Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  26.10.2023 16:08

MPK Lublin chce przejąć całą Strefę Płatnego Parkowania

Udostępnij

MPK ma chrapkę na przejęcie zarządzania całą Strefą Płatnego Parkowania w Lublinie. Miejska spółka planuje zautomatyzować kontrole parkowania. Obiecuje też, że kierowcy mogliby płacić za parkowanie przynajmniej trzema popularnymi aplikacjami.

Cztery podstrefy, dwóch operatorów

Strefa Płatnego Parkowania w Lublinie podzielona jest na 4 podstrefy. Jedną z nich zarządza MPK Lublin. Pozostałymi trzema – spółka City Parking Group. Jej znakiem rozpoznawczym było wycofanie się z możliwości parkowania przy użyciu popularnych aplikacji mobilnych. W zamian za to spółka wprowadziła własną aplikację. Tę internauci ocenili jako dostateczną.

MPK bierze wszystko. Będzie drożej?

Umowy na zarządzanie podstrefami kończą się w styczniu i lutym 2024 roku.

MPK nie ukrywa, że myśli o przejęciu zarządzania całością strefy. To byłoby możliwe w formie zamówienia in-house, czyli udzielanego miejskiej spółce z wolnej ręki, z pominięciem typowej procedury przetargowej. Taki pomysł na zarządzanie strefą płatnego parkowania zdradził miejskim radnym prezes MPK Tomasz Fulara.

Takie rozwiązanie da korzyści miastu, ale i spółce. Dodatkowo pozwala na bardziej elastyczne zarządzanie strefą – przekonywał wczoraj na posiedzeniu Komisji Budżetowo-Ekonomicznej prezes Fulara.

Dziś MPK Lublin za zarządzanie podstrefą D inkasuje 39 proc. prowizji. Konkurencja za zarządzanie 3 podstrefami bierze niecałe 30 proc. Dlaczego więc zaproponowane przez miejską spółkę rozwiązanie miałoby się miastu opłacać?

Po pierwsze – operator zarządzałby większą strefą, co pozwoliłoby obniżyć koszty. Po drugie – część prac zamierza zautomatyzować. Po trzecie – wypracowany zysk mógłby poprawić rentowność funkcjonowania spółki i nie byłoby konieczności dopłacania do niej z kasy miasta. W zeszłym roku w zeszłym roku strata netto wyniosła aż 35,77 mln zł. Pisaliśmy o tym w lipcu: MPK Lublin: Rekordowa strata miejskiego przewoźnika.

Z czasem też prowizja mogłaby ulec obniżeniu. Wszystko zależy od tego jaki zakres zadań realizowałoby MPK. Przejmując strefę spółka będzie musiała ponieść wysokie koszty, m.in. wyposażenia jej w parkometry.

Prezes Fulara obiecuje, że kierowcy mogliby płacić za parkowanie przynajmniej trzema najbardziej popularnymi aplikacjami. A każda taka aplikacja to konieczność podzielenia się przychodami. Dodatkowo spółka planuje ukłon w stronę obecnych użytkowników. Rozważa by aplikacja obecnego operatora w dalszym ciągu działała. – Oczywiście wymaga to zgody obecnego operatora – dodaje Fulara.

Bat na tych, co nie płacą

Podobnie jak to ma dziś miejsce w Warszawie, Lublin chciałby usprawnić kontrolę kierowców. – Planuje się prowadzenie kontroli uiszczania opłat za parkowanie w SPP przez kontrolerów oraz z wykorzystaniem systemu skanowania tablic rejestracyjnych, tzw. e-kontroli – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego lubelskiego Ratusza.

O co chodzi? O pojazd, który jeździ po ulicach i przy pomocy kamer rejestruje parkujące auta i weryfikuje czy uiszczono opłatę za parkowanie. W stolicy chwalą, że takie rozwiązanie jest 10 razy szybsze niż patrole piesze. Dodatkowo MPK chciałoby wykorzystać dane z takich pojazdów do informowania o wolnych miejscach parkingowych.

Poniżej wideoprezentacja jak system działa w Warszawie


W strefie parkowania jest ok. 2735 miejsc parkingowych. W zależności od strefy za godzinę parkowania płacimy od 2,3 zł do 4,5 zł. Opłaty pobierane są w dni robocze w godz. 8-18.

W 2022 roku wpływy ze strefy płatnego parkowania wyniosły prawie 12,5 mln zł, z czego 10,2 mln zł to wpływy z opłat za parkowanie, a 2,1 mln zł – z opłaty dodatkowej: za przekroczenie czasu parkowania lub brak opłaty za parkowanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6 minut czytania

22.01.2025

Przy Filaretów stanie duży blok i dom studencki. Za inwestycją stoi spółka ze stajni Piotra Kowalczyka

Ratusz dał zielone światło na zabudowę atrakcyjnego terenu przy ul.…

3 minuty czytania

20.12.2024

Żużlowy stadion na zakręcie. Miasto nalicza kolejną karę, a projektant mówi o sądowym końcu sporu

Do 206 tys. zł kary umownej naliczonej już przez lubelski…

5 minut czytania

11.12.2024

Przez lata działała tu fabryka wag, potem był sklep z czekoladami, teraz będą mieszkania

Z dawnych zabudowań przy ul. Lubartowskiej 62 ostała się jedynie…

5 minut czytania

09.12.2024

Projektanci stadionu żużlowego nie chcą płacić kary umownej, a PiS kłóci się z KO, kto jest świętszy w walce o pieniądze

Konsorcjum projektowe w całości kwestionuje podstawę faktyczną i prawną gminy Lublin…

6 minut czytania

03.12.2024

Grudzień miesiącem sprawności fizycznej. ZNK wyłączył mieszkańcom windy w wieżowcu przy Wyżynnej

Na 10. piętro prowadzą 192 stopnie. Spokojnym tempem szliśmy około…

3 minuty czytania

29.11.2024

Sprawa wygaszenia mandatów podmiejskich radnych. Wojewoda chce wyjaśnień

Po odrzuceniu przez radnych prezydenta Krzysztofa Żuka (PO) projektów uchwał…

6 minut czytania

24.11.2024

Jak się komuś zarzuca brak etyki i sprzyjanie PiS-owi, to warto wcześniej sprawdzić, czy samemu ma się czysto na obejściu

KOMENTARZ Dożyłem takich czasów, w których nie chce się pełnić…

5 minut czytania

21.11.2024

Zielone Serce Miasta. Położyli kostkę, by zaraz ją zdjąć. A drzewa tylko na wizualizacjach

Miały być 33 drzewa i 1600 krzewów i ozdobnych traw.…