Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  10.11.2023

3 tysiące uwag do planu na nową komunikację w Lublinie. Nie wszystkie przeszły

Udostępnij

Na początku 2024 zacznie się rewolucja w komunikacji miejskiej w Lublinie. To urzędnicy i eksperci wskazali zmiany, ale prawie 3 tys. uwag zgłosili mieszkańcy Lublina. I wielu z nich się udało.

W skrócie: Na początku 2024 roku zostanie uruchomiony Dworzec Lublin, który ma się stać nowym sercem komunikacyjnym miasta. Znajduje się przy dworcu PKP Lublin Główny.

Już od dawna Zarząd Transportu Miejskiego pracował nad dostosowaniem siatki połączeń do nowego dworca. Przy okazji nakreślił zupełnie nowy plan na całą komunikację. Finalne rozwiązania poznaliśmy w czwartek 9 listopada.

To nie sami urzędnicy sporządzili ten plan. Zajęli się tym specjaliści z firmy TRAKO. Zanim podjęto ostateczną decyzję dotyczącą tej rewolucji, odbyły się konsultacje. To sześć 6 spotkań dzielnicowych, spotkanie z radnymi miejskimi i dzielnicowymi.

Kompromis po fali krytyki

Wspólnie z mieszkankami i mieszkańcami wypracowaliśmy kompromisowe rozwiązania. Finalnie, po wdrożeniu całości koncepcji, liczba linii kursujących w szczytach dnia powszedniego co kwadrans wzrośnie z 5 aż do 21– podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Warto przypomnieć, że konsultacje były dość burzliwe. Na autorów planu spadła fala krytyki. W efekcie ZTM szybko wycofał się z pomysłu likwidacji linii nr 21 czy zmian tras takich linii jak: 3, 7 czy 54. Okazuje się, że to właśnie uwagi dotyczące likwidacji linii 21 wpływały najczęściej, bo aż 324 razy.

Druga, najczęściej zgłaszana uwaga dotyczyła linii nr 1 – 188 uwag. Jednak w tym przypadku ZTM nie zmienił zdania o jej likwidacji. Zostanie ona jednak zastąpiona przez wydłużone linie 25 (pojedzie od galerii Felicity do Parku Bronowice) i 34 (pojedzie od Dworca Lublin na Żeglarską). Tym samym by pojechać dawną jedynką wystarczy się przesiąść z 25 do 34 na ul. Wolskiej.

Spośród ponad 2,7 tys. uwag zgłoszonych przez mieszkańców 2,2 tys. uwag dotyczyło oferty przewozowej. Najwięcej zgłoszeń dotyczyło obsługi komunikacyjnej poza Lublinem. – To pokazuje, że mieszkańcy gmin ościennych chcą korzystać z komunikacji miejskiej do i w Lublinie – mówił Tomasz Szelukowski z TRAKO. Tłumaczył, że tego rodzaju zmiany wymagają odpowiednich umów między Lublinem a gminami ościennymi.

Trzeba pamiętać, że my nie możemy pokrywać kosztów transportu poza Lublinem – uzupełnił Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina.

W kategoriach zgłoszeń najwięcej wniosków dotyczyło m.in. zwiększenia częstotliwości kursowania, utworzenia połączeń bezpośrednich, wydłużenia linii i zwiększenia ich liczby. Urzędnicy zapewniają, że uwzględnili 659 uwag, a kolejne 788 uwzględnili częściowo.

