Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  01.05.2024

Szybka kolej do CPK w Lubelskiem idzie na półkę? „Nadal siedzimy na walizkach”

Udostępnij

Lubelska szprycha kolejowa mająca prowadzić do Centralnego Portu Komunikacyjnego nie powstanie przez kilka kolejnych lat, a pomysł zostanie jeszcze raz sprawdzony. Jednak protestujący przeciwko budowie torów czekają na konkrety. – Za dużo zdrowia już na tym straciliśmy – słyszymy.

Przez kilka miesięcy, jakie munęły już od przejęcia władzy przez koalicję KO-TD-Lewica, nie zapadły żadne wiążące decyzje dotyczące budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W koalicji panuje duże niezdecydowanie – mówi nam Arkadiusz Danielak z Izbicy. Jest jedną z osób, która sprzeciwia się budowie w tej okolicy torów Kolei Dużych Prędkości.

Wielkie lotnisko PiS

Zgodnie z projektem rządu PiS w Baranowie między Łodzią a Warszawa ma powstać Centralny Port Komunikacyjny. Pasażerowie mają dojeżdżać do megalotniska siecią szybkiej kolei. Polska ma być usiana pajęczyną torów – szprychami. Jedna z nich ma prowadzić z województwa lubelskiego.

„Na Program Kolejowy CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1981 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o.” – tak nadal na swojej stronie internetowej informuje lotnicza spółka.

Na liście planowanych inwestycji są:

Trasa CPK – Warszawa – Trawniki – Chełm – Dorohusk

  • Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia – Dorohusk na odc. Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II
  • Przebudowa linii kolejowej nr 7 na odc. Lublin – Trawniki
  • Przebudowa linii kolejowej nr 7 na odc. Trawniki – Chełm

W ramach relacji Trawniki – Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec – Hrebenne

  • Budowa linii kolejowych nr 54 i 56 na odc. Trawniki – Krasnystaw Miasto i Wólka Orłowska – Zamość
  • Przebudowa i elektryfikacja linii kolejowej nr 69 na odc. Krasnystaw Miasto – Wólka Orłowska
  • Budowa linii kolejowej nr 56 na odc. Zamość – Tomaszów Lubelski – Bełżec

W ramach relacji Stalowa Wola – Lublin – Milanów – Biała Podlaska – Fronołów – Białystok

  • Budowa linii kolejowej nr 631 na odc. Milanów – Biała Podlaska – Fronołów
  • Budowa nowego odcinka skracającego przebieg linii kolejowej nr 68 w rejonie Kraśnika (Kraśnik – Rzeczyca).
Dotychczasowy plan kolejowy CPK

Piasty i szprychy

Rzecz w tym, że ludzie od początku głośno protestują. Zwłaszcza mieszkańcy okolic Krasnegostawu i Zamościa. Nie zgadzają się, by tory przechodziły przez ich działki. Ani na to, że będą musieli opuścić swoje domy, które zostaną przejęte pod budowę torowisk. Przez ostatnie lata nie wiedzieli, jak mają planować swoją przyszłość, bo nigdy nie zapadła decyzja, który w kolejowych wariantów zostanie wybrany do realizacji. W Izbicy zostały dodatkowo opracowane tzw. warianty społeczne przebiegu torów, ale zagadką jest na jakim etapie jest ich rozpatrywanie przez CPK.

Dlatego przeciwnicy szybkiej kolei wychodzili na ulicę, pisali do polityków, spotykali się z nimi i regularnie blokowali drogi. Jak juz pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku, ówczesny wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała obiecał ponowne przeanalizowanie planów.

Kiedy Prawo i Sprawiedliwość przegrało wybory parlamentarne cały projekt CPK stanął pod znakiem zapytania. W tym budowa prowadzących do megalotniska kolejowych szprych.

Należy mentalnie odłączyć się od modelu piasta i szprychy – swierdził kilka dni temu nowy przewodniczący Rady Nadzorczej CPK Zbigniew Szafrański.

„Y” może powstać

Oznacza to, że nowe władze lotniskowej spółki stawiają teraz na budowę tych odcinków szybkiej kolei, które są już zaawansowane. To tzw. „Y” czyli tory łączące Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań.

Co z innymi szprychami? Zasadność ich budowy ma być analizowana. Rzecznika prasowa CPK Agnieszka Stefańska-Krasowska zaznacza, że zatwierdzony przez poprzedniego pełnomocnika CPK, czyli Marcina Horałę, program inwestycyjny zakładał, że przed 2030 rokiem żaden z pozostałych projektów nie wejdzie w fazę budowy.

– Co do pozostałych projektów w ramach Programu CPK, przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu fazy budowy, niezbędna jest analiza planowanych nowych połączeń kolejowych z zastosowaniem narzędzi do modelowania ruchu i prognozowania popytu. Celem jest uzyskanie jak najlepszych efektów w zakresie oferty przewozowej, możliwie najlepiej zaspokajającej potrzeby mobilności społeczeństwa i rozwoju gospodarki. Projekty CPK muszą też być skorelowane z zamierzeniami inwestycyjnymi PKP PLK – dodała Stefańska.

Ruch przed eurowyborami?

Poseł KO nadzorujący teraz lotniskowy projekt, Maciej Lasek chwali „Y” jako pomysł jeszcze z roku 2010, ale ocenia, że „problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie”.

To jednak nastrojów protestujących nie uspaja. – Za dużo zdrowia, ja i moi bliscy, straciliśmy przez tę sprawę, żeby uwierzyć w coś, czego nie ma na papierze. Nadal projekt jest w rozkroku, a my siedzimy na walizkach – komentuje Arkadiusz Danielak. I dodaje, że oddolne ruchy nie zakończą się, dopóki nie zapadnie finalna decyzja co do rezygnacji z obecnych planów kolejowych. – Według mnie takie słowa padają przed wyborami do Parlamentu Europejskiego, a zobaczymy co się wydarzy po nich – dodaje.

Co z budową samego CPK? Też nie do końca wiadomo, bo decyzji nie ma. Teraz jednak głośno jest o tym, aby zrezygnować z budowy nowego wielkiego lotniska, a rozbudować trzy już istniejące. Triport miałyby stanowić porty im. Chopina, Modlin i Radom.

Jednak znowu jest zamieszanie. Teraz Maciej Lasek tłumaczy w money.pl, że jego słowa o rozbudowie Okęcia a odroczeniu prac nad CPK zostały źle zrozumiane. – Przecież terminal CPK się właśnie projektuje, cała infrastruktura airside się projektuje, wszystkie prace cały czas się toczą. Nie widzę powodu do takiej histerii, oprócz takiego, że niektórym wydaje się, że jest inaczej.

Na zdjęciu: Jeden z protestów przeciwko budowie szprychy na Zamojszczyźnie (Fot. FB)

8 odpowiedzi na “Szybka kolej do CPK w Lubelskiem idzie na półkę? „Nadal siedzimy na walizkach””

  1. TakdlaCPK pisze:

    CPK jest konieczne. Nie dajcie sobie wmówić inaczej!

  2. kronikidewelorozwoju pisze:

    Solidaruchy najpierw pieczołowicie zaorały kolej i pekaesy, wprowadziły z wielkim sukcesem kult auta prywatnego, a teraz za fortunę będą budować kolej, która będzie bardziej droga (dedykowana pasażerom z wypchanym portfelem) niż szybka.
    Za komuny pociąg z Dziadogrodu do Stolycy jechał szybciej niż solidaruchowy nawet po „wielkim remoncie”, a bilet kosztował tyle, co kilka piw.
    W Czechii vlakiem można dojechać prawie wszędzie, może nie wszędzie z oszałamiającą szybkością, ale za to po taniości.
    Ale Bulandyjczycy – jako paw narodów – skażeni są pierwiastkiem megalomanii i pewno m.in. z tego P0wodu głosują na megalomanów typu Neron Jakubowicki.

  3. Stary zamościanin pisze:

    Zdecydowane TAK dla kolei. Nie vhce jezdzic ciagle busem z Zamoscia do Lublina.

  4. Stary zamościanin pisze:

    TAK dla kolei zamosc – lublin. To wielka szansa dla obu miast.
    Koniec z busami…

  5. . pisze:

    @Stary zamościanin
    A idź z tymi busami w cholerę, dramat. Teraz tak zdzierają pieniądze, że szok, a na dodatek nie to że kursują rzadko, to nie zawsze się trafi kurs bo a to to, a to tamto, w zeszłym roku przewozy24 przewoźnik nie przyjechał i człowiek czekał prawie 3 godziny na Gminnej. Też ciekawy temat do poruszenia, czyli wykluczenia komunikacyjnego w kraju, czyli jak kraść kursy, a w zamian podwyższać wam ceny biletów.

  6. SMUTEK pisze:

    cały cywilizowany świat jeździ szybkimi kolejami – a wy w imię partyjnych interesów chcecie cofnąć Polskę o 100 lat wstecz – to nie jest projekt pisowski – to jest projekt nasz – być albo nie być – oczywiście jak ktoś chce jeździć do Warszawy wozem drabiniastym to ja mu nie bronię, ale niech mnie do tego samego nie zmusza – ludzie proszę Was o odrobinę rozsądku !!! i szkoda straconego czasu

  7. Józef Derkacz pisze:

    Powinna być Zamościa do Lublin linia Eletfikowana do 250 km na godzinę w Zamościu powinien być wybudowany dworzec kolejowy z prawdziwego zdarzenia podziemio z personami i kasami i powinien być w przyszłości bespisredni pociąg z Zamościa do Frankfurtu nad Menem oczywiście po wybudowaniu linii i dworca kolejowego w Zamościu

  8. Do Józef derkacz pisze:

    Podziemne przejścia i tunele kolejowe w Zamościu skończą jako schrony dla będących ma gigancie, lokalsów nadmiernie nadużywających alkoholu i jako bezpłatna publiczna toaleta. Zamość to metropolia gdzie statystycznie 1 człowiek raz na dzień będzie potrzebował aby przejść tymi szlakami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły