Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  28.01.2022 10:00

Lubika. Rewolucja biletowa po pierwszym kwartale

Udostępnij

Po czterech miesiącach mieszkańcy polubili Lubikę. 70% kwoty transakcji dokonywanych jest przez ten system. To jednak głównie zasługa zakupu biletów okresowych. Z aplikacji mobilnej korzystamy jeszcze niechętnie, ale ma się to zmieniać. Zdaniem pracowników ZTM nowy system już przełożył się na 0,5 mln zł oszczędności.

Przypomnijmy: system działa od 1 października ub. roku. Przed jego startem w mieście funkcjonował system Karty Biletu Elektronicznego, obsługiwany przez zewnętrznych dystrybutorów. Pasażerowie mogli kupować bilety elektroniczne (jednoprzejazdowe i czasowe) za pośrednictwem sześciu aplikacji oraz stacjonarnych i mobilnych biletomatów. Urządzenia, oprogramowanie, sklep www – wszystko było własnością zewnętrznych operatorów. Dla ZTM nowy system to własna aplikacja, strona www i infrastruktura. Dla pasażerów – m.in. taryfa przystankowa czy bilety okresowe na dowolną liczbę dni.

ZTM wychodzi na swoje

Nowy system to część projektu „Niskoemisyjna sieć komunikacji zbiorowej dla północnej części LOF wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej”. Poza rewolucją biletową w ramach projektu uzupełniano tabor i budowano węzły przesiadkowe. Umowa z konsorcjum firm Mera Systemy i R&G Plus na zaprojektowanie, dostawę, konfigurację i wdrożenie Lubiki opiewa na kwotę 15,3 mln zł. W ramach inwestycji oprócz samej aplikacji na telefony i sklepu internetowego kupiono m.in.: 55 biletomatów stacjonarnych i 50 mobilnych, 50 terminali doładowań biletów elektronicznych, 35 czytników kontrolerskich, 450 kasowników EMV, wyposażenie 21 stanowisk obsługi klienta, 20 tys. kart elektronicznych. Karty są dla tych, którzy wolą fizyczny nośnik od aplikacji.

W nowym systemie zarejestrowało się dotąd prawie 50 tys. osób (użytkowników kart i aplikacji). Samą aplikację Lubika zarejestrowano prawie 27 tys. razy. Do elektronicznych portmonetek trafiło 752 tys. zł (prawie 64 tys. transakcji). Jak łatwo policzyć, średnio użytkownicy doładowali aplikację Lubika kwotą 12 zł. Z nowej taryfy przystankowej skorzystano 162,7 tys. razy, z kasowników EMV 30,4 tys. razy, a ze sklepu internetowego prawie 6 tys. razy. Wartość zakupów w sklepie wyniosła 553,3 tys. zł, co daje ok. 92 zł na transakcję.

sprzedaż biletów przez aplikacje mobilne IV kwartał 2021 r. autorstwa Krzysztof Kowalik

Porównaliśmy sprzedaż biletów przez aplikację Lubika i operatorów zewnętrznych w ostatnim kwartale 2021 roku. Porównujemy tylko bilety czasowe i jednoprzejazdowe, bo u zewnętrznych operatorów nie można kupić biletów okresowych. Za pośrednictwem operatorów zewnętrznych kupiono bilety za 2,9 mln zł. Największą sprzedaż zanotowały aplikacje JakDojade (1,76 mln zł) i Mobilet (732 tys. zł). – Dla porównania wartość wpłat na elektroniczną portmonetkę aplikacji mobilnej Lubika w tym okresie wyniosła 608 tys. zł – zauważa Monika Fisz, rzecznik ZTM. Inaczej mówiąc: Lubika szturmem wdarła się na lubelski rynek mobilnych płatności. W kwartał przejęła co 6 transakcję.

Przez inne niż aplikacje kanały (biletomaty, punkty sprzedaży itp.) kupiono bilety czasowe i jednoprzejazdowe za ponad 4,4 mln zł. – Szacujemy, że już blisko 70 proc. wpływów za usługi przewozowe jest realizowanych przez kanały sprzedaży nowego systemu biletu Lubika, a pamiętajmy, że ta proporcja się zwiększy po zakończeniu okresu przejściowego – prognozuje Fisz.

Wartość wszystkich biletów okresowych sprzedanych w czwartym kwartale ub. roku wyniosła 6,2 mln zł. Za pośrednictwem aplikacji Lubika kupiono ich 14,5 tys. za 1,2 mln zł.

Czy opłacało się kupować własne urządzenia? ZTM wyliczył, że dzięki własnej infrastrukturze koszty sprzedaży i dystrybucji spadły o 0,5 mln zł (w porównaniu z ostatnimi kwartałami lat 2020 i 2021) i spodziewa się, że ta różnica jeszcze wzrośnie po zakończeniu okresu przejściowego, gdy będzie działał już tylko nowy system.

Nieliczne wpadki

Czy często zdarzają się awarie? Aplikacja działa stabilnie i prawidłowo – zapewnia rzeczniczka ZTM. – Jedynym zdarzeniem, poza punktowymi i technicznymi aspektami zgłaszanymi przez użytkowników, jakie wpłynęło na jej użytkowanie, był globalny problem systemu zewnętrznego operatora płatności elektronicznych – spowodowany awarią komponentu, z którego wysyłane są powiadomienia.

Po usunięciu problemu wszystko wróciło do normy. Fisz zaznacza jednak, że ze względu na złożoność systemu okresowo mogą występować problemy niezwiązane bezpośrednio z jego funkcjonowaniem, a np. z pracą systemu operatora płatności czy chwilowym brakiem zasięgu. A czy takie „punktowe i techniczne aspekty” zdarzają się częściej czy rzadziej niż w poprzednim systemie? Tego niestety nie porównamy – operatorzy zewnętrzni sami rozpatrują reklamacje, nie przekazują informacji ZTM.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

3 minuty czytania

06.02.2025

Założyciel i dziennikarze Jawnego Lublina z nominacją do prestiżowej Nagrody Mariusza Waltera

Konkurencja jest naprawdę silna, więc tym większy dla nas zaszczyt.…

2 minuty czytania

03.02.2025

Co zabrał Donald Trump, możecie nam dać Wy. Pomożecie nam istnieć?

Jeżeli chcesz nas nadal czytać, prosimy – przeczytaj ten tekst.

4 minuty czytania

30.01.2025

Spółdzielnie idą do sądu w sprawie uchwały śmieciowej. Mówią o „ukrytej podwyżce”

Uchwała została podjęta na „łapu capu” i efektem są dziś…

5 minut czytania

29.01.2025

Bo trolejbusy zużyły za dużo prądu. MPK Lublin obcięło premię wszystkim kierowcom

100 złotych mniej na konto dostali kierowcy trolejbusów MPK Lublin.…

6 minut czytania

22.01.2025

Przy Filaretów stanie duży blok i dom studencki. Za inwestycją stoi spółka ze stajni Piotra Kowalczyka

Ratusz dał zielone światło na zabudowę atrakcyjnego terenu przy ul.…

3 minuty czytania

16.01.2025

Wojewoda lubelski pyta podmiejskie radne o ich miejsce zamieszkania

30 dni dał wojewoda lubelski Krzysztof Komorski pięciu radnym z…

6 minut czytania

15.01.2025

Jak prokuratura chroniła europosła, senatora-milionera i brata szefa policji. Rozmrażarka dla śledztw epoki PiS

W swoim 300-stronicowym raporcie Prokuratura Krajowa sporo miejsca poświęca byłemu…

10 minut czytania

10.01.2025

Było przedszkole i zielony zakątek. Jest deweloper i rzeź ostatnich dużych drzew na Starym Mieście

Piły na lubelskim Starym Mieście zawyły tuż przed Bożym Narodzeniem.…