Lista zmian od poprzedniej koncepcji jest dostępna poniżej:

  • dodano nową linię 71 o przebiegu w pętli: Os. Widok – Zana – Nadbystrzycka – Herberta – Inżynierska – Nadbystrzycka – Zana – Os. Widok,
  • cofnięto proponowane zmiany na liniach 3, 7, 21 (ta miała być zlikwidowana), 50, 54, 150, 155 – te linie będą jeździć bez zmian,
  • zmieniono trasy linii:
    • 29, która pojedzie przez Jaczewskiego, Chodźki, Lubartowską,
    • 44, które pojedzie przez Filaretów, Zana,
    • 153, która pojedzie przez Dworzec Lublin,
    • 162, która pojedzie przez Os. Poręba – Jana Pawła II – Diamentowa – Zemborzycka – Mickiewicza
  • wydłużono linie bez modyfikacji obecnej trasy:
    • 5, która dojedzie na Dworzec Lublin przez Zamojską,
    • 6, która dojedzie do Żeglarskiej, a w sezonie letnim do Dąbrowy,
    • 22, która dojedzie na Dworzec Lublin przez Zamojską,
    • 25, która pojedzie dalej po trasie linii 1: przez Bramę Krakowską, al. Tysiąclecia, ul. Kalinowszczyzna, Hutniczą do Pancerniaków Felicity,
    • 31, która pojedzie od os. Poręba przez Jana Pawła II do pętli Węglin Wróbla,
    • 34, która pojedzie z Dworca Lublin przez Krochmalną, Romera do Żeglarskiej w zamian za linię 1,
    • 52, która dojedzie na Dworzec Lublin przez Zamojską,
    • 70, która pojedzie do Felin Kalinówka,
    • 157, która pojedzie z Zana Leclerc do os. Poręba przez Bohaterów Monte Cassino, Armii Krajowej, Jana Pawła II.

O tym jak wyglądają wszystkie zmiany przeczytasz tutaj:

Zmiany od przyszłego roku, ceny bez zmian

Zmiany w siatce połączeń mają wchodzić stopniowo. Po otwarciu Dworca Lublin skierowane zostaną tam nowe linie: 5, 22, 24, 52 i 74. Pozostałe zmiany mają wejść w wakacje przyszłego roku.

Uruchomienie nowych połączeń wymaga większych pieniędzy. Mówimy o zwiększeniu nakładów o około 5 proc. czyli o 10 mln złotych. Skąd wziąć na to pieniądze? Na pewno nie podniesie cen biletów. – Nie planujemy żadnych podwyżek cen biletów ani likwidacji obecnych ulg – zapewnił Jawny Lublin Szymczyk.

Po wdrożeniu nowej oferty przewozowej komunikacja miejska zrealizuje ok. 18,3 mln wozokilometrów. To o 0,8 mln więcej niż w bieżącym roku. Przed pandemią komunikacja miejska robiła jednak ponad 21 mln wozokilometrów.

Na zdjęciu: W ramach konsultacji zgłoszono około 3 tys. uwag. Uwzględniono 659 (Fot. Krzysztof Kowalik)

Jedna odpowiedź do “3 tysiące uwag do planu na nową komunikację w Lublinie. Nie wszystkie przeszły”

  1. ToMy pisze:

    Autobusy jeżdżą w jeden za drugim w to samo miejsce w takiej obstawie dla „bezpieczenstwa”. Np 1, 14 i 55 do felicity w odstępie kilku minut. I w drugą stronę tak samo… Na Czechów np z centrum w stronę Żywnego 74 11 44 w odstępie kilku minut…Potem nie ma nic. Tak samo na Czechów w stronę Koncertowej 15 i 55 i znowu nic. Żeby co 10 minut naprzemiennie jeden tu drugi tam…To zawsze coś do przodu. W stronę Kraśnickiej 151 i za 2 minuty 12. I potem nic. I z powrotem to samo. 33 z Tomaszowic jedzie razem z 3 w jedna i druga stronę- to zaobserwowane przy okazji jazdy do Nałęczowa. Jaki to ma sens? I wiele innych przypadków min i ikea. Przy szpitalu na krasnickiej nie ma tablicy elektronicznej a tam tyle ludzi czeka na mpk ale na ogólnie pustym przystanku na poczekajce przy kościele, bo tam dla w zasadzie jest dla wysiadających no i od czasu do czasu po mszy świątecznej- to tam jest tablica elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *