Wesprzyj Kontakt

6 minuty czytania  •  20.01.2024

Przebudowa ul. Samsonowicza czyli rzeź 236 drzew. Pod chodniki, ścieżki i parkingi

Udostępnij

Miasto szuka firmy, która przebuduje 2,3 km ulicy Samsonowicza i fragment Diamentowej. Projekt przewiduje powstanie prawie 200 miejsc parkingowych. I wycięcie ponad dwustu drzew – głównie pod chodniki, ścieżki rowerowe, ale też miejsca parkingowe i place manewrowe.

Miasto chce przebudować obie części ulicy – od Samsonowicza 1 do numeru 21 oraz od 29 do skrzyżowania z ulicą Wapowskiego. Praktycznie na całym odcinku powstanie szeroka jezdnia z chodnikami po obu stronach i prawie 200 miejsc parkingowych (najwięcej na odcinku Samsonowicza 37 – ul. Wapowskiego). Prace obejmą też 750 metrów ul. Diamentowej. Powstaną tu trzy pasy ruchu, nowe chodniki i dwukierunkowe drogi rowerowe po obu stronach ulicy. Na skrzyżowaniu Diamentowej, Energetyków i Samsonowicza pojawi się sygnalizacja świetlna.

Tutaj pasy rowerowe mają być zastąpione przez drogi rowerowe. Na skrzyżowaniu będzie sygnalizacja i lewoskręty. (fot. KK)

Ratusz podkreśla, że inwestycja prowadzona jest z myślą o osobach starszych, których na os. Nałkowskich mieszka sporo. Po przebudowie będą równe, szerokie chodniki. Pojawią się progi zwalniające i wyniesione przejścia dla pieszych (takich będzie osiem). Wyniesione będą też tarcze dwóch skrzyżowań, a na całej długości Samsonowicza będzie obowiązywało ograniczenie prędkości do 30 km/godz. Jedynie przy Przedszkolu nr 78 istniejące schody nie zostaną zastąpione pojazdem.

Obecnie miasto szuka wykonawcy prac, otwarcie ofert zaplanowano na 26 stycznia. Wybrana w przetargu firma będzie mieć 17 miesięcy dokończenie prac. Urząd Miasta pozyskał na ten cel 28 mln zł dofinansowania z VIII edycji Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.

Tutaj w miejscu schodów zaprojektowano nowe schody. Czy zastąpi je podjazd okaże się w trakcie prac budowlanych. (fot. KK)

Jakby ktoś pytał – konsultacje były

Projekt opracowała firma Biuro Opracowywania Programów i Projektów Inżynierii Komunikacyjnej LISPUS Marcin Dobek z Chełma. Przetarg na to wygrała w czerwcu 2016 roku. Koncepcja miała być gotowa w 20 dni. Cała dokumentacja w niecałe pół roku. Umowę aneksowano jednak aż ośmiokrotnie.

Konsultacje społeczne projektu przebudowy Samsonowicza odbyły się dopiero 11 stycznia 2018 r. w siedzibie Rady Dzielnicy Wrotków. W spotkaniu poza mieszkańcami brali udział miejscy radni, przedstawiciele biura projektowego i urzędnicy z Zarządu Dróg i Mostów. Ale zdaniem radnego Piotra Popiela (PiS) odbyły się zbyt późno, gdy większość rozwiązań była już gotowa.

Ostatecznie całość dokumentacji przekazano w sierpniu 2019 roku. W połowie 2020 roku inwestycja otrzymała zezwolenie na realizację. Od tej pory zaczęło się szukanie środków na realizację.

Sukcesem jest, że na 1300 stron postępowania nikt się nie odwołał. Przebudowa Samsonowicza jest pilna i niezbędna. Na pewno jednak projekt można było zrobić lepiej – mówi radny Popiel. Dodaje, że on sam w proces konsultacji został włączony dopiero na ostatnim etapie, gdzie już niewiele można było zmienić. Z kolei Rada Dzielnicy nie była włączona wcale.

Wielka wycinka. Pod nowe chodniki

Do wycinki projektant wskazał do wycinki 236 drzew i 145 krzewów i zadrzewień o łącznej powierzchni 469 mkw. Drzewa znikną m.in.:

– Przed budynkiem Samsonowicza 3. Tam wycinka czeka wszystkie lipy o obwodach 85-100 cm rosnące od strony kościoła. W ich miejsce miasto zbuduje szeroki na 3,5 m chodnik i szpaler latarni. Nowy chodnik powstanie tuż obok istniejącego chodnika. Jego konstrukcja wskazuje na to, że będzie przeznaczony do parkowania pojazdów.

– Przed wejściem do Stokrotki przy Samsonowicza 1. W tym miejscu powstanie plac do zawracania. Choć w tym miejscu znajdują się tylko cztery drzewa to jednym z nich jest wiekowy dąb szypułkowy o obwodzie ponad 200 cm. – Biorąc po uwagę ograniczoną dostępność terenu, plac do nawracania zaprojektowano w najbardziej optymalnym miejscu – przekonuje Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza.

Do wycinki pod plac nawrotowy ma trafić dąb rosnący przed Stokrotką. Drzewo ma ponad 200 cm obwodu. (Fot. KK)

– Pomiędzy Samsonowicza 3 a 11. Pomiędzy trójką a piątką powstaną miejsca parkingowe. Przy piątce w miejscu szpaleru klonów (o obwodach 90-150 cm) będzie biec nowa jezdnia. Przed jedenastką znikną drzewa (głównie o obwodach ok. 50-70cm) znajdujące się przy jezdni Samsonowicza od strony ulicy Diamentowej (szpaler rosnący wzdłuż Diamentowej pozostanie). Tutaj będą nowe miejsca parkingowe. Drzewa nie będą jednak wycięte pod parking, a pod chodnik.

Przed trójką wytną wszystkie drzewa pomiędzy chodnikiem a jezdnią. (fot. KK)

– Przy łączniku z ulicą Diamentową przed blokiem Samsonowicza 15. Są to głównie jesiony o obwodach 90-115 cm. Będą wycięte pod chodnik przylegający do jezdni. – Szerokość pasa drogowego uniemożliwia zmianę przebiegu zaprojektowanego chodnik – tłumaczy Góźdź.

Naprzeciwko ul. Energetyków drzewa będą wycięte pod chodnik. Procedura ZRID umożliwia jednak poszerzenie pasa drogowego. W ten sposób można było chodnik zlokalizować za drzewami (fot. KK)

– Wzdłuż Diamentowej od przystanku Samsonowicza 02 (przed Samsonowicza 19) do zjazdu na wysokości Samsonowicza 33. W tym miejscu 36 drzew zostanie wycięte pod drogę rowerową. Taki przebieg zaskakuje, bo jest wystarczająco miejsca by drogę rowerową przesunąć za szpaler drzew. Patrząc dalej – od przystanku w kierunku kościoła drzewa unikną rzezi, bo pomiędzy nimi a jezdnią zmieści się droga rowerowa i chodnik.

Na etapie wykonawczym będą analizowane możliwości ograniczenia wycinki do niezbędnego minimum. Podczas wspólnej z wykonawcą wizji w terenie, obszar objęty inwestycją będzie starannie analizowany pod kątem możliwości pozostawienia jak największej liczby drzew – zapewnia Góźdź.

Choć za przystankiem jest sporo miejsca by drogę rowerową puścić za drzewami, projektant przewidział ją dokładnie w miejscu szpaleru drzew. (fot. KK)

– Drzewa zostaną wycięte pomiędzy budynkami Samsonowicza 35a i 37. W tym miejscu powstanie parking na 14 miejsc i plac do zawracania.

– Przed budynkami Samsonowicza 51a i 55c – również wycinka pod parking. Tutaj rosną głównie niewielkie drzewa owocowe, pozostałości dawnych ogródków działkowych.

