Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  13.07.2023

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie. „Tym razem powinno się udać” (zdjęcia)

Udostępnij

Jeżeli chodzi o nas, to zdążymy – mówią robotnicy z największego obecnie placu budowy Lublinie. Ale przyznają, że zajmują się tylko układaniem bruku wokół Dworca Metropolitalnego.

Kostkę układa jedna z odnóg firmy Budimex (główny wykonawca inwestycji), budynkiem zajmuje się inna. Bruku zostało do ułożenia niewiele i dlatego robotnicy są pewni, że zdążą na wyznaczony na październik termin zakończenia inwestycji. – Co do budynku… – zawiesza głos jeden z pracowników. – Tym razem powinno się udać – dodaje po chwili.

Wielu osób na budowie nie widać, ale może to wina żaru, który we wtorkowe południe dosłownie leje się z nieba. Niedawno zostało usunięte blaszane ogrodzenie, obecnie dostępu do placu budowy broni siatka. Dzięki temu widać postępy na budowie Dworca Metropolitalnego powstającego przy Dworcu PKP Lublin Główny. Wyraźnie widać też jak wiele zostało jeszcze do zrobienia.

Nie chodzi tylko o wstające z ziemi kable, o przeszklone windy, które jeszcze nie nadają się do użytku. Uwagę przykuwa bardzo surowe, ogrodzone deskami wejście do poziomu podziemnego.

Teraz to nie ma co opowiadać – rzuca kolejny w robotników zapytany o postępy prac. Zapytany o to, czy wcześniejsze terminy były realne, tylko kręci głową.

Terminów było wiele

Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie jest obecnie największą i najdroższą inwestycją w mieście. To ma być centrum komunikacyjne dla autobusów, busów i autokarów, pasażerowie będą też mieli blisko także do pociągu. Dworzec ma zastąpić ten znajdujący się przy Al. Tysiąclecia.

Prace miały się zakończyć najpierw do 29 lipca 2022 r. Potem wskazano termin do końca lutego tego roku. Następnie było to 15 maja. I tego właśnie dnia Ratusz poinformował, że daje firmie Budimex (główny wykonawca) czas do 20 października 2023 r.

Jednym z powodów wydłużenia prac były „kolejne nieplanowane roboty dodatkowe oraz zamienne”.

Okazało się, że projektanci dworca (pracownia Tremend) zaproponowali rozwiązania niedostępne na rynku „w konfiguracji przewidzianej przez projektanta”. To oznacza, że trzeba było plany pozmieniać, wybrać inną metodę. Dodatkowo audyt przeciwpożarowy wskazał na potrzebę zamontowania dodatkowych opraw awaryjnych oraz wykonania zasilania i sterowania rozdzielnicą oddymiania, klapami pożarowymi i oddymiającymi. Pojawiła się też potrzeba zamontowania podświetlanego napisu Dworzec Lublin, czego w pierwotnej dokumentacji nie było.

87 proc. zaawansowania prac

Jak dziś raportuje Anna Czerwonka z biura prasowego Urzędu Miasta, zaawansowanie prac to około 87 procent. – Obecnie prace skupiają się głównie na układaniu nawierzchni placu dworcowego oraz robotach wykończeniowych i instalacyjnych w budynku dworca, m.in.: układaniu płytek ściennych i podłogowych, robotach malarskich, układaniu żywicy w garażach – wylicza. I dodaje, że trwają dodatkowe uzgodnienia dotyczące instalacji elektrycznych oraz zieleni.

Zakończenie prac planujemy, zgodnie z ostatnio zawartym aneksem, tj. do 20 października br – dodaje Czerwonka.

Nie 231 mln zł, a 316 mln zł

Umowę na budowę Dworca Metropolitalnego podpisano pod koniec 2020 roku. Inwestycja miała pochłonąć 231 mln zł. Zgodnie z ostatnimi informacjami ostateczny rachunek ma być sporo wyższy – ponad 316 mln zł.

Budowa Dworca Metropolitalnego wraz z przebudową układu komunikacyjnego w jego rejonie to najważniejszy komponent projektu unijnego „Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego”, na który Miasto otrzymało dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, Działanie 5.6 Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna dla Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Aktualna całkowita wartość umowy zawartej z Województwem Lubelskim to ponad 316 mln zł, z czego 178,5 mln zł stanowi dofinansowanie unijne – wylicza na stronie internetowej poświęconej inwestycji Urząd Miasta. I zaznacza, że budowa samego budynku to nie wszystko – zakres prac obejmuje także modernizację ulic: Dworcowej, Młyńskiej, 1 Maja, Pocztowej oraz Gazowej i przebudowę ronda Sportowców.

Na zdjęciu: Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie – lipiec 2023. Fot. Sławomir Skomra

2 odpowiedzi na “Budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie. „Tym razem powinno się udać” (zdjęcia)”

  1. kronikidewelorozwoju pisze:

    Po GJL oczekiwałbym czegoś więcej, niż fascynowania się datę, kiedy to bizancjum zostanie oddane do użytku. Chyba dotąd nie powstała żadna solidna analiza skutków likwidacji dworca na Podzamczu (pod „akademiki”) w zakresie jak to wpłynie na komunikację podmiejską, z której na co dzień korzysta tysiące pasażerów mających możliwość bezpośredniego dojazdu busikami do centrum, a nie na głębokie peryferie, z których celem dotarcia do szkół, szpitali, urzędów itp. trzeba będzie tracić cenny czas, kontynuując podróż pojazdami coraz bardziej wygaszanej i coraz droższej komunikacji miejskiej.

  2. Maria Golianek pisze:

    Niestety ale zmiany na linii 30 są nie do przyjęcia. Dla kogo ta zmiana ? Dlaczego omijać centrum, szkoły oraz dogodniejsze połączenia z autobusami i trolejbusami ? Dlaczego ma być wydłużony/utrudniony dojazd do celu ? Linia nr 30 nie jeździ tak często i będzie problem z przesiadkami. Nie utrudniajcie nam !!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły