Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  31.08.2023 17:17

Dyrektor Filharmonii Lubelskiej wybrany. Ale nie wszystkich komisja przesłuchała

Udostępnij

Zarząd województwa powołał dziś Dominika Mielko na stanowisko dyrektora Filharmonii Lubelskiej. Wojciech Rodek, który wcześniej kierował instytucją i teraz też wystartował w konkursie, szansy na przedstawienie swojej wizji nie dostał.

To był już trzeci konkurs na dyrektora FL. W dwóch poprzednich zwycięzcy nie udało się wyłonić. Za trzecim razem już dyrektora wybrano.

Zarząd Województwa Lubelskiego podjął uchwałę powołującą z dniem 1 września br. Dominika Mielko na stanowisko dyrektora Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie – poinformował dziś Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy lubelskiego marszałka. I dodaje, że podczas głosowania 9-osobowej komisji konkursowej (pełny skład na końcu tekstu) Mielko zdobył poparcie ośmiu osób. – Jedna osoba się wstrzymała – dodaje rzecznik marszałka.

Mielko to doktor sztuk muzycznych, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (2014) i UMCS (2016). Jest także dyrygentem i prezesem Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej oraz kierownikiem orkiestry, a także zespołu wokalnego tego stowarzyszenia.

Lendzion została, Rodka wyrzucili

Od 2018 roku Filharmonią Lubelską kierował (i dyrygował orkiestrą) dobrze wówczas oceniany Wojciech Rodek. Po czterech latach kończył mu się kontrakt, ale marszałek mógł go przedłużyć. Wystarczy, że ogłosi taki zamiar i zbierze opinie środowiska. Tak też wiosną 2022 zrobił Jarosław Stawiarski (PiS) w przypadku szefów dwóch podlegających mu instytucji kultury: Teatru Muzycznego i Filharmonii. Ta procedura zakończyła się szczęśliwie dla dyr. Lendzion (Teatrem Muzycznym/Operą Lubelską kieruje do dziś), ale Rodek stanowisko stracił.

Od tego czasu były już trzy konkursy na stanowisko dyrektora, a obowiązki dyrektora pełniła Zuzanna Dziedzic. Pisaliśmy o tym w czerwcu >>Marszałek znów szuka dyrektora Filharmonii. Powołać bez konkursu się nie udało<< Poprosiliśmy wówczas Urząd Marszałkowski o opinie, jakie w maju 2022 roku dostał w sprawie dyrektorów. W przypadku Rodka wypowiedziały się dwie organizacje i branżowe i dwa działające wówczas w FL związki zawodowe (dziś związki są trzy). Zastrzeżenia do Rodka miała Monika Mielko-Remiszewska, wiceprezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Chórów i Orkiestr, która narzekała na „brak współpracy z chórami lubelskimi” oraz przekonywała, że „środowisko muzyczne Lublina wyraziło zdecydowane niezadowolenie z powodu złej promocji” w USA”. Negatywną opinię Rodkowi wystawił też Związek Zawodowy Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych (ZZ PAMO)

Konkurs nr 3

Rodek nie dał za wygraną. Wystartował też w najnowszym konkursie, konkurując z m.in. Dominikiem Mielko. Ale nie tego dotyczą obecnie kontrowersje. Chodzi o skład komisji konkursowej. W komisji zasiadali m.in. Maciej Rysak i Aleksander Resiak. Obaj są muzykami w Orkiestrze Lubelskiej Akademii Muzyki Dawnej, którą kieruje Dominik Mielko. Tymczasem prawo jasno zakazuje, żeby w komisji konkursowej zasiadały osoby, które są w jakikolwiek sposób powiązane z kandydatami.

Dlatego właśnie Fundacja Wolności (wydawca JawnyLublin.pl) wnioskowała o powtórne przeprowadzenie konkursu na stanowisko dyrektora Filharmonii Lubelskiej.

Powoduje to oczywisty konflikt interesów, skoro jednym z kandydatów jest osoba, która zatrudnia członków komisji w orkiestrze, prowadzonej przez stowarzyszenie, któremu prezesuje. Jest to niezgodne z przepisami prawa oraz podważa wiarygodność decyzji komisji konkursowej – tak Fundacja Wolności oceniła fakt, że w komisji zasiedli muzycy związani z jednym z kandydatów. FW chciała unieważnienia procedury konkursowej oraz ponownego powołania komisji, w składzie gwarantującym niezależność jej członków. Urząd marszałkowski na ten wniosek jeszcze nie odpowiedział, a w międzyczasie doprowadził konkurs do końca.

