Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  06.11.2023 16:01

Rozgryzamy buspasową łamigłówkę lubelskiego Ratusza. Plan dojazdu do nowego dworca

Rozgryzamy buspasową łamigłówkę lubelskiego Ratusza. Plan dojazdu do nowego dworca

Udostępnij

Aby ułatwić przewoźnikom dojazd do nowego dworca , miasto wyznacza kolejne buspasy. W tym dwa na al. Unii Lubelskiej

Budowa dworca autobusowego obok dworca PKP Lublin Główny już się zakończyła. Plac budowy nadal jest jednak jest ogrodzony, trwają odbiory techniczne. Zarząd Transportu Miejskiego planuje, że przewoźnicy i pasażerowie będą mogli zacząć korzystać z dworca na początku 2024 roku.

Wtedy także w życie mają wejść zmiany w komunikacji miejskiej w Lublinie. Otwarcie dworca to jeden z powodów wprowadzenia nowych rozkładów. Przemodelowanie linii i połączeń ma też usprawnić kursowanie autobusów i trolejbusów.

Nowy Dworzec Lublin

Malujemy buspasy

Tymczasem Ratusz, szykując się do otwarcia dworca, ogłasza wprowadzenie zmian w organizacji ruchu. Jak zapewnia zastępca prezydenta Lublina Artur Szymczyk, cytowany w komunikacie prasowym, zmiany „pozwolą łatwiej i szybciej dotrzeć do nowego dworca”.

Zatem po kolei. Powstaną nowe buspasy. To realizacja potrzeb zgłaszanych przez przewoźników, którzy finalnie mają się przenieść na nowy dworzec z Al. Tysiąclecia.

Pierwszy z buspasów zostanie wyznaczony al. Unii Lubelskiej. Jak podaje dziś Ratusz zacznie się on od „od mostu na rzece Bystrzycy”. Wcześniej jednak, była mowa o odcinku „od ulicy Zamojskiej” czyli tuż przed mostem. To szczegół – ale ważny, bo może zdecydować o kłopotach dla kierowców.

Buspas na ul. Lubelskiego Lipca ’80. Fot. UM Lublin

Aleja Unii Lubelskiej to szeroka droga z czterema pasami ruchu w każdą stronę. Jednak jadąc w kierunku nowego dworca, przed mostem nad Bystrzycą skrajny, lewy pas jest wyłączony w ruchu. Przez fatalny stan mostu pas ten wygradzają z ruchu biało-czerwone zapory. Dopiero za postem pas zostaje przywrócony – służy do skrętu w lewo na rondzie.

Utworzenie buspasa na moście oznaczałoby, że kierowcom zostaną tylko dwa środkowe pasy. Do tego trzeba dodać, że przed mostem prawy pas służy zarówno do skrętu w ul. Zamojską jak i do jazdy na wprost.

Miasto wybrało rozwiązanie mniej dokuczliwe dla kierowców osobówek. – Dla jadących od strony ul. Zamojskiej buspas pojawi się za mostem – precyzuje Justyna Góźdź z biura prasowego Urzędu Miasta.

Drugi buspas powstanie na ul. Lubelskiego Lipca ’80 (to przedłużenie tego z al. Unii Lubelskiej) i będzie wiódł aż do zjazdu na teren Targów Lublin. Tak będzie w kierunku Dworca Lublin. W przeciwną stronę buspas będzie ciągnął się od skrzyżowania z ulicami Muzyczną i Stadionową, ale nie będzie poprowadzony przez całą długość al. Unii Lubelskiej. Zakończy się przy wjeździe do galerii Gala, czyli tuż przed mostem.

Na dalszym odcinku będzie wyznaczony po zrealizowaniu przebudowy al. Unii Lubelskiej – dodaje urzędniczka. To z kolei olbrzymia i droga operacja. Plan z 2022 roku zakłada remont niemal całej aleję wraz z kompleksowym remontem dwóch mostów (bo formalnie są dwa). Miasto nie ma jednak na to pieniędzy (rok temu była mowa o 77 mln złotych).

Kierowcy zmian muszą się spodziewać także w innym miejscu. – Przewidziano także buspasy na al. Piłsudskiego, na odcinku od pl. Bychawskiego do skrzyżowania z ul. Dolną Panny Marii. W kierunku pl. Bychawskiego buspas będzie przerwany na skrzyżowaniu z Al. Zygmuntowskimi – wylicza Justyna Góźdź.

Tak dla przypomnienia. Z buspasów mogą korzystać komunikacji miejskiej, taxi, policja, Straży Miejskiej, motocykle oraz samochody elektryczne.

Zmiany też na innych ulicach

Skoro zostaną wyznaczone buspasy prowadzące do ronda Lubelskiego Lipca ’80, to na samym rondzie też musi się coś zmienić.

Dla jadących z kierunku al. Unii Lubelskiej z zewnętrznego pasa do skrętu w lewo dopuszczono możliwość jazdy na wprost w kierunku ul. Lubelskiego Lipca ’80.

Na pl. Bychawskim dla jadących od placu z obecnego pasa do jazdy w stronę al. Piłsudskiego przewidziano skręt w lewo w ul. Lubelskiego Lipca ’80.

Dla jadących ul. Lubelskiego Lipca ’80 z kierunku od ul. Muzycznej, przed skrzyżowaniem z pl. Bychawskim buspas zaprojektowano przez zewnętrzny pas do skrętu w prawo.

Przez Pocztową

Kierowcy jadący ulicą Kunickiego (w stronę centrum Lublina) mogą dojechać na dworzec, skręcając w ulicę Pocztową. Ta zamiana zostanie wprowadzona już na stałe.

Czy tak pomyślane buspasy i inne zmiany to dobry pomysł? Czekamy na Wasze opinie pod adresem [email protected], na naszym profilu Facebookowym oraz w komentarzach pod artykułem.

Polecamy

Brak polecanych postów.