Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  04.10.2024 13:42

Unii Lubelskiej pofalowaniem przypomina powierzchnię Diuny. Ale będzie płaska jak deska

Udostępnij

Jest długa i szeroka, ma po trzy pasy ruchu w każdym kierunku, ale jazda nią należy do tych z cyklu „przejdź, przetrwaj i zapomnij”. Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego zapowiada, że komfort podróżowania tą arterią za dwa lata diametralnie się poprawi.

Dziś Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie ogłosił przetarg na gruntowną przebudowę Al. Unii Lubelskiej. Prace obejmą odcinek o długości 850 metrów – od ronda przy galerii Vivo do Mostu Kultury (Lutosławskiego).

Będzie to kompleksowa przebudowa, zarówno jeżeli chodzi o te sieci podziemne, teletechniczne, kanalizację deszczową, elektryczną, słupy trakcji trolejbusowej – wylicza Grzegorz Malec, dyrektor ZDiTM. Nie zmieni się układ komunikacyjny: nadal będą po trzy pasy w każdym kierunku, z tym że skrajne zostaną zarezerwowane dla transportu zbiorowego jako buspasy. Pojawi się nowy peron przystankowy przy ulicy Stolarskiej, a ten w okolicy Targu pod Zamkiem przejdzie przebudowę. Na przystankach będą nowe wyświetlacze i biletomaty. Wzdłuż alei od strony ogródków działkowych powstanie też droga rowerowa, a ta już istniejąca po drugiej stronie ulicy zostanie przebudowana. Poprawiona zostanie także nawierzchnia łącznika do ul. Zamojskiej i zjazd do komisariatu policji. Będą pętle nawrotowe na wysokości ul. Stolarskiej i Misjonarskiej, a wzdłuż targu droga serwisowa. 

Ale najbardziej skomplikowaną operacją będzie rozebranie starych mostów na Bystrzycy i budowa nowych. – To są obiekty z lat 1980-87, także mają już 40 lat na karku – dodaje dyr. Malec. – Wykonawca dostanie od nas wytyczne, że w pierwszym etapie ma wejść na most od strony Zamojskiej i dopiero po oddaniu go do użytkowania może się przenosić na drugą stronę.

Bo jednym z wyzwań dla firmy, która wygra przetarg, będzie również utrzymanie stałego ruchu na Unii Lubelskiej przez cały okres remontu, z priorytetem dla komunikacji zbiorowej. Utrzymane będą też zjazdy m.in. do komisariatu oraz stacji benzynowej.

Koszt szacujemy na 90 mln zł (brutto), a prawdziwe kwoty poznamy po otwarciu ofert od wykonawców, co planowane jest na 5 listopada – dodaje dyrektor ZDiTM. Podpisanie umowy z wykonawcą, jeśli nic po drodze nieprzewidywanego się nie zdarzy, planowane jest na koniec roku/początek stycznia. Prace powinny zacząć się na wiosnę i potrwają ponad dwa lata. Skąd miasto weźmie pieniądze? – Rozpoczynamy korzystanie z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej, w którym mamy zarezerwowane około 200 milionów złotych – mówi prezydent Krzysztof Żuk. Jak dodał, do tego programu miasto będzie również składać wnioski dotyczące m.in. remontu ulicy Zana, przebudowy Nadbystrzyckiej, budowy węzła przesiadkowego Trześniowska. Przebudowa Unii Lubelskiej to przedostatnia tak znacząca inwestycja – ostatnim zadaniem o takim dużym „nominale” ma być przebudowa Turystycznej i Andersa.

Aleja Unii Lubelskiej

Trasę oddano do użytku w 1986 roku, aby odciążała ruch tranzytowy ze Śródmieścia i Starego Miasta w kierunku Chełma i Zamościa, tj. ówczesnej drogi krajowej nr 17. Rolę tę spełniała do 1989 roku, w którym wybudowano al. Witosa (wschodni odcinek Trasy W-Z). Wówczas stała się drogą wojewódzką nr 835 w kierunku Biłgoraja i Przemyśla. Ulica pierwotnie nosiła nazwę al. Władysława Gomułki. Nazwę zmieniono w 1991 r. uchwałą Rady Miejskiej w Lublinie. (źródło: Wikipedia)

Na zdjęciu: Remont al. Unii Lubelskiej ma się zacząć wiosną przyszłego roku i skończyć po dwóch latach. Fot. JL

17 odpowiedzi na “Unii Lubelskiej pofalowaniem przypomina powierzchnię Diuny. Ale będzie płaska jak deska”

  1. Niejawny pisze:

    Będzie płaska albo i nie. Na Lipowej i Racławickich wszystkie studzienki są już pozapadane. Na Sowińskiego zrobiono remont, ale zatoki zostały z kostki i już zaczynają się falować.

  2. kronikidewelorozwoju pisze:

    I co będzie jeździć po tych fejkowych buspasach? b0lce i uberasy?
    Dewelo-folwark nie jest w stanie wyremontować we własnym zakresie nawet podstawowych ulic, bo wszystkie dochody wciąga czarna dziura dewelo-r0zw0ju i ucieka się w tym celu do sępienia (pod fałszywym pretekstem usprawnienia zbiorkomu) środków, które neoliby z UE ściągają bezlitośnie z zachodniego „plebsu”, który nie ma pojęcia o tym, że pośrednio sponsoruje dewelo-buraczków z Dziadogrodu.

  3. Lublinianin pisze:

    Przede wszystkim ta ulica jest OHYDNA pod kątem wyglądu, estetyki – jak na ulicę biegnącą tuż pod Starym Miastem… Zamiast drzew – las paskudnych słupów oświetleniowych i trakcyjnych (od trakcji trolejbusowej na którą wywalono tam jakiś czas temu publiczne pieniądze).
    Do tego paskudna zabudowa rodem z przedmieść – jakieś stacje benzynowe, parkingi, budynki pogrodzone płotami. Ilekroć ktoś spoza Lublina tam zabłądzi w drodze z PKP na Stare Miasto pyta mnie potem, czemu w środku miasta są tereny wyglądające jak jakieś peryferia wjazdowe…

    Jak może wyglądać nawet szeroką, dwujezdniowa aleja w centrum miasta można się przekonać np w Toruniu – Al. Św. Jana Pawła biegnącą tuż przy toruńskiej starówce. No ale w Toruniu mają dużo bardziej światłe władze, którym zależy na czymś więcej niż tylko sprawnym skomunikowaniu deweloperskich osiedli pomiędzy sobą…

  4. wsqdfewfre pisze:

    nie wiewdziałem że trener Motoru ma juz ulice swojego imienia

  5. . pisze:

    GRATULUJĘ Lublinie!!! To w końcu godny sukces XD
    ps. – Tekst poniżej jest z profilu FB Fund. Wolności:

    „Urząd Miasto Lublin doceniony przez deweloperów! Polski Związek Firm Deweloperskich sklasyfikował nasz urząd na drugim miejscu w Polsce pod względem szybkości wydawania decyzji o warunkach zabudowy na inwestycje mieszkaniowe.
    Gratulacje Panie Prezydencie Krzysztof Żuk!
    Znacznie wolniej w naszym mieście rozpatrywane są inne sprawy, np.:
    – 105 dni (i nadal czekamy) na protokoły z kontroli przeprowadzonych w 2023 i 2024 roku przez CBA,
    – 140 dni czekaliśmy na rozpatrzenie naszej petycji przez Radę Miasta Lublin (dot. zmiany sposobu wypłacania diet radnym),
    – 180 dni wynosi czas oczekiwania na miejsce w Domu Pomocy Społecznej w Lublinie (stan na 31.12.2019, wg naszego audytu),
    – ok. 2555 dni (7 lat) czeka się w Lublinie na mieszkanie komunalne,
    – 5100 dni czekają mieszkańcy Głuska na sporządzenie planu zagospodarowania przestrzennego (4.11.2010 podjęto uchwałę o przystąpieniu do jego sporządzenia).
    Tu należy się poprawić, jeśli Lublin ma być Miastem Przyjaznym Mieszkańcom.”

  6. . pisze:

    To nie jest żadna nowość. Widać to wyraźnie, że prezydent Lublina priorytetowo traktuje interesy deweloperów, zamiast wsłuchać się w głos mieszkańców. Potrzeby społeczne, takie jak więcej zieleni, lepsza komunikacja miejska czy przestrzenie do rekreacji, zdają się być nieistotne. Lublin zasługuje na lepszego gospodarza, który dba o długoterminowe potrzeby społeczności, a nie tylko o zyski patodeweloperów. Mieszkańcy chcą mieć możliwość korzystania z przestrzeni do rekreacji, spędzania czasu w parku, a nie tylko w betonowej dżungli, gdzie za każdą zieloną przestrzeń trzeba się wręcz bić.
    Znam osobę, która na mieszkanie komunalne czekała ponad 10 lat.

  7. Krzyś pisze:

    Za Zamkiem, na słupach wzdłuż ulicy są litery tworzące napis TARG. Ale jak iść od drugiej strony, to te litery tworzą napis GRAT. Chyba to słowo pasuje do ulicy.

  8. Krzyś pisze:

    @Lublinianin
    W Toruniu też mają problemy z ochroną zieleni. Na stronie PAP jest artykuł
    https://www.pap.pl/aktualnosci/mieszkancy-uruchomili-patrole-spoleczne-w-toruniu
    Zaczyna się: „Na toruńskim Wrzosowisku, o którego ocalenie przed zabudową mieszkańcy walczą od lat, w ostatnich dniach uruchomiono patrole społeczne. Ma to związek z pożarami, do których doszło w weekend. Straż pożarna gasiła ogień na terenie Wrzosów kilka razy i nie wyklucza podpaleń.”

  9. Poo pisze:

    Ulica powinna być zawężona do 1 jezdni (przekrój np. 1×4 jak na Racławickich) To nie jest miejsce na trasę TRANZYTOWĄ + wyburzyć te stacje benzynowe, komisariaty i inne paskudne baraki nabudowane tam w ostatnich latach, odtworzyć Staw Królewski. Lublin nie ma dużej rzeki, taki staw robiłby robote

  10. PBC pisze:

    Na świecie przez dwa lata to oddają setki kilometrów dróg czy autostrad, a u nas kawałeczek drogi w mieście 😁

  11. . pisze:

    Mogliby drzew nasadzić po przebudowie, ta trakcja tam niepotrzebna, bo tamtędy jeździ tylko 154.
    Ten paskudny kloc przy stacji paliw też potrzebny jak kurze ziarno.

  12. Lubelak pisze:

    Oby tylko nie ograniczyli ilości pasów dostępnych dla aut. chyba nikomu nie zależy na tym, by tam były nieustanne korki, gdzie mnóstwo aut stojąc w tych korkach emitować będzie mnóstwo spalin. Bussoas w tym miejscu raczej jest bez sensu, bo autobusy nie stoją tam w korkach, może dlatego że za wiele ich tam nie jeździ

  13. . pisze:

    Warto fotografować na pamiątkę Turystyczną, bo za rok zerżną wszystkie drzewa jak na Abramowickiej w styczniu 2018 r. bo niestety w tym mieście nie da się nic zaprojektować, żeby chociaż połowę drzewostanu zachować.

  14. . pisze:

    W tekście coś piszą o Andersa, a tyle co mi wiadomo, to mają przebudowywać Mełgiewską od dworku grafa do Frezerów i całe rondo cybulskiego plus ta turystyczna, można w sieci znaleźć. W sierpniu był artykuł Kowalika o fatalnym stanie mostu przy rondzie, ale on również ma być przebudowany w ramach całości inwestycji

  15. 8888 pisze:

    Czyli chcą jeszcze zwiększyć dewastację okolicy, dorabiając wzdłuż autostrady jeszcze drogę serwisową…Czyli jeszcze wiecej asfaltu, jeszcze wiecej samochodów, tak widzą centrum lublina jego władze

  16. Koszt kosmos pisze:

    Wstępny koszt 90 mln zł?
    Rozumię, że w tej cenie /na tym prostym, łatwym/ odcinku powstaną dwie linie metra i ładna architektura krajobrazu/ zieleni.
    Gdyby to robili w Chinach to pewnie zrobili by 5 linii metra, plus 3 poziomy podziemnych dróg/tuneli, górą estakada i park.

  17. . pisze:

    @Koszt kosmos
    A jak zrobili skwerek na Judyma za 300 tysięcy? 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

5 minut czytania

16.10.2024

Świdnik kupuje autobusy wodorowe, maluje je i przekazuje MPK Lublin

Lada dzień Świdnik stanie się właścicielem trzech autobusów wodorowych. Za…

5 minut czytania

15.10.2024

„Kierowca autobusu jeździ od godz. 5 do 20. Pracuje tak od poniedziałku do piątku”

– Jeśli radna uważa jeżdżenie ze słuchawką w uchu za…

4 minuty czytania

14.10.2024

Radni zapytali o autobusy. Usłyszeli, że mało gdzie jest tak dobrze jak w Lublinie

Lubelska komunikacja publiczna jest jedną z najlepszych w Polsce –…

8 minut czytania

02.10.2024

Prawdziwe pospieszne i czasowe buspasy. Czyli jak uleczyć komunikację miejską

Kilka nowych linii pospiesznych mijających mniej popularne przystanki. Wyznaczenie nowych…

5 minut czytania

30.09.2024

Nieradka idzie w miasto, czyli czy powiększać Strefę Płatnego Parkowania w Lublinie

Na chodnik przy ul. Świętoduskiej wjeżdża biały mercedes na zagranicznych…

3 minuty czytania

24.09.2024

Kosmetyka w autobusach. Za kilka dni zmiany w komunikacji miejskiej

Po sygnałach od pasażerów Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego modyfikuje…

6 minut czytania

23.09.2024

Ludzie wkurzeni na komunikację i urzędników. Kilkaset skarg w kilkanaście dni

Spływają ze wszystkich dzielnic, a większość to prośby o zmiany…

5 minut czytania

19.09.2024

Co się dzieje za bramą MPK Lublin? „Związki zawodowe działają prężnie”

„W żaden sposób nie jesteśmy zależni od Zarządu Spółki”, „kierujemy…