var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"a30989b63b","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Lublinowi dokuczają dwie choroby cywilizacyjne: korki i smog. Wprowadzenie w Lublinie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży to kuracja, która podleczy domowe budżety Lublinian. Wątpliwy jest wpływ tej zmiany na natężenie ruchu samochodowego i jakość powietrza w mieście.
W Lublinie trwa polityczna walka o wprowadzenie zmian w opłatach za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego. Wpłynęły dwa projekty: projekt grupy radnych PiS oraz projekt prezydencki, zainspirowany interpelacją grupy radnych niezrzeszonych. Projekt prezydencki został przegłosowany 10 listopada.
Bezpłatnie tylko dla osób zamieszkałych w Lublinie
Bezpłatnie dla uczniów ostatnich klas, dotychczasowych gimnazjów do czasu wygaszenia szkolnictwa na poziomie gimnazjalny
Ulgowe
15-21 lat
Ulgowe
Ulgowe
Bezpłatnie tylko dla osób zamieszkałych w Lublinie
Ulgowe
21-24 lat
Ulgowe
Ulgowe
Ulgowe
Ulgowe
* – Bez uwzględnienia, dzieci i młodzieży z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Ponadto projekt prezydencki przewiduje w sumie 21 grup osób, którym przysługuje bezpłatna komunikacja miejska.
Prosty środek na wszelkie problemy
Pomysłodawcy optymistycznie zakładają, że bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży to:
zmniejszenie ruchu pojazdów, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza; część rodziców, którzy obecnie odwożą dzieci samochodem wybierze komunikację zbiorową w uwagi na niższe koszty – projekt grupy radnych Prawa i Sprawiedliwości,
przyzwyczajenie dzieci do korzystania z komunikacji od najmłodszych lat, zminimalizowanie liczby samochodów na lokalnych ulicach, co dodatnio wpłynie na ekologię miasta; znaczna część rodziców zdecyduje się zamienić własne samochody na rzecz taboru miejskiego – propozycja grupy radnych niezrzeszonych (Wspólny Lublin).
realizacja polityki prorodzinnej, zmniejszenie lokalnego ruchu ulicznego – projekt prezydencki.
Ile to będzie kosztowało
Zastępca prezydenta Krzysztof Komorski, w odpowiedzi na interpelację radnego Bartosza Margula, informuje, że proponowane zmiany uszczuplą ogólne wpływy ze sprzedaży biletów o niecałe 10%. Brakujące środki mogą pochodzić z dwóch źródeł: z podwyżki cen biletów lub z budżetu miasta. Podwyżki cen biletów są ryzykowne, bo mogą zniechęcić pasażerów do komunikacji publicznej, co mijałoby się z celem.
Wiek dzieci i młodzieży
Roczne koszty ulgi około
10 % wpływów z biletów
5 – 6 lat
434 000 zł
7 – 15 lat
2 380 000 zł
16 – 21 lat
5 150 000 zł
0,4% budżetu miasta
Suma około
7 964 000 zł
Jak się mamy – wskaźnik pokrycia kosztów dochodami
Lubelski transport zbiorowy przynosi straty i wymaga dopłat z budżetu miasta. Dochody ze sprzedaży biletów, z mandatów, z reklam w 2016 wyniosły prawie 115 milionów złotych. Koszty wyniosły prawie 190 mln złotych. Oznacza to, że dochody pokrywają ok. 60% kosztów funkcjonowania transportu publicznego (autobusy i trolejbusy) w Lublinie. To bardzo dobry rezultat w porównaniu np. z Warszawą, w której ten wskaźnik, wynosi tylko 36%.
Dochody ZTM w 2016 roku
Dochody ze sprzedaży biletów
79.676.055 zł
Dopłata z gmin sąsiednich
3.314.763 zł
Dochody z mandatów
1.461.990 zł
Dochody ogółem
114.125.514 zł
Lwią część dochodów stanowią dochody ze sprzedaży biletów.
Koszty ZTM za 2016 rok
Koszty przewozu (realizacji wozokilometrów)
149 667 290 zł
Koszty produkcji i dystrybucji biletów
5 846 479 zł
Koszt utrzymania infrastruktury przystankowej
1 724 971 zł
Koszt kontroli biletowej
1 203 650 zł
Koszty ogółem
188 998 081 zł
Największym kosztem funkcjonowania transportu publicznego są koszty przewozów.
Wskaźnik pokrycia kosztów dochodami w % za 2016 rok
Pokrycie kosztów przewozu dochodami z biletów
51,20%
Pokrycie kosztów przewozu dochodami oraz dopłatami z gmin
53,50%
Pokrycie kosztów ogółem dochodami z biletów i dopłatami z gmin
42,30%
Pokrycie kosztów kontroli biletowej dochodami z mandatów
121,50%
Pokrycie kosztów ogółem dochodami ogółem
60,40%
Po czym poznać, że to działa – wskaźnik udziału transportu zbiorowego w podróżach
Jeżeli wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży wpłynie na ruch uliczny, powinniśmy zaobserwować wzrost wskaźnika udziału transportu zbiorowego w podróżach. ZTM w Lublinie prowadzi badania w tym zakresie metodą ankiety telefonicznej. Nie otrzymaliśmy danych na temat aktualnego wskaźnika, kolejne badanie planowane jest w przyszłym roku. Poniżej prezentujemy zestawienie z badań prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat.
Rok badania
Najczęściej korzystam z komunikacji miejskiej
Najczęściej korzystam z prywatnego samochodu
2010
58,00%
32,00%
2012
66,00%
27,00%
2014
62,00%
29,00%
W analizie przygotowanej dla Urzędu Miasta Warszawy z 2017 roku, zbadano Tallinn, 400 tysięczną stolicę Estonii, w którym w 2013 roku wprowadzono darmowe przejazdy dla wszystkich mieszkańców. W analizie czytamy, że samochód to nadal podstawowy środek transportu w Tallinie (51% podróży ogółem), wskaźnik udziału transportu zbiorowego w podróżach jest na poziomie 23%. Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów powoduje zwiększenie ilości pasażerów w komunikacji publicznej. Jednak z badań przeprowadzonych w belgijskim mieście Hasselt (w latach 1996-2013 bezpłatna komunikacja) wynika, że wśród „nowych pasażerów” tylko 16% to osoby, które zrezygnowały z samochodu, 9% to piesi, 12% rowerzyści, którzy zamiast poruszać się siłą swoich mięśni, korzystali z bezpłatnej podwózki. Pozostali to dotychczasowi klienci transportu publicznego, którzy zaczęli częściej jeździć. Według dr. Roberta Tomanka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach bezpłatna komunikacja publiczna to odciążenie dla rodzinnego budżetu, przy jednoczesnym obciążeniu budżetu miasta. Wpływ na korki jest niewielki. Ponadto badania przeprowadzone w 2010 r. w Lublinie wskazują, że 34% mieszkańców woli jeździć samochodem, niezależnie od wszystkiego.
Co będę szła, podjadę sobie.
Powszechnie wiadomo, że brak ruchu, zwłaszcza dla dzieci, to przyczyna wielu dolegliwości fizycznych i psychicznych. Wśród 11-latków nadwaga i otyłość dotyka 31% chłopców i 21% dziewcząt. Alternatywą dla odwożenia dzieci samochodem, jest np. organizowanie grup, które pod opieką dorosłych odprowadzają dzieci do szkoły lub przedszkola (tzw. pieszobus). W Lublinie mamy liczne opracowania stanowiące kopalnię sprawdzonych na świecie pomysłów na odkorkowanie miasta i uczynienie go przestrzenią przyjazną dla ludzi. To min. Polityka Rowerowa Miasta Lublina, Koncepcja rozwoju komunikacji rowerowej w mieście i Lubelskie Standardy Piesze.
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży to zmiana, która wpłynie na przyzwyczajenia i zachowania mieszkańców i mieszkanek, dlatego wokół tej zmiany powinna odbyć się merytoryczna dyskusja, oparta na faktach.
Źródła projekt prezydencki projekt grupy radnych PiS Interpelacja w sprawie skutków ekonomicznych proponowanych zmian w taryfach opłat za komunikację zbiorową Treść analizy przygotowanej, dla Urzędu Miasta Warszawa Hasselt, badania, za R. Tomanek, Rola bezpłatnego transportu zbiorowego w równoważeniu mobilności w miastach, „Transport Miejski i Regionalny” 2017, nr 7, s. 5-9, który powołuje się na badania własne oraz na dane z N. Fearnley, Free Fares Policies: Impact on Public Transport Mode Share and Other Transport Policy Goals, „International Journal of Transportation” 2013, Vol. 1, nr 1 , s. 82. Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Lublin i gmin sąsiadujących Pisma Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie znak PP. 061-4/17, z dnia 8 listopada 2017 roku oraz 061/3/17, z dnia 31 października 2017 roku. W.S. Zgliczyński, Nadwaga i otyłość w Polsce, „Infos” 2017, nr 4 (227)
Autorką artykułu jest Anna Gajda
Jedna odpowiedź do “Czy potrzebna nam bezpłatna komunikacja?”
Gdy prezydent wprowadzi darmowa komunikację miejską w Lublinie to może znikną hulajnogi ,które stwarzają niebezpieczeństwo na drodze pieszej ,są porzucane na chodnikach ,często na starych Bronowicach i te zawalidrogi trzeba usuwać bo człowiek z białą laska może się nadziać na taki pojazd .Brak miejsc parkowania ? czy lekkomyślność młodych i zdarza się ,że potrąca pieszego .Komunikacja darmowa jest najpewniejszym środkiem zaakceptowanym przed starszych i młodszych ,znikną samochody parkujące w czasie godzin pracy ,mniej wyziewów, huku oraz stłuczek ,mniej szkód w jezdniach i chodnikach.reasumujac : prezydent ma kolejną kadencję co daje stabilność pracy wielu ludziom w jego urzędzie .Nigdy Lublin nie był tak wyeksponowany jak za Żuka ,widać ,że miasto dorównuje innym ,jest przyjazne ,piękne ,rośnie wokoło to nie jest już Lublin zaściankowy z czterema ulicami na krzyż ,nowy dworzec PKS. przy PKP , piękniejszy od tego w łodzi kaliskiej ?nadto żaden prezydent nie organizował tylu imprez w mieście .Było smutno i ponuro .
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
const fundraisingPage = '';
var eztoc_smooth_local = {"scroll_offset":"30","add_request_uri":""};
Gdy prezydent wprowadzi darmowa komunikację miejską w Lublinie to może znikną hulajnogi ,które stwarzają niebezpieczeństwo na drodze pieszej ,są porzucane na chodnikach ,często na starych Bronowicach i te zawalidrogi trzeba usuwać bo człowiek z białą laska może się nadziać na taki pojazd .Brak miejsc parkowania ? czy lekkomyślność młodych i zdarza się ,że potrąca pieszego .Komunikacja darmowa jest najpewniejszym środkiem zaakceptowanym przed starszych i młodszych ,znikną samochody parkujące w czasie godzin pracy ,mniej wyziewów, huku oraz stłuczek ,mniej szkód w jezdniach i chodnikach.reasumujac : prezydent ma kolejną kadencję co daje stabilność pracy wielu ludziom w jego urzędzie .Nigdy Lublin nie był tak wyeksponowany jak za Żuka ,widać ,że miasto dorównuje innym ,jest przyjazne ,piękne ,rośnie wokoło to nie jest już Lublin zaściankowy z czterema ulicami na krzyż ,nowy dworzec PKS. przy PKP , piękniejszy od tego w łodzi kaliskiej ?nadto żaden prezydent nie organizował tylu imprez w mieście .Było smutno i ponuro .