var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Tour de Pologne, które do Lublina zawitało na kilka godzin, spowodowało utrudnienia w ruchu przez 2 dni. Głośno mówiło się o wykupieniu przez miasto promocji u organizatorów imprezy za 325 tys. zł. Jakie były inne koszty i zyski dla miasta?
– Ekwiwalent medialny Miasta Lublin w Tour de Pologne 2021 wyniósł ponad 2,6 mln zł – zachwala Justyna Góźdź z lubelskiego Ratusza. Wtedy miasto na promocję w trakcie Tour de Pologne przeznaczyło 200 tys. zł. Czy to dobry wynik? To zależy. Ekwiwalent medialny to w wskaźnik wyrażający ilość pieniędzy, jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą. Z jednej strony nie mierzy więc on wcale skuteczności (czy po obejrzeniu miliona reklam ktoś postanowi odwiedzić Lublin). Z drugiej: skoro ekwiwalent jest 13 razy większy niż jego koszt przy tak prostym działaniu o znanym efekcie, to widać rynek ocenia ten ekwiwalent stosunkowo słabo.
Promocja za 325 tys. zł
W tym roku na promocję miasto Lublin przeznaczyło 325 tys. zł. Za co zapłaciliśmy? – Przygotowanie wizytówki filmowej Miasta Lublin, podczas której Miasto zostało zaprezentowane jako współorganizator I etapu Tour de Pologne, promocja Lublina na oficjalnej stronie internetowej poświęconej wyścigowi oraz na materiałach reklamowo-promocyjnych wyścigu, w tym na: oficjalnych folderach, identyfikatorach, mapach trasy Tour de Pologne, promocja Miasta w transmisji telewizyjnej I etapu wyścigu, promocja Miasta Lublin w reklamach Tour de Pologne publikowanych w ogólnopolskich i lokalnych mediach oraz promocja tytułu Lublin – Europejska Stolica Młodzieży 2023 w serwisach dedykowanych wyścigowi – wymienia Góźdź.
Pojawiło się sporo głosów, że poza promocją miasto zapłaciło także za zmianę oznakowania, tras przejazdów autobusów czy udostępniło pas drogowy nieodpłatnie. Sprawdziliśmy. Z informacji uzyskanych w Ratuszu wynika, że projekt czasowej organizacji ruchu opracowała firma IKOM na zlecenie organizatora oraz wprowadziła oznakowanie w terenie. Za zmiany funkcjonowania komunikacji miejskiej zapłacił ZTM. Jest to jednak zgodne z prawem.
482 zł zarobku
Miasto zyskało wyłącznie na opłacie za zajęcia pasa drogowego. Chodzi m.in. o reklamy rozkładane w pasie drogowym: ułożone na trawniku, barierkach czy na dmuchanych bramach. Zysk miasta wyniósł 482 zł. Dlaczego tak mało? – Z uwagi na to, że to prestiżowe wydarzenie jest organizacyjnie wspierane przez Miasto Lublin i doskonale wpisuje się w naszą strategię promocji, zastosowano preferencyjną stawkę 0,10 zł/m2/dobę – tłumaczy Góźdź.
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz