3 minuty czytania • 25.10.2017
Pierwsza społeczna ekomyjnia w Lublinie – rozmowa z Andrzejem Goliszkiem
Udostępnij
Rozmowa z Andrzejem Goliszkiem – prezesem zarządu Przedsiębiorstwa Społecznego CleanCity&Events.
1. Jak zrodził się pomysł na założenie przedsiębiorstwa społecznego?
Pomysł na uruchomienie przedsiębiorstwa zrodził się w lubelskim Stowarzyszeniu Centrum Wolontariatu. Wielu podopiecznych stowarzyszenia – osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i społecznym – po zakończeniu udziału w programach pomocowych, nie mogło wrócić do normalności. Barierą nie do przekroczenia często były kłopoty ze znalezieniem stałej legalnej pracy. Wychodząc naprzeciw tym problemom postanowiliśmy powołać spółkę, która będzie dawać zatrudnienie takim osobom.
2. Jaki jest profil działania Państwa firmy społecznej?
Nasze działania realizujemy dwutorowo: prowadzimy ekologiczną parową myjnię samochodową oraz organizujemy imprezy (prowadzimy animacje zabaw, wynajem dmuchańców, zapewniamy obsługę techniczną). W naszej działalności ważna jest misja, którą jest niesienie pomocy potrzebującym. Naszym celem jest zatrudnienie osób, które nie radzą sobie na legalnym rynku pracy ze względu na problemy w przeszłości
Czym się wyróżniamy? Nasza myjnia jest mobilna, tzn. możemy świadczyć usługi mycia aut z dojazdem do klienta. Para, którą myjemy, równocześnie dezynfekuje wnętrze pojazdu, zabija zarazki i roztocza – co jest ważne szczególnie dla alergików. Zużywamy minimalne ilości wody – jesteśmy ekologiczni. Zakupiony z dotacji sprzęt pozwala nam dodatkowo na pranie dywanów i tapicerek, czyszczenie kostki brukowej, elewacji budynków czy pomników.
3. Skąd dowiedzieli się Państwo o możliwości uzyskania dotacji na założenie przedsiębiorstwa społecznego?
O możliwości uzyskania dotacji w Lubelskim Ośrodku Wsparcia Ekonomii Społecznej w Świdniku dowiedzieliśmy się od zaprzyjaźnionego stowarzyszenia.
4. Dlaczego założyli Państwo przedsiębiorstwo społeczne?
Wybraliśmy formułę przedsiębiorstwa społecznego ponieważ chcieliśmy, żeby nasza działalność była tożsama z działaniami instytucji, która nas powołała, tj. Centrum Wolontariatu. Celem powołania spółki nie była chęć zysku, ale dopełnienie działań realizowanych przez Stowarzyszenie na rzecz potrzebujących.
5. Jakie są zalety, czy trudności, prowadzenia przedsiębiorstwa społecznego?
O zaletach i wadach jeszcze za wcześnie mówić. Zaletą jest niewątpliwie brak konieczności płacenia podatku dochodowego, pod warunkiem, że cały wypracowany zysk będziemy przeznaczać na tworzenie kolejnych miejsc pracy lub na podejmowanie działań społecznych.
6. Od kiedy Państwa podmiot ekonomii społecznej zaczął swoją działalność?
Spółka powstała pod koniec lipca br. Została zarejestrowana w sądzie w sierpniu, a działalność usługową zaczęliśmy na przełomie sierpnia i września. Sama myjnia została uruchomiona w połowie września. Jesteśmy cały czas otwarci na klientów.
7. Z jakim odzewem społecznym spotkała się Państwa działalność?
Generalnie odbiór społeczny jest bardzo pozytywny, wiele osób nie znało takiej formy prowadzenia działalności, a także nie spotkało się z taką metodą mycia aut. Mamy mnóstwo pytań o nasze usługi i ciągle słyszymy o korzystania z nich, także dlatego, by przy okazji wesprzeć nasze działania na rzecz osób zagrożonych wykluczeniem zawodowym i społecznym.
8. Jak wyglądał dobór pracowników?
Pracownicy byli wybierani spośród dotychczasowych beneficjentów programów wsparcia realizowanych przez Centrum Wolontariatu bądź zaprzyjaźnione organizacje.
9. Z jakimi problemami spotkali się Państwo w trakcie realizacji przedsięwzięcia?
Naszym największym kłopotem było znalezienie odpowiedniego miejsca na prowadzenie myjni stacjonarnej. W wielu lokalizacjach właściciele nie chcieli wynająć nam hali czy magazynu na myjnię, nie chcieli nawet zapoznać się z metodą, którą stosujemy. Sporym wyzwaniem było także uzyskanie zgody lekarza medycyny pracy na zatrudnienie pracowników do naszej myjni; kilku kandydatów nie uzyskało stosownych zaświadczeń i nie mogliśmy ich zatrudnić. Poza tym staramy się rozwiązywać na bieżąco wszystkie problemy.
10. Jakie mają Państwo plany związane z nowo założonym przedsiębiorstwem?
Nasze najbliższe plany to przede wszystkim działania promocyjne, zachęcanie mieszkańców Lublina i okolic do korzystania z naszych usług. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z dużą siecią handlową, by otworzyć na ich parkingu nasz drugi punkt z myjnią stacjonarną oraz nad przyłączeniem się do programu lojalnościowego jako partner. Mamy także kilka pomysłów na rozszerzenie zakresu usług na kolejne sektory, wszystko jednak zależy od zabezpieczenia na ten cel odpowiednich środków finansowych…
Rozmawiała Anna Abramek-Madejska.
Dodaj komentarz