Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  20.11.2020

Promocja gospodarcza województwa głównie przez sport

Udostępnij

W październiku zakończyła się kontrola CBA w urzędzie marszałkowskim. Funkcjonariusze sprawdzali wydatki województwa na promocję gospodarczą w latach 2017-2018. Wskazali wiele nieprawidłowości wobec czego zawiadomili prokuraturę. Czy w kolejnych latach pieniądze wydatkowano lepiej?

Wśród wniosków z kontroli CBA jest m. in. ten, że urząd przyznawał dofinansowania zadaniom, których związek z promocją gospodarczą Województwa Lubelskiego jest trudny do wykazania.

CBA zgłosiło sprawę do prokuratury

Wyniki kontroli były na tyle znaczące, że we wrześniu 2020 r. CBA złożyło dwa zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstw przez osoby sprawujące nadzór nad prawidłową realizacją i protokolarnym odbiorem projektów. Zarzuca się im nadużycie uprawnień, wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów, poświadczenie nieprawdy w protokołach odbioru i niedopełnienie obowiązku naliczenia kar umownych

– Po zakończeniu kontroli do Marszałka Województwa Lubelskiego CBA skierowało wystąpienie pokontrolne, w którym wskazało stwierdzone nieprawidłowości oraz przekazało wnioski do podjęcia działań mających na celu m.in. wzmocnienie nadzoru nad wyborem i realizacją zadań Projektu, egzekwowaniem od podmiotów realizujących zadania kar umownych, zawieraniem i rozliczaniem umów z Wykonawcami w sposób zabezpieczający interesy Województwa Lubelskiego – informuje Wydział Komunikacji Społecznej CBA.

W 2020 promocja gospodarcza głównie przez sport

W 2020 roku Marszałek wydał już 4,7 mln zł na usługi „promocji gospodarczej województwa”. Środki pochodzą z projektu „Marketing gospodarczy województwa lubelskiego II”.

Wydatki z tego tytułu są ponoszone bez ogłaszania przetargu. Samorząd powiadamia jedynie Urząd Zamówień Publicznych. Ma tez obowiązek opublikować informacje o takich zamówieniach w Biuletynie Informacji Publicznej.

Najwięcej pieniędzy (1 mln zł) trafiło do spółki Speedway SA na „promocję gospodarczą województwa podczas sezonu rozgrywkowego 2020 drużyny żużlowej Motor Lublin w PGE Ekstralidze”. Marszałek zauważył, że „widowiska sportowe dają znakomitą okazję do promowania Województwa Lubelskiego. Drużyna żużlowa Motor Lublin oferuje wachlarz środków komunikacji i promocji, co przyczyni się do skutecznej promocji gospodarczej Województwa Lubelskiego w trakcie sezonu 2020. Sport jest wyjątkowym narzędziem reklamy i działań marketingowych, co objawia się także w jego niepowtarzalności i specyficznym sposobie oddziaływania na odbiorców. Istotą każdej marki sportowej, również drużyny żużlowej Motor Lublin jest siła pozytywnych skojarzeń jakie wywołuje. Zeszłoroczny ekwiwalent mediowy dla województwa lubelskiego wyniósł ok 3 mln zł”.

0,95 mln zł otrzymał klub koszykówki MKS Start Lublin, którego świadczenia promocyjne „skutecznie utrwalą pozytywny wizerunek Województwa Lubelskiego jako Partnera wspierającego rozwój sportu w regionie”.

Klub piłki ręcznej MKS Lublin SA otrzymał 0,66 mln zł. Mniejsze kwoty trafiły do innych klubów sportowych – Klub Uczelniany AZS UMCS dostał 200 tys. zł (dla drużyny koszykówki kobiet Pszczółka AZS UMCS), Chełmianka 150 tys. zł, lub Sportowy Piłki Ręcznej „Azoty-Puławy” 100 tys. zł, MKS Padwa Zamość 80 tys. zł.

