Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  06.10.2020

Znamy treść porozumienia z operatorami hulajnóg

Udostępnij

Lublin, jako pierwsze miasto w Polsce podpisało porozumienia z operatorami hulajnóg – takim sloganem kilka dni temu chwalił się lubelski Ratusz. Nie ujawniono jednak wszystkich szczegółów dotyczących tych porozumień. Zapomniano też dodać, że porozumienie dotyczy wybranych operatorów.

Ratusz informował, że w wyniku podpisanego porozumienia z firmami BOLT (dokładniej: BOLT SERVICES PL Sp. z o.o.) i blinkee.city (właściwie: Green Electricity Sp. z o.o.) wdrożone zostaną następujące działania:

  • wyznaczenie 20 parkingów dla ehulajnóg; aplikacje operatorów będą sugerować pozostawianie ich w tych lokalizacjach,
  • obniżenie prędkości ehulajnóg do 12 km/h na ul. Krakowskie Przedmieście (od ul. Lipowej do ul. Królewskiej), Plac Litewski, Ogród Saski oraz w obrębie Starego Miasta,
  • zakaz parkowania ehulajnóg w Ogrodzie Saskim, na Placu Litewskim, ul. Krakowskie Przedmieście (na odcinku od ul. Kapucyńskiej do ul. Królewskiej) i na terenie Starego Miasta w okresie funkcjonowanie ogródków gastronomicznych czyli od 1 maja do 31 października, zakaz ten nie dotyczy stojaków rowerowych,
  • dodatkowo wyłączana ma być możliwość poruszania się i parkowania, w czasie wydarzeń kulturalnych, jak np. Carnaval Sztukmistrzów, Noc Kultury, Jarmark Jagielloński czy Inne Brzmienia.

O ile porozumienie rozwiązało część problemów, z niektórymi hulajnogami w Centrum, to niestety nie zmieniło nic poza Centrum miasta. Szkoda, bo bezmyślność użytkowników hulajnóg bywa porażająca! Wyczyny można nawet oglądać na dedykowanej grupie na facebooku Hulajnogi – beznadziejne parkowanie. Czy w przyszłości sytuacja się poprawi? Zobaczymy. Póki co porozumienie nie objęło nawet wszystkich operatorów ehulajnóg. Na placu Litewskim zaparkujesz np. z firmą Volt scooters.

Hulajnogi rozstawione na całej szerokości drogi rowerowej i chodnika

Co jeszcze w porozumieniach?

Chcieliśmy się jednak dowiedzieć co zapisano w porozumieniu.

Porozumienie zawarto w celu współpracy na rzecz rozwoju mikromobilności w Lublinie oraz uporządkowanie sposobu korzystania z hulajnog i e-hulajnog. W Porozumieniu wskazano, że będzie to dotyczyć w szczególności wskazania miejsc parkowania. Nowo wyznaczone miejsca parkingowe dla ehuljanóg są ogólnodostępne a operatorzy nic nie płacą za korzystanie z nich. Mogą z nich korzystać także sami mieszkańcy. Problem w tym, że część nowych miejsc bywa… zajęta przez auta. Same hulajnogi potrafią się przewrócić od podmuchu wiatru, czy zaczepione przez kogoś.

Przewrócone hulajnogi.

Strony uzgodniły, że nowe lokalizacje parkingów czy stref bez parkowania będą wybierane w drodze konsultacji. Operatorzy hulajnóg zobowiązali się dodatkowo, że co miesiąc będą przekazywać miastu informacje dotyczące liczby wypożyczeń, urządzeń oraz obszaru działania systemów hulajnóg. Jednocześnie zastrzeżono, że Urząd nie będzie się upubliczniał tych informacji.

Na koniec operatorzy hulajnóg zobowiązali się do współpracy przy promocji mikromobilności podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu oraz innych aktywności promujących zrównoważony, niskoemisyjny transport. Miasto zaś zobowiązało się informować mieszkańców w zakresie prowadzonych działań na rzecz rozwoju mikromobilności, a także o współpracy podejmowanej z ich operatorami.


Treść porozumień