Wesprzyj Kontakt

3 minuty czytania  •  24.05.2023

Opera w Lublinie. Ma być taniej, a Teatr Muzyczny rozwinie skrzydła w CSK

Udostępnij

Zarząd województwa liczy na „optymalizację kosztów”, a  wieloformatowe opery, koncerty symfoniczne, koncerty muzyki rozrywkowej, festiwale muzyczne i teatralne dla większej liczby odbiorców mają być artystycznym wyróżnikiem nowo tworzonej opery.

W najbliższy wtorek radni Sejmiku Województwa Lubelskiego będą głosować nad pomysłem połącznia Teatru Muzycznego, Filharmonii i Centrum Spotkania Kultur w jedną, nową instytucję artystyczną: Operę i Filharmonię im. Henryka Wieniawskiego. O pomyśle zrobiło się głośno, gdy do mediów wyciekło nagranie z kwietniowego spotkania dyrektor TM Kamili Lendzion ze związkowcami. Szefowa lubelskiej operetki mówiła wprost, że to jej inicjatywa i że to ona będzie dyrektorem opery.

W zeszłym tygodniu uchwałę intencyjną w sprawie fuzji podjął jednogłośnie zarząd województwa lubelskiego i przesłał do sejmiku projekt uchwały w tej sprawie. W dokumencie jest dużo ogólników, natomiast mało konkretów dotyczących m.in. finansów, czy kadr.

Do Opery przejdą wszyscy

Jaka jest idea połączenia? „W celu efektywnego wykonywania zadań w dziedzinie kultury i sztuki oraz wzmocnienia naszego regionu poprzez stworzenie silnego i prężnego ośrodka kultury o różnorodnym zakresie działalności Samorząd Województwa Lubelskiego podjął zamiar połączenia trzech instytucji kultury (…) – tak rozpoczyna się uzasadnienie do uchwały.

Zarząd województwa podkreśla, że w skład nowej instytucji „wchodzą załogi i mienie należące do instytucji podlegających połączeniu”, a „przedmiot działalności i zadania statutowe nowo utworzonej instytucji kultury w znacznej mierze będą pokrywać się z dotychczas realizowanymi zadaniami łączonych instytucji”.

Wnioskodawcy dodają, że zostanie opracowany projekt statutu Opery i Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego, który „w stosownym czasie” zostanie przedłożony do konsultacji społecznych.

Jednym z celów fuzji jest efektywne wykorzystanie powierzchni. Największy jest budynek CSK, który ma 23,9 tys. mkw. Są w nim trzy sale widowiskowe, tj. operowa na 969 widzów, kinowa dla 164 widzów i kameralna dla 200 osób. Teatr Muzyczny zajmuje 7,2 tys. mkw. i dysponuje salą widowiskową dla 333 widzów. Najmniejsza pod względem powierzchni jest filharmonia (5,3 tys. mkw.). Na widowni może zasiąść jednak 554 osób.

Zarząd województwa podkreśla (mówiła też o tym do związkowców Kamila Lendzion), że sala widowiskowa TM jest zbyt mała w stosunku do organizowanych w niej spektakli i koncertów, „zaś sama scena nie ma odpowiedniego wyposażenia i nowoczesnej technologii scenicznej, umożliwiającej produkcję wielkoformatowych przedsięwzięć artystycznych (m.in. takich jak opery)”.

Takich problemów lokalowych nie ma filharmonia, „ponieważ zarówno jej wielkość, jak i wyposażenie techniczne są odpowiednie dla prezentowanego przez nią repertuaru”. Z kolei CSK ma najlepsze zaplecze techniczne i specjalistyczne urządzenia, także do wykorzystywania ich w plenerze.

Lendzion szczerze o sprawach kadrowych

W sprawach finansowych w uzasadnieniu nie padają konkrety. Mowa jest o wspólnych zakupach, bardziej efektywnym wykorzystaniu infrastruktury i wyposażenia technicznego i większy potencjał w staraniach o pieniądze z funduszy zewnętrznych. Więcej szczegółów podaje za to dyrektorka operetki. W poście na FB Związku Zawodowego Polskich Artystów Muzyków Orkiestrowych opublikowano fragment wniosku Kamili Lendzion w sprawie fuzji. Dyrektorka wskazując na nie wykorzystany potencjał TM wskazuje, że „w 2022 r. Teatr (Muzyczny – red.) przy znacznie mniejszej Sali widowiskowej wygenerował 1,6 mln wpływów ze sprzedaży biletów, CSK zaś przy 3 razy większej Sali porównywalną kwotę: 1,8 mln”.

Lendzion pisze też wprost o jej kadrowych planach, czego nie ma w uzasadnieniu uchwały: „w nowo powstałej instytucji będzie zatrudnionych 375 osób, w tym 9 osób kadry zarządzającej. Nie ukrywam, że moim celem jest stworzenie zespołu mniej licznego, ale za to bardziej efektywnego, co pozwoli również na oszczędności finansowe”.

Jednak na koniec zarząd województwa roztacza optymistyczną wizję działania Opery i Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego: „Niewątpliwie przedsięwzięcie to przyczyni się również do pełniejszego zaspokojenia potrzeb widzów i uczestników wydarzeń artystyczno-kulturalnych, wzmocni pozycję regionu jako ważnego ośrodka kulturalnego w Polsce oraz będzie jednym z czynników wzrostu społecznego i gospodarczego, wpisującego się w strategię rozwoju regionu”.

3 odpowiedzi na “Opera w Lublinie. Ma być taniej, a Teatr Muzyczny rozwinie skrzydła w CSK”

  1. X Man pisze:

    Ciekawe zatem, czemu przy takich zyskach w TM za rządów obecnej Dyrekcji, dość głośno mówi się o tym, że TM jest na minusie (mimo największych dotacji dodatkowo), a pozostałe instytucje są „do przodu”?
    Cała ta „szopka” ukryje na chwilę ten fakt, ale pozwoli na nową kombinacje z kreatywna księgowością w tle… A potem?
    „Po mnie choćby potop” tak to będzie wyglądać, no ewentualnie „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz?”
    Kpina i „zabawa” za pieniądze nas wszystkich…
    I tylko przedszkolak może myslać że sale na 1000 osòb da sie zaludnic widzem w takiej intensywnosci przedstawien jak obecnie…
    Za chwilę, co jest oczywiste dla każdego kto potrafi wykonać działanie w stylu 2+2,zacznie sie gadanue że za mało przedstawień ,że nie mozna zapelnic widzem calej sali „po CSK” no i „wicie rozumicie” musimy jednak dokonać redukcji zatrudnienia… Redukcji zatrudnienia w zespołach artystycznych ,oczywiście bo administracja jest ok i jest nam baaardzo potrzebna…
    Śmiech na sali…

  2. Wrozbita Maciej pisze:

    A ja mam wizję…. By pod tego molocha podłączyć jeszcze Radio i Telewizję Lublin… To by było coś, cały koncern multimedialny… A Pani Dyrektor jak Donald Trump…

    A Urad Marszałkowski w Lublinie jak dawne Księstwo Mazowieckie ba jak Wielkie Księstwo Litewskie tylko Lubelskie…. I Pan Marszałek na czele na koniu cały na biało, i wielki hetman Bałagan…

    Ludzie opanujcie się….

    Czy myślicie, że zawsze będziecie bezkarni?

  3. CHARTUM pisze:

    I znowu manipulacja czy raczej kłamstwo? Porównanie przychodów Z BILETÓW CSK i TM, przy czym gros przychodów CSK to wynajem. O tym „zapomniano”

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *