var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Mimo kolejnych prób GDDKiA nie udaje się znaleźć chętnych na prowadzenie stacji paliw w kilku miejscach przy drodze ekspresowej numer 19. Podobne kłopoty są także przy S12 i S17.
Mówimy o odcinku od Lublina do Rzeszowa, bo część na północ od stolicy województwa lubelskiego jest w budowie. S19, którą ochrzczono mianem Via Carpatia im. Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego, kierowcy mogą jeździć w całym obecnym zakresie od maja 2022 roku. Ale jest problem – brak stacji paliw na całym tym odcinku. Nie ma chętnych na prowadzenie takich punktów i nie jest to lubelskie fatum.
„Rzeczpospolita” właśnie podliczyła, że w 2022 Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła 52 przetargi szukając dzierżawców Miejsc Obsługi Podróżnych, ale udało się podpisać umowy tylko na 14 lokalizacji.
– W przypadku pozostałych 42 miejsc nie wpłynęły żadne oferty. W rezultacie, jeśli przy nowych odcinkach szybkich dróg MOP-y już są, to często przez długi czas pozostają zamknięte lub oferują jedynie parking z toaletami – informuje dziennik.
Na Via Carpatia chętnych brak
Co do lubelskiego odcinka S19, to zostali wyłonieni dzierżawcy na prowadzenie stacji w MOP-ach Obroki Wschód i Zachód, ale będzie tam można zatankować dopiero latem 2024 roku. Paliwo będzie sprzedawał Orlen.
– Jeśli chodzi o MOP-y Janów Lubelski Wschód i Zachód, to ogłaszaliśmy już trzy przetargi na dzierżawę i w żadnym z tych przetargów nie wpłynęły oferty. W lipcu ogłosimy czwarty przetarg – informuje Łukasz Minkiewicz, rzecznik prasowy lubelskiego oddziału GDDKiA.
Co do MOP-ów na podkarpackiej części, to puste stoją Jeżowe i Podgórze. – Przetarg jest ogłoszony, czekamy na oferty do 22 sierpnia 2023 r. – podaje Bartosz Wysocki z GDDKiA w Rzeszowie.
Problemy są nie tylko na S19, ale też S12 i S17. Były już trzy przetargi na MOP Niwa Babicka i po dwa na Wierzchowiska oraz Bystrzejowice. Nikt się jednak nie zgłosił.
– W najbliższym czasie zostaną ponownie ogłoszone postępowania na dzierżawę tych MOP – Zapowiada Minkiewicz. I dodaje, że nowa stacja paliw Orlen i restauracja McDonald’s działają przy trasie S17, pomiędzy Garwolinem a Rykami na MOP Wola Korycka.
Bo ładowarki są za drogie
Jednocześnie GDDKiA pracuje nad modyfikacją oczekiwań od potencjalnych dzierżawców, żeby zachęcić ich do startowania w przetargach. Dlaczego teraz nie mają na to ochoty? Chodzi o to, że Polska musi stawiać ładowarki do samochodów elektrycznych i takie warunki stawia także dzierżawcom MOP-ów. Ma to na celu realizację unijnego rozporządzenia AFIR. Tylko że przedsiębiorcy liczą koszty i ładowarek montować nie chcą. Nakłady w takich przypadkach mogą być ogromne. Przeciągnięcie sieci elektrycznej o dużej mocy na odległość kilku lub kilkunastu kilometrów może kosztować miliony złotych. Z kolei umowa dzierżawy podpisywana jest na 10 lat i nie ma pewności, że po takim czasie inwestycja się zwróci. Bo w Polsce nie ma aż tak wielu samochodów elektrycznych.
Na dłużej niż dekadę
Zgodnie z najnowszymi danymi Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych na koniec maja 2023 r. po polskich drogach jeździły 76 683 samochody osobowe z napędem elektrycznym. Dostawczych i ciężarowych było 4 188.
– Równolegle do floty pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec maja 2023 r. w Polsce funkcjonowało 2836 ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych (5597 punktów). 31 proc. z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 69 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W maju uruchomiono 68 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (157 punktów) – wylicza PSPA.
GDDKiA rozważa taką opcję, że MOP-y będą dzierżawione na 20 lat. Aby przedsiębiorca miał więcej czasu, by na takim punkcie zarobić.
Fot. GDDKiA
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz