Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  18.10.2022

Elektromobilność lubelska czyli gdzie ładować 305 osobowych aut elektrycznych

Udostępnij

W zakresie elektromobilności mamy śmiałe plany rządowe, wymagane przez ustawy projekty samorządowe oraz rzeczywistość. W ciągu dwóch lat od sierpnia 2020 do sierpnia 2022 zwiększyła się liczba zarejestrowanych w Lublinie osobowych „elektryków” z zielonymi tablicami. Z 86 na 305. Sukces?

Pomijam rządowe plany idące w miliony sztuk aut poruszających się za moment po naszych drogach, czy setkach tysięcy wyjeżdżających z naszych fabryk samochodów marki Izera. Ale gdzie w Lublinie można naładować baterię?

„Elektryki” coraz bardziej w modzie

Wg badania EY Mobility Consumer Index 2022, aż 52% Polaków rozglądających się za nowym autem wyraża chęć nabycia elektryka bądź hybrydy. Główną obawą są braki w infrastrukturze ładowania, a dopiero na kolejnych miejscach zasięg czy cena pojazdu.

Elektromobilność czyli ładowarka koło Leclerca na Turystycznej
Stacja ładowania, Leclerc ul. Turystyczna

Co do ceny pojazdu, oczywistym jest, że cena porównywalnych modeli spalinowych jest niższa dokładnie o koszt zainstalowanych baterii, a te kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych. Najtańszym nowym autem elektrycznym, jest Dacia Spring, której cena zaczyna się od nieco ponad 90 tysięcy złotych. Najdroższy i najmocniejszy model Tesli S plaid, to wydatek ponad 700 tysięcy. Pomiędzy tymi autami jest spory wybór, gdyż praktycznie każdy producent samochodów ma w swojej ofercie w pełni zelektryfikowane modele.

Warto wspomnieć, że cały czas dostępna jest dopłata rządowa do zakupu nowego samochodu w programie Mój Elektryk w wysokości 18 tysięcy złotych, a dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny, bądź przy spełnieniu dodatkowych wymagań dotyczących rocznego przebiegu, nawet 27 tysięcy zł.

Elektromobilność po lubelsku

Dwa lata temu Rada Miasta przyjęła Plan budowy ogólnodostępnych stacji ładowania na terenie miasta Lublin, który zakładał, zgodnie z rządowymi wytycznymi, że do końca marca 2021 roku powinno być 210 ogólnodostępnych stacji. Ich liczba przez 24 miesiące, czyli do dziś, zwiększyła się z 18 do 32 sztuk wg Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych. Niestety, główny inwestor, czyli Grupa PGE wycofuje się z obszaru elektromobilności i postawiła w stan likwidacji odpowiedzialną za nowe stacje ładowania spółkę PGE Nowa Energia. Smutnym obrazkiem zamykania infrastruktury jest postawiona jeszcze w zeszłym roku ładowarka przy siedzibie oddziału PGE przy ul. Garbarskiej, do dziś dnia nieuruchomiona.

nieczynna stacja ładowania przy ulicy Garbarskiej, PGE, elektromobilność
Nieczynna stacja ładownia przy ul. Garbarskiej, siedziba PGE

Na plus zapisuję stawianie ładowarek na stacjach paliw przez Orlen oraz pojawienie się superchargerów Tesli na parkingu obok IKEI. Koniecznym jest również wspomnienie o oddolnym, prywatnym punkcie ładowania, należącym do osoby fizycznej, która udostępnia swój własny prąd w Turce przy ul. Świerkowej. W trudnych momentach można liczyć na pomoc dobrych ludzi.

superchargery Tesli koło IKEA Lublin, elektromobilność
Superchargery Tesli pod IKEA w Lublinie. Taką ładowarką naładujemy auto elektryczne w kwadrans.

Do poziomu 210 ogólnodostępnych stacji zatem bardzo daleko. Większość kierowców z którymi rozmawiałem, ładuje swoje auta z domu z gniazdka. Bądź to bezpośrednio ze zwykłego połączenia 230v, bądź z wykorzystaniem prądu trójfazowego, przy pomocy przejściówek.

Stacja ładowania w Turce na ul. Świerkowej. Jeden z mieszkańców udostępniają w ramach oddolnej inicjatywy. Koszt? Co łaska.

Najdokładniejsza i aktualna mapa wszystkich dostępnych punktów ładowania jest dostępna na stronie plugshare.com i zawiera również wszelkie udostępnione m.in. przez hotele gniazdka 230v czy złącza do prądu trójfazowego.

A już niedługo…

Ustawa o elektromobilności wymusza, by we wszystkich nowych budynkach mieszkalnych, ale również niemieszkalnych z parkingami powyżej 10 miejsc, były zainstalowane ogólnodostępne stacje ładowania. Parkingi pod i obok budynków mieszkalnych mają umożliwiać doprowadzenie do wszystkich miejsc parkingowych gniazdek o mocy minimum 3,7 kW. Takie rozwiązanie pozwoli stabilizować cały system energetyczny, który obecnie ma nadpodaż energii od wieczora do rana. Z badań prowadzonych w Polsce i innych krajach UE wynika, że 60-70% użytkowników pojazdów elektrycznych ładuje je nocą w wolnych ładowarkach.

Rada Miasta przyjęła w 2020 bardzo ambitną Strategię rozwoju elektromobilności, w której planowano zakupy przez lubelskie firmy, nie tylko ZTM, ale również przez LPEC czy KUL, pojazdów elektrycznych do swojej floty. Razem z takimi zakupami ma nastąpić rozwój sieci ładowania. Tylko LPEC ma postawić 34 ładowarki do 2032, a Lubelskie Starostwo Powiatowe 8 sztuk do 2025. Trzymam kciuki!

Ile kosztuje przejazd?

Ten artykuł powstał dzięki wsparciu finansowemu naszych czytelników

Wspieram

Auto elektryczne zużywa od 10, przy spokojnej jeździe, aż do 20 i więcej kWh na każde przejechane 100 km. Po przejechaniu ponad 20 tysięcy km zużyłem średnio 15 kWh/100km. Ile to na złotówki? To zależy. Od 0 zł do prawie 40 zł za 100 km. Skąd takie rozbieżności? Wszystko zależy od miejsca tankowania.

CH VIVO Tarasy Zamkowe, elektromobilność
Ładowarka w Centrum Handlowym VIVO w Lublinie.

Najtańsze jest gniazdko w połączeniu z fotowoltaiką, gdyż wtedy tankowanie odbywa się „za darmo”. Z prywatnego gniazdka zapłacimy około 70 groszy za każdą kilowatogodzinę. Trochę droższe jest korzystanie z wolnych ładowarek o mocy do 7 kW. Właśnie taką moc promocyjnie do września centrum handlowe VIVO! udostępniało na swojej stacji ładowania bez opłat. Obecnie najtańszy prąd jest obok Leclerca na Turystycznej, gdzie cena 1 kWh zaczyna się od 1,08 zł na wolnej ładowarce do 1,63 zł na szybkiej o mocy 50 kW. Zasada jest prosta, im większa moc ładowania tym droższa kilowatogodzina. Superchargery Tesli mają osiągać moc 250kW, za prawie 2,65 zł za 1 kWh.

Reasumując, nie jest to rewolucja, a raczej organiczna zmiana. Małymi kroczkami do elektromobilności.