Wesprzyj Kontakt

5 minuty czytania  •  24.01.2024

„Skandal i wtopa”. Przetargi ogłoszone, firmy się zgłosiły, tylko milionów na drogi nie ma

Udostępnij

Województwo lubelskie starało się o unijne fundusze na inwestycje drogowe. Nie dostanie ani grosza. Wszystkie cztery projekty Urzędu Marszałkowskiego zostały ocenione negatywnie. – Trudno jest mówić o tym przypadku o honorze, ale gdyby marszałek Stawiarski go miał, to by się zdymisjonował – radzi radny PSL.

Polska Wschodnia to nazwa unijnego programu dla sześciu polskich województw: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego, warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego (bez Warszawy i otaczających ją powiatów). W puli na lata na lata 2021-2027 jest aż 12 miliardów 428 milionów złotych. Są to pieniądze np. na rozwój firm czy na budowę i remont dróg.

Nic tylko brać

To już kolejna edycja takiego działania, którego start uroczyście w czerwcu 2023 roku ogłosił marszałek województwa lubelskiego, Jarosław Stawiarski (PiS). – Do podziału są 2 miliardy 650 mln euro i mam nadzieję, że nasi przedsiębiorcy i samorządy będą w stanie zaabsorbować jak najwięcej z tych środków. Są duże szanse, że z programów Fundusze Europejskie dla Lubelskiego i Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej w perspektywie 2021-2027 województwo lubelskie będzie miało łącznie do wydania ok. 3 miliardów euro. Ta kwota w istotny sposób uzupełni budżet państwa i samorządów. Jestem przekonany, że to znacząco wpłynie na rozwój naszego województwa – przemawiał w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym stojąc obok ówczesnej sekretarz stanu w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej,  Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak.

Ta chwaliła lubelskiego polityka: – Dwie edycje programu dały nam bardzo dobre efekty, dlatego postanowiliśmy kontynuować program, ponieważ te zapóźnienia rozwojowe w regionach Polski Wschodniej są jeszcze widoczne. Decyzja wymagała wielu negocjacji z Komisją Europejską i chciałam podziękować za to zaangażowanie marszałkowski Stawiarskiemu, bo to dzięki jego rozmowom i staraniom możemy realizować program po raz trzeci.

W poprzednich edycjach PW lubelskie dostało pieniądze na np. budowę Lubelskiego Centrum Konferencyjnego, zmodernizowanie taboru komunikacji miejskiej w Lublinie, na Puławski Park Naukowo-Technologiczny czy budowę linii kolejowej Lublin – Stalowa Wola – Rozwadów. Były też inwestycje drogowe: rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 835 od Lublina do Piotrkowa czy budowa drogi wojewódzkiej Nr 747 na odcinku Radawiec – węzeł Konopnica (S -19).

Obecnie samorząd wojewódzki stawia na:

  • infrastrukturę drogową i kolejową
  • modernizację sieci energetycznej i zwiększenie możliwości przyłączeniowych OZE,
  • rozwój przedsiębiorczości, w tym zwłaszcza poprzez wykorzystanie funkcji uzdrowiskowej i rekreacyjnej bazującej na walorach przyrodniczych i kulturowych,
  • turystykę – to np. projekt budowy sieci tras rowerowych Blue Valley – Wiślanym Szlakiem.

Miliony na drogi, ale nie dla Lubelskiego

Nasze województwo wystartowało w wyścigu po pieniądze, którymi dysponuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (jej zarząd został właśnie odwołany). Na początek chodziło o miliony na drogi. Było o co walczyć, bo można było otrzymać z UE nawet 85 proc. kosztów inwestycji.

PARP rekomendowała do dofinansowania 9 projektów, które otrzymają niemal 2,4 mld zł na budowę, rozbudowę dróg, obwodnic i ciągów komunikacyjnych. Na liście projektów wybranych do dofinansowania znalazły się trzy z województwa świętokrzyskiego, po dwa z podlaskiego i warmińsko-mazurskiego oraz po jednym z mazowieckiego i podkarpackiego. Łączna wartość projektów wynosi blisko 2,8 mld zł podała właśnie agencja, Było o co walczyć, bo można było otrzymać z UE nawet 85 proc. kosztów inwestycji.

Na liście pozytywnie ocenionych projektów najmniejsze dofinansowanie wynosi 76,5 mln zł a najwyższa to ponad 633 mln złotych.

I tu szok. Żaden z lubelskich projektów nie otrzymał dofinansowania. Na liście ocenionych negatywnie są dwie pozycje z woj. warmińsko-mazurskiego oraz świętokrzyskiego i aż cztery z lubelskiego. Wszystko to inwestycje na drogach wojewódzkich o numerach 844 (na odcinku Mircze – Witków), 829 (Kijany – Spiczyn), 820 (Sosnowica – Ludwin) i 833 (Godów – Urzędów). Dwie ostatnie miały być kontynuacją już rozpoczętych prac budowlanych finansowanych z Polskiego Ładu. Ich wartość to prawie 150 mln zł.

Lista negatywnie ocenionych projektów drogowych

Przetargi podszyte nadzieją

Na wszystkie te przedsięwzięcia Zarząd Dróg Wojewódzkich już latem 2023 roku ogłosił przetargi. Są w toku, zainteresowane pracami firmy złożyły swoje oferty. Np. w przypadku trasy 833 są cztery propozycje cenowe starających się o kontrakt wykonawców – każda powyżej 100 mln złotych.

Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 833 od km 1+326 do km 12+980”:

Nr ofertyNazwa (firma) i adres wykonawcyCena oferty w zł (brutto)
1Mota-Engil Central Europe S.A. ul. Opolska 110, 31-323 Kraków NIP: 6750001573 duże przedsiębiorstwo112 941 396,00 zł brutto
2KONSORCJUM FIRM: PBI Infrastruktura S.A. – Lider ul. Kolejowa 10E, 23-200 Kraśnik NIP: 8161465524, duże przedsiębiorstwo PBI WMB Sp. z o.o. – Partner ul. Błonie 8, 27-600 Sandomierz NIP: 8641949162,107 860 932,59 zł brutto
3Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe Spółka Akcyjna Ul. Drogowców 1, 39-200 Dębica NIP 8722175948, średnie przedsiębiorstwo113 721 840,32 zł brutto
4STRABAG Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-800 Pruszków NIP 5210421928 duże przedsiębiorstwo107 419 128,92 zł. brutto
Oferty złożone w przetargu na drogę wojewódzką nr 833

W ogłoszeniach przetargowych widnieje bardzo ważne zdanie: „Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania na postawie art. 257 Pzp, jeżeli środki z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej, które Zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, nie zostały mu przyznane„.

Na fioletowo odcinki, na które województwo lubelskie nie otrzymało dofinansowania z programu Polska Wschodnia

PSL: Marszałek do dymisji

Sławomir Sosnowski (PSL), radny lubelskiego sejmiku klubu PSL i były marszałek województwa przyznaje, że ma problem ze znalezieniem właściwych słów do skomentowania tej sytuacji.

Bo słowo „skandal” to za mało. To totalna wtopa. Trudno jest mówić w tym przypadku o honorze, ale gdyby marszałek Stawiarski go miał, to by się zdymisjonował. Albo trzeba mu w tym pomóc – mówi radny. Przyznaje, że kiedy on rządził województwem też były trudne momenty jeśli chodzi o pozyskiwanie funduszy.

Ale nie przypominam sobie takiej sytuacji, że na sześć odrzuconych projektów aż cztery były z jednego województwa. To musiały być jakieś kardynalne błędy wyłapane podczas oceny formalnej lub merytorycznej wniosków o dofinansowanie. Wygląda na to, że marszałkowski Stawiarskiemu nie zależy na jakości życia mieszkańców, ale na bronieniu kolesi – dodaje Sosnowski. I wskazuje na dwa stanowiska radnych PiS przygotowane na najbliższą sesję sejmiku. Pierwsze dotyczy uwiezienia Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, a w drugim radni sprzeciwiają się zmianom w mediach publicznych.

Remigiusz Małecki, rzecznik prasowy lubelskiego marszałka: – Trwa obecnie weryfikacja przedstawionej przez PARP oceny wniosków o dofinansowanie złożonych przez województwo lubelskie. W dalszej kolejności zostaną podjęte decyzje dotyczące procedury odwoławczej.

Sławomir Sosnowski uczula także przed obarczaniem za niepowodzenie obecnego rządu. – Ocena została dokonana, kiedy PARP-em kierował poprzedni zarząd. Obecny tylko opublikował wyniki konkursu – mówi były marszałek.

Na zdjęciu: Marszałek województwa Jarosław Stawiarski podczas uroczystego podpisania umów na unijne dofinansowanie inwestycji w OZE. Kilka dni wcześniej PARP podał, że woj. lubelskie nie otrzyma pieniędzy na drogi wojewódzkie (Fot. UMWL)

7 odpowiedzi na “„Skandal i wtopa”. Przetargi ogłoszone, firmy się zgłosiły, tylko milionów na drogi nie ma”

  1. Jest jak jest pisze:

    czekamy z utęsknieniem na dymisję tego człowieka

  2. Julka pisze:

    Fachowcy. Nagrody dostali?

  3. Paweł Samorządowiec pisze:

    świetne rozpoczęcie kampanii wyborczej. Nosił wilk razy kilka ponieśli i wilka 😀

  4. Piotr pisze:

    DUBAJ PAMIĘTAMY

  5. Pati pisze:

    Trzeba było za robotę się brać, zamiast knuć po kątach z panią Lendzion i Bałaganem.

  6. Pan pisze:

    Nastał namiestnik kolonialny i mamy POwtórkę z rozrywki czyli ” uj z Polską wschodnią ” naiwniaki.

  7. Stary dietiuk pisze:

    Dróg nie będzie za to dla mieszkańców województwa jest pomnik przy Urzędzie Marszałkowskim żeby wszyscy wiedzieli że Urząd z PiS em po wsze czasy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

14.02.2024

Rusza rozbudowa ul. Wallenroda. Prace rozpoczną się od wycinki

Dziś ruszają prace przy rozbudowie ul. Wallenroda. Drogowcy zaczną od…

3 minuty czytania

02.02.2024

Najdrożej w Lublinie? 190 zł opłaty dodatkowej za parkowanie

Zgodnie z zapowiedziami Galeria Gala wprowadziła płatne parkowanie. Cztery pierwsze…

2 minuty czytania

31.01.2024

Od jutra z Dworca Lublin częściej pojedziemy do Warszawy. Wkracza znany przewoźnik

Zamiast ośmiu aż trzydzieści dwa kursy w kierunku Warszawy odbędą…

3 minuty czytania

30.01.2024

Miały być miliony euro na drogi wojewódzkie. Jest kompromitacja i odwołania

Żaden z czterech wniosków samorządu województwa lubelskiego na przebudowę dróg…

2 minuty czytania

24.01.2024

Lublin. Skargę na spóźniony autobus i dziurawą drogę złożysz w jednym miejscu

Na czwartkowej sesji radni mają zdecydować o połączeniu Zarządu Transportu…

4 minuty czytania

21.01.2024

Dworzec Lublin: Po wielkim otwarciu jest szara codzienność. „A gdzie są autobusy?”

Tydzień temu było huczne otwarcie i dziesiątki zdjęć w mediach…

6 minuty czytania

20.01.2024

Przebudowa ul. Samsonowicza czyli rzeź 236 drzew. Pod chodniki, ścieżki i parkingi

Miasto szuka firmy, która przebuduje 2,3 km ulicy Samsonowicza i…

4 minuty czytania

13.01.2024

Płacisz za parking, a Apcoa i tak żąda 95 zł „za parkowanie niezgodne z regulaminem”

– Pisaliście, że Apcoa zarabia głównie na opłatach dodatkowych. Wydaje…