Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  23.05.2022

Znów przybyło samochodów w Lublinie. Gdzie one się mieszczą?

Udostępnij

W zeszłym roku znowu przybyło samochodów zarejestrowanych w urzędzie miasta Lublina. Mamy coraz więcej aut, mimo, że mieszkańców ubywa. Urzędnicy próbują niwelować tłok w centrum miasta poprzez wprowadzanie opłat za parkowanie w kolejnych miejscach.

Rok temu zszokowaliśmy się, gdy sprawdziliśmy, że w Lublinie w ciągu jednego tylko roku przybyło 10 tys. samochodów („W Lublinie przybywa samochodów. Dziesięć tysięcy w rok„).

W Lublinie jest już zarejestrowanych przeszło 215 tysięcy samochodów osobowych (stan na koniec grudnia ubiegłego roku). Aut przybywa, nawet mimo tego, że liczba mieszkańców miasta stale się zmniejsza (przeczytaj „2021: rekordowy ubytek mieszkańców Lublina„). W zeszłym roku Wydział Komunikacji Urzędu Miasta zarejestrował 25 629 samochodów osobowych. Do wyrejestrowania zgłoszono 3 030 samochodów.

Na koniec zeszłego roku w mieście było zameldowanych 314 428 osób (spadek o 3726 osób względem poprzedniego roku). W tym powyżej 18 lat miało 255 tys. osób. Jeśli odjąć od tego osoby, które z uwagi na wiek i zdrowie nie mogłyby kierować pojazdami, to dojdziemy do wniosku, że na każdego pełnoletniego mieszkańca przypada jeden samochód. A przecież nie wszyscy mają prawo jazdy…

Osób z uprawnieniami do kierowania samochodami w Lublinie mamy znacznie mniej niż samochodów. Według danych Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta, aktualnie 92 290 mieszkańców ma prawo jazdy kat. B (najpopularniejszy rodzaj prawa jazdy, uprawniający do kierowania samochodami osobowymi). W tamtym rok 3 790 osób otrzymało swoje pierwsze prawo jazdy.

Liczba zarejestrowanych i wyrejestrowanych pojazdów

Poniżej pełen wykaz wszystkich rodzajów zarejestrowanych pojazdów w urzędzie miasta. Dane dotyczą porównania roku 2020 i 2021 według stanu na ostatni dzień roku.

Rodzaj pojazduStan na 31.12.2020Stan na 31.12.2021Zmiana
Autobus1 2441 270+26
Ciągnik rolniczy4 1454 362+217
Ciągnik samochodowy3 6133 820+207
Motocykl9 88810 428+540
Motorower3 7113 790+79
Naczepa ciężarowa4 1464 231+85
Przyczepa ciężąrowa2 2302 356+126
Przyczepa ciężarowa rolnicza968968
Przyczepa lekka9 4329 646+214
Przyczepa specjalna2 1232 187+64
Samochód ciężarowy30 97132 840+1 869
Samochód osobowy208 665215 846+7 181
Samochód specjalny2 0742 222+148
Trolejbus147157+10
Samochód inny296302+6

Z danych wynika, że w mieście przybyło też sporo ciężarówek (1869).

Gdzie one się mieszczą?

Ten artykuł powstał dzięki wsparciu finansowemu naszych czytelników

Wspieram

W czerwcu ub. roku poszerzono Strefę Płatnego Parkowania o Strefę D, obejmującą kilkanaście ulic od Podzamcza po ul. Obywatelską. Objęła 430 miejsc, a postój kosztuje 2 zł za pierwszą godzinę, 2,40 zł za drugą oraz 2,80 zł za trzecią.

Również nadmiar ruchu samochodowego był przyczyną wprowadzenia odpłatności za postój pod Aqua Lublin przy Al. Zygmuntowskich. Aut na parkingu (nominalnie ma 185 miejsc) było tak dużo, że brakowało miejsca dla klientów basenu. Opłata wynosi 2 zł za pierwszą godzinę, 2,20 zł za drugą i 2,60 zł za trzecią.

Urzędnicy planują rozbudowę parkingu, który znajduje się za Centrum Kultury. Chcą go powiększyć o 174 m2. Chcą w ten sposób poprawić jego manewrowość oraz dojazd do budynku. Nie ma co się dziwić, skoro już dziś parkuje na nim więcej samochodów, niż jest miejsc.

A co dla nie – kierowców?

Ciężkie życie mają Ci, którzy kierowcami nie są. Od lipca podrożeją bilety komunikacji miejskiej. Bilet jednoprzejazdowy podrożeje z 4,20 zł na 4,60 zł a bilet 30-dniowy dla posiadacza Lubelskiej Karty Miejskiej na wszystkie linie będzie kosztował 96 zł zamiast obecnych 88 zł.

Autorzy propozycji podwyżki zauważają, że wpływy z biletów są o jedną trzecią mniejsze niż przed pandemią – Nadal odczuwane są ekonomiczne skutki pandemii i zmniejszone z tytułu m.in. sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, wpływy do budżetu: (spadek o 42% wartości sprzedaży biletów w roku 2020 w stosunku do 2019 i niewielki, bo 9% wzrost w 2021 w stosunku do 2020, co stanowi nadal znaczący bo 37% spadek wpływów w stosunku do 2019) – czytamy w uzasadnieniu do projektu uchwały dot. podwyżek cen biletów.

Raczej mieszkańcy nie przesiedli się na rower miejski. To już sprawdziliśmy i wiemy, że zeszły rok wypadł blado – „Słaby wynik Lubelskiego Roweru Miejskiego w 2021 roku„.

Czyżbyśmy zatem zrezygnowali z komunikacji miejskiej na rzecz samochodu?