var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Na stan rowerów publicznych narzekał każdy kto się nimi przejechał. Społecznicy z Porozumienie Rowerowego postanowili sprawdzić ich stan. Okazją ku temu było rozpoczęcie kolejnego sezonu i pojawienie się rowerów publicznych na ulicach Lublina. Z przerwy powinni wrócić sprawne i przeserwisowane. Czy rzeczywiście tak się stało?
W dniach 25-27 marca aktywiści Porozumienia Rowerowego przeprowadzili społeczny audyt stanu technicznego 109 rowerów z systemu Lubelski Rower Miejski. Rowerzyści sprawdzili co 10 rower na co 5 stacji. Spośród wszystkich skontrolowanych rowerów, tylko co 3 działał bez żadnych zastrzeżeń. W podobnej liczbie rowerów wykryto jedną usterkę. Dwie usterki wykryto w 30 rowerach. Aż 9 rowerów miało 3 usterki. Łącznie rowerzyści ujawnili 125 usterek. W 29 rowerach stwierdzone usterki uniemożliwiały poruszanie się rowerem, ponieważ rowery nie spełniały wymagań technicznych (m.in. nie posiadały dzwonka, oświetlenia lub odblasków czy sprawnie działającego hamulca).
Długa lista usterek
Audytorzy ujawnili następujące usterki: zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach, usterki oświetlenia tylnego, usterki napędu, obracające się chwyty kierownicy, problemy z siodełkiem, usterki układu kierowniczego, usterki hamulca przedniego, usterki oświetlenia przedniego, usterki dzwonka, problemy ze zmianą biegów, problemy ze zwrotem, usterki hamulca tylnego. Najczęściej pojawiającą się usterką było zbyt niskie ciśnienie w oponach, co przekłada się na konieczność włożenia większego wysiłku w jazdę rowerem. Zwiększa to także prawdopodobieństwo złapania gumy oraz uszkodzenia opony. Brak powietrza w oponie jest taka powszechną usterką, że w zeszłym roku mieszkańcy w Budżecie Obywatelskim wybrali projekt Lublin Przyjazny Rowerzystom, który zakłada lokalizację 25 pompek przy stacjach rowerowych.
Jak zapewniają rowerzyści wszystkie usterki zostaną zgłoszone operatorowi Lubelskiego Roweru Miejskiego. Ten zresztą kontaktował się już z Porozumieniem Rowerowym i był przejęty sytuacją i zobowiązał się do naprawy uchybień.
Wszystkim zależy na poprawie
Audyt potwierdza to o czym wszyscy wiedzą – łatwo trafić na niesprawny rower publiczny. Mimo tego przez 5 lat funkcjonowania operator firma Nextbike nie otrzymała żadnych kar. – Przeprowadziliśmy własną kontrolę. Prowadził ją pracownik Zarządu Dróg i Mostów oraz przedstawiciel operatora. Firma Nextbike otrzymała wezwanie do naprawy stwierdzonych usterek. Jeśli tego nie zrobią muszą się liczyć z możliwością naliczenia kar umownych – mówi Karol Kieliszek z lubelskiego Ratusza.Usterki stwierdzone przez urząd pokrywają się z usterkami zgłaszanymi przez społeczników, jednak dotyczą znacznie mniejszej liczby rowerów.
Zdaniem Michała Wolnego z Porozumienia Rowerowego konieczna jest zmiana procedur zgłaszania awarii. – Obecnie, po zwrocie roweru, aplikacja nie umożliwia zgłoszenie jego usterki. Ponadto, po zgłoszeniu usterki użytkownik nie dostaje informacji zwrotnej czy usterka została usunięta. Użytkownik nie jest też w żaden sposób nagradzany za zgłoszone usterki.
O komentarz poprosiliśmy firmę Nextbike. – W trakcie przerwy zimowej rowery były serwisowane. Nasze działania nie ograniczają się do ustawienia rowerów w momencie otwarcia systemu. Zapewniamy ich bieżącą relokację oraz serwis. Jeśli ktoś widzi uszkodzony lub porzucony rower publiczny powinien to do nas zgłosić, tak byśmy mogli zareagować – mówi rzecznik prasowy Marek Pogorzelski.
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz