydatków na dworzec nabrało nawet Centralne Biuro Antykorupcyjne, które w maju weszło do Ratusza z kontrolą tej inwestycji. Miała zakończyć się w sierpniu, ale została przedłużona do końca lutego przyszłego roku. Agenci badają umowy zawierane przez miasto z Budimexem.
Nowocześnie, ekologicznie i gigantycznie
Nowy dworzec ma i zachwycać podróżnych, i być dla nich przyjazny. Powstał trzykondygnacyjny budynek z podziemnym parkingiem dla 174 samochodów. Na dachu znajduje się plac zabaw.
Dworzec Lublin, szerzej Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego to:
trzykondygnacyjny budynek,
parking podziemny dla 174 samochodów,
122 miejsca postojowe dla autobusów i busów,
53 stanowiska dla autobusów komunikacji dalekobieżnej i regionalnej,
13 stanowisk dla komunikacji miejskiej,
4 stanowiska ładowania autobusów elektrycznych,
166 miejsc postojowych w obiektach Park&Ride,
67 stanowisk postojowych w obiektach Bike&Ride,
11 stanowisk postojowych w obiektach Kiss&Ride,
około 6 km wybudowanych/przebudowanych linii trolejbusowych i autobusowych,
1,3 km wybudowanej infrastruktury rowerowej,
nasadzenia około 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych.(źródło: lublin.eu)
W ramach inwestycji przebudowano m.in. ul. Pocztową, pl. Dworcowy, Młyńską i fragment ul. 1 Maja, przy okazji wycinając 152 drzewa.
Docelowo ma tu zostać przeniesiony ruch pasażerski z dworca przy al. Tysiąclecia. Zmienią się też trasy niektórych linii komunikacji miejskiej, o czym pisaliśmy tutaj.
Na zdjęciu: Wrzesień 2021 r., prezydent Lublina Krzysztof Żuk na placu budowy. Dworzec Metropolitalny miał być pierwotnie gotowy już w lipcu 2022 roku
Fot. Krzysztof Żuk/ Facebook
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
340 mln za trzy dni mega-lansu Dewelo-Duce.
340 mln za możliwość postawienia 300 apartamĘtów na Podzamczu.
340 mln, żeby ubogacić Budimexyków.
Warto? Oczywiście, że TAK – dla dewelo-bandy to przedsięwzięcie to wielki sukces. Dla mieszkańców miasta-wydmuszki – katastrofa.
Plac zabaw na dachu??? A zimą do stanowiska za… kawał drogi z ciepłego holu! Czy ktoś kiedyś widział nowoczesny dworzec autobusowy??? Za taki bubel ktoś pójdzie siedzieć!
Może to i dobrze, że pierwszy dzień będzie dla VIP-ów. Przynajmniej zobaczą jak ten dworzec wygląda, bo jest pewne, że ich noga więcej tam nie postanie. Wsiądą do swoich Volvo albo innych limuzyn, a plebs będzie czekał godzinami na bieda-busy.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ja jako mieszkaniec Lublina już byłem na terenie i budynku nowego dworca Lublin. Dla mnie jest bardzo dobrze zaprojektowany i wykonany
NAJWAŻNIEJSI goście, szkoda tylko, że to nie oni będą jeździć tymi busami ????
340 mln za trzy dni mega-lansu Dewelo-Duce.
340 mln za możliwość postawienia 300 apartamĘtów na Podzamczu.
340 mln, żeby ubogacić Budimexyków.
Warto? Oczywiście, że TAK – dla dewelo-bandy to przedsięwzięcie to wielki sukces. Dla mieszkańców miasta-wydmuszki – katastrofa.
I tak się nieźle wyrobili planowane 237 mln wydane 340 mln. Przekop mierzei planowane 880 mln a wydane 2,15 miliarda.
Plac zabaw na dachu??? A zimą do stanowiska za… kawał drogi z ciepłego holu! Czy ktoś kiedyś widział nowoczesny dworzec autobusowy??? Za taki bubel ktoś pójdzie siedzieć!
Może to i dobrze, że pierwszy dzień będzie dla VIP-ów. Przynajmniej zobaczą jak ten dworzec wygląda, bo jest pewne, że ich noga więcej tam nie postanie. Wsiądą do swoich Volvo albo innych limuzyn, a plebs będzie czekał godzinami na bieda-busy.
Łysy w hełmie Budimexu czego mnie to kompletnie nie dziwi, nie wiem ????