var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Wjazdu na Stare Miasto w Lublinie strzeże dziś kamera miejskiego monitoringu i patrol Straży Miejskiej. Na montaż automatycznych słupków Urząd Miasta Lublin się nie zgadza. Tymczasem takie rozwiązanie w Radomiu funkcjonuje już siedem lat. I świetnie się sprawdza.
Stare Miasto w Lublinie od wielu lat boryka się z problemem rozjeżdżania przez pojazdy, które wjeżdżać tam nie powinny. Znak zakazu wjazdu ustawiony przy jedynym wjeździe dopuszcza tu bardzo wąską grupę pojazdów: mieszkańców staromiejskich kamienic i samochody zaopatrzenia.
Ostatnio urzędnicy zainwestowali w kamerę monitoringu, która miała rozwiązać problem. Wymaga ona jednak zaangażowania dodatkowych patroli strażników miejskich, którzy każdego dnia pilnują wjazdu razem z kamerą.
– Skuteczność systemu jest bardzo duża – zapewnia Robert Gogola, rzecznik Straży Miejskiej w Lublinie. – Zdarzają się przypadki chwilowo gorszego działania systemu, bądź krótkich przerw w dostępie do obrazu kamery, niemniej jednak system w tym czasie rejestruje wszystkie wjeżdżające na teren Starego Miasta pojazdy. Obecnie przy wjeździe na Stare Miasto kontrole prowadzi jeden patrol strażników.
Jak podaje, od 1 marca do 6 kwietnia Straż Miejska nałożyła: – 504 mandaty karne 100 040 zł – udzieliła 126 pouczeń – 27 spraw zostało skierowanych do sądu – prowadzi czynności wyjaśniające wobec 309 kierowców.
Dlaczego w Lublinie nie ustawią słupka automatycznego? – Z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu, płynności przejazdu, różnych warunków atmosferycznych zrezygnowaliśmy z tego rozwiązania – tłumaczył podczas prezentacji kamery strzegącej wjazdu na Stare Miasto zastępca prezydenta Lublina Artur Szymczyk.
Aktywiści apelują, urząd potrzebuje czasu
W Radomiu automatyczne słupki zlokalizowano w dwóch miejscach deptaka. Powód? Nagminne wjeżdżanie nieuprawnionych pojazdów, które niszczyły nawierzchnię. Od 2008 roku o ich montaż zabiegało Bractwo Rowerowe.
– Przeprowadziliśmy badanie, z którego wynikało, że w ciągu godziny przez deptak przejeżdża 107 nieuprawnionych samochodów. Dwa na minutę! – podaje Sebastian Pawłowski z Bractwa Rowerowego.
Bractwo starało się doprowadzić do ustawienia słupków automatycznych wieloma pismami. Zgłaszali też je jako projekty do budżetu obywatelskiego. Ich pomysły były jednak odrzucane, a miasto testowało wówczas inne rozwiązania – różnego rodzaju zapory, które były odsuwane przez kierowców.
W końcu, w 2016 roku, urzędnicy zdecydowali się ustawić dwa słupki automatyczne na skrzyżowaniu ulic Żeromskiego i Mickiewicza. Miały uniemożliwić przejeżdżanie deptaka w poprzek. Słupki otwierają się wyłącznie na dźwięk syreny pojazdu uprzywilejowanego. Wyniki pilotażu były zadowalające, więc urzędnicy ustawili kolejne dwa słupki na placu Konstytucji 3 Maja. Te działają na pilota i uniemożliwiają przejazd wzdłuż deptaka.
Automatyczny słupek skutecznie rozwiązuje problem
W Lublinie urzędnicy słupków nie chcą. Tłumacząc to ich dużą awaryjnością. Jak to wygląda w Radomiu?
– Od 2019 roku naliczono tylko trzy awarie tych słupków, więc wydaje się, że jest to niewiele. Zwłaszcza że dość szybko udało się je naprawić – tłumaczy Dawid Puton, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu. Awarie, o których mówi, były związane z elektroniką.
W przypadku awarii słupek można opuścić ręcznie. Urzędnicy jednak tego nie robią. Zostawiają wjazd tylko z jednej strony. – Im dłużej słupek jest wysunięty i uniemożliwia wjazd osobom nieuprawnionym, tym lepiej spełnia swoją funkcję – tłumaczy Puton.
Dodaje, że zdarza się, że ktoś jedzie na pamięć. Było też jedno zderzenie ze słupkiem. Efekt? Uszkodzone auto i uszkodzony słupek. To jedyna sytuacja, gdy słupek trzeba było opuścić ręcznie i czekać na jego wymianę.
Rzecznik MZDiK dodaje, że zimą nie było ze słupkami żadnych problemów.
Ustawienia słupków kosztowało 300 tys. zł.
O tym, jak działa lubelski monitoring można przeczytać tutaj:
Ludzie z Wypchanymi Portfelami lubią sobie od czasu do czasu wjechać na Starówę, a wiadomo, że SM wie, komu nie wolno podskoczyć. Rozwiązanie z automatycznymi słupkami ma tą wadę, że Duce z Jakubowic musiałby wydać imienne uprawnienia członkom Klubu, co byłoby namacalnym dowodem kolesiostwa.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Ludzie z Wypchanymi Portfelami lubią sobie od czasu do czasu wjechać na Starówę, a wiadomo, że SM wie, komu nie wolno podskoczyć. Rozwiązanie z automatycznymi słupkami ma tą wadę, że Duce z Jakubowic musiałby wydać imienne uprawnienia członkom Klubu, co byłoby namacalnym dowodem kolesiostwa.