Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  06.07.2022

O tym jak Prezydent Lublina finansuje lokalne media. 0,5 mln zł w rok

Udostępnij

Ile urząd miasta płaci na lokalne media? W ubiegłym roku Prezydent Lublina wydał ponad 561 tys. zł na reklamę, promocję i ogłoszenia w mediach. To więcej niż prezydent porównywalnej wielkości Bydgoszczy (279 tys. zł), ale mniej niż Marszałek Województwa Lubelskiego (3,7 mln zł). To dużo również z uwagi na fakt, że urząd miasta wydaje własną gazetę.

Które lokalne media otrzymały najwięcej pieniędzy z urzędu miasta w ubiegłym roku? Największym powodzeniem u prezydenta Lublina cieszy się Agora, wydawca „Gazety Wyborczej”. W ubiegłym roku spółka otrzymała kilkanaście zleceń na ponad 100 tys. zł. Najwyższe dotyczyło „realizacji działań promocyjnych w ramach organizowanego wydarzenia: Kobiety Wiedzą Co robią” (19 999,80 zł brutto).

Dwa zlecenia dostało TVP Lublin. 43 tys. zł na „kampanię informacyjno-edukacyjną w TVP Lublin dotycząca tematyki związanej ze społecznością romską w ramach zadania: Konferencja edukacyjna Społeczność romska – tradycja i współczesność – edycja III” oraz 21 832,50 zł na promocję projektu „Rozbudowa i udrożnienie sieci komunikacji zbiorowej dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej w Lublinie”, dofinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020„.

Lokalne media: Dziennik Wschodni i Lublin112.pl w niełasce?

Z lokalnych gazet o „niełasce” prezydenta może mówić Dziennik Wschodni. Zarobił niespełna 25 tys. zł. Nawet Kurier Lubelski (wydawany przez Polska Press, która została wykupiona przez Orlen) otrzymał zleceń na dwa razy większą kwotę. Najwyższe zlecenie dla Dziennika Wschodniego – na 7 000 zł – dotyczyło promocji miasta podczas plebiscytu „Złota Setka 2020”. Pozostałe to głównie zlecenia na publikacje ogłoszeń.

Żadnych zleceń nie otrzymał wydawca portalu Lublin112.pl. – Przez 10 lat ani razu nie dostaliśmy zapytania z urzędu miasta. Otrzymaliśmy dokładnie zero złotych – tłumaczy Hubert Głos z portalu lublin112.pl.

Oczywiście żadnych pieniędzy nie dostał też „Jawny Lublin”. Szanując naszą niezależność, nie ubiegamy się o pieniądze od lokalnych polityków – prezydenta, marszałka czy wojewody.

Nazwa mediumKwota za usługi w 2021
Gazeta Wyborcza101 364,30 zł
TVP Lublin77 132,50 zł
Kurier Lubelski46 374,47 zł
Fakt i Onet41 820,00 zł
Rzeczpospolita38 130,00 zł
Dziennik Wschodni24 667,96 zł
Radio Lublin15 032,48 zł
Dziennik Gazeta Prawna8 610,00 zł
Puls Biznesu7 892,40 zł
Lajf7 195,50 zł
Wspólnota4 999,95 zł
Nowy Tydzień4 182,00 zł
lubelska.tv3 690,00 zł
Radio Złote Przeboje3 500,00 zł
Radio Eska, Radio Plus3 449,17 zł
Lublin24.pl3 198,00 zł
Lubelski24.pl2 800,00 zł
Wydatki z budżetu miasta na reklamę, promocję i ogłoszenia w mediach

Poza wydatkami na typowe lokalne media (tv, radio, gazety i portale) urząd miasta wydatkował też pieniądze na promocję w internecie. Stowarzyszenie Ad Astra w Jędrzychowie otrzymało zlecenie na 64 575 zł na kampanię promocyjną projektu „Wymyślmy wspólnie Lublin. Partycypacyjnie tworzymy inteligentną Strategię Lublin 2030”.

Kampania w internecie za 100 zł w wyborach

W ubiegłym roku dwa zlecenia z urzędu miasta otrzymała spółka Vegeshark z Lublina. Pierwsze dotyczyło kampanii promocyjnej w ramach projektu „AI-TraWELL” (22 299 zł), drugie kampanii wizerunkowej projektów Budżetu Obywatelskiego 2022 (19 999,80 zł). Ta sama spółka w samorządowej kampanii wyborczej prowadziła na facebooku kampanię wyborczą Beaty Stepaniuk-Kuśmierzak (obecnie zastępcy prezydenta Żuka, odpowiedzialnej m. in. za budżet obywatelski). Za 123 zł brutto… W październiku 2018 roku na jej publicznym profilu zamieszczono 20 wpisów, w tym dwa filmy agitacyjne (z prezydentem Krzysztofem Żukiem i posłanką Joanną Muchą).

Spółka Vegeshark od wyborów samorządowych otrzymała z urzędu miasta zlecenia na ponad 250 tys. zł. Prowadzi profile społecznościowe miasta na Tik Toku, Pinterest i Twitterze, prowadziła internetowa kampanię wizerunkową imprezy Sezon Lublin 2020, czy Carnaval Sztukmistrzów.

Urząd miasta ma swoją gazetę, co też kosztuje

Zestawienie wydatków na lokalne media, które otrzymaliśmy z urzędu nie uwzględnia kosztów działalności gazety, wydawanej przez lubelski magistrat. „Lublin.eu” to miesięcznik, który wychodzi w nakładzie 120 tys. egzemplarzy. Umowa na druk zawarta w styczniu br. opiewa na 234 360 zł. W tym roku sam kolportaż będzie kosztował 123 157 zł, 37 800 zł zapłacimy za przygotowanie do druku i korektę czternastu numerów.

Gazeta Lublin.eu Czy to też są lokalne media?
Okładka informatora Lublin.eu. Czy to też są „lokalne media”?

Od sierpnia ubiegłego roku Prezydent zatrudnił Dariusza Kotlarza (b. redaktora naczelnego Kuriera Lubelskiego) do pomocy w redagowaniu gazety. Na potrzeby gazety pracują też inni pracownicy urzędu miasta. To dodatkowy, comiesięczny wydatek, który należy doliczyć do kosztów wydania „ratuszowej gazety” (lub informatora, jak jest oficjalnie nazywany).

Miejski informator „Lublin.eu” nie jest zarejestrowanym tytułem prasowym. Ten typ mediów, wydawanych przez urzędników, łudząco podobnych do „normalnej” gazety jest nazywany „gazetą władzy”.

Fundacja Wolności w poprzednich latach badała już wydatki urzędu miasta na reklamę w lokalnych mediach. Czytaj „Wydatki urzędu miasta na reklamę w mediach„.

Jeśli interesuje Cię temat niezależności mediów lokalnych, przeczytaj naszą relację z seminarium Co się stanie z demokracją, jeśli znikną niezależne media?

Jedna odpowiedź do “O tym jak Prezydent Lublina finansuje lokalne media. 0,5 mln zł w rok”

  1. […] [5] Wydatki urzędu miasta na reklamę w mediach; O tym jak Prezydent Lublina finansuje lokalne media. 0,5 mln zł w rok. […]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

5 minuty czytania

29.04.2024

Przebudowa ul. Samsonowicza – miasto obiecuje ocalić „70 proc. drzew” z 236 wytypowanych do wycinki

Głos mieszkańców osiedla oburzonych planowaną skalą wycinek dotarł do urzędników…

4 minuty czytania

26.04.2024

Koniec z podatkowymi zwolnieniami dla przedsiębiorców z Lublina. Tymi na remonty zabytków

Przez 30 lat przedsiębiorcy w Lublinie mogli nie płacić podatku…

5 minuty czytania

26.04.2024

Jakub Jakubowski, nowy burmistrz Radzynia Podlaskiego: Ludzie chcą, by traktować ich poważnie

Wiatr zmian, błędy wieloletniego burmistrza czy może pomysł na miasto?…

4 minuty czytania

24.04.2024

Spór zbiorowy w MOPR. Obiecano im 300 zł, dostali 58 zł

300 zł dodatkowo do pensji – takie zapewnienie padło podczas…

8 minuty czytania

11.04.2024

Dziś wielka wycinka na ul. Zorza, jutro na Samsonowicza. Jak prezydent „zazielenia” miasto

W czasie gdy miasto chwali się nowymi pomnikami przyrody i…

4 minuty czytania

05.04.2024

Na ulicy i na Facebooku. Ostatnie godziny przed ciszą wyborczą

Jedni korzystali z ostatnich zaproszeń do radiowego studia, inni przekonywali…

5 minuty czytania

05.04.2024

Kto krytykuje, temu ban. Czego już nie ma na Facebooku prezydenta Żuka

Im bliżej wyborów, tym więcej lukru w mediach społecznościowych. Krzysztof…

4 minuty czytania

29.03.2024

W kampanii zaczęło się gotować. Radne prezydenta wpadają na konferencję PiS

Mdła i bezbarwna kampania wyborcza w Lublinie właśnie nabrała rumieńców.…