{"id":7794,"date":"2022-02-22T10:29:21","date_gmt":"2022-02-22T09:29:21","guid":{"rendered":"https:\/\/gazeta.jawnylublin.pl\/?p=7794"},"modified":"2023-05-26T10:54:25","modified_gmt":"2023-05-26T08:54:25","slug":"budowa-boisk-sportowych-rozwiaze-problem-alkoholizmu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/jawnylublin.pl\/budowa-boisk-sportowych-rozwiaze-problem-alkoholizmu\/","title":{"rendered":"Budowa boisk sportowych rozwi\u0105\u017ce problem alkoholizmu?"},"content":{"rendered":"\n

W tegorocznym bud\u017cecie prezydent zaplanowa\u0142 sfinansowanie dw\u00f3ch boisk sportowych ze \u015brodk\u00f3w tzw. funduszu korkowego. Tworzy si\u0119 go z op\u0142at za zezwolenia na sprzeda\u017c alkoholu a \u015brodki maj\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107 profilaktyce i rozwi\u0105zywaniu problem\u00f3w alkoholowych. Pa\u0144stwowa Agencja Rozwi\u0105zywania Problem\u00f3w Alkoholowych stoi na stanowisko, \u017ce tych pieni\u0119dzy nie mo\u017cna wydatkowa\u0107 na budow\u0119 infrastruktury sportowej. <\/strong><\/p>\n\n\n\n

Chodzi o sfinansowaniu dw\u00f3ch zaleg\u0142ych projekt\u00f3w z bud\u017cetu obywatelskiego. „Boisko Wysokich Lot\u00f3w” (V edycja) oraz „Profesjonalne boisko do pi\u0142ki koszykowej na W\u0119glinie Po\u0142udniowym dost\u0119pne dla wszystkich ” (VI edycja). Powinny zosta\u0107 zrealizowane odpowiednio w 2019 i 2020 roku.<\/p>\n\n\n\n

– Elementem najistotniejszym doboru zada\u0144 realizowanych w ramach gminnego programu profilaktyki i rozwi\u0105zywania<\/em> problem\u00f3w alkoholowych zgodnie z. art. 182 ww. ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2021 r. poz. 1119) jest bezpo\u015bredni zwi\u0105zek finansowanych zada\u0144 z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych a budowa boisk nie jest w \u017caden spos\u00f3b zwi\u0105zana z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych<\/strong><\/em> – przekaza\u0142a nam Barbara Olszowska<\/strong> z Dzia\u0142u Program\u00f3w Lokalnych Pa\u0144stwowej Agencji Rozwi\u0105zywania Problem\u00f3w Alkoholowych.<\/p>\n\n\n\n

Jak przypomina, na brak zrozumienia istoty finansowania zada\u0144 z gminnego programu profilaktyki i rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych zwraca uwag\u0119 w wyst\u0105pieniu pokontrolnym Najwy\u017csza Izba Kontroli Delegatura w Poznaniu (LPO \u2013 4101-20-02\/2012 P\/12\/165).<\/p>\n\n\n\n

W tamtej kontroli NIK wskaza\u0142, \u017ce katalog zada\u0144 realizowanych w postaci gminnego programu, okre\u015blony w art. 41 ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci ma charakter otwarty, ale „nie mo\u017cna w ramach ww. ustawy finansowa\u0107 ze \u015brodk\u00f3w z op\u0142at za wydane zezwolenia zada\u0144 b\u0119d\u0105cych zadaniami w\u0142asnymi Gminy w zakresie m.in. o\u015bwiaty, sportu, ochrony \u015brodowiska i przyrody. Dzia\u0142alno\u015b\u0107 m.in. sportowa, wyposa\u017cenie klub\u00f3w sportowych, budowa plac\u00f3w zabaw dla dzieci, boisk sportowych, a nawet szczytna akcja sprz\u0105tania wa\u017cnych przyrodniczo staw\u00f3w – godowisk chronionych gatunk\u00f3w p\u0142az\u00f3w i l\u0119gowisk ptak\u00f3w ma inne, ni\u017c profilaktyka alkoholowa \u017ar\u00f3d\u0142o finansowania”.<\/p>\n\n\n\n

NIK podkre\u015bli\u0142, \u017ce op\u0142aty za korzystanie z wydanych zezwole\u0144 na sprzeda\u017c napoj\u00f3w alkoholowych mog\u0105 by\u0107 wydatkowane wy\u0142\u0105cznie na realizacj\u0119 zada\u0144 zwi\u0105zanych z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych i przeciwdzia\u0142aniu narkomanii, sprecyzowanych w gminnym programie profilaktyki i rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych i gminnym programie przeciwdzia\u0142ania narkomanii.<\/p>\n\n\n\n

Wed\u0142ug NIK b\u0142\u0119dne wydatkowanie \u015brodk\u00f3w z op\u0142at za zezwolenia na sprzeda\u017c napoj\u00f3w alkoholowych jest najcz\u0119stsz\u0105 form\u0105 nieprawid\u0142owo\u015bci wyst\u0119puj\u0105c\u0105 w 50 % skontrolowanych gmin, jednym z wymienionych obszar\u00f3w jest finansowanie lub dofinasowanie budowy obiekt\u00f3w sportowych i rekreacyjnych<\/strong> oraz dzia\u0142alno\u015bci podmiot\u00f3w zajmuj\u0105cych si\u0119 kultur\u0105 fizyczn\u0105.<\/p>\n\n\n\n

Budowa infrastruktury sportowej ze \u015brodk\u00f3w Gminnego Programu jest niezgodna z ustaw\u0105<\/h3>\n\n\n\n

Zatem, jak wynika ze stanowiska PARPA, finansowanie wydatk\u00f3w na boiska i infrastruktur\u0119 sportow\u0105, ze \u015brodk\u00f3w gminnego programu profilaktyki i rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych jest niezgodne z ustaw\u0105 o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi.<\/p>\n\n\n\n

Agencja przypomina, \u017ce \u015brodki na infrastruktur\u0119 sportow\u0105 zosta\u0142y zabezpieczone w ramach Funduszu Zaj\u0119\u0107 Sportowych dla Uczni\u00f3w, kt\u00f3ry jest funduszem celowym, a jego \u017ar\u00f3d\u0142em s\u0105 dochody z op\u0142at za reklam\u0119 napoj\u00f3w alkoholowych. Dysponentem Funduszu jest minister w\u0142a\u015bciwy do spraw kultury fizycznej. Zgodnie z art. 133 ust 4 ww. ustawy. \u201e\u015arodki Funduszu przeznacza si\u0119 na dofinansowanie zaj\u0119\u0107 sportowych dla uczni\u00f3w, prowadzonych przez kluby sportowe dzia\u0142aj\u0105ce w formie stowarzyszenia oraz inne organizacje pozarz\u0105dowe, kt\u00f3re w ramach swojej statutowej dzia\u0142alno\u015bci realizuj\u0105 zadania z zakresu upowszechniania kultury fizycznej w\u015br\u00f3d dzieci i m\u0142odzie\u017cy, a tak\u017ce organizowanych przez jednostki samorz\u0105du terytorialnego\u201d.<\/p>\n\n\n\n

Urz\u0105d Miasta Lublin: co nie jest zakazane, jest dozwolone<\/h3>\n\n\n\n

Lubelski urz\u0105d miasta zdaje si\u0119 bagatelizowa\u0107 stanowisko pa\u0144stwowej agencji.<\/p>\n\n\n\n

– Rekomendacje Pa\u0144stwowej Agencji Rozwi\u0105zywania Problem\u00f3w Alkoholowych, nie maj\u0105 charakteru wi\u0105\u017c\u0105cego<\/strong> i nie powinny stanowi\u0107 ograniczenia dla kreowania przez Rad\u0119 Miasta wizji realizowania polityki rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych w ramach uchwalonego Programu z uwzgl\u0119dnieniem lokalnych potrzeb, idei profilaktyki i otwartego katalogu zada\u0144 okre\u015blonych w ustawie<\/em> – uwa\u017ca Jerzy Ku\u015b<\/strong>, Dyrektor Wydzia\u0142u Zdrowia i Profilaktyki Urz\u0119du Miasta Lublin. Powo\u0142uje si\u0119 przy tym na orzecznictwo s\u0105d\u00f3w administracyjnych – wyrok Wojew\u00f3dzkiego S\u0105du Administracyjnego w Gliwicach z dnia 16 maja 2014 r., III SA\/Gl 561\/14 oraz wyrok Wojew\u00f3dzkiego S\u0105du Administracyjnego w Lublinie z dnia 16 lutego 2016 r. III SA\/Lu 914\/15.<\/p>\n\n\n\n

