var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"72807010dd","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Zakończył się pierwszy sezon, kiedy zrezygnowano z bezpłatnych 20 minut. Spowodowało to spadek wypożyczeń o 80%. Średnio jedno wypożyczenie kosztuje 49 zł, z czego użytkownik płaci 1 zł, a miasto dokłada pozostałą kwotę.
W 2019 roku było 511 tysięcy wypożyczeń LRM-ów i zgodnie mówiono o wielkim sukcesie tego środka transportu. Zostały poczynione inwestycje w kolejne stacje, w nową wersję aplikacji, w kolejne jednoślady. W pandemicznym 2020 roku wypożyczeń było 241 tysięcy. Faktem jest, że z powodu pandemii ponad miesiąc rowery nie były dostępne, a i ilość użytkowników się zmniejszyła ze względu na zdalną naukę czy pracę. W 2021 roku roku wypożyczeń było tylko 76 tysięcy. Przekłada się to na niecałe 400 wypożyczeń dziennie. Średnio każdy rower był użytkowany co drugi dzień.
2021 – rok zmian
Zeszły rok to start systemu na zmienionych zasadach. Nie ma już 20 darmowych minut, są kolejne stacje wypożyczeń, rowery wyposażono w GPSy. Unowocześniona została aplikacja, dzięki której odbierane i oddawane są LRMy. Jest to też pierwszy sezon, w którym rowery jeżdżą przez cały rok. Chętnych jest niewielu. W grudniu rowery wypożyczono niecałe 1,4 tys. razy.
Sezon zaczął się dopiero 23 czerwca. Spadek korzystających o ponad 80% w stosunku do 2019, odpowiada 80% bezpłatnych przejazdów w poprzednich sezonach. Ci, którzy darmowo używali rowerów, przestali korzystać z miejskich jednośladów.
miesiąc
liczba wypożyczeń
czerwiec
6136
lipiec
25225
sierpień
17426
wrzesień
12369
październik
10453
listopad
3537
grudzień
1320
suma
76466
Liczba wypożyczeń Lubelskiego Roweru Miejskiego w 2021 roku w rozbiciu na poszczególne miesiące
Dość istotną zmianą w funkcjonowaniu roweru miejskiego było wprowadzenie abonamentów, które regularnym użytkownikom umożliwiły korzystanie za połowę ceny. Kolejną korzyścią wynikającą z subskrypcji są rozliczenia co do minuty, a nie w systemie 1 zł za pierwsze rozpoczęte pół godziny i 50 groszy za kolejne 30 minut. Co ciekawe przychody od posiadaczy abonamentów stanowią 16% wszystkich i pokrywają się z 16% czasem użytkowania rowerów. Czyli mimo lepszego przelicznika za wypożyczanie w ramach abonamentu nie wszyscy zakupujący terminowy tańszy dostęp do LRMu potrafią go z korzyścią dla siebie spożytkować.
miesięczne
644
kwartalne
44
sezonowe
1
Abonamenty wykupione w 2021 roku w Lubelskim Rowerze Miejskim
Biorąc pod uwagę średni czas wypożyczenia, który w 2021 roku wyniósł niecałe 31 minut, użytkownicy starają się zmieścić w pierwszych 30 minutach za 1 zł. Świadczy o tym średni przychód za jedno wypożyczenie, który wyniósł 1,29 zł.
Co dalej?
Mieszkańcy, czyli samorząd, płacą 7,5 mln zł za dwuletnią obsługę LRM-u przez Nextbike. Jak łatwo policzyć każdy przejazd rowerem kosztuje gminę 48 zł za 31 minutową przejażdżkę. To około 5-7 km pokonanego dystansu. Dla porównania taksówka kosztuje 15-35 zł za przejazd.
Można powiedzieć, że do abonamentów dopłacamy niemałe pieniądze. Prawie pięć tysięcy złotych do abonamentu sezonowego!
miesięczny
kwartalny
sezonowy
koszt użytkownika
20
55
125
dopłata UM
757
2083
4736
Dopłaty do abonamentów
A gdyby tak każdemu chętnemu na pakiet minut w ramach okresowego dostępu podarować rower na własność? Byłyby to niemałe oszczędności, bo przecież cykl życia jednego roweru to kilka sezonów. Nawet gdyby dorzucić do takiego prezentu pakiet serwisowy na dwa lata.
Jak widać z danych Portalu Samorządowego, miasto Lublin jest liderem dopłat w Polsce, a można robić to zdecydowanie taniej, jak we Wrocławiu czy w Warszawie, gdzie pierwsze 20 minut jest bezpłatne. Poznań jest samorządem, który podobnie jak nasz, pobiera opłaty od pierwszej minuty korzystania.
LRM zalicza upadek?
Podobne systemy w Polsce również przeżywają regres. O konkurencji ze strony hulajnóg pisałem, a są też aplikacyjne i tanie korporacje taksówkowe. Można pokusić się też o stwierdzenie, że rower miejski stał się ofiarą własnego sukcesu. Być może ponad pół miliona wypożyczeń w 2019 oraz budowa nowych ścieżek zachęciła Lublinian do korzystania z jednośladów. Zakupili więc własne pojazdy, stąd słabe wyniki wypożyczeń w 2021. Oczywistym jest, że wprowadzenie opłat od pierwszej minuty jest głównym czynnikiem zmniejszenia liczby korzystających.
Co mogłoby uratować frekwencję? Najprostszym jest przywrócenie początkowych bezpłatnych kilkunastu minut. Lepszym i długoterminowym bodźcem dla rozwoju ruchu rowerowego jest budowa ścieżek, śluz, wiat parkingowych, zachęcających nie do wypożyczeń, a do częstszego korzystania z własnych rowerów.
const fundraisingPage = '';
var eztoc_smooth_local = {"scroll_offset":"30","add_request_uri":""};
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Dodaj komentarz