var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Przebudowana scena główna i widownia, odrestaurowana sala filharmonii, dobudowane dwa skrzydła – od ul. Peowiaków i Kapucyńskiej. Będą nawet drzewa i zielony ogród na dachu. Po 137 latach od otwarcia Teatr Osterwy w Lublinie przejdzie gruntowny remont.
Dziś poznaliśmy zwycięski projekt w konkursie na generalny remont i rozbudowę jednego z najstarszych teatrów w Polsce. Jak wylicza Jarosław Stawiarski (PiS), marszałek województwa, dzięki potężnemu dofinansowaniu z Unii Europejskiej (70 mln zł) i sporemu wkładowi z budżetu województwa (30 mln zł), Teatr Osterwy za kilka lat zaskoczy widzów zupełnie inną aranżacją wnętrza, głównej sceny, a także odnowioną, zapomnianą nieco piękną salą filharmonii. Kiedyś odbywały się tu nie tylko koncerty, ale także – jak przypomina szef teatru Redbad Klynstra-Komarnicki – najlepsze w mieście bale sylwestrowe. Według dyrektora po przebudowie „budynek ma być jak najbardziej otwarty, ma być centrum życia społecznego, ma żyć przez cały dzień i przyciągać młodych twórców różnych dziedzin, stając się interdyscyplinarnym centrum„.
– Teatr, jak mówił Juliusz Osterwa, musi pomieścić wszystko – dodaje dyrektor instytucji.
Trzy wizje otwarcia teatru na centrum miasta
Zwycięską koncepcję (na konkurs wpłynęły trzy prace) przygotowała lubelska spółka AMC – Andrzej M. Chołdzyński, która dostanie 50 tys. zł nagrody. Właściciel tej firmy, absolwent II LO im. Zamoyskiego, doskonale zna ten budynek, bo – jak wspomina – sam jeszcze jako licealista kilkanaście razy był w Osterwie na spektaklach. Później, w stanie wojennym, wyemigrował do Francji. Teraz praca przy przebudowie i rozbudowie teatru będzie dla niego symbolicznym powrotem.
Chołdzyński specjalizuje się w dużych urbanistycznych projektach. Odpowiadał m.in. za przebudowę jednej z katowickich kopalni na Dzielnicę Nowych Technologii – Katowicki HUB Gamingowo-Technologiczny. Projektował także kilkanaście stacji stołecznego metra, a także przebudowę „Smyka” w Warszawie. Teraz jego pracownia wzięła na deski kreślarskie zabytkowy budynek Teatru Osterwy, dodając do niego nowoczesne skrzydła (wizualizacje pracowni AMC Andrzej M. Chołdzyński poniżej).
– Teatr będzie najnowocześniejszym tego typu teatrem w Polsce, zachowując tkankę historyczną i stary budynek – mówi architekt i autor zwycięskiego projektu Andrzej Chołdzyński.
W zwycięskiej koncepcji w oczy rzucają się dwa nowe skrzydła, które zostaną dobudowane do teatru i które kompletnie odmienią nie tylko bryłę „Osterwy”, ale także ten fragment centrum miasta. Od strony ul. Peowiaków powstanie przeszklony Ogród Kontemplacji i Medytacji, gdzie według założeń artyści będą mogli odbywać próby i szukać natchnienia przed kolejnymi przedstawieniami. Ma im w tym pomagać zielone otoczenie, w tym duże drzewa i przestrzeń spacerowa. Część tej parceli zostanie zajęta przez biura i pomieszczenia administracji teatru, dzięki czemu poprawią się warunki pracy około 100-osobowej ekipy. Z kolei od strony Kapucyńskiej, na tyłach pedetu, pojawi się nowa scena i wejście do teatru. A na dachu – niewielki, ale za to zielony amfiteatr z rozległą panoramą na centrum Lublina.
Niżej i wyżej, czyli lepsze widoki na artystów
W „starym” budynku Osterwy również nastąpią rewolucyjne zmiany. Obniżona zostanie scena główna i przebudowana widownia (zniknie m.in. korytarz rozdzielający rzędy), dzięki czemu będzie trochę więcej miejsc, a widzowie będą mieli lepszy widok. Po ponad 30 latach zapomnienia do życia zostanie przywrócona sala filharmoniczna. Jak zapowiada dyrektor Osterwy, będzie mogła pełnić kilka funkcji, od koncertowych po konferencyjne. Ma być wizytówką teatru i miejscem do organizacji prestiżowych imprez.
Prace przy przebudowie Osterwy będą odbywać się dwóch etapach (zakres prac widać na poniższym rysunku). W pierwszym, na który zarezerwowano 100 mln zł, zostanie wyremontowany główny budynek i powstanie nowa część od strony ul. Peowiaków. W drugiej – jak znajdą się na nią pieniądze, a dyrektor liczy na KPO) – nowa scena przy ul. Kapucyńskiej. Zakończenie prac projektowych planowane jest do końca 2024 roku, a roboty budowlane mają być prowadzone w latach 2025-2027. Na czas remontu artyści przeniosą się ze spektaklami m.in. do CSK oraz do Chatki Żaka. Klynstra-Komarnicki zapowiada także kontynuowanie wyjazdowych przedstawień.
Wszystkie projekty koncepcji architektonicznej, które wpłynęły na konkurs, można oglądać do końca stycznia we foyer teatru od wtorku do piątku w godzinach 13-19 oraz w soboty i niedziele w godzinach 16-19.
Na zdjęciu: Tak po przebudowie będzie wglądać Teatr Osterwy, który znacznie rozrośnie się po bokach.
Ale ohyda na tak ładnym architektonicznie budynku, opracowano jakieś koromysło przy pomocy chyba testowych wersji programów do projektowania. No cóż forsa za nagrody rozdana komu trzeba. To co jest na wizualizacji nie jest remontem czy rewitalizacją tylko dewastacją pięknego architektonicznie obiektu. I ciekawe czy Pan architekt nie jest przypadkiem rodzinnie (z nazwiska) powiązany z mecenasem, który broni Pana Kowalczyka w wiadomym procesie.
Jest to jedna z najlepszych koncepcji połączenia nowego że starym jaka w życiu widziałem. Oczywiście jest kilka rzeczy które osobiście bym zmienił aby bardziej dopasować się do elewacji zabytkowego budynku teatru lecz i bez tego wygląda to super
To niepokojące, że konkurs, w którym tylko trzy firmy wzięły udział, miał ocenę ofert opartą na subiektywnym podejściu. Przyznana nagroda i ogromne zlecenie na około 7 ml. zł budzą wątpliwości co do przejrzystości procesu konkursowego. Ciekawe, czy istnieje potrzeba zbadania ewentualnych nieprawidłowości w tym przypadku.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ale ohyda na tak ładnym architektonicznie budynku, opracowano jakieś koromysło przy pomocy chyba testowych wersji programów do projektowania. No cóż forsa za nagrody rozdana komu trzeba. To co jest na wizualizacji nie jest remontem czy rewitalizacją tylko dewastacją pięknego architektonicznie obiektu. I ciekawe czy Pan architekt nie jest przypadkiem rodzinnie (z nazwiska) powiązany z mecenasem, który broni Pana Kowalczyka w wiadomym procesie.
Jest to jedna z najlepszych koncepcji połączenia nowego że starym jaka w życiu widziałem. Oczywiście jest kilka rzeczy które osobiście bym zmienił aby bardziej dopasować się do elewacji zabytkowego budynku teatru lecz i bez tego wygląda to super
To niepokojące, że konkurs, w którym tylko trzy firmy wzięły udział, miał ocenę ofert opartą na subiektywnym podejściu. Przyznana nagroda i ogromne zlecenie na około 7 ml. zł budzą wątpliwości co do przejrzystości procesu konkursowego. Ciekawe, czy istnieje potrzeba zbadania ewentualnych nieprawidłowości w tym przypadku.