OdbiorcaKwota (zł)Cel
Speedway Lublin S.A1 000 000Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas sezonu rozgrywkowego 2020 drużyny żużlowej Motor Lublin w PGE Ekstralidze.
MKS Start S.A.950 000Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas sezonu 2020/2021 drużyny MKS Start Lublin w najwyższej klasie rozgrywkowej – Energa Basket Lidze. Strategicznym celem jest budowanie pozytywnego, nowoczesnego wizerunku naszego regionu. Widowiska sportowe dają znakomitą okazję do promowania Województwa Lubelskiego. Przedmiotem zamówienia jest organizacja w/w usługi, przyczyniającej się do rozpowszechniania hasła promocyjnego: „Lubelskie Smakuj Życie”
Proboxing sp. z o.o.600 000Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas cyklu czterech Gal Boksu Olimpijskiego Suzuki Boxing Night, które odbędą się w terminie 23 października 2020 r. oraz w styczniu, kwietniu i maju 2021.
MKS Lublin S.A.600 000Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki ręcznej kobiet MKS Perła Lublin w PGNiG Superlidze Kobiet.
Klub Uczelniany AZS UMCS200 000Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas rozgrywek drużyny koszykarek Pszczółka Polski Cukier AZS UMCS Lublin w sezonie 2020/2021.
Lubelska Unia Sportu200 000Promocja gospodarcza województwa lubelskiego podczas XXVI edycji Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży w sportach halowych, która odbędzie się w terminie 10 września – 30 listopada 2020.
Telewizja Polska S.A.200 000Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas emisji 10 odcinków programu telewizyjnego „Ośmiu wspaniałych”, który będzie emitowany w TVP1, TVP Rozrywka i na kanale vod.tvp.pl w II i III kwartale 2020 roku.
Targi Lublin S.A.200 000Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas wydarzeń targowo-wystawienniczych odbywających się na terenie Targów Lublin w 2020.
Chełmianka Chełm150 000Promocja walorów kulturowych i gospodarczych województwa lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz rozgrywek rundy jesiennej i wiosennej sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki nożnej klubu „CHEŁMIANKA” w rozgrywkach III ligowych seniorów.
FKS Stal Kraśnik150 000Promocja gospodarcza Województwa Lubelskiego podczas okresu przygotowawczego oraz rozgrywek rundy jesiennej i wiosennej sezonu rozgrywkowego 2020/2021 drużyny piłki nożnej klubu FKS Stal Kraśnik w rozgrywkach III ligowej piłki nożnej.

Nie samym sportem gospodarka żyje

Poza wydatkami „sportowymi” Marszałek zdecydował się promować podczas Cavaliady (150 tys. zł), wystaw i targów organizowanych przez Targi Lublin (200 tys. zł), podczas emisji 10 odcinków programu telewizyjnego „Ośmiu wspaniałych”, który był emitowany w TVP w II i III kwartale 2020 roku (200 tys. zł).

Zamówienia poniżej 30 tys. euro

W przypadku zamówień dla kwot do 30 tys. euro, urząd marszałkowski musi jedynie zamieścić informację w BIPie o tym, komu oraz jakie zadanie zlecił. W związku z tym wystąpiliśmy do urzędu o wskazanie kwot dla wszystkich zamówień na usługę promocji gospodarczej. Czekamy na odpowiedź.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

23.04.2024

Flaszka wódki za głos czy za gracowanie truskawek? Sołtyska kupowała poparcie w wyborach?

0,7 litra wódki miała oferować sołtyska ze wsi Dąbrowa (gm.…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Sensacja w Biłgoraju. Lewicowy burmistrz przegrał z „Jezusem”

Wyniki wyborów samorządowych. Wojciech Gleń został wybrany na nowego burmistrza…

2 minuty czytania

22.04.2024

Na nic Czarnek za plecami i Żuk u boku. Kazimierz Firlej nadal będzie rządził w gminie Garbów

Kazimierz Firlej pozostaje na stanowisku wójta gminy Garbów w powiecie…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Puławy: Oficjalne wyniki PKW. Paweł Maj zdeklasował rywala

Olbrzymia przewaga urzędującego prezydenta nad rywalem z PiS Mariuszem Wicikiem…

< 1 minuty czytania

22.04.2024

Zamość oficjalne wyniki PKW II tura: bolesna porażka Andrzeja Wnuka

Tuż po północy Państwowa Komisja Wyborcza podała pełne wyniki wyborów…

< 1 minuty czytania

21.04.2024

Wyniki wyborów II tura: Bychawa dla PiS-u. Nowa burmistrz obiecuje, że nie zawiedzie

Marta Krzyżak (PiS, startująca z własnego komitetu) uzyskała 53,30 proc.…

8 minuty czytania

18.04.2024

„Butny i arogancki” Andrzej Wnuk kontra „lewak i antykatolik” Rafał Zwolak. Kto zostanie prezydentem Zamościa

Przed drugą turą wyborów prezydenckich w Zamościu górę biorą emocje.…

5 minuty czytania

17.04.2024

W PO szok. Prezydent Lublina popiera ultraprawicowego kandydata na wójta

W podlubelskiej gminie Garbów w drugiej turze wyborów zmierzą się…