5 minuty czytania • 10.04.2025 15:46
Przepadła kolejna unijna dotacja. Nie będzie 700 mln zł na Blue Valley
Udostępnij
Lubelskie straciło szansę na dofinansowanie budowy Wiślanej Trasy Rowerowej z funduszy europejskich. Prace projektowe już trwają, ale wspólny wniosek czterech województw nie dostanie dotacji. Odpadł „formalnie”.
Ten artykuł powstał dzięki wsparciu Czytelników. Teraz każda wpłata na Jawny Lublin zostaje podwojona. Nie czekaj, wspieraj.
nr konta: 71 1090 2590 0000 0001 4947 2615
zostań patronem: patronite.pl/jawnylublin
szybki przelew: jawnylublin.pl/wplacam
paypal: [email protected]
1,5% podatku: KRS 0000428743
Z europejskich funduszy dla Polski Wschodniej prawie 300 mln zł przeznaczono na utworzenie szlaków turystycznych, które łączyłyby co najmniej dwa województwa. Konkurs ogłosiła w zeszłym roku Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości. Wpłynęły tylko dwa wnioski. Jeden z Podkarpackiego, Lubelskiego, Mazowieckiego i Świętokrzyskiego pn. „Blue Valley-Wiślanym Szlakiem”. Projekt obejmował turystykę rowerową, kajakową i kamperową. Całkowity koszt to 752 mln zł przy oczekiwanym 630 mln zł unijnego wsparcia. Drugi wniosek złożyły Podlaskie i Warmińsko-Mazurskiego i Mazowieckie. Projekt „Pisa-Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej” wyceniono na 150 mln zł, a jego efektem ma być ponad 350 km szlaków wodnych. I to właśnie ten 2 kwietnia dowiedział się, że dostanie prawie 130 mln zł unijnego dofinansowania.
To nie błąd, że województwa aplikowały o 630 mln zł chociaż do wzięcia było tylko 300 mln zł. Wniosek przygotowywany był w czasie, gdy na ten konkurs miał zostać przeznaczony znacznie większy budżet. Gdy go ogłoszono na mniejszą kwotę czasu na poprawki już nie było. Ale to nie dlatego ten projekt dofinansowania nie dostał.
Wiślany projekt oceniono słabo
Projekt wiślany dostał 43 punkty, Pisy-Narwi sporo więcej, bo 54 pkt. Żeby dostać dofinansowanie należało uzyskać min. 1 pkt. za każde z 28 kryteriów podstawowych oraz dodatkowo minimum 18 punktów w ramach 11 kryteriów premiujących. By wiślany projekt miał szansę na 150 mln zł dofinansowania musiałby zostać oceniony na co najmniej 46 punktów.
Ale jak czytamy w komunikacie PARP „nie uzyskał wymaganego 1 pkt. w zakresie przynajmniej jednego z kryteriów podstawowych”. Nie podano jednak którego. Może chodzić o kwalifikowalność wnioskodawcy, poprawność analizy finansowej i ekonomicznej, zaangażowanie społeczne w projekt, spójność koncepcji produktu turystycznego czy zdolność do funkcjonowania oferty turystycznej w ciągu roku. Jak nieoficjalnie ustaliliśmy przyczyną miał być m.in. brak współpracy między partnerami. Każde z województw osobno opracowywało „Koncepcję rozwoju produktu turystycznego”.
To nie pierwsza w ostatnim czasie porażka naszego województwa w staraniach o eurofundusze na nowe inwestycje. Niedawno lubelskie straciło szansę na środki europejskie na przebudowę dróg wojewódzkich. Co więcej rozpoczęło się już projektowanie tras Blue Valley w naszym regionie. Koszt prac projektowych to ponad 4 mln zł.
Projektanci już rysują
Za prace projektowe Wiślanej Trasy Rowerowej w Lubelskiem odpowiada Zarząd Dróg Wojewódzkich. Łącznie miałoby powstać ponad 122 km trasy rowerowej. Powstała już wstępna koncepcja przebiegu. W oparciu o nią, w sierpniu 2023 roku ZDW ogłosił pierwszy przetarg na wykonanie Koncepcji Programowo-Przestrzennej dla całego lubelskiego odcinka. Do przetargu zgłosiła się wyłącznie firma Value Engineering Sp. z o. o., która za swoje prace chciała 4,7 mln zł. To przekraczało zaplanowany budżet o 1,5 mln zł. Wówczas zapadła decyzja o podzieleniu projektu na mniejsze części.
W listopadzie 2023 roku ogłoszono przetarg na przygotowanie koncepcji na odcinkach biegnących poza wałami przeciwpowodziowymi. Zadanie podzielono na 6 części. Na wszystkie udało się znaleźć wykonawców i mieściły się w budżecie ZDW. Całość zamknęła się w 2 mln zł. Prace zrealizują Value Engineering Sp. z o. o. (zadanie 1 i 5), Multiconsult Polska Sp. z o. o. (pozostałe zadania).
