var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"72807010dd","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Dziś weszły w życie zmiany w Prawie o ruchu drogowym. Pieszy ma pierwszeństwo już nie tylko na przejściu dla pieszych, ale także wchodząc na nie. Premier zapowiada 2,5 mld zł na jak najszybsze zmiany w bezpieczeństwie w ruchu drogowym – ronda, sygnalizatory, przejścia. Tymczasem po 0,5 mld zł na poprawę bezpieczeństwa na przejściach zabrakło chętnych.
Chodzi o nabór wniosków na dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Nabór szczególny, bo w jego ramach dofinansowanie mogą otrzymać wyłącznie działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych. Zasady są proste: wniosek musi dotyczyć poprawy bezpieczeństwa na przejściu dla pieszych i do 100m przed nim, nie może jednak dotyczyć przejść bezkolizyjnych. Wnioski mogą złożyć gminy i powiaty, z wyłączeniem miast wojewódzkich. W części województw nie było limitu złożonych wniosków. Pojedynczy wniosek może uzyskać maksymalnie 200 000 zł dofinansowania, ale nie więcej niż 80% kosztów. Urzędy wojewódzkie wskazują też na szczegółowe wytyczne, które mają ułatwić zaprojektowanie bezpiecznych przejść dla pieszych i ich oświetlenia.
Na przepytane przez nas urzędy wojewódzkie 12 udzieliło odpowiedzi. Tylko na Mazowszu kwota wniosków przekroczyła kwotę do rozdysponowania. Trzeba jednak pamiętać, że wnioski mogą być dofinansowane maksymalnie w 80%, czyli nawet, jeśli wszystkie wnioski na Mazowszu dostaną maksymalne dofinansowanie to na poprawę bezpieczeństwa nie zostanie rozdysponowanych ok. 7-8 mln zł.
Najmniej chętnych na poprawę bezpieczeństwa jest w województwie lubelskim (wnioski na 15% kwoty konkursu) oraz zachodniopomorskim (18%). Co ciekawe województwo lubelskie miało jedną z największych kwot do rozdania – prawie 50 mln zł, natomiast zachodniopomorskie – jedną z najmniejszych kwot – 20 mln zł. Poza mazowieckim (108%), największe zainteresowanie dotacjami było w łódzkim i dolnośląskim (po 81%). Znaczące różnice widać też w liczbie złożonych wniosków. Najmniej złożono w zachodniopomorskim (29), lubuskim (32), śląskim (33), zaś najwięcej w wielkopolskim (260) i mazowieckim (271). Różna jest też średnia kwota wniosków: najmniejsza w lubelskim (92 tys. zł), największa w śląskim (324 tys. zł).
Zastanawia także klucz rozdziału środków między województwa. Te, w których jest największa liczba wypadków z udziałem pieszych niekoniecznie dostały największe środki. Przykładowo warmińsko-mazurskie, które ma najmniejszą liczbę wypadków z pieszymi (85 wypadków w 2020 roku) i tylko 1,4 mln mieszkańców ma do dyspozycji 32 mln zł, natomiast dolnośląskie z największa liczbą wypadków (961) i 2,9 mln mieszkańców ma tylko 25 mln zł.
Spośród 4 województw, które udostępniły nam listę wnioskodawców (prosiliśmy o nią wszystkie urzędy) wynika, że najwięcej wniosków wśród powiatów złożyły: p. Białostocki (32 wnioski), p. Kraśnicki (16), p. Moniecki (14). Natomiast wśród gmin prowadzą Świdnik i Puławy (po 6 wniosków). Świdnik planuje przebudowę 6 przejść wzdłuż al. Niepodległości.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
Dodaj komentarz