var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Lublinowi dokuczają dwie choroby cywilizacyjne: korki i smog. Wprowadzenie w Lublinie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży to kuracja, która podleczy domowe budżety Lublinian. Wątpliwy jest wpływ tej zmiany na natężenie ruchu samochodowego i jakość powietrza w mieście.
W Lublinie trwa polityczna walka o wprowadzenie zmian w opłatach za usługi przewozowe środkami lokalnego transportu zbiorowego. Wpłynęły dwa projekty: projekt grupy radnych PiS oraz projekt prezydencki, zainspirowany interpelacją grupy radnych niezrzeszonych. Projekt prezydencki został przegłosowany 10 listopada.
Bezpłatnie tylko dla osób zamieszkałych w Lublinie
Bezpłatnie dla uczniów ostatnich klas, dotychczasowych gimnazjów do czasu wygaszenia szkolnictwa na poziomie gimnazjalny
Ulgowe
15-21 lat
Ulgowe
Ulgowe
Bezpłatnie tylko dla osób zamieszkałych w Lublinie
Ulgowe
21-24 lat
Ulgowe
Ulgowe
Ulgowe
Ulgowe
* – Bez uwzględnienia, dzieci i młodzieży z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Ponadto projekt prezydencki przewiduje w sumie 21 grup osób, którym przysługuje bezpłatna komunikacja miejska.
Prosty środek na wszelkie problemy
Pomysłodawcy optymistycznie zakładają, że bezpłatne przejazdy dla dzieci i młodzieży to:
zmniejszenie ruchu pojazdów, ograniczenie zanieczyszczenia powietrza; część rodziców, którzy obecnie odwożą dzieci samochodem wybierze komunikację zbiorową w uwagi na niższe koszty – projekt grupy radnych Prawa i Sprawiedliwości,
przyzwyczajenie dzieci do korzystania z komunikacji od najmłodszych lat, zminimalizowanie liczby samochodów na lokalnych ulicach, co dodatnio wpłynie na ekologię miasta; znaczna część rodziców zdecyduje się zamienić własne samochody na rzecz taboru miejskiego – propozycja grupy radnych niezrzeszonych (Wspólny Lublin).
realizacja polityki prorodzinnej, zmniejszenie lokalnego ruchu ulicznego – projekt prezydencki.
Ile to będzie kosztowało
Zastępca prezydenta Krzysztof Komorski, w odpowiedzi na interpelację radnego Bartosza Margula, informuje, że proponowane zmiany uszczuplą ogólne wpływy ze sprzedaży biletów o niecałe 10%. Brakujące środki mogą pochodzić z dwóch źródeł: z podwyżki cen biletów lub z budżetu miasta. Podwyżki cen biletów są ryzykowne, bo mogą zniechęcić pasażerów do komunikacji publicznej, co mijałoby się z celem.
Wiek dzieci i młodzieży
Roczne koszty ulgi około
10 % wpływów z biletów
5 – 6 lat
434 000 zł
7 – 15 lat
2 380 000 zł
16 – 21 lat
5 150 000 zł
0,4% budżetu miasta
Suma około
7 964 000 zł
Jak się mamy – wskaźnik pokrycia kosztów dochodami
Lubelski transport zbiorowy przynosi straty i wymaga dopłat z budżetu miasta. Dochody ze sprzedaży biletów, z mandatów, z reklam w 2016 wyniosły prawie 115 milionów złotych. Koszty wyniosły prawie 190 mln złotych. Oznacza to, że dochody pokrywają ok. 60% kosztów funkcjonowania transportu publicznego (autobusy i trolejbusy) w Lublinie. To bardzo dobry rezultat w porównaniu np. z Warszawą, w której ten wskaźnik, wynosi tylko 36%.
Dochody ZTM w 2016 roku
Dochody ze sprzedaży biletów
79.676.055 zł
Dopłata z gmin sąsiednich
3.314.763 zł
Dochody z mandatów
1.461.990 zł
Dochody ogółem
114.125.514 zł
Lwią część dochodów stanowią dochody ze sprzedaży biletów.
Koszty ZTM za 2016 rok
Koszty przewozu (realizacji wozokilometrów)
149 667 290 zł
Koszty produkcji i dystrybucji biletów
5 846 479 zł
Koszt utrzymania infrastruktury przystankowej
1 724 971 zł
Koszt kontroli biletowej
1 203 650 zł
Koszty ogółem
188 998 081 zł
Największym kosztem funkcjonowania transportu publicznego są koszty przewozów.
Wskaźnik pokrycia kosztów dochodami w % za 2016 rok
Pokrycie kosztów przewozu dochodami z biletów
51,20%
Pokrycie kosztów przewozu dochodami oraz dopłatami z gmin
53,50%
Pokrycie kosztów ogółem dochodami z biletów i dopłatami z gmin
42,30%
Pokrycie kosztów kontroli biletowej dochodami z mandatów
121,50%
Pokrycie kosztów ogółem dochodami ogółem
60,40%
Po czym poznać, że to działa – wskaźnik udziału transportu zbiorowego w podróżach
Jeżeli wprowadzenie bezpłatnej komunikacji dla dzieci i młodzieży wpłynie na ruch uliczny, powinniśmy zaobserwować wzrost wskaźnika udziału transportu zbiorowego w podróżach. ZTM w Lublinie prowadzi badania w tym zakresie metodą ankiety telefonicznej. Nie otrzymaliśmy danych na temat aktualnego wskaźnika, kolejne badanie planowane jest w przyszłym roku. Poniżej prezentujemy zestawienie z badań prowadzonych na przestrzeni ostatnich lat.
Rok badania
Najczęściej korzystam z komunikacji miejskiej
Najczęściej korzystam z prywatnego samochodu
2010
58,00%
32,00%
2012
66,00%
27,00%
2014
62,00%
29,00%
W analizie przygotowanej dla Urzędu Miasta Warszawy z 2017 roku, zbadano Tallinn, 400 tysięczną stolicę Estonii, w którym w 2013 roku wprowadzono darmowe przejazdy dla wszystkich mieszkańców. W analizie czytamy, że samochód to nadal podstawowy środek transportu w Tallinie (51% podróży ogółem), wskaźnik udziału transportu zbiorowego w podróżach jest na poziomie 23%.
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów powoduje zwiększenie ilości pasażerów w komunikacji publicznej. Jednak z badań przeprowadzonych w belgijskim mieście Hasselt (w latach 1996-2013 bezpłatna komunikacja) wynika, że wśród „nowych pasażerów” tylko 16% to osoby, które zrezygnowały z samochodu, 9% to piesi, 12% rowerzyści, którzy zamiast poruszać się siłą swoich mięśni, korzystali z bezpłatnej podwózki. Pozostali to dotychczasowi klienci transportu publicznego, którzy zaczęli częściej jeździć.
Według dr. Roberta Tomanka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach bezpłatna komunikacja publiczna to odciążenie dla rodzinnego budżetu, przy jednoczesnym obciążeniu budżetu miasta. Wpływ na korki jest niewielki.
Ponadto badania przeprowadzone w 2010 r. w Lublinie wskazują, że 34% mieszkańców woli jeździć samochodem, niezależnie od wszystkiego.
Co będę szła, podjadę sobie.
Powszechnie wiadomo, że brak ruchu, zwłaszcza dla dzieci, to przyczyna wielu dolegliwości fizycznych i psychicznych. Wśród 11-latków nadwaga i otyłość dotyka 31% chłopców i 21% dziewcząt. Alternatywą dla odwożenia dzieci samochodem, jest np. organizowanie grup, które pod opieką dorosłych odprowadzają dzieci do szkoły lub przedszkola (tzw. pieszobus). W Lublinie mamy liczne opracowania stanowiące kopalnię sprawdzonych na świecie pomysłów na odkorkowanie miasta i uczynienie go przestrzenią przyjazną dla ludzi. To min. Polityka Rowerowa Miasta Lublina, Koncepcja rozwoju komunikacji rowerowej w mieście i Lubelskie Standardy Piesze.
Wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży to zmiana, która wpłynie na przyzwyczajenia i zachowania mieszkańców i mieszkanek, dlatego wokół tej zmiany powinna odbyć się merytoryczna dyskusja, oparta na faktach.
Źródła
projekt prezydencki
projekt grupy radnych PiS
Interpelacja w sprawie skutków ekonomicznych proponowanych zmian w taryfach opłat za komunikację zbiorową
Treść analizy przygotowanej, dla Urzędu Miasta Warszawa
Hasselt, badania, za R. Tomanek, Rola bezpłatnego transportu zbiorowego w równoważeniu mobilności w miastach, „Transport Miejski i Regionalny” 2017, nr 7, s. 5-9, który powołuje się na badania własne oraz na dane z N. Fearnley, Free Fares Policies: Impact on Public Transport Mode Share and Other Transport Policy Goals, „International Journal of Transportation” 2013, Vol. 1, nr 1 , s. 82.
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Gminy Lublin i gmin sąsiadujących Pisma Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie znak PP. 061-4/17, z dnia 8 listopada 2017 roku oraz 061/3/17, z dnia 31 października 2017 roku. W.S. Zgliczyński, Nadwaga i otyłość w Polsce, „Infos” 2017, nr 4 (227)
Autorką artykułu jest Anna Gajda
Jedna odpowiedź do “Czy potrzebna nam bezpłatna komunikacja?”
Gdy prezydent wprowadzi darmowa komunikację miejską w Lublinie to może znikną hulajnogi ,które stwarzają niebezpieczeństwo na drodze pieszej ,są porzucane na chodnikach ,często na starych Bronowicach i te zawalidrogi trzeba usuwać bo człowiek z białą laska może się nadziać na taki pojazd .Brak miejsc parkowania ? czy lekkomyślność młodych i zdarza się ,że potrąca pieszego .Komunikacja darmowa jest najpewniejszym środkiem zaakceptowanym przed starszych i młodszych ,znikną samochody parkujące w czasie godzin pracy ,mniej wyziewów, huku oraz stłuczek ,mniej szkód w jezdniach i chodnikach.reasumujac : prezydent ma kolejną kadencję co daje stabilność pracy wielu ludziom w jego urzędzie .Nigdy Lublin nie był tak wyeksponowany jak za Żuka ,widać ,że miasto dorównuje innym ,jest przyjazne ,piękne ,rośnie wokoło to nie jest już Lublin zaściankowy z czterema ulicami na krzyż ,nowy dworzec PKS. przy PKP , piękniejszy od tego w łodzi kaliskiej ?nadto żaden prezydent nie organizował tylu imprez w mieście .Było smutno i ponuro .
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Gdy prezydent wprowadzi darmowa komunikację miejską w Lublinie to może znikną hulajnogi ,które stwarzają niebezpieczeństwo na drodze pieszej ,są porzucane na chodnikach ,często na starych Bronowicach i te zawalidrogi trzeba usuwać bo człowiek z białą laska może się nadziać na taki pojazd .Brak miejsc parkowania ? czy lekkomyślność młodych i zdarza się ,że potrąca pieszego .Komunikacja darmowa jest najpewniejszym środkiem zaakceptowanym przed starszych i młodszych ,znikną samochody parkujące w czasie godzin pracy ,mniej wyziewów, huku oraz stłuczek ,mniej szkód w jezdniach i chodnikach.reasumujac : prezydent ma kolejną kadencję co daje stabilność pracy wielu ludziom w jego urzędzie .Nigdy Lublin nie był tak wyeksponowany jak za Żuka ,widać ,że miasto dorównuje innym ,jest przyjazne ,piękne ,rośnie wokoło to nie jest już Lublin zaściankowy z czterema ulicami na krzyż ,nowy dworzec PKS. przy PKP , piękniejszy od tego w łodzi kaliskiej ?nadto żaden prezydent nie organizował tylu imprez w mieście .Było smutno i ponuro .