Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  25.01.2024

Kolejna galeria handlowa wprowadza płatne parkowanie. Uwaga na „opłaty dodatkowe”

Udostępnij

Już w lutym za zaparkowanie samochodu w Galerii Gala trzeba będzie zapłacić. Właściciele sklepów skarżyli się, że kierowcy zostawiali tu auta na całe dnie zajmując miejsca klientom.

Tabliczki z informacją, że za zostawienie samochodu trzeba zapłacić, są już zamontowane na parkingowych filarach. Parkomat stoi w przedsionku – przy wejściu do budynku od strony podziemnego parkingu. Urządzenia jeszcze nie działają i system też nie obowiązuje, ale wkrótce to się zmieni.

Galeria Gala jest tuż za Strefą Płatnego Parkowania. Wjazd na parking jest wolny i jeżeli ktoś przyjeżdża do centrum, to może wykorzystać ten fakt do zostawienia auta. Za darmo.

Od dłuższego czasu zauważamy, że samochody zostawiają tu osoby pracujący w okolicy a nawet mieszkańcy pobliskich osiedli. Są pojazdy, które parkowane są tu miesiącami i zajmują miejsca przeznaczone dla naszych najemców i klientów – mówi Arkadiusz Listoś, dyrektor administracyjny Galerii Gala.

Płatne przez siedem dni w tygodniu

System opłat ma zostać uruchomiony 1 lutego. Z informacji na tabliczce wynika, że pierwsze 60 minut będzie bezpłatne. Wystarczy wprowadzić numeru rejestracyjny samochodu w parkomacie.

Jak się jednak okazuje, docelowo zasady będą inne. Samochód bez opłat będzie można zostawić na 120 minut dwa razy dziennie. Każda następna godzina to koszt 3 zł, a całodniowy abonament ma kosztować 15 zł. Takie same stawki będą obowiązywać przez siedem dni w tygodniu.

Nowością jest to, że nie będzie trzeba wkładać za szybę biletu parkingowego. Wystarczy, że wpisze się numer rejestracyjny w parkomacie.

Operatorem systemu będzie firma EuroPark. Ta sama, która na zlecenie MOSiR „Bystrzyca” zarządza parkingami pod Areną Lublin, Globusem i nad Zalewem. Ostatnio współpracę z nią nawiązała też Spółdzielnia Mieszkaniowa „Kolejarz” w Lublinie – na osiedlu Kruczkowskiego strefa obejmuje m.in. ulice: Herberta, Młodzieżową, Zemborzycką. Więcej o EuroPark piszemy niżej.


Mapa Strefy Płatnego Parkowania w Lublinie

Pierwszą galerią handlową, która zaczęła pobierać opłaty za parkowanie było CH Plaza przy ul. Lipowej. Po wprowadzeniu Strefy Płatnego Parkowania w centrum miasta parkingi centrum handlowego były okupowane przez kierowców, którzy chcieli uniknąć wysokich opłat. W Plazie zostawienie samochodu jest płatne od poniedziałku do piątku. Kosztuje już pierwsza godzina (2 zł), ale klienci kina i klubu fitness są zwolnieni z opłaty.

W 2021 roku opłaty wprowadziła także galeria Olimp przy al. Spółdzielczości Pracy. Na parkometry można się natknąć także na parkingach wielu sieci handlowych jak Lidl czy Biedronka. I tu trzeba bardzo uważać, bo choć pierwsze godziny parkowania pod marketami są darmowe, to wystarczy nie pobrać biletu, by słono za to zapłacić.

Operator zarabia głównie na „opłatach dodatkowych”

Wróćmy jednak do firmy, która będzie zarządzała systemem w Galerii Gala. Polski rynek płatnego parkowania podzieliło między sobą dwóch operatorów: to właśnie EuroPark i Apcoa. Obie firmy są obecne także w Lublinie, szybko i sprawnie pozyskując nowych klientów. Umowy z nimi podpisują nie tylko firmy prywatne, ale też instytucje miejskie, kościelne czy spółdzielnie mieszkaniowe.

Przed rokiem Apcoa wygrała przetarg na zarządzanie parkingiem MOSiR przy al. Zygmuntowskich 4 (mieści się tu Aqua Lublin, lodowisko i hala im. Z. Niedzieli). Zgodnie w umową cały zysk z opłat za parkowanie zostaje w miejskiej spółce. Na czym więc zarabia operator parkingu? Zgarnia całość zysków z opłat dodatkowych np. brak biletu parkingowego lub przekroczenie czasu parkowania kosztuje 95 zł. Apcoa nie zdradza jak wysoki to jest to przychód, zapewniając przy tym, że „przyjęty model biznesowy nie jest nastawiony na wystawianie opłat dodatkowych„. Swego czasu działalności tej spółki przyglądał się UOKIK, zaalarmowany przez kierowców, którzy nie mogli złożyć reklamacji za niesłuszne naliczanie kar.

Od kilku miesięcy parkometry stoją też na os. Kruczkowskiego. Tu zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Kolejarz umowę podpisał z firmą EuroPark. Tu pierwsza godzina jest darmowa, każda kolejna to wydatek 5 zł, a ewentualny „mandat” czyli opłata dodatkowa to aż 150 zł.

Jak się zarabia na płatnym parkowaniu

EuroPark sp. zoo została zarejestrowana w 2008 roku Warszawie. Właścicielem 100 proc. udziałów jest norweska spółka INDIGO Menagement AS. Ze sprawozdania finansowego za 2022 wynika, że EuroPark zatrudnia 25 osób, a roczne przychody to ponad 19 mln zł (957 tys. zł zysku).

APCOA Parking Polska jest częścią Grupy APCOA, która jest obecna w 13 europejskich krajach gdzie – jak chwali się na swojej stronie internetowej – zarządza liczbą „1,5 mln miejsc parkingowych w ponad 9, 5 tys. obiektach” Spółka z roku na rok notuje coraz wyższe zyski. W sprawozdaniu finansowym za 2022 rok jest mowa o przychodach rzędu ponad 82 mln zł. Firma zanotowała 5,5 mln zł zysku. W tym czasie zatrudniała 474 osoby, z czego tylko 95 na umowach o pracę, i obsługiwała 900 parkingów w całym kraju.

Na zdjęciu: Galeria Gala przygotowuje się do wprowadzenia płatnego parkowania

5 odpowiedzi na “Kolejna galeria handlowa wprowadza płatne parkowanie. Uwaga na „opłaty dodatkowe””

  1. Edan24 pisze:

    Apcoa zarabia na tzw mandacikach czyli opłatach dodatkowych 95zl od auta, a pracownika traktuje jak śmiecia, wyzyskując jak tylko się da. Tylko kierownictwu wszystko wolno i są zatrudniani na normalne umowy o pracę, przysługują im karty paliwowe, samochody urlopy płatne , a reszta dostaje ochłapy i tyra po 10h bez dnia wolnego w święta soboty i niedziele. Taka to sprawiedliwość w tej firmie są równi i równiejsi.

  2. Krystyna pisze:

    A co z pracownikami? Gdzie mają zostawiać swoje samochody? Czy mają płacić za 8/10/12h parkowania codziennie?

  3. Jan pisze:

    Zgłosiłem Europarl do UOKIK,mimo reklamacji,do której się nie ustosunkowali dostałem mandat po roku.

  4. Rafi pisze:

    I właśnie przez tych ludzi co parkują potem reszta traci. A godzina na zakupy w galerii to za mało. Niech ktoś z osobna to wymyślających przejdzie się po sklepach jeszcze pomierzy ubrania itp dwie godziny zlatuje raz dwa, wiec godzina darmowa to przesada. A na tych co parkują auta mieszkając w pobliżu to nawet jak by 5 godzin darmowo było to i tak by przestał parkować jakby po tych 5 godz miał zapłacić kilka stów.

  5. Kazio pisze:

    Tak to jest jak się sprzedaje Polskę po kawałku w obce ręce

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły