Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  07.04.2020

Praca zdalna w urzędzie. Sprawdzamy!

Udostępnij

Zainspirowani informacją, że w lubelskim Ratuszu tylko 5% osób świadczy pracę zdalną postanowiliśmy zbadać jak sytuacja wygląda w całej Polsce. Badaniem objęliśmy urzędy wojewódzkie, marszałkowskie oraz urzędy miast w miastach wojewódzkich (z wyjątkiem Warszawy). Jak jest? Bardzo różnie!

Dobra informacja? Są urzędy, które deklarują, że aż dwie trzecie pracowników pracuje zdalnie. Zła? Są takie, w których w ten sposób pracuje co setna osoba! Statystycznie najwięcej osób pracuje zdalnie w Urzędach Marszałkowskich – 37,3%. Ponad 50% osób wykonujących pracą zdalną deklaruje aż 5 z 42 przepytanych urzędów – Łódzki Urząd Wojewódzki, Urząd Miasta Krakowa, urzędy marszałkowskie: dolnośląski, pomorski, zachodniopomorski. Najmniej osób wykonuje zdalną pracę w urzędach wojewódzkich: podlaskim i świętokrzyskim, oraz w urzędach miast w Gorzowie Wielkopolskim, Lublinie i Toruniu – poniżej 5%. W Lublinie najlepiej wypada urząd marszałkowski – tam pracą zdalna objęta jest co 5 osoba, w urzędzie wojewódzkim – co 6. Lubelski Ratusz odstaje – tam zdalnie pracuje co 20 osoba.

Urząd Mazowiecki i Wielkopolski nie potrafiły wskazać ilu pracowników pracuje u nich zdalnie. Podobne problemy miały urzędy miast we Wrocławiu i Krakowie, choć te podały przynajmniej szacunkowe dane. Wątpliwości może budzić nadzorowanie czy pracownicy w domu rzeczywiście pracują, gdy urząd nie ma nawet informacji kto ją wykonuje.

Odpowiedzi spływały do nas przez dwa tygodnie między 19 marca a 3 kwietnia. W badaniu uwzględniono wszystkie urzędy marszałkowskie, wojewódzkie i miasta wojewódzkie z wyjątkiem Warszawy (inny ustrój) oraz Lublina (oparto się na danych z 18 marca podanych w Dzienniku Wschodnim). Najszybciej odpowiedzi udzielił Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki – w 3,5 godziny. Odpowiedzi nie udzieliły: Urząd Miasta Poznań, Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, Mazowiecki Urząd Wojewódzki, Podkarpacki Urząd Wojewódzki.


Zebrane przez nas dane należy traktować poglądowo. Po pierwsze sytuacja jest bardzo dynamiczna. Najlepiej pokazuje to wykres dla urzędów wojewódzkich, w których im później otrzymywaliśmy odpowiedź, tym większy wskazywany udział pracy zdalnej. Po drugie dane nie są wiarygodne. Dziwne? Wcale nie. Przykładowo wiele urzędów zadeklarowało pracę rotacyjną, czyli jeden dzień świadczenia pracy zdalnej, drugi w urzędzie. W takiej sytuacji podane ilość pracowników pracujących zdalnie należałoby zmniejszyć dwukrotnie. Po trzecie możliwości pracy zdalnej zależy od wielu rzeczy, głównie możliwości technicznych urzędów: od dostępu do systemów, po możliwość przekazania sprzętu komputerowego do jej świadczenia. Po czwarte – wiele urzędów już teraz pracuje w systemie awaryjnym, ponieważ duża część pracowników wzięła wolne na opiekę nad dzieckiem. W Lublinie liczba osób na zwolnieniach na opiekę nad dziećmi jest równa liczbie osób świadczących pracę zdalnie.

Jak sytuacja wygląda w sektorze prywatnym? Z badania firmy InsightOut Lab zrealizowanego na zlecenie firmy NEXERA pod koniec marca wynika, że 63% badanych pracowników przyznało, że ze względu na epidemię koronawirusa pracodawcy umożliwili im przejście na pracę zdalną. Tylko co 3 badany przyznał, że z tego rozwiązania skorzystali wszyscy lub prawie wszyscy pracownicy organizacji.

Dane źródłowe są dostępne tutaj

Wykres dot. średniego udziału pracy zdalnej w urzędach
Wykres dot. średniego czasu odpowiedzi na wniosek o informację publiczną oraz zależności liczby pracowników pracujących zdalnie od czasu odpowiedzi w urzędach wojewódzkich
wykres dot. liczby pracowników pracujących zdalnie w urzędach: wojewódzkich, marszałkowskich i urzędach miast
Wykres przedstawia liczbę pracowników w poszczególnych urzędach wojewódzkich, marszałkowskich i urzędach miast