Wesprzyj Kontakt

5 minuty czytania  •  11.03.2024

Kandydaci PiS odkryli, że z komunikacją miejską jest kiepsko. I uderzyli

Udostępnij

Autobusy jeżdżą za rzadko i jest w nich tłoczno – diagnozują kandydaci PiS do Rady Miasta. W kampanii wyborczej mówią to, co każdy pasażer miejskiej komunikacji wie od dawna. Sprawdzamy, jak często interweniowali w tej sprawie wcześniej.

Kolejny absurd Lublina – grzmi w internetowym nagraniu Robert Derwenda, miejski radny i kandydat PiS na prezydenta. – Specjalnie dla jednej linii 154, która kursuje co pół godziny, stworzono cały busapas na ulicy Muzycznej.

Derewenda i kandydaci PiS na miejskich rradnych kilka dni temu wzięli na celownik komunikację miejską. To uderzenie w czuły punkt, bo na to jak się jeździ po Lublinie autobusami i trolejbusami pasażerowie skarżą się od dawna. Pojazdy kursują za rzadko, często jest w nich tłok, normą staje się znikanie kursów z elektronicznych wyświetlaczy w sytuacjach, gdy autobus/trolejbus na przystanek nie dojechał.

>>>Siedem grzechów głównych komunikacji w Lublinie<<<

Derewenda i jego drużyna, zorganizowali też konferencję prasową na parkingu przy ul. Choiny. To na tamtejszym Park&Ride przyjeżdżający do miasta kierowcy w założeniu mają zostawiać samochody i przesiadać się do autobusów. To też trasa do Jakubowic Konińskich, miejscowości w której mieszka prezydent Lublina Krzysztof Żuk (PO).

Robert Derewenda i kandydaci PiS na radnych. Konferencja prasowa na Park&Ride przy ul. Choiny (Fot. Robert Derewenda Facebook)

Łatwiej nam będzie, kiedy rzeczywiście autobusów, trolejbusów będzie zdecydowanie więcej. Kolejna rzecz to chciałbym, żeby na siatkę komunikacji publicznej mieli wpływ mieszkańcy. Wreszcie trzeba też myśleć o miejscach na parkingi w mieście – zaproponował na konferencji Derewenda stwierdzaając, że komunikacja „nie domaga”. Radny Marcin Jakóbczyk dodał, że zależy mu na tym, aby „autokary nie były zatłoczone”. – Żeby nie było tego tłoku, ścisku, żeby dojeżdżały na czas, żeby jeździły być może częściej – proponował.

Autobusy nowe, ale jest ich mniej

Stan komunikacji miejskiej w Lublinie pogarsza się od kilku lat. Z jednej strony miasto i Zarząd Transportu Miejskiego odnowiły tabor, z drugiej pojazdy wykonują coraz mniej kursów. W 2009 r. było to 15,7 mln wozokilometrów i ich liczba rosły do 2019 r. (21,2 mln). Potem jednak był już spadek – pojazdy zaczęły jeździć rzedziej. Efekt jest taki, że pięć lat temu autobusy odjeżdżały z przystanków co osiem minut, a teraz marzeniem jest 15 minut. W listopadzie 2023 r. głośno mówili o tym działacze partii Razem.

Poważne zmiany mają wejść w życie we wrześniu. Zarząd Transportu Miejskiego chce wtedy wcielić w życie plan opracowany pod koniec ubiegłego roku. Zakłada on m.in., że linie podstawowe będą kursować co kwadrans.

Tylko kilka interpelacji

Kandydaci PiS, mówiąc o komunikacji miejskiej, uderzyli celnie, ale postanowiliśmy sprawdzić, jak często w ostatnich latach interesowali się kursowaniem autobusów i trolejbusów. Przejrzeliśmy listę złożonych interpelacji oraz wystąpień w tej sprawie. Okazuje się, że temat pojawiał się rzadko. Nie tylko wśród radnych partii Jarosława Kaczyńskiego.

W 2020 roku radni PiS zaproponowali, aby zaoszczędzić na komunikacji nocnej i „ograniczyć godziny jej funkcjonowania”, jak mówił Piotr Gawryszczak, szef klubu radnych PiS. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze chciał przeznaczyć na kursy dzienne.

W tym samym roku Marcin Jakóbczyk proponował, aby ograniczyć finansowanie Galerii Labirynt i pieniądze przeznaczyć na komunikację.

Luty 2022. Radna Małgorzata Suchanowska (PiS) upomina się o remont ul. Wiejskiej w tym także przystanku autobusowego przy ul. Walecznych.

W kwietniu 2023 roku Marcin Jakóbczyk pisze do prezydenta, prosząc aby w wybranych godzinach pozwolić samochodom osobowym korzystać z busapasów na Drodze Męczennika Majdanka.

W sierpniu 2023 Leszek Daniewski (klub prezydenta Żuka) prosi o wydłużenie kursów linii nr 6 do pętli przy ul. Żeglarskiej.

W październiku 2023 r. Piotr Popiel (PiS) protestuje przeciwko planom likwidacji linii nr 1 i 21. Takie propozycje padały w ramach konsultacji społecznych nowego planu komunikacyjnego miasta.

Grudzień 2023. Radny Stanisław Brzozowski (niezrzeszony) pisze do prezydenta o tym, że jakość usług komunikacyjnych nie wróciła jeszcze do stanu sprzed pandemii Covid-19.

Jak już mówimy o komunikacji, to trzeba też wspomnieć o cenach biletów. Zostały podniesione w 2022 r. o 10-11 procent. Wówczas uchwała została przyjęta głosami radnych prezydenta. Ci z PiS byli przeciw, choć Stanisław Brzozowski wstrzymał się od głosu, a Piotr Gawryszczak nie głosował.

Parking pełny i parking pusty

Za komunikację w Lublinie odpowiada Zarząd Transportu Miejskiego i jego dyrektor Grzegorz Malec. Nie przypomina sobie, żeby w ostatnich latach spotykał się, rozmawiał z radnymi PiS na ten temat. – Z tego co pamiętam, to ostatnio na konsultacjach społecznych pojawiali się przedstawiciele – mówi Malec. – Od pana radnego Derewendy ostatnimi czasy nie słyszałem takich wniosków – dodaje.

Pierwszy z prawej Grzegorz Malec (Fot. sko)

Dyr. Malec tłumaczy też sens istnienia buspasu na ul. Muzycznej. Wyjaśnia, że to pas stworzony nie tylko dla miejskich autobusów, ale także dla prywatnych przewoźników korzystających z nowego Dworca Lublin.

Wiem, że pan radny (Derewenda – red.) organizował konferencję na ul. Choiny. Tam jest Park & Ride stale się zapełniający. Ma 95 proc. zapełnienia – robiliśmy zdjęcia. Nie udało się zargumentować tego, że parking nie działa, więc trzeba było szybciutko przenieść się na ul Wróbla – dodaje dyrektor ZTM.

A chodzi o to, że kandydaci PiS konferencję zrobili na Choinach, ale Derewenda film na swój profil facebookowy nagrał na Węglinie przy ul. Wróbla. Za plecami kandydata faktycznie widać puste miejsca parkingowe.

Kadr z filmu Roberta Derewendy z pustym parkingiem w tle (Fot. Facebook)

Kolejne miejsce zabetonowane. Kolejne absurdalne miejsce w Lublinie – grzmi na nagraniu Robert Derewenda.

Dyr. Malec przyznaje, że w tym miejscu samochodów osobowych parkuje mniej. – To faktycznie odległa, południowo-zachodnia część Lublina. Ale mając na uwadze to, że osiedla od ul. Jana Pawła II dociągają w tamtą stronę, to trzeba myśleć perspektywicznie. Żeby nie było takiej sytuacji jak na osiedlu Jagiellońskie, gdzie wydawało się, że pętla jest na obrzeżach, a dziś jest w środku osiedla i trzeba było myśleć o pętli przy Franczaka „Lalka”.

Więcej elektrycznych i wodorowych

Jeszcze w marcu ma zostać ogłoszony przetarg na dostawę do Lublina 20 autobusów wodorowych (pierwsza partia w 2025 r.). W tym roku miasto planuje jeszcze zakup 30 pojazdów autobusów elektrycznych i wodorowych.

18 marca ZTM wprowadza kolejne zmiany w komunikacji. Kursy linii nr 35 ze Świdnika zostaną wydłużone do Dworca Lublin. Obecnie autobusy dojeżdżają tylko na Felin. Zaczną też jeździć linie przyśpieszone 301 (os. Poręba – ul. Daszyńskiego), 302 (os. Widok – Czechów)a linia 46 otrzyma numer 303 (al. Kraśnicka – Choiny).

4 odpowiedzi na “Kandydaci PiS odkryli, że z komunikacją miejską jest kiepsko. I uderzyli”

  1. . pisze:

    ???????????? – Linie przyspieszone to z definicji linie, które zatrzymują się tylko na określonych przystankach albo praktycznie na żadnym poza początkowym i końcowym. Uniwersum Nałęczowska 14 niedouczona,
    ???????????? – zabrakło mi w tym artykule niedawnej żenującej propagandy Żuka o 'zajebistości’ naszego zbiorkomu „???????????????????? ???????????????????????????????????? ???????????????????????????????????????????? ???????? ????????̇ 40% ????????????????????????????́???? ???????????????????????????????????????????????????????????? ???? 100% ????????????????????????????́???? ????????????????????????????????ł????????????????????????????.” ślepy może dostrzec, że pewna grupa pojazdów to nadal stare ????????????????????????podłogowe autobusy, także te żukowe rewelacje prawdopodobnie są zaciągnięte z Instytutu Danych z Dupy,
    ???????????????? – oprócz 3-setek i wydłużonego 35, to linia już za niedługo (nr 28) kursować powinna pod Lublin, konkretniej do Piotrowic z częstotliwością uwaga zawrotne 6-8 kursów dziennie. W przewadze szybciej człowiek dojdzie kurwa na piechotę z Prawiednik,
    ???????????????????????? – „????????????. ???????????????????? ????ł???????????????????????? ????????????̇ ???????????????? ???????????????????????????????????? ???????????????????????????? ???????? ????????. ????????????????????????????????????. ????????????????????́????????????, ????̇???? ???????? ???????????? ???????????????????????????????????? ???????????? ???????????????????? ???????????? ???????????????????????????????????? ????????????????????????????????́????, ???????????? ????????????????̇???? ???????????? ???????????????????????????????????????? ????????????????????????????́????????????????́???? ????????????????????????????????????????̨???????????????? ???? ???????????????????????? ???????????????????????? ????????????????????????.” Ulica Muzyczna została oddana do użytku po remoncie w 2017 roku na 700-lecie Miasta Irytacji, czyli aż siedem lat buspas był niepotrzebny. A tak poza tym wstyd będzie jak te busiki zaczną jeździć zdegradowaną Głęboką od strony Muzycznej. Doprawdy, to będzie piękna promocja dziurawego Miasta Irytacji z dziurą w mózgu u jego władnego.
    ????????????̨????́ – ta pseudo-rewolucja opublikowana w listopadzie minionego roku, nie zakłada w niedzielę zakończenia cyrku pt. „Autobus co godzinę” poza naprawdę nielicznymi wyjątkami. Bilety coraz droższe. Napotkanie kanara, zwłaszcza w tej części Lublina w której mieszkam (Kalina, Tatary, Hajdów) to też już ekstremum.

  2. Niejawny pisze:

    W końcu ktoś napisał prawdę. Szkoda, że tak późno.

  3. lipa pisze:

    Zamiast zadbać o to aby na drogach Lublina było bezpieczniej to dbają o to aby tak nie było. Zróbcie kolejna autostradę w centrum miasta i niech nikt tego nie pilnuje…
    Akurat na przejściu między stadionem a parkiem ludowym trzeba bardzo uważać. Kierowcy jeżdzą szybko i nie przepuszczają pieszych, zwłaszacza w weekend – rodzin z dziećmi. Sam tam jeżdzę i nie raz to widzę i nie raz trąbiłem by ostrzec takich rodziców. A sami kierowcy mają to gdzieś. Jadą grubo ponad limity…
    Słabe te wybory jak i słabi kandydaci…

  4. Kierowca pisze:

    BUS PAS NA MUZYCZNEJ TO DUŻE NIEPOROZUMIENIE!
    CZY DECYDENCI NIE WIDZA CO SIĘ TAM DZIEJE W GODZINACH SZCZYTU???
    Kierowcy jadący na wprost w Głęboką muszą czekać w jednej kolejce że skręcającymi w Nadbystrzycką lub narażać się na mandat omijając tą kolejkę buspasem.SKANDAL!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

5 minuty czytania

26.04.2024

Jakub Jakubowski, nowy burmistrz Radzynia Podlaskiego: Ludzie chcą, by traktować ich poważnie

Wiatr zmian, błędy wieloletniego burmistrza czy może pomysł na miasto?…

4 minuty czytania

23.04.2024

Flaszka wódki za głos czy za gracowanie truskawek? Sołtyska kupowała poparcie w wyborach?

0,7 litra wódki miała oferować sołtyska ze wsi Dąbrowa (gm.…

3 minuty czytania

22.04.2024

Rafał Zwolak, prezydent-elekt Zamościa: Dobry włodarz wygrywa nazwiskiem a nie bilbordami

To był najbardziej prestiżowy pojedynek w niedzielnej wyborcze dogrywce w…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Sensacja w Biłgoraju. Lewicowy burmistrz przegrał z „Jezusem”

Wyniki wyborów samorządowych. Wojciech Gleń został wybrany na nowego burmistrza…

2 minuty czytania

22.04.2024

Na nic Czarnek za plecami i Żuk u boku. Kazimierz Firlej nadal będzie rządził w gminie Garbów

Kazimierz Firlej pozostaje na stanowisku wójta gminy Garbów w powiecie…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Puławy: Oficjalne wyniki PKW. Paweł Maj zdeklasował rywala

Olbrzymia przewaga urzędującego prezydenta nad rywalem z PiS Mariuszem Wicikiem…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Zamość oficjalne wyniki PKW II tura: bolesna porażka Andrzeja Wnuka

Tuż po północy Państwowa Komisja Wyborcza podała pełne wyniki wyborów…

< 1 minuty czytania

21.04.2024

Wyniki wyborów II tura: Bychawa dla PiS-u. Nowa burmistrz obiecuje, że nie zawiedzie

Marta Krzyżak (PiS, startująca z własnego komitetu) uzyskała 53,30 proc.…