W grudniu 2023 roku ogłoszono przetarg na zaprojektowanie tras po wałach przeciwpowodziowych. Całość podzielono na 4 zadania. Najniższą ofertę na każde z nich złożył Drogowiec Biuro Usług Projektowych Robert Puliński z Lublina. Łącznie oczekiwał ponad 3 mln zł, to przekraczało budżet ZDW. Przetarg ponowiono w lipcu 2024 roku. Tym razem dwóch wykonawców – Arkas-Projekt Spółka z o.o. (zadania 1-3) i Value Engineering Sp. z o. o. (4) oczekiwały ok. 2,2 mln zł. Łącznie prace projektowe pochłoną niewiele mniej niż pierwotnie oczekiwała Value Engineering Sp. z o. o. za kompleksowy projekt tras w całym województwie.
We wtorek zapytaliśmy rzeczników prasowych urzędów marszałkowskich Lubelskiego i Podkarpackiego jakie popełniono błędy we wniosku, jaka jest przyszłość projektu i stopień jego zaawansowania, a także o to czy projekt może liczyć na pozostałe w PARP 150 mln zł. Pytanie o stan prac wysłaliśmy też do Zarządu Dróg Wojewódzkich. PARP natomiast poprosiliśmy o udostępnienie karty oceny. Odpowiedzi na pytania jeszcze nie dostaliśmy. Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego zobowiązał się odpowiedzieć do piątku.
Budowa trasy poza wałami:
- Zadanie I – Budowa trasy rowerowej na odcinku od m. Opoka do m. Kopiec na terenie gminy Annopol (od km ok. 7+000 do km ok. 14+000).
- Zadanie II – Budowa trasy rowerowej na odcinkach od m. Popów do m. Basonia (od km ok. 22+200 do km ok. 25+100) i od m. Rybitwy do m. Piotrawin (od km ok. 29+300 do km ok. 39+500) na terenie gmin Annopol, Józefów nad Wisłą i Łaziska.
- Zadanie III – Budowa trasy rowerowej na odcinku od m. Podgórz do m. Bochotnica (od km ok. 63+400 do km ok. 73+000) na terenie gmin Wilków, Kazimierz Dolny,
- Zadanie IV – Budowa trasy rowerowej w m. Puławy (od km ok. 82+000 do km ok. 85+200) na terenie gminy Puławy.
- Zadanie V – Budowa trasy rowerowej na odcinkach od m Wólka Gołębska do m. Gołąb (od km ok. 90+200 do km 93+000) i od m. Matygi (km ok. 99+000) do mostu na rz. Wieprz (odcinki zlokalizowane w ciągu DW nr 801, która stanowi „wałodrogę”).
- Zadanie VI – Budowa trasy rowerowej na odcinku od m. Piotrowice do granicy województwa lubelskiego (od km ok. 118+100 do km ok. 122+400) na terenie gminy Stężyca.
Budowa trasy na wałach:
- Zadanie I – Budowa trasy rowerowej na wałach przeciwpowodziowych na odcinkach od granicy województwa do m. Opoka (od km 0+000 do km ok. 7+000); od m. Kopiec do m. Popów (od km ok. 14+000 do km ok. 22+200); od m. Basonia do m. Rybitwy (od m ok. 25+100 do km ok. 29+300) na terenie gmin Annopol i Józefów nad Wisłą.
- Zadanie II – Budowa trasy rowerowej na wałach przeciwpowodziowych na odcinku od m. Piotrawin do m. Podgórz (od km ok. 39+500 do km ok. 63+400) na terenie gmin Łaziska i Wilków.
- Zadanie III – Budowa trasy rowerowej na wałach przeciwpowodziowych na odcinkach od m. Bochotnica do m. Puławy (od km ok. 73+000 do km ok. 82+000), od m. Puławy do m. Wólka Gołębska (od km ok. 85+200 do km ok. 90+200), od m. Gołąb do m. Matygi (od km ok. 93+000 do km ok. 99+000) na terenie gmin Kazimierz Dolny i Puławy.
- Zadanie IV – Budowa trasy rowerowej na wałach przeciwpowodziowych na odcinku od m. Dęblin do m. Piotrowice (od km ok. 104+000 do km ok. 118+100) na terenie gmin Dęblin i Stężyca.

Może to te 700 co poszły na kulczylową?!
Jak widzę te setki milionów euro na przeróżne rowerowe inwestycje a potem okazuje się, że to wszystko w polsce sprowadza się do ustawienia kilkuset małych znaków z kolorem szlaku wzdłuż dróg publicznych bez chociażby pobocza to… nawet nie żal mi kolejnych 700 000 000… jak zwykle zostały rozkradzione…
Blue valey? Jaka nazwa?🤣🤣🤣
To jest po polsku nie można tylko obcym języku?
Wstyd!🤮