Drzewa owocowe, będące pozostałością ogródków działkowych będą zastąpione przez parkingi. (fot. KK)

Nowe nasadzenia pojawią się głównie wzdłuż ul. Diamentowej – pomiędzy Samsonowicza 1 a 33. Planuje się posadzenie 94 szt. drzew – głównie jarząbów. Do tego dojdzie 3010 szt. krzewów – m.in. Irgi i pęcherznicy. Mają one zająć prawie 2,5 tys. mkw.

Ze szczegółami planowanych wycinek można się zapoznać poniżej. Po kliknięciu obraz otworzy się w nowym oknie.

Samsonowicza 1-19
Samsonowicza 19-37
Samsonowicza 35-51
Samsonowicza 51-63
Samsonowicza – Wapowskiego

Lista drzew do wycięcia (do pobrania tutaj):

4.-Z_PW-opis_tabelki


9 odpowiedzi na “Przebudowa ul. Samsonowicza czyli rzeź 236 drzew. Pod chodniki, ścieżki i parkingi”

  1. . pisze:

    Łysy otwiera korek szampana. A przecież koło nowego Aldi na Gospodarczej ile ostatnio wycięto drzew. Wycinek w Lublinie jest naprawdę w chøj, ale o większości z nich się nie informuje. Rzeź 234, nasadzeń 94. Ziobro zdziwienia. Szukałem dokumentacji w sprawie budowy parku handlowego na Turystycznej 7 i lipa. Nic na zdim nie ma, jak i na stronie wykonawcy projektu, a chciałem coś wiedzieć.

  2. Milicjant pisze:

    Rżnąć! I to już!

  3. . pisze:

    Tu wycięto drzewa w latach 2013-2024: ulice Abramowicka, Krańcowa, Kalinowszczyzna, Koncertowa, Diamentowa (zaraz znowu), Gospodarcza, Łęczyńska, Turystyczna, Nałęczowska, Spokojna, Młyńska, Strojnowskiego, Hanki Ordonówny, Droga Męczenników Majdanka, Długa, al. Zygmuntowskie, Fabryczna, Wyścigowa, Nowy Świat, Zelwerowicza, Choiny, Franczaka Lalka, Lotnicza, Grabskiego, al. Kraśnickie, Jutrzenki, Witosa. Zakończmy ten cyrk razem, #7kwietnia .

  4. kronikidewelorozwoju pisze:

    Z punktu widzenia Technokraty Jakubowickiego drzewo, które sobie spokojnie rośnie nie przedstawia żadnej wartości. Co więcej – „zawłaszcza” przestrzeń, która jest „potrzebna” dla „rozwoju” w postaci np. parkingów – elementu krajobrazu niezbędnego w mieście, w którym jednym z głównych wyznaczników „rozwoju” jest liczba aut na 1000 mieszkańców (w tej kategorii Technokrata osiągnął sP0ry „sukces”, ponieważ ten współczynnik jest jednym z najwyższych w Europie; głównym powodem tego „sukcesu” jest oczywiście systemowa degradacja operacji mpk).
    Wartości istotnej dla „rozwoju” drzewo nabiera jedynie w momencie wyrzynki (wartość opałowa + wynagrodzenie dla drwali) oraz nasadzania (wynagrodzenie dla K0ncesjonowanego „ogrodnika”).
    U podstaw tego modelu „rozwoju” leży – w mojej opinii – skrajnie neoliberalna filozofia naŻUCona instytucjom miejskim przej jej fanatycznego propagatora w osobie Dewelo-Duce. Głównymi składnikami tej filozofii jest totalna pogarda dla eko-systemu, do wszelkich form operacji o charakterze kolektywistycznym/publicznym, jak i do „plebsu” w ogóle, który w tym ujęciu jest „ciemną masą”, która musi być poddana rządom „oświeconych”, czyli korpo/kapitalistów – nawet za pomocą podstępu i rozmyślnego sabotażu usług publicznych jak np. zbiorkom (nie mówiąc już o premedytowanym zaniechaniu konstytucyjnych obowiązków gminy w temacie zakwaterowania).
    PS. Można jeszcze dodać, że hipotezy o „niekompetencji urzędniczej/projektantów” mogą wręcz służyć maskowaniu tego Generalnego Planu dla Koziego Grodu (promocja wersji 'car dobry, bojarzy źli’). W istocie może być tak, że projektanci startujący w przetargach doskonale wiedzą, czego faktycznie oczekuje Technokrata (czyli m.in. maksymalizacji wycinek).

  5. Obserwator pisze:

    A nie można bez wycinki tylu drzew,robić taka betonoze,mam nadzieję że lato za każdym rokiem gorące o słoneczne to moze włącza myślenie w tym mieście inspiracji.

  6. Lublinianin pisze:

    Kilka lat temu wycieli wysokie drzewa na rogu Diamentowej i Wrotkowskiej, żeby postawić tam jakiś paskudny barak „galerii handlowej” otoczony parkingowiskiem. Oszpecili tym cały rejon skrzyżowania, teraz to…

  7. . pisze:

    No to równo miesiąc temu zrobili to samo koło Montażowej 02. Jutro otwarcie sklepu Sraldi (po co?). Od razu mi to „zapachniało” Diamentową. Nie ma tam nawet praktycznie żadnych nasadzeń, dopiero jak mieszkańcy się wkurvią to coś wtedy się pojawia.

  8. jolkamo pisze:

    Beznadziejne rozwiązanie. ponad 200 drzew do wycinki, tylko 94 sadzone, reszta krzewy, które cienia nie dają. To była jedna z najbardziej zadrzewionych części osiedla, a w lecie przyjemnie się spacerowały w tym cieniu. Teraz to nie będzie się niczym różnić od tych nowych osiedli i nowego budownictwa, gdzie drzewa i cienia nie uświadczysz, tylko parkingi i chodniki.
    Rozumiem potrzebę nowych chodników i miejsc parkingowych ale tyle drzew?! Dlaczego nie ma takich projektów, gdzie próbuje zachować się jak najwięcej zielonego terenu i drzew? Ale nie, najlepiej wylać beton po całości.
    A zastanawia mnie jeszcze jedno, ten odcinek na diamentowej co ma być remontowany, specjalnie pod drogi rowerowe, to będzie tylko ten odcinek 150 m?
    Faktycznie, wielka poprawa dla rowerzystów. 150 m. WOW.
    Chodniki są w tragicznym stanie, ale przecież można to wymienić bez wycinki drzew.

    Będzie beznadziejnie.
    Ale to chyba standard w Lublinie..

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

14.02.2024

Rusza rozbudowa ul. Wallenroda. Prace rozpoczną się od wycinki

Dziś ruszają prace przy rozbudowie ul. Wallenroda. Drogowcy zaczną od…

3 minuty czytania

02.02.2024

Najdrożej w Lublinie? 190 zł opłaty dodatkowej za parkowanie

Zgodnie z zapowiedziami Galeria Gala wprowadziła płatne parkowanie. Cztery pierwsze…

2 minuty czytania

31.01.2024

Od jutra z Dworca Lublin częściej pojedziemy do Warszawy. Wkracza znany przewoźnik

Zamiast ośmiu aż trzydzieści dwa kursy w kierunku Warszawy odbędą…

3 minuty czytania

30.01.2024

Miały być miliony euro na drogi wojewódzkie. Jest kompromitacja i odwołania

Żaden z czterech wniosków samorządu województwa lubelskiego na przebudowę dróg…

2 minuty czytania

24.01.2024

Lublin. Skargę na spóźniony autobus i dziurawą drogę złożysz w jednym miejscu

Na czwartkowej sesji radni mają zdecydować o połączeniu Zarządu Transportu…

5 minuty czytania

24.01.2024

„Skandal i wtopa”. Przetargi ogłoszone, firmy się zgłosiły, tylko milionów na drogi nie ma

Województwo lubelskie starało się o unijne fundusze na inwestycje drogowe.…

4 minuty czytania

21.01.2024

Dworzec Lublin: Po wielkim otwarciu jest szara codzienność. „A gdzie są autobusy?”

Tydzień temu było huczne otwarcie i dziesiątki zdjęć w mediach…

4 minuty czytania

13.01.2024

Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem”

– Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje…