Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  15.11.2022

Sztuczna inteligencja ma walczyć z nieprawidłowym parkowaniem hulajnóg

Udostępnij

Porzucone byle gdzie hulajnogi sprawiają wiele problemów. Bolt testuje sztuczną inteligencję, która ma ułatwić prawidłowe parkowanie hulajnóg. Mam wrażenie, że na razie nie wychodzi to najlepiej.

Nie jest jednak tak, że każdy użytkownik parkuje hulajnogę byle gdzie. Duża część parkowana jest prawidłowo. Problemem są jednak ci, którzy lekceważą przepisy i przez to powodują niebezpieczne sytuacje. W nieoświetloną hulajnogę porzuconą na drodze rowerowej łatwo jest wjechać po ciemku. Dla osób niewidomych to niespodziewana przeszkoda. Porzucona w poprzek na wąskim chodniku może utrudniać jej minięcie osobie z/na wózku.

Jak z problemem radzi sobie Bolt? Wynajmując hulajnogę, przy zwrocie robimy zdjęcie czy została prawidłowo zaparkowana. Ma to zapobiec dowolnemu i niezgodnemu z prawem parkowaniu. Pytanie, jednak czy ktokolwiek ogląda te zdjęcia?

AI: szeryf prawidłowego parkowania

Od niedawna w Lublinie każde zdjęcie zaparkowanej hulajnogi ogląda sztuczna inteligencja. Jesteśmy jednym z pięciu miast, obok Krakowa, Szczecina, Trójmiasta i Warszawy, gdzie Bolt testuje swojego parkingowego bota. Wcześniej system został wdrożony w Sztokholmie, w Szwecji oraz w norweskim Oslo. Jak zapewnia Bolt, skuteczność weryfikacji zdjęć przez sztuczną inteligencję wyniosła co najmniej 80%. Wdrożenie technologii przełożyło się na zmniejszenie liczby nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg o 20%. Parkingowy bot został przeszkolony na puli 150 tys. zdjęć. W ten sposób system ma odróżniać hulajnogi zaparkowane prawidłowo od tych pozostawionych niezgodnie z przepisami. Dodatkowo system w oparciu o nowe zdjęcia uczy się specyfiki każdego miasta.

Na podstawie zdjęcia zrobionego sztuczna inteligencja w czasie rzeczywistym sprawdza prawidłowość parkowania: czy hulajnoga nie blokuje chodnika, ścieżki rowerowej lub wyjścia z budynku. Jeśli pojazd zostanie zaparkowany nieprawidłowo, użytkownik otrzyma powiadomienie w aplikacji, informujące go o prawidłowym zaparkowaniu. – Wierzymy w zachęty i w edukowanie naszych klientów, a nie karanie ich – informuje menadżer Bolta na Polskę Valerii Romanov.

Czy AI działa w praktyce?

Krótki spacer pokazał, że parkingowy bot nie działa najlepiej. Wczoraj pod oknami gabinetu Krzysztofa Żuka napotkałem istny sabat nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg.

Tydzień temu jadąc rowerem pod Zamkiem minąłem kilka hulajnóg porzuconych na drodze rowerowej. Część stała równolegle, przy krawędzi, część jednak została zaparkowana w poprzek.

Mam wrażenie, że w Polsce system zachęt i edukacji niekoniecznie zadziała. Co innego kary. Zapytałem Bolta jak ocenia pilotaż. – Jesteśmy w trakcie przygotowywania takiego podsumowania – taką informację pod koniec sierpnia dostałem od Martyny Kurkowskiej z firmy Bolt. Przez 2 miesiące spółce nie udało się stworzyć takiego podsumowania.

Odholują hulajnogę

W maju 2021 roku Rada Miasta wprowadziła opłaty za usuwanie z ulic hulajnóg elektrycznych. Opłaty wynoszą 50zł za usunięcie i 5zł za dzień przechowywania hulajnogi. Usuwane mogą być w szczególności hulajnogi elektryczne pozostawione w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu. O ile w 2021 roku z dróg usunięto 4 hulajnogi, o tyle w bieżącym roku było tylko 1 usunięcie. Podobnie ma się liczba interwencji ogółem wobec nieprawidłowo zaparkowanych hulajnóg – rok temu było ich 17, w bieżącym roku tylko 36.

Porozumienie na rzecz bezpieczeństwa

W 2020 roku firmy BOLT i blinkee.city podpiały z miastem porozumienie dot. hulajnóg elektrycznych. W oparciu o nie uporządkowano część zasad dot. ruchu hulajnóg elektrycznych. Nie ich można parkować w Ogrodzie Saskim, na Placu Litewskim, ul. Krakowskie Przedmieście (na odcinku od ul. Kapucyńskiej do ul. Królewskiej) i terenie Starego Miasta w okresie funkcjonowanie ogródków gastronomicznych. Natomiast na ul. Krakowskie Przedmieście (od ul. Lipowej do ul. Królewskiej), Placu Litewskim, Ogrodzie Saskim oraz Starym Mieście wyznaczono strefę z obniżoną do 12 km/h prędkością poruszania się hulajnóg.

Blinkee.city wycofał się z Lublina. W ostatnim czasie jego miejsce zajęła marka Hopp, która także podpisała porozumienie.

Przepisy dot. użytkowników hulajnóg elektrycznych

Hulajnogą co do zasady należy poruszać się po infrastrukturze rowerowej. Gdy takiej nie ma to hulajnogą powinniśmy jechać po jezdni, jeśli prędkość dopuszczalna wynosi na niej do 30 km/h. W przeciwnym wypadku hulajnogą można jechać po chodniku, jednak z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego oraz należy ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Hulajnogą nie można przejeżdżać po przejściu dla pieszych. Hulajnogi należy parkować na przeznaczonych do tego parkingach. Gdy ich nie ma możemy pozostawić hulajnogę na chodniku, jednak musi być ustawiona równolegle do krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni.