Wesprzyj Kontakt

5 minuty czytania  •  09.03.2023

SBO 2.0, czyli szkolne budżety obywatelskie na pełną skalę

Udostępnij

Szkolny budżet obywatelski wydoroślał. Z fazy pilotażu przeszedł do pełnoprawnego narzędzia partycypacyjnego decydowania o wydatkach w placówkach edukacyjnych. Nie wyrósł niestety z „chorób wieku dziecięcego”.

ChatGPT o SBO

Na początek mały eksperyment, czyli zaprzągłem do pracy narzędzia informatyczne dostępne on-line. Skoro istnieją już całe prace zaliczeniowe na studiach, a być może i rozdziały w pracach magisterskich napisane w kilkanaście sekund, to czemu by nie mógł powstać artykuł o Szkolnym Budżecie Obywatelskim w Lublinie. W internecie jest niewiele publikacji na ten temat, więc AI (Artificial intelligence, tłum.: sztuczna inteligencja) miał utrudnione zadanie by skompilować dostępne dane w sensowną całość. A jednak udało się, oceńcie Czytelnicy na ile dobrze:

Zadane pytanie: Szkolny Budżet obywatelski w Lublinie, jak oceniasz?

ChatGPT: Jako model partycypacji obywatelskiej, Szkolny Budżet Obywatelski w Lublinie zasługuje na pochwałę. Jest to inicjatywa, która daje mieszkańcom Lublina, w tym uczniom szkół podstawowych, realną możliwość wpływania na kształtowanie swojego środowiska poprzez decydowanie o przeznaczeniu części budżetu miasta na konkretne projekty.

Szkolny Budżet Obywatelski to doskonałe narzędzie dla nauczycieli, którzy chcą rozwijać u swoich uczniów umiejętności podejmowania decyzji, pracy w grupie, negocjacji i komunikacji. Ponadto, umożliwia uczniom poznanie realiów działania samorządu i zrozumienie, jak funkcjonuje miasto.

Jednym z największych atutów Szkolnego Budżetu Obywatelskiego w Lublinie jest fakt, że jego wyniki są jawne i transparentne. Wszyscy mieszkańcy Lublina, w tym uczniowie, mogą śledzić postępy projektów i weryfikować, czy zostają one realizowane zgodnie z założeniami. Dzięki temu, władze miasta muszą odpowiadać za swoje działania, a mieszkańcy mają pewność, że ich pieniądze są wykorzystywane w sposób rzetelny.

Podsumowując, Szkolny Budżet Obywatelski w Lublinie to godna pochwały inicjatywa, która angażuje mieszkańców w proces decyzyjny i uczy młodych ludzi umiejętności społecznych i odpowiedzialności za swoje otoczenie.

AI potrafi?

Czytając powyższe odniosłem wrażenie, że to przychylny, czy nawet pochlebny komentarz funkcjonowania drugiej edycji Szkolnego Budżetu Obywatelskiego wyprodukowany na potrzeby pisemka Lublin.eu. Na gali podsumowującej kolejny SBO zdania wyrażane przez uczestników, zarówno uczniów i nauczycieli, jak i organizatorów były zgodne z opisem wygenerowanym przez AI. Jeśli do wniosku, że ChatGPT potrafi tworzyć komunikaty prasowe, dojdzie prezydent Żuk, to biuro prasowe UM Lublin czekają redukcje etatów. Sztuczna inteligencja będzie pochwalne peany produkować znacznie szybciej i taniej.

A teraz, co było z SBO nie tak?

Cieszy, że ogromna większość młodzieży docenia możliwość pracy w grupie, zadaniowej, której jak twierdzi nauczyła się przy SBO. Niestety, wysnuwam z tego wniosek, że szkoła do której uczęszczają już po kilka lat, nie daje im takich umiejętności i narzędzi. Smutne.

Znakomicie, że dostrzegane są problemy remontowe w szkołach, takie jak Modernizacja drzwi toalet w Szkole Podstawowej nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej. To świadczyć może o sporej wrażliwości zgłaszających ten projekt i głosujących na potrzeby uczniów. Tyle, że to powinno zostać zrealizowane z pieniędzy na podstawowe funkcjonowanie placówki szkolnej, a nie z budżetu obywatelskiego. Czy w kolejnej edycji pojawią się wnioski o zakup dodatkowej tony węgla, aby podnieść temperaturę w szkole o 1 stopień?

Również zakup szafek w Szkole Podstawowej nr 31 im. Lotników Polskich w mojej opinii zastępuje realizację zadań ustawowych szkoły. Minister Edukacji Narodowej i Sportu dnia 31 grudnia 2002 roku wydał rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, w którym to rozporządzeniu w § 4a czytamy: „Dyrektor zapewnia uczniom w szkole lub placówce miejsce na pozostawienie podręczników i przyborów szkolnych.” Więcej o szafkach szkolnych na stronach ministerstwa.

Czego zabrakło w SBO 2.0?

Brak mi w drugiej edycji SBO pomysłów kreatywnych, dla ludzi z pasją, chcących więcej. Jeśli z kilkudziesięciu zrealizowanych projektów odsiejemy te dotyczące zakupu ławek, puf, kanap, czy sprzętu do radiowęzła i dyskotek, to zostaje naprawdę ledwie kilka wyróżniających się, wartych promowania.

W pilotażowej edycji zapamiętanym został na pewno projekt sp. nr 29 im. Adama Mickiewicza, czyli Zakup i hodowla ślimaka afrykańskiego. Ślimak żyje, ma się dobrze, i pewnie jeszcze kilka lat życia przed nim, gdyż osobniki tego gatunku potrafią dożyć 5 i więcej lat.

Kolejnym kreatywnym pomysłem z tej szkoły jest zakup robota Ganibot, do nauki programowania w sposób interaktywny, poprzez zabawę, już od najmłodszych klas.

Interesującym projektami, wystającymi ponad przeciętność w tym rozdaniu pieniędzy z SBO, były zakupy piłkarzyków i cymbergaja do holu w szkole podstawowej nr 16 imienia Adama Mickiewicza. Licealiści z II LO im. Unii Lubelskiej po zakupie w zeszłym roku mikrofalówki i czajnika wybrali w tegorocznej edycji stretching, podobnie jak uczniowie Sp. nr 20 im. Jarosława Dąbrowskiego, którzy zdecydowali o zakupie ścieżki akrobatycznej do gimnastyki.

I to niestety tyle. A może należy się cieszyć, że pragmatyzm zwycięża z fantazją?

Lista zrealizowanych projektów

Zwycięskie projekty II edycji SBO:

  • Szkoła Podstawowa nr 16 im. Fryderyka Chopina: Projekt zakupu jednego stołu do gry w piłkarzyki i zakup cymbergaja na patio,
  • Szkoła Podstawowa nr 51 im. Jana Pawła II: Zaciszny kącik w Sali 12B; Zakup oświetlenia na dyskoteki szkolne; Nowoczesna sala 103C z miejscem do relaksu; Szachy i gry planszowe do biblioteki,
  • Szkoła Podstawowa nr 38 im. Henryka Sienkiewicza: Pasja i nauka,
  • III Liceum Ogólnokształcące im. Unii Lubelskiej: Kameralny kącik w holu biblioteki; Stretching,
  • Zespół Szkół Budowlanych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego: Zielony odpoczynek – ławki zewnętrzne,
  • Szkoła Podstawowa nr 28 z Oddziałami Integracyjnymi im. Synów Pułku Ziemi Lubelskiej: Modernizacja drzwi toalet; Odpoczynek na pufach; Radiowęzeł szkolny,
  • Szkoła Podstawowa nr 4 im. Adama Mickiewicza: Strefa wypoczynkowa na II piętrze; Basen z kulkami; Różowa skrzyneczka,
  • Specjalny Ośrodek Szkolno – Wychowawczy im. prof. Zofii Sękowskiej dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych: Strefa wypoczynku przed szkołą; Niezwykle niezbędne rolety do Sali 209; Przenośny projektor,
  • Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki: Twój korytarz, Twoja ławka,
  • Szkoła Podstawowa nr 40 im. Lubelskiego Lipca 1980: Wygodna przerwa,
  • Lubelskie Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego im. K. K. Baczyńskiego: Ławki integracyjne na dworze,
  • Szkoła Podstawowa nr 20 im. Jarosława Dąbrowskiego: Gimnastyka na 100% – ścieżka akrobatyczna; Kreatywna świetlica,
  • Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Z. Herberta Szkoła Podstawowa nr 45: Duże, wygodne pufy do Kulturalnej Strefy Relaksu; Dyskoteka andrzejkowa 2022; Strefa gier i zabaw,
  • Szkoła Podstawowa nr 57 im. Jana Kochanowskiego: Wygodna szkoła; Woda dla każdego,
  • Szkoła Podstawowa nr 29 im. Adama Mickiewicza: Miejsca relaksacyjne; Wideofon; Nauka z genibotem nie jest dla nas kłopotem,
  • Szkoła Podstawowa nr 18 im. Macieja Rataja: Nocowanie w szkole,
  • Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1: Strefa relaksu,
  • Zespół Szkół Chemicznych i Przemysłu Spożywczego: Kawa na ławę (połączony z projektem Ławki),
  • Szkoła Podstawowa nr 31 im. Lotników Polskich: Szafki szkolne,
  • Szkoła Podstawowa nr 46 im. Króla Jana III Sobieskiego: Radiowęzeł.

Zdjęcie tytułowe z Facebook SP nr 16

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły