Udostępnij
W październiku zakończyła się kontrola CBA w urzędzie marszałkowskim. Funkcjonariusze sprawdzali wydatki województwa na promocję gospodarczą w latach 2017-2018. Wskazali wiele nieprawidłowości wobec czego zawiadomili prokuraturę. Czy w kolejnych latach pieniądze wydatkowano lepiej?
Wśród wniosków z kontroli CBA jest m. in. ten, że urząd przyznawał dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą Województwa Lubelskiego jest trudny do wykazania.
CBA zgłosiło sprawę do prokuratury
Wyniki kontroli były na tyle znaczące, że we wrześniu 2020 r. CBA złożyło dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstw przez osoby sprawujące nadzór nad prawidłową realizacją i protokolarnym odbiorem projektów. Zarzuca się im nadużycie uprawnień, wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów, poświadczenie nieprawdy w protokołach odbioru i niedopełnienie obowiązku naliczenia kar umownych
– Po zakończeniu kontroli do Marszałka Województwa Lubelskiego CBA skierowało wystąpienie pokontrolne, w którym wskazało stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazało wnioski do podjęcia działań mających na celu m.in. wzmocnienie nadzoru nad wyborem i realizacją zadań Projektu, egzekwowaniem od podmiotów realizujących zadania kar umownych, zawieraniem i rozliczaniem umów z Wykonawcami w sposób zabezpieczający interesy Województwa Lubelskiego – informuje Wydział Komunikacji Społecznej CBA.
W 2020 promocja gospodarcza głównie przez sport
W 2020 roku Marszałek wydał już 4,7 mln zł na usługi „promocji gospodarczej województwa”. Środki pochodzą z projektu „Marketing gospodarczy województwa lubelskiego II”.
Wydatki z tego tytułu są ponoszone bez ogłaszania przetargu. Samorząd powiadamia jedynie Urząd Zamówień Publicznych. Ma tez obowiązek opublikować informacje o takich zamówieniach w Biuletynie Informacji Publicznej.
Najwięcej pieniędzy (1 mln zł) trafiło do spółki Speedway SA na „promocję gospodarczą województwa podczas sezonu rozgrywkowego 2020 drużyny żużlowej Motor Lublin w PGE Ekstralidze”. Marszałek zauważył, że „widowiska sportowe dają znakomitą okazję do promowania Województwa Lubelskiego. Drużyna żużlowa Motor Lublin oferuje wachlarz środków komunikacji i promocji, co przyczyni się do skutecznej promocji gospodarczej Województwa Lubelskiego w trakcie sezonu 2020. Sport jest wyjątkowym narzędziem reklamy i działań marketingowych, co objawia się także w jego niepowtarzalności i specyficznym sposobie oddziaływania na odbiorców. Istotą każdej marki sportowej, również drużyny żużlowej Motor Lublin jest siła pozytywnych skojarzeń jakie wywołuje. Zeszłoroczny ekwiwalent mediowy dla województwa lubelskiego wyniósł ok 3 mln zł”.
0,95 mln zł otrzymał klub koszykówki MKS Start Lublin, którego świadczenia promocyjne „skutecznie utrwalą pozytywny wizerunek Województwa Lubelskiego jako Partnera wspierającego rozwój sportu w regionie”.
Klub piłki ręcznej MKS Lublin SA otrzymał 0,66 mln zł. Mniejsze kwoty trafiły do innych klubów sportowych – Klub Uczelniany AZS UMCS dostał 200 tys. zł (dla drużyny koszykówki kobiet Pszczółka AZS UMCS), Chełmianka 150 tys. zł, lub Sportowy Piłki Ręcznej „Azoty-Puławy” 100 tys. zł, MKS Padwa Zamość 80 tys. zł.
Odbiorca | Kwota (zł) | Cel |
Speedway Lublin S.A | 1 000 000 | Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas sezonu rozgrywkowego 2020 drużyny żużlowej Motor Lublin w PGE Ekstralidze. |
MKS Start S.A. | 950 000 | Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas sezonu 2020/2021 drużyny MKS Start Lublin w najwyższej klasie rozgrywkowej – Energa Basket Lidze. Strategicznym celem jest budowanie pozytywnego, nowoczesnego wizerunku naszego regionu. Widowiska sportowe dają znakomitą okazję do promowania Województwa Lubelskiego. Przedmiotem zamówienia jest organizacja w/w usługi, przyczyniającej się do rozpowszechniania hasła promocyjnego: „Lubelskie Smakuj Życie” |
Proboxing sp. z o.o. | 600 000 | Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas cyklu czterech Gal Boksu Olimpijskiego Suzuki Boxing Night, które odbędą się w terminie 23 października 2020 r. oraz w styczniu, kwietniu i maju 2021. |
MKS Lublin S.A. | 600 000 | Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki ręcznej kobiet MKS Perła Lublin w PGNiG Superlidze Kobiet. |
Klub Uczelniany AZS UMCS | 200 000 | Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas rozgrywek drużyny koszykarek Pszczółka Polski Cukier AZS UMCS Lublin w sezonie 2020/2021. |
Lubelska Unia Sportu | 200 000 | Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas XXVI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w sportach halowych, która odbędzie się w terminie 10 września – 30 listopada 2020. |
Telewizja Polska S.A. | 200 000 | Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas emisji 10 odcinków programu telewizyjnego „Ośmiu wspaniałych”, który będzie emitowany w TVP1, TVP Rozrywka i na kanale vod.tvp.pl w II i III kwartale 2020 roku. |
Targi Lublin S.A. | 200 000 | Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych odbywających się na terenie Targów Lublin w 2020. |
Chełmianka Chełm | 150 000 | Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz rozgrywek rundy jesiennej i wiosennej sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki nożnej klubu „CHEŁMIANKA” w rozgrywkach III ligowych seniorów. |
FKS Stal Kraśnik | 150 000 | Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz rozgrywek rundy jesiennej i wiosennej sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki nożnej klubu FKS Stal Kraśnik w rozgrywkach III ligowej piłki nożnej. |
Nie samym sportem gospodarka żyje
Poza wydatkami „sportowymi” Marszałek zdecydował się promować podczas Cavaliady (150 tys. zł), wystaw i targów organizowanych przez Targi Lublin (200 tys. zł), podczas emisji 10 odcinków programu telewizyjnego „Ośmiu wspaniałych”, który był emitowany w TVP w II i III kwartale 2020 roku (200 tys. zł).
Zamówienia poniżej 30 tys. euro
W przypadku zamówień dla kwot do 30 tys. euro, urząd marszałkowski musi jedynie zamieścić informację w BIPie o tym, komu oraz jakie zadanie zlecił. W związku z tym wystąpiliśmy do urzędu o wskazanie kwot dla wszystkich zamówień na usługę promocji gospodarczej. Czekamy na odpowiedź.
Dodaj komentarz