– Zgodnie z zapisami uchwa\u0142y nr 1069\/XXXIV\/2021 Rady Miasta Lublin z dnia 16 grudnia 2021 r. w\u015br\u00f3d zada\u0144 realizowanych w ramach GPPiRPA jest wspomaganie dzia\u0142alno\u015bci r\u00f3\u017cnorodnych podmiot\u00f3w prowadz\u0105cych dzia\u0142alno\u015b\u0107 w zakresie rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych. Jednym z dzia\u0142a\u0144 w ramach tego zadania jest zwi\u0119kszenie dost\u0119pno\u015bci do zaj\u0119\u0107 informacyjno-edukacyjnych po\u0142\u0105czonych z rozwojem fizycznym dzieci i m\u0142odzie\u017cy poprzez wspomaganie modernizacji i doposa\u017cenia infrastruktury sportowo-rekreacyjnej. Realizacja zadania jest zgodna z celem g\u0142\u00f3wnym GPPiRPA, kt\u00f3rym jest zapobieganie powstawaniu problem\u00f3w alkoholowych i ograniczanie zwi\u0105zanych z nimi szk\u00f3d zdrowotnych i spo\u0142ecznych oraz z jego celami szczeg\u00f3\u0142owymi, w\u015br\u00f3d kt\u00f3rych jest m.in. zapewnienie dost\u0119pu do oferty profilaktycznej sprzyjaj\u0105cej ograniczaniu czynnik\u00f3w ryzyka maj\u0105cych wp\u0142yw na powstawanie i wyst\u0119powanie problem\u00f3w alkoholowych<\/em> – wyja\u015bnia dyrektor Ku\u015b<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Dyrektor przypomina przy tym, \u017ce uj\u0119te w uchwale bud\u017cetowej na 2022 r. zadania realizowane w ramach GPPiRPA b\u0119d\u0105 finansowane nie tylko z op\u0142at za wydane zezwolenia i korzystanie z zezwole\u0144 na sprzeda\u017c napoj\u00f3w alkoholowych, ale r\u00f3wnie\u017c z cz\u0119\u015bci op\u0142aty za zezwolenie na sprzeda\u017c napoj\u00f3w alkoholowych w obrocie hurtowym. Wed\u0142ug za\u0142o\u017ce\u0144 ustawodawcy \u015brodki te w cz\u0119\u015bci w jakiej stanowi\u0105 doch\u00f3d gminy, przeznaczone s\u0105 na dzia\u0142ania maj\u0105ce na celu realizacj\u0119 lokalnej mi\u0119dzysektorowej polityki przeciwdzia\u0142ania negatywnym skutkom spo\u017cywania alkoholu. W pierwszej kolejno\u015bci powinny by\u0107 przeznaczone na zadania, o kt\u00f3rych mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi, a w dalszej kolejno\u015bci mog\u0105 by\u0107 przeznaczone na zadania nieuj\u0119te do tej pory w gminnych programach profilaktyki i rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych, przy czym zadania te musz\u0105 mie\u0107 zwi\u0105zek z przeciwdzia\u0142aniem negatywnym skutkom spo\u017cywania alkoholu.<\/p>\n\n\n\n

Art. 41 ust. 1 ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi m\u00f3wi, \u017ce dzia\u0142ania zwi\u0105zane z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych obejmuj\u0105 m.in. prowadzenie profilaktycznej dzia\u0142alno\u015bci informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych, w szczeg\u00f3lno\u015bci dla dzieci i m\u0142odzie\u017cy, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zaj\u0119\u0107 sportowych. Katalog zada\u0144 gminy okre\u015blony w tym przepisie nie jest zbiorem zamkni\u0119tym. Oznacza to, \u017ce mog\u0105 istnie\u0107 r\u00f3wnie\u017c inne zadania, kt\u00f3re mo\u017cna uzna\u0107 za zwi\u0105zane z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych. Jednocze\u015bnie \u017caden przepis ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142aniu alkoholizmowi nie wprowadza ograniczenia w finansowaniu inwestycji tj. budowy boisk oraz remont\u00f3w obiekt\u00f3w sportowych.<\/p>\n\n\n\n

Budowa boisk wpisana w Gminny Program Profilaktyki<\/h3>\n\n\n\n

Fundacja Wolno\u015bci zwr\u00f3ci\u0142a si\u0119 do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie o wyja\u015bnienie tej sprawy. – Og\u00f3lnie mo\u017cna przyj\u0105\u0107, \u017ce wspomniane zadania, po uj\u0119ciu ich w GPPiRPA, mog\u0105 by\u0107 finansowane ze \u015brodk\u00f3w „alkoholowych”, albowiem – zgodnie z przepisami ustawy o wychowaniu w trze\u017awo\u015bci i przeciwdzia\u0142ania alkoholizmowi – do zada\u0144 w\u0142asnych gmin nale\u017cy prowadzenie dzia\u0142a\u0144 zwi\u0105zanych z profilaktyk\u0105 i rozwi\u0105zywaniem problem\u00f3w alkoholowych, a zadania te obejmuj\u0105 m. in. prowadzenie profilaktycznej dzia\u0142alno\u015bci informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwi\u0105zywania problem\u00f3w alkoholowych i przeciwdzia\u0142ania narkomanii, w szczeg\u00f3lno\u015bci dla dzieci i m\u0142odzie\u017cy, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zaj\u0119\u0107 sportowych –<\/em> odpowiedzia\u0142 Jacek Grz\u0105dka<\/strong>, Prezes Regionalnej Izby Obrachunkowej w Lublinie. <\/p>\n\n\n\n

W Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwi\u0105zywania Problem\u00f3w Alkoholowych na rok 2022 w\u015br\u00f3d cel\u00f3w znalaz\u0142o si\u0119 dzia\u0142anie dot. „Zwi\u0119kszenie dost\u0119pno\u015bci do zaj\u0119\u0107 informacyjno-edukacyjnych po\u0142\u0105czonych z rozwojem fizycznym dzieci i m\u0142odzie\u017cy poprzez wspomaganie modernizacji i doposa\u017cenia infrastruktury sportowo – rekreacyjnej<\/em>.” Wska\u017anikiem jego realizacji ma by\u0107 liczba zmodernizowanych\/doposa\u017conych obiekt\u00f3w sportowo-rekreacyjnych oraz prowadzonych zaj\u0119\u0107 informacyjno-edukacyjnych.<\/p>\n\n\n\n

Bud\u017cet programu na ten rok wynosi 9,34 mln z\u0142. Z tego 929 tys. z\u0142 przeznaczono na wydatki maj\u0105tkowe.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

W tegorocznym bud\u017cecie prezydent zaplanowa\u0142 sfinansowanie dw\u00f3ch boisk sportowych ze \u015brodk\u00f3w tzw. funduszu korkowego. Tworzy si\u0119 go z op\u0142at za zezwolenia na sprzeda\u017c alkoholu a \u015brodki maj\u0105 s\u0142u\u017cy\u0107 profilaktyce i rozwi\u0105zywaniu problem\u00f3w alkoholowych. Pa\u0144stwowa Agencja Rozwi\u0105zywania Problem\u00f3w Alkoholowych stoi na stanowisko, \u017ce tych pieni\u0119dzy nie mo\u017cna wydatkowa\u0107 na budow\u0119 infrastruktury sportowej. Chodzi o sfinansowaniu dw\u00f3ch […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":5579,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"inline_featured_image":false,"footnotes":""},"categories":[76,70,38,40],"tags":[],"districts":[12,32],"acf":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7794"}],"collection":[{"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/3"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=7794"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/7794\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5579"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=7794"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=7794"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=7794"},{"taxonomy":"districts","embeddable":true,"href":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-json\/wp\/v2\/districts?post=7794"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}