Udostępnij
W sierpniu zeszłego roku wzdłuż Bystrzycy pojawiły się 3 zestawy ławek ze śmietnikami. Nie byle jakie, bo solarne i „inteligentne”. Po awarii – z jednego nie można korzystać od 4 miesięcy. Co gorsze urządzenia za prawie 100 tys. zł nie są na stałe a tylko na chwilę!
Ławki pozwalają naładować telefon, zaś śmietniki same miały informować służby miejskiej o tym, że są pełne. Pierwszej rocznicy bez żadnej awarii nie doczekał jeden ze śmietników. Od 13 lipca mieszkańcy Lublina obserwują „inteligentny” kosz zza folii. Już w lipcu Jawny Lublin interweniował, bo wraz z uszkodzonym koszem… zabezpieczona została sprawna ławka. – Przyczyną wyłączenia z użytkowania kosza na odpady z panelem fotowoltaicznym jest stwierdzona usterka techniczna – dowiedzieliśmy się wówczas w biurze prasowym Ratusza.
Smart, czyli bezużyteczne?
Minęły 4 miesiące a śmietnik jak nie działał, tak nie działa. Ot złośliwość „inteligentnych” urządzeń, że jak padnie elektronika to nawet kosze na śmieci stają się bezużyteczne. O przyczyny opóźnienia spytaliśmy urzędników. – Warunkiem przywrócenia sprzętu do użytkowania po naprawie gwarancyjnej jest potwierdzenie tego odpowiednimi dokumentami. Do tej pory, mimo ponagleń z naszej strony, nie otrzymaliśmy od gwaranta dokumentów, z których jednoznacznie wynika, że urządzenie jest sprawne i użytkownicy mogą z niego bezpiecznie korzystać – tłumaczyła nam miesiąc temu Izolda Boguta z biura prasowego magistratu. O wyjaśnienie poprosiliśmy też firmę Seedia. Jak udało się nam dowiedzieć problemem są… brakujące klucze, którymi otwiera się śmietniki. Zostały już wysłane do Lublina.
Próbowaliśmy się dowiedzieć, czy w związku z opóźnieniem zostaną naliczone jakieś kary umowne. – Ewentualne nałożenie kary będzie rozważane po zakończeniu całej procedury naprawczej przez gwaranta – usłyszeliśmy. Nie dostaliśmy, jednak informacji w jakim terminie ławka powinna być naprawiona.

Nie działa 4 miesiące – będzie zniżka 50%?
Poprosiliśmy o udostępnienie umowy na ustawienie 3 ławek i 3 śmietników. Wykonawcą jest firma SEEDIA, a wartość urządzeń to ponad 90 tys. zł! Z umowy wynika, że urządzenia są objęte 24 miesięczną gwarancją. W razie awarii w ciągu 2 dni od zgłoszenia wykonawca powinien przystąpić do naprawy, na co ma 14 dni. Jeśli naprawa nie jest możliwa to w ciągu 7 dni należy wymienić uszkodzone urządzenia. Krótko mówiąc od początku sierpnia śmietnik powinien być sprawny.
Zgodnie z umową za opóźnienie grozi kara w wysokości 0,5% wynagrodzenia za dzień opóźnienia w naprawie, czyli ok. 450 zł. Jak łatwo policzyć za ponad 100 dni opóźnienia urzędnicy powinni naliczyć już 50% kary, czyli 45 tys. zł!!!
W umowie znaleźliśmy jeszcze jeden ciekawy zapis. Okazuje się, że ławki i śmietniki za 90 tys. zł nie są na zawsze, a tylko na 30 miesięcy. Po tym czasie wykonawca ma je z Lublina zabrać i zutylizować! Wydaje się, że sytuacji najlepiej pasuje cytat z filmu Miś: „Prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach”.
Uzupełnienie z 25.11.2021:
Otrzymaliśmy wyjaśnienie przekreślonej informacji od Moniki Głazik z Biura Prasowego w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin:
Zapisy §8 umowy zawartej między Gminą Lublin a dostawcą ławek mówiące o 30 miesięcznym okresie obowiązku demontażu i utylizacji, dotyczą warunków gwarancji, a nie użytkowania urządzenia. Wykonawca w okresie 30 miesięcy od daty odbioru końcowego zobowiązał się do odbioru i demontażu w terminie 14 dni od daty zgłoszenia urządzeń na własny koszt oraz podania ich utylizacji i recyklingowi zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Taka sytuacja mogłaby nastąpić w chwili wystąpienia w urządzeniu lub jego komponentach wad niemożliwych do usunięcia i konieczności jego utylizacji.
Przedmiotem zawartej umowy była dostawa urządzeń, ich montaż i serwis, a nie ich najem. Zgodnie z zapisami §8 ust. 4 umowy, przeniesienie własności urządzeń na Zamawiającego, czyli na Gminę Lublin nastąpiło z chwilą podpisania protokołu końcowego urządzeń.
Monika Głazik – Biuro Prasowe w Kancelarii Prezydenta Miasta Lublin
Za błąd serdecznie przepraszam.
Poniżej treść umowy na solarne ławki i „inteligentne” śmietniki.
Umowa-nr_19_GK_20-smart-lawka-Lublin
Dodaj komentarz