Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  01.06.2023 15:35

Agenci CBA w Ratuszu. Prześwietlą budowę dworca metropolitalnego

Udostępnij

Lubelska Delegatura Centralnego Biura Antykorupcyjnego weszła z kontrolą do Urzędu Miasta.

Komunikat biura prasowego CBA jest oszczędny w formie. Dowiadujemy się z niego, że sprawę prowadzą funkcjonariusze Wydziału Postępowań Kontrolnych, a kontrola rozpoczęła się w poniedziałek 29 maja i dotyczy „określonych przepisami prawa procedur podejmowania i realizacji decyzji w przedmiocie umowy na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego (ZCK) dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego (LOF), zawartej pomiędzy Gminą Lublin, Zarządem Dróg i Mostów w Lublinie oraz Zarządem Transportu Miejskiego w Lublinie, a wykonawcą spółką BUDIMEX S.A.”

Zakończenie kontroli planowane jest na 28 sierpnia 2023 r., ale – jak zaznacza agencja – może zostać przedłużona o kolejne 6 miesięcy.

Przypomnijmy, że budowa ZCK to największa inwestycja prowadzona w tej kadencji samorządu i sztandarowa inwestycja prezydenta Krzysztofa Żuka (PO). Obejmuje m.in. budową dworca metropolitalnego, przebudowę przyległych ulic, w tym m.in. 1-go Maja, Gazowej, Stadionowej. Pierwotna wartość kontraktu ze spółką Budimex to prawie 200 mln zł, ale wielokrotnie była zmieniana aneksami. Samo zakończenie budowy było już 3-krotnie przekładane. Pierwotnie Dworzec Lublin (to już oficjalna nazwa) miał być gotowy w lipcu zeszłego roku. Najnowszy termin to październik tego roku.

Na majowej sesji radni („za” byli wyłącznie ci z klubu prezydenta) zgodzili się dołożyć do budowy dworca kolejne 49 mln zł netto, czyli około 60 mln zł brutto. To efekt ugody, jaką gmina Lublin zawarła z Budimexem, który m.in. ze względu na rosnące ceny towarów i usług domagał się od miasta większej zapłaty. Szef opozycyjnego klubu PiS Piotr Breś podczas obrad określił, że budowa dworca to „miś naszych czasów”. Dopytywał, dlaczego miasto nie nakłada kar na projektantów i wykonawcę w związku z rosnącymi kosztami i nie dotrzymywaniem terminów. W odpowiedzi poirytowany prezydent Krzysztof Żuk (PO) wypomniał sztandarowe inwestycje rządu PiS: przekop Mierzei Wiślanej, którego koszty wzrosły z pierwotnych 880 do 2 mld 127 mln, czy budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego. A dworzec metropolitalny w Lublinie określił jako „wizerunkową inwestycję”.

Opozycyjny PiS zapowiedział jeszcze przed sesją, że w sprawie inwestycji przy Dworcowej wystąpi do Najwyższej Izby Kontroli. I tak się stało: – 29 maja złożyliśmy w lubelskiej delegaturze NIK wniosek o przeprowadzenie kontroli doraźnej – powiedział w czwartek Jawnemu Lublinowi Piotr Breś, przewodniczący klubu PiS w Radzie Miasta Lublin. Jak czytamy w piśmie do NIK „Od dnia zawarcia umowy z Budimex SA do dnia złożenia niniejszego wniosku umowa była kilkunastokrotnie aneksowana, w tym w szczególności w zakresie terminu i ceny wykonania robót”. A wartość tych ostatnich wzrosła z 200 do ponad 300 mln zł.

Jednocześnie przewodniczący Breś przyznał, że jest zaskoczony decyzją CBA o przeprowadzeniu kontroli w Ratuszu i zaprzeczył, by jego partia składała w tej sprawie wnioski do agencji.

Z kolei rzeczniczka Ratusza Katarzyna Duma przekazała nam, że urząd „udostępni kontrolerom wszelkie dokumenty konieczne do przeprowadzenia kontroli i udzieli niezbędnych informacji„. Dodała, że wartość projektu to prawie 340 mln zł, z czego blisko 194 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

Na zdjęciu: Prezydent Lublina Krzysztof Żuk na placu budowy Dworca Metropolitalnego. Łącznie koszty budowy wrosły już z 200 mln do ponad 300 mln zł. Fot. Miasto Lublin

Jedna odpowiedź do “Agenci CBA w Ratuszu. Prześwietlą budowę dworca metropolitalnego”

  1. kronikidewelorozwoju pisze:

    Niestety, jak należy się spodziewać, ta pokazówka nie przyniesie żadnych konkretnych efektów, które mogłyby powstrzymać procesy dewelo-ubogacania, ponieważ organy kontroli nie posiadają narzędzi, które pozwoliłyby zidentyfikować i napiętnować sedno motywacji budowy tego bizancjum, tj. żądzy „oczyszczenia” terenów atrakcyjnych dla dewelo-buractwa (terenu obecnego dworca pks) poprzez zmianę funkcji – z publicznej na prywatną (ynwestycje akademikowe) poprzez przeniesienie tej pierwszej w lokalizację, której jedyną „zaletą” jest brak atrakcyjności względem dewelo-rozwijania (dokładnie na tej samej zasadzie planowana jest akcja w temacie relokalizacji stadionu do czarnego cyrku).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

3 minuty czytania

21.03.2025

GDDKiA zapowiada, że do 2030 wybuduje wszystkie drogi ekspresowe w województwie (mapy)

Aż 14,5 mld złotych wydadzą drogowcy na dokończenie wszystkich dróg…

7 minut czytania

12.03.2025

Budowa spalarni śmieci w Lublinie coraz bliżej. To jedna z trzech planowanych

Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję środowiskową wydaną przez…

5 minut czytania

03.03.2025

Lubelskie city obok Dworca Lublin. Pięć potężnych wież i galeria handlowa

Szykuje się radykalna zmiana otoczenia Dworca Lublin. Jedna z firm…

5 minut czytania

04.02.2025

Lex deweloper przy Wojciechowskiej w opałach. Polfa protestuje, sąd uchyla decyzję środowiskową

Nie ma zielonego światła dla budowy potężnego osiedla na 662…

3 minuty czytania

31.01.2025

Przedłużenie Lubelskiego Lipca ’80 jednak później. Jest nowy termin końca budowy

Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zgodził się na przesunięcie terminu…

2 minuty czytania

20.01.2025

10 firm chce przebudować al. Unii Lubelskiej. Miasto może sporo zaoszczędzić

Znacznie poniżej kosztów, na jakie szykował się Zarząd Dróg i…

6 minut czytania

31.12.2024

Bitwa pod Arkadami ma się zakończyć rozejmem spółki z miastem. Będzie gdzie zjeść i zaparkować

Jeśli chodzi o długość i zawiłość procesu inwestycyjnego związanego z…

5 minut czytania

11.12.2024

Przez lata działała tu fabryka wag, potem był sklep z czekoladami, teraz będą mieszkania

Z dawnych zabudowań przy ul. Lubartowskiej 62 ostała się jedynie…