var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"4e03232cda","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad buduje drogę ekspresową na wschód od Lublina. Władze Piask w powiecie świdnickim nie zgadzają się z planami drogowców i chcą zjazdu z ekspresówki do miasta.
Chodzi o powstanie S17 od Piask do przejścia granicznego w Hrebennem, a konkretnie o odcinek przyszłej ekspresówki od miasta w powiecie świdnickim do Łopiennika. To nieco ponad 16,5 km, a realizująca inwestycję Generalna Dróg Krajowych i Autostrad opisuje ją tak: „Przedmiotem zadania jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej S17 wraz z węzłami, przebudową dróg poprzecznych i budową dróg obsługujących tereny przyległe do inwestycji i przywracające połączenia drogowe. Budowa nowej drogi spowoduje konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury technicznej niezbędnej z drogą oraz budowę nowych urządzeń infrastruktury dla potrzeb drogowych”.
Problem w tym, że plany drogowców niekoniecznie pokrywają się z oczekiwaniami samorządowców i mieszkańców. Władze Piask chcą modyfikacji planów drogowych.
Zjazd od strony Lublina
– Apelujący zwracają uwagę, iż przygotowana dla przedsięwzięcia koncepcja programowa nie przewiduje zjazdu od strony Lublina do miasta Piaski w rejonie obecnie funkcjonującego węzła „Piaski Wschód” – sprawę poruszył także w interpelacji do ministra infrastruktury poseł PSL, Jan Łopata.
Opisuje, że gmina Piaski przez tydzień prowadziła badania przy użyciu drona. – Zgromadzony materiał jasno dowiódł, iż w czasie popołudniowych szczytów komunikacyjnych pojazdy powracające od strony Lublina blokują cały pas ruchu do skrętu w prawo ale również część prawego pasa drogi ekspresowej. Taki stan rzeczy poza wydłużeniem czasu podróży generuje zagrożenie kolizjami drogowymi z pojazdami poruszającymi się na wschód w kierunku Chełma – czytamy w piśmie parlamentarzysty.
I na tej podstawie właśnie poseł, a z nim lokalne władze, jest przekonany, że bez zjazdu z węzła do miasta cały ruch zostanie przeniesiony na prawoskręt przy węźle „Piaski Zachód”. A to spowoduje korki.
– W związku z powyższym gmina Piaski proponuje, by wyznaczyć zjazd w lokalizacji jako prawoskręt tuż przed obecnie istniejącym węzłem „Piaski Wschód”. Jak wskazano, takiego typu zjazdy są dozwolone w wyjątkowych sytuacjach na drogi klasy Z (droga zbiorcza). Taką właśnie klasę będzie posiadała projektowana droga będąca przedłużeniem drogi powiatowej nr 2022L prowadzącej do projektowanego ronda, z którego następnie bezpośrednio przez ulicę Chełmską będzie można bezpiecznie dojechać do Piask, odciążając tym samym węzeł „Piaski Zachód” i otwierając dojazd mieszkańcom od wschodniej strony Piask – dodaje Łopata.
Rozmowy nic nie dały
Jednak GDDKiA nie uwzględniła pomysłu władz Piask w swoich planach. Kwestia zjazdu nie została ujęta koncepcji programowej przygotowywanej dla tej drogi. – Samorządowcy i mieszkańcy podnoszą, iż argumentacja GDDKiA nie uwzględniła najistotniejszej kwestii, jaka winna być w tym wypadku brana pod uwagę, mianowicie znajomości i specyfiki lokalnych uwarunkowań – pisze do ministra poseł Łopata i liczy, że plany drogowe zostaną jeszcze raz przeanalizowane.
GDDKiA odpowiada
Odpowiedzi ministra jeszcze nie ma, ale swoje pytania w tej sprawie skierowaliśmy do samej Dyrekcji. Ta nie zamierza zmieniać planów. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie informuje, że w trakcie opracowywania Koncepcji programowej dla drogi ekspresowej S17 Piaski – Hrebenne wykonano analizę ruchu na węźle Piaski Wschód, z której nie wynikała potrzeba lokalizacji dodatkowego zjazdu – odpisała na nasze pytania Marta Kowalska z GDDKiA.
Czy to oznacza, że mieszkańcy Piask zostaną bez zjazdu, który ułatwia im powrót do domów z Lublina? Jest jeszcze szansa, że coś się w tej sprawie zmieni, bo obecnie trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawcy odcinka S17 pomiędzy węzłami Piaski Wschód i Łopiennik. Firma lub konsorcjum, która zdobędzie zamówienie będzie musiała przygotować dokumentację projektową i zdobyć wszelkie wymagane warunki, opinie i decyzje, żeby móc rozpocząć budowę S17. Także te dotyczące kwestii bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
– Szczegółowe rozwiązania projektowe będą znane dopiero na etapie sporządzenia Projektu budowlanego. Zawarte w nim rozwiązania będzie można uznać za ostateczne po wydaniu przez Wojewodę Lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i nadaniu jej klauzuli ostateczności – zaznacza Kowalewska.
Na zdjęciu obecna trasa w okolicy Piask (fot. Google)
const fundraisingPage = '';
var eztoc_smooth_local = {"scroll_offset":"30","add_request_uri":""};
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Dodaj komentarz