Bo kandydat nie ponumerował stron

O stanowisko dyrektora FL starało się pięć osób. Wiadomo, że oprócz Mielko i Rodka była to także Zuzanna Dziedzic, która teraz tymczasowo kieruje FL.

Wojciech Rodek (fot. Filharmonia Opolska Facebook)

To jest demokracja? To jest konkurs? To kpina – komentuje sytuację Wojciech Rodek. I wskazuje, że warunki konkursu są ściśle wskazane przez przepisy prawa.- W tym przypadku wszystkie zostały złamane – przekonuje.

W czwartek (31 sierpnia) Rodek odebrał z poczty pismo, w którym komisja konkursowa informuje, że nie został dopuszczony do drugiego etapu konkursu. Jednocześnie jest proszony przed komisję, żeby wyjaśnić braki formalnej w złożonej ofercie. Wcześniej była wymiana maili.

Komisja uznała, że brakiem formalnym jest to, że strony mojego życiorysu nie zostały ponumerowane. Jednak w wymaganiach konkursowych nie było takiego warunku. Odpowiedziałem, że błędów nie ma i nie mam czego wyjaśniać – opowiada dyrygent.

Maili na temat konkursu było jeszcze kilka. Najważniejszy przyszedł do Rodka od Katarzyny Kędzierskiej. To przewodnicząca komisji i dyrektor marszałkowskiego departamentu kultury. Poinformowała ona w mailu, że 23 sierpnia Rodek zostaje jednak dopuszczony do drugiego etapu. Terminu spotkania z komisją jednak nie wskazała. – Zgodnie z przepisami spotkanie powinno się odbyć w ciągu siedmiu dni. Tymczasem dziś dyrektor został powołany – mówi nam Wojciech Rodek.

Skład komisji konkursowej:

  •  1) Elżbieta Katarzyna Kędzierska – przewodnicząca – przedstawiciel organizatora (UMWL);
  • 2) Tadeusz Szymanek – wiceprzewodniczący – przedstawiciel organizatora (UMWL);
  • 3) Agnieszka Drozd-Bownik – członek Komisji – przedstawiciel organizatora (UMWL);
  • 4) Maciej Ogórek – członek Komisji – przedstawiciel Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
  • 5) Andrzej Nowarski – członek Komisji – przedstawiciel Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego;
  • 6) Mirosław Grusiewicz – członek Komisji – przedstawiciel Stowarzyszenia Nauczycieli Muzyki;
  • 7) Aleksander Resiak – członek Komisji – przedstawiciel Stowarzyszenia Wschód Kultury;
  • 8 Piotr Ścirka – członek Komisji – przedstawiciel Organizacji Zakładowej NSZZ „Solidarność” Filharmonii Lubelskiej;
  • 9) Maciej Rysak – członek Komisji – przedstawiciel Związku Zawodowego Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych Zakładowej Organizacji Związkowej przy Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie (ZZ PAMO)

Na zdjęciu: Dominik Mielko ma kierować FL przez pięć sezonów artystycznych (fot. UMWL)

2 odpowiedzi na “Dyrektor Filharmonii Lubelskiej wybrany. Ale nie wszystkich komisja przesłuchała”

  1. IO pisze:

    Szanowni Państwo, a może po prostu FL potrzebuje Dyrektora dla którego ta funkcja będzie głównym zajęciem a nie nudnym dodatkiem do błyskotliwej kariery dyrygenckiej? Pan Rodek jest świetnym dyrygentem, o zarządzaniu ludźmi i instytucją pojęcie ma średnie (zarządzanie przez telefon będąc nieustannie nieobecnym z jednoczesną potrzebą kontroli wszystkiego nie działa). Z większością instytucji, którymi kierował pożegnał się w niemiłej atmosferze i na sali sądowej.

  2. Dominik pisze:

    Gram w tej orkiestrze, powiem tak, dobrze już było, Rodek to był szczyt, muzycznie i jako specjalista od zarządzania. Teraz próbują wpływać na Filharmonię ostatnie pulpity. Jest kompletna beznadzieja. A tacy filozofowie, jak ten tu obok przez rok wspierali swoje biznesy, nie robić, nie grać i jakoś to będzie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *