Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  14.08.2024 18:10

Sypie się od lat. Dziś grozi katastrofą budowlaną

Udostępnij

Na konieczność generalnego remontu zabytkowego most na Kalinowszczyźnie eksperci wskazują od lat. Ale urzędnicy tymi ostrzeżeniami się nie przejmowali. Dziś inżynierowie wieszczą katastrofę budowlaną, a Wojewódzki Konserwator Zabytków zapowiada kontrolę, bo o złym stanie technicznym nie był informowany.

Zabytkowa przeprawa na Kalinowszczyźnie to starszy brat Mostu Lutosławskiego znajdującego się na ul. Zamojskiej. Ten młodszy most generalny remont przeszedł w 2012 roku. Ten starszy – położony między ul. Turystyczną i ul. Kalinowszczyzną – wciąż czeka. Ale jak wynika z najnowszego badania technicznego – może nie doczekać.

Dr inż. Maciej Kowal z Politechniki Lubelskiej przegląd obiektu nad Bystrzycą przy ul. Turystycznej robił w kwietniu. Stan całego obiektu (w pięciostopniowej skali) określił na 1 (średnia stanu technicznego jest wyższa – 2,5). Nie ma też wątpliwości, że „występują uszkodzenia zagrażające katastrofą budowlaną”.

Wszystko to znalazło się na pierwszej stronie „Raportu z przeglądu rozszerzonego obiektu mostowego” (wymagany prawem przegląd stanu technicznego wykonywany co 5 lat).

Obecny stan dźwigarów skrajnych zagraża zniszczeniem elementów mostu – pisze dalej dr inż. Kowal – Ze względu na pogarszający się stan techniczny i przedawaryjny stan dźwigarów obiektu zabytkowego, należy niezwłocznie przygotować projekt remontu do końca 2025 roku i przeprowadzić remont do końca 2027 roku.

Kalinowszczyzna-most-PS2024

Już w 2019 z mostem było źle

Zapytaliśmy Urząd Miasta Lublin o to, jak wypadł poprzedni przegląd. Most był sprawdzany przez specjalistów w 2019 roku.

Przegląd wskazał, że do czasu przebudowy obiekt może być nadal wykorzystywany jako kładka pieszo-rowerowa, przy czym na dojazdach należy zainstalować słupki wygradzające (U-12c), uniemożliwiające wjazd pojazdów. I takie urządzenia zostały zamontowane­ – zapewnia Monika Fisz, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.

W trybie dostępu do informacji publicznej poprosiliśmy ZDiTM o szczegółową dokumentację. Co tam znaleźliśmy?

Ze względu na pogarszający się stan techniczny należy w ciągu max 3 lat (do końca 2022 r.) wykonać remont lub przebudowę mostu – czytamy na pierwszej stronie „Raportu z przeglądu szczegółowego obiektu mostowego” z 2019 roku. Kolejne zdanie rzeczywiście brzmi: Do czasu przebudowy obiekt może być wykorzystywany jako kładka pieszo-rowerowa, przy czym na dojazdach należy zainstalować słupki wygradzające (U-12c), uniemożliwiające wjazd pojazdów (w tym również służb miejskich).

Autorem tego dokumentu jest firma Usługi Inżynierskie Leszek Folta z Rzeszowa. Kierownikiem zespołu był mgr inż. Marcin Piekiełek. Stan większości elementów mostu opisał jako niedostateczny, awaryjny, niepokojący. Jedynie stan balustrad określił jako zadowalający. „Niedostateczny” w 2019 był stan dźwigarów głównych, płyty pomostu, filarów. Za „niepokojący” uznał wówczas stan przyczółków (fundamentów i korpusów).

Kalinowszczyzna-most-PS2019-1

W podsumowaniu autor raportu nie zasugerował zamknięcia przeprawy dla ruchu czy jego ograniczenia. Wskazał jedynie na konieczność „wykonania prac porządkowych” – do końca listopada 2019 r. Oceny stanu technicznego z 2019 to 2,58 (średnia) i 2,0 (całego obiektu).

Jak czytamy z najnowszym raporcie część zaleceń pokontrolnych z 2019 roku urząd wykonywał. Ale tylko do 2021, bo wtedy przestał. – Nie wykonano zaleceń z zakresu bieżącego utrzymania – czytamy w tegorocznym dokumencie autorstwa dr inż. Macieja Kowala z Politechniki Lubelskiej. Tym samym, w którym stan techniczny całego obiektu został oceniony jedynie na 1. A tam gdzie mowa o „uszkodzeniach zagrażających katastrofą budowlaną” autor stwierdza: – Obecny stan dźwigarów skrajnych od DW (dolna woda – przyp. red.) i GW (górna woda – red.), zbrojenie główne w dolnej warstwie odstające po skorodowaniu strzemion, zagraża zniszczeniem elementów mostu zabytkowego.

Eksperci swoje, miasto swoje

Okazuje się, że już w 2018 eksperci wskazywali, że należy wykonać kompleksowy remont mostu. Takie zalecenie znalazło się w „Raporcie z przeglądu rocznego obiektu mostowego” ( również autorstwa rzeszowskiego biura). Wówczas na przeprowadzenie prac dano 2 lata.

Do 2020 r. należy wykonać kompleksowy remont mostu obejmujący wymianę elementów wyposażenia oraz naprawę i zabezpieczenie powierzchniowe betonu w konstrukcji przęsła i podpór – stwierdzili mgr inż. Marcin Piekiełek i mgr iż Leszek Folta.

Ale chociaż podobne zalecenia urzędnicy otrzymywali praktycznie co roku, mimo to dokumentacja na remont mostu nie powstała do dziś. – W tegorocznym budżecie zaplanowano środki na wykonanie dokumentacji projektowej przebudowy mostu. Po jej wykonaniu znany będzie dokładny zakres robót i ich przybliżony koszt – zapewnia Fisz.

O złym stanie zabytkowego mostu nie wiedział Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków. Mimo że przepisy obligują urzędników do tego, by o uszkodzeniu bądź zagrożeniu dla zabytku konserwatora zabytków niezwłocznie poinformować. Mają na to 14 dni. Za brak zabezpieczenia przed uszkodzeniem czy zniszczeniem zabytku grozi kara aresztu lub grzywny.

W najbliższym czasie zostanie przeprowadzona kontrola, co będzie stanowić podstawę do podjęcia działań mających na celu poprawę stanu zachowania zabytku – zapowiada Dariusz Kopciowski, Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

„Unikatowy w skali Lubelszczyzny i Polski”

Przeprawa w ciągu ul. Kalinowszczyzna została zbudowana w 1908 r. na zlecenie magistratu miasta Lublina przez inż. Mariana Lutosławskiego. To pięcioprzęsłowy most, posiadający cztery rzędy słupów o przekroju kwadratowym pełniący obecnie funkcję kładki pieszo-rowerowej. Zastosowano w nim innowacyjną na ówczesne czasu technologie Francois Hennebique’a. Wyglądem nawiązuje do słupowo belkowych mostów drewnianych, wykonany jest jednak z żelbetu.

Most jest ważnym materialnym świadectwem wczesnej epoki rozwoju żelbetu, w związku z czym należy uznać go za unikatowy w skali Lubelszczyzny i Polski – ocenia Kopciowski. Są też inne powody by go zachować.

Analogiczne mosty tego typu zostały rozebrane, a zatem innych funkcjonujących w tej technologii nie ma. To jeden z pierwszych żelbetowych mostów w Polsce – podkreśla dr Sławomir Karaś z Politechniki Lubelskiej, autor książki „Mosty inżyniera Mariana Lutosławskiego w Lublinie”.

Na zdjęciu: Dawny most drogowy obecnie używany jest wyłącznie przez rowerzystów i pieszych.

6 odpowiedzi na “Sypie się od lat. Dziś grozi katastrofą budowlaną”

  1. . pisze:

    On ma być chyba odnowiony
    .
    „(…) zamówienie dotyczy opracowania kompletnej dokumentacji projektowej na przebudowę/rozbudowę ul. Turystycznej na odcinku od granicy miasta do ul. Mełgiewskiej i ul. Mełgiewskiej na odcinku od ul. Turystycznej do ul. Frezerów wraz z przebudową skrzyżowań ulic: Turystycznej-Mełgiewskiej-Grafa i Mełgiewskiej-Andersa oraz przebudową 3 obiektów mostowych: 𝗱𝘄𝗼𝗰𝗵 𝘄 𝗰𝗶𝗮𝗴𝘂 𝘂𝗹. 𝗠𝗲𝗹𝗴𝗶𝗲𝘄𝘀𝗸𝗶𝗲𝗷 (𝗿𝗲𝗷𝗼𝗻 𝘀𝗸𝗿𝘇𝘆𝘇𝗼𝘄𝗮𝗻𝗶𝗮 𝘇 𝘂𝗹. 𝗔𝗻𝗱𝗲𝗿𝘀𝗮) oraz jednego w ul. Turystycznej (granica miasta).”

  2. Ma pisze:

    Ten na turystycznej to most na wjeździe do Wólki lubelskiej za Kasprowicza.

  3. kronikidewelorozwoju pisze:

    Dewelo-Neron jest zainteresowany tylko tym, co on sam „tworzy” i przy czym może przeciąć wstęgę.
    Na te fanaberie nigdy nie brakuje pieniędzy, czy to będzie most łukowy, czy wiszący, nad ciekiem wodnym o szerokości kilku metrów.
    Wszystkie stare obiekty w mieście, a już szczególnie infrastrukturalne, Neron traktuje z pogardą, podobnie jak tradycję i przyrodę tego nieszczęsnego dewelo-folwarku, za wyjątkiem może tych rzeczy, które w jakiś sposób są przydatne jego K0lesiom z Wypchanymi Portfelami.

  4. Tt pisze:

    Ha ha ha. „Dewelo-Neron” normalnie padłem !!!. Kronikidewelorozwoju – Twoje wpisy zawsze poprawiają mi humor. Pozdrowionka

  5. Zee pisze:

    No przecież sypiące się mosty to znak rozpoznawczy Lublina ostatnich lat…most na Cienistej od ilu lat jest z ruchem wahadłowym? Wydaje mi się że gdzieś co najmniej od 5… I to mówimy o relatywnie niewielkiej rzeczce Bystrzycy. No, ale kasa musi być na gigantomańskie, przeskalowane autostrady miejskie typu Trasa Zielona czy Mazowiekiego, kto by się tam jakimiś mostami przejmował zwłaszcza jak nie są w pobliżu żadnej większej deweloperskiej inswetycji

  6. . pisze:

    Trochę bez sensu ten artykuł, skoro już jest sporządzana dokumentacja xdd będzie przebudowa Turystycznej i Mełgiewskiej do Frezerów i mosty przy rondzie cybulskiego, wykonawca już znany. Róbcie zdjęcia drzew przy moście na pamiątkę, bo za 2 lata może ich nie być.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

5 minut czytania

09.08.2024

By strumyk płynął z wolna, a w stawach krążyła woda. Kolejne podejście Ratusza do Ogrodu Saskiego

Stawy są dwa – górny i dolny. W zamyśle miał…

4 minuty czytania

01.08.2024

Wojewoda dał zielone światło, ale handlowi alkoholem na Zamku w Janowcu mówi „nie”

Wojewoda lubelski Krzysztof Komorski (PO) nie uchyli uchwały sejmiku ws.…

6 minut czytania

12.07.2024

Już nie „muzeum”, a tylko „zamek”. Do walki o Janowiec ruszyli społecznicy

Jedno stowarzyszenie chce, by wojewoda uchylił uchwałę sejmiku. Drugie wnioskuje,…

6 minut czytania

27.06.2024

W kręgu blachy i paproci. Noc Świętojańska vs. noc dekarska w skansenie

Wicie wianków, śpiewy i ognisko. Tak od lat Muzeum Wsi…

6 minut czytania

19.06.2024

Radni PiS przepchnęli pomysł marszałka na zamek w Janowcu. Wbrew opinii ekspertów

Zdominowany przez radnych PiS sejmik przyklasnął pomysłowi marszałka Jarosława Stawiarskiego,…

5 minut czytania

13.06.2024

Ani winnica, ani muzeum. Kolejny pomysł marszałka na zamek w Janowcu

Z marzeń o produkcji wina przy zamku w Janowcu marszałek…

4 minuty czytania

26.04.2024

Koniec z podatkowymi zwolnieniami dla przedsiębiorców z Lublina. Tymi na remonty zabytków

Przez 30 lat przedsiębiorcy w Lublinie mogli nie płacić podatku…

3 minuty czytania

23.03.2024

Wielkie zaskoczenie podczas remontu kościoła. Polichromie miały być nieciekawe i w złym stanie

Zamalowana w latach trzydziestych polichromia w kościele przy ul. Bernardyńskiej…