Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  12.02.2021 09:11

Oszczędzić kosztem Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych?

Udostępnij

W związku ze spodziewanym spadkiem wpływów z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w tym roku, Fundacja Wolności złożyła petycję do Prezydenta Miasta Lublin. Wnioskuje o zmniejszenie liczebności Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Przyczyni się to do wzrostu efektywności jej pracy oraz znacznego obniżenia kosztów funkcjonowania.

Prawie 300 tysięcy zł mniej z powodu zwolnienia dla przedsiębiorców

– Szacowane uszczuplenie dochodów z powodu zwolnienia gastronomii z I raty opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wyniesie ok. 290 tys. zł. Środki z tej opłaty są przeznaczane na realizację Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych – wyjaśnia Monika Głazik z biura prasowego urzędu miasta Lublin.

Fundacja Wolności składa petycję do Prezydenta

Poniżej zamieszczamy pełną treść petycji i argumenty fundacji.

W dniu 29 stycznia br. Rada Miasta z Pańskiej inicjatywy podjęła uchwałę w sprawie zwolnienia z opłaty oraz przedłużenia terminu na wniesienie opłat z tytułu korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych należnych w 2021 roku.

Uchwała znosi obowiązek uiszczenia pierwszej z trzech rat opłat za zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych w miejscu sprzedaży. Spowoduje to zmniejszenie budżetu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2021. Choć w uzasadnieniu do projektu uchwały nie wskazano choćby przybliżonej kwoty, można wnioskować, że będzie to co najmniej kilkaset tysięcy złotych.

Wpływy z tej opłaty są o tyle istotne, że mogą być wydatkowanie jedynie na finansowanie działań w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Spadek wpływów odbije się na realizacji programu. Jednocześnie Rada Miasta uchwaliła, że od br. wynagrodzenia członków komisji będą wyższe i  będą wynosić 280 zł dla każdej osoby za udział w posiedzeniu.

W związku z tym wnoszę w interesie publicznym o zmniejszenie liczby członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Lublinie. Przyczyni się to nie tylko do wprowadzenia oszczędności ale również do poprawy efektywności działania komisji.

Obecnie liczy ona 26 osób. Liczebność Komisji i poszczególnych zespołów jest zdecydowanie nadmierna w stosunku do zakresu wykonywanych zadań. I tak np. zespół opiniujący zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych na posiedzeniu w dniu 17 czerwca 2020 r., w liczbie 15 osób, rozpatrywał 6 wniosków przedsiębiorców (0,4 wniosku na jednego członka). Zespół ds. kontroli (liczący 13 osób) w lutym 2020 r. (jeszcze przed pandemią) przeprowadził 5 kontroli punktów sprzedaży alkoholu (0,4 kontroli miesięcznie na jednego członka).

Wobec spodziewanego spadku budżetu Programu, zasadnym jest zmniejszenie liczebności komisji. Przypomnę, że w miastach liczących pow. 100 tys. mieszkańców w skład komisji wchodzi śr. 12 osób, tj. ponad dwa razy mniej niż w Lublinie.

Zwolnienie z opłat nie wpłynie na realizację Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi

Zdaniem urzędników, spadek wpływów z zezwoleń na sprzedaż alkoholu nie odbije się mocno na realizacji zadań profilaktycznych (przychody z zezwoleń finansują zadania w ramach Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych).

– Według naszych analiz szacowane uszczuplenie dochodów nie wpłynie znacząco na realizację zadań Programu, gdyż ze względu na stan epidemii już w tej chwili została ograniczona realizacja niektórych wydarzeń o charakterze masowym, takich jak festyny i imprezy profilaktyczne, co aktualnie nie generuje kosztów. Stan epidemii wiąże się również z koniecznością zmiany formuły realizacji części zadań. Pomimo ograniczeń, zadania Programu obejmujące działania profilaktyczne i terapeutyczne mogą być realizowane w różnych formach, w tym w formule na odległość – tłumaczy Głazik.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *