var cnArgs = {"ajaxUrl":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-admin\/admin-ajax.php","nonce":"d5ec1c9459","hideEffect":"fade","position":"bottom","onScroll":false,"onScrollOffset":100,"onClick":false,"cookieName":"cookie_notice_accepted","cookieTime":2592000,"cookieTimeRejected":2592000,"globalCookie":false,"redirection":false,"cache":true,"revokeCookies":false,"revokeCookiesOpt":"automatic"};
var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Prezydent Krzysztof Żuk jeszcze w grudniu zapowiedział, że w tym roku nie będzie podwyżek cen wody i ścieków, co miałoby być efektem dobrego zarządzania spółką MPWiK.
Idąc tym tropem, zadaliśmy sobie trud sprawdzenia, jak w ostatnich latach zmieniały się stawki podatków lokalnych. Czy ich ewentualne podwyżki świadczą o złym zarządzaniu miastem, a obniżki o dobrym?
Woda i ścieki
Opłata za wodę i ścieki w tym roku ma pozostać na niezmienionym poziomie (w tym cena wody już drugi rok z rzędu): 3,72 zł/m3 wody i 5,19 zł/m3 ścieków. Co więcej wśród miast wojewódzkich tylko w trzech przypadkach woda z kranu jest tańsza niż u nas. Wniosek: opłaty nie rosną, więc miasto jest dobrze zarządzane.
Podatek od nieruchomości
Podatek od budynków mieszkalnych cztery lata temu wynosił 0,70 zł/m2. W poprzednim roku stawka wynosiła 0,73 zł a w tym zafundowano nam podwyżkę o kolejne dwa grosze. Jest to maksymalna stawka podatku, jaką można narzucić mieszkańcom. Wniosek: opłaty wzrosły, więc miasto jest źle zarządzane.
Opłaty za wywóz śmieci
Dwuosobowa rodzina mieszkająca w bloku płaci 25 zł miesięcznie za segregowane śmieci, a trzyosobowa 39 zł. Stawki nie zmieniły się od momentu ich przyjęcia. Ale to więcej niż w Rzeszowie (18 i 26 zł) czy Warszawie (17 i 28 zł). Wniosek: opłaty nie rosną, ale są wysokie.
Bilety autobusowe
Ostatnia podwyżka miała miejsce w ubiegłym roku. Cena biletów jednorazowych 30-minutowych wzrosła z 2,80 zł do 3,20 zł. Cena 30-dniowego na wszystkie linie poszła w górę z 84 na 92 zł. W tym roku urzędnicy nie planują podwyżek. Usprawiedliwieniem dla podwyżek cen biletów było zwiększenie liczby kursów i zakup nowego taboru. Wniosek: opłaty wzrosły, więc miasto jest źle zarządzane.
Opłaty parkingowe
Jeszcze w 2015 r. płaciliśmy 2 zł za pierwszą godzinę postoju w strefie płatnego parkowania. Od ubiegłego roku strefa została powiększona, a parkowanie w centrum kosztuje już 3 zł za pierwszą godzinę postoju. Wniosek: opłaty wzrosły, więc miasto jest źle zarządzane.
Opłaty od środków transportowych
Dla samochodu ciężarowego o masie między 3,5 a 5,5 tony, spełniającego normy Euro 4, roczna opłata nie zmieniła się i wynosi 612 zł (jest o prawie 200 zł mniejsza od maksymalnej stawki). Ostatnia podwyżka miała miejsce w 2015 r. Wniosek: opłaty nie rosną, więc miasto jest dobrze zarządzane.
Opłata za żłobek
Czesne jest obliczane w wysokości 10% minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli w ostatnich latach kwota rosła. W tym roku opłata będzie wynosić 200 zł miesięcznie (wzrost o 15 zł). Wniosek: opłaty wzrosły, więc miasto jest źle zarządzane.
Podsumowując należy zauważyć, że w ciągu ostatnich czterech lat wzrosły wszystkie lokalne podatki, poza opłatami za wywóz śmieci. Największy wzrost dotyczy opłat za parkowanie w centrum (50%), czesne za miejski żłobek oraz bilety 30-minutowe komunikacji miejskiej (14%). Pocieszający może być fakt, że w tym roku jedyną planowaną podwyżką jest wzrost stawki podatku od nieruchomości.
Gdyby jednak mierzyć zarządzanie miastem tylko na podstawie wzrostu lub nie lokalnych podatków, to należałoby stwierdzić, że podatki rosną, więc miasto jest źle zarządzane.
Niedawno władze Łodzi chwaliły się infografiką z hasłem „Tanie miasto” (obok). Tymczasem opłaty za wodę, ścieki, żłobek, środki transportowe są tam wyższe niż w Lublinie. Na porównywalnym poziomie są opłaty parkingowe i podatek od nieruchomości. Wniosek: w porównaniu do Łodzi, to Lublin jest dobrze zarządzanym miastem.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności
const fundraisingPage = '';
var eztoc_smooth_local = {"scroll_offset":"30","add_request_uri":""};
Dodaj komentarz