Udostępnij
Ocena realizacji programu oddłużeniowego w Lublinie
W 2017 roku w Lublinie zaczął obowiązywać tzw. program oddłużeniowy (W dniu 26 czerwca 2017 roku Rada Miasta Lublin podjęła uchwałę Nr 768/XXXI/2017 w sprawie przyjęcia „Programu restrukturyzacji zadłużenia użytkowników lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Lublin obowiązującego w latach 2017-2022”, Dz. Urz. Woj. Lub. 2017.3087). Przez kilka miesięcy apelowaliśmy o wprowadzenie go, kierując konkretne propozycje. Obecny kształt programu zupełnie odbiega od naszych postulatów. Sprawdzamy jakie są rezultaty programu po 3 latach od jego wdrożenia.
Program będzie obowiązywał do 31 grudnia 2022 roku. Założeniami programu są w szczególności:
a) zwiększenie wpływów z tytułu zaległych opłat za korzystanie z lokali mieszkalnych oraz
b) utrwalenie zasady terminowości wnoszenia bieżących opłat za korzystanie z lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Lublin. Do programu mogły przystąpić osoby, które:
- na dzień 30 czerwca 2016 roku posiadały zadłużenie,
- w terminie do 6 miesięcy od dnia wejścia w życie programu złożyły wniosek o umorzenie zadłużenia z tytułu użytkowania lokalu, w którym uznają zadłużenie,
- podpisały porozumienie w sprawie restrukturyzacji zadłużenia.
Jakie są efekty programu w 2020 roku?
Ogółem, w okresie przyjmowania zgłoszeń, złożono 554 wnioski, z tego zawarto 410 porozumień obejmujących restrukturyzację zadłużenia w łącznej kwocie 13.295.470,52 zł. Według tych porozumień:
- do kasy miasta powinno trafić 5.266.281,84 zł,
- umorzona zostanie łączna kwota 8.029.188,68 zł.
Do 31 grudnia 2019 r. rozwiązano kolejne 89 porozumień opiewających na łączną kwotę 2.864.048,08 zł (z tego do zapłaty przewidywano 1.300.176,44 zł). Ok. 59% osób było w stanie spłacić zadeklarowane raty. Pozostałe osoby wycofały się z porozumień. To zmieniło, przewidywane dwa lata wcześniej, wpływy:
stan na 31.12.2017 | stan na 31.12.2019 | |
kwota do spłaty | 5,27 mln zł | 3,97 mln zł |
kwota umorzenia | 8,00 mln zł | 6,47 mln zł |
Zaktualizowana kwota powinna trafić na konto Zarządu Nieruchomości Komunalnych
do 30 września 2022 r. Jest to założenie maksymalnie optymistyczne. Już teraz wyraźnie widać, że część osób nie jest w stanie udźwignąć kryteriów programu. Zakładamy, że kolejne osoby „wypadną” z niego, tak jak w latach 2017-2019.
Przyjmijmy jednak wersję maksymalnie optymistyczną. Zakładając, że stan na koniec czerwca 2019 r. się utrzyma, w ciągu 5 lat dodatkowe wpływy z tytułu spłat zadłużenia wyniosą średnio ok. 790 tys. zł rocznie. Jest to oczywiście zauważalna kwota. Nawet w tej wersji nie można jednak przyjąć, że program jest sukcesem. Uznajmy to za mały krok w kierunku redukcji horrendalnie wysokiej kwoty zadłużenia czynszowego w mieszkaniach komunalnych. Zaległości z tytułu opłat czynszowych i świadczeń dotyczących lokali mieszkalnych (wg stanu na 31.12.2019 r.), po raz pierwszy od wielu lat, zmniejszyły się i wynoszą 206.500.006,13 zł, w tym:
- zaległość główna – 107.150.503,18 zł,
- zaległości odsetkowe – 94.847.942,10 zł,
- koszty postępowań sądowych i komorniczych – 4.501.560,85 zł.
Odsetki i koszty postępowań sądowych inicjowanych przez urzędników, co warto zauważyć, to prawie połowa kwoty zadłużenia, którą straszą nas nagłówki w gazetach jak i ZNK. Wysiłek działań urzędników skierowany jest na ściganie za zadłużenia czynszowe ok. 1 800 osób, które mieszkania komunalne już opuściły. Spojrzenie na zadłużenie jako wyzwanie egzekucyjne doprowadziło nas tylko w zaułek. Czas uświadomić sobie, że zadłużenie czynszowe w mieszkaniach komunalnych to przede wszystkim skomplikowany i wrażliwy problem społeczny, wymagający podejmowania różnorodnych środków. Problemem dotyka aż 6 085 gospodarstw domowych – 68% wszystkich mieszkań komunalnych w Lublinie (48% aktualnych najemców)! Liczba lokali mieszkalnych na dzień 31 grudni 2019 r. wynosi 8 926, zaś opóźnienia w płatnościach dotyczą 6 085 lokali, z tego: 4 270 dotyczy obecnych najemców, 1 815 to zadłużenie po poprzednich lokatorach.
Czy program zwiększył przychody z tytułu najmu lokali mieszkalnych?
Przychody w poszczególnych latach obowiązywania Programu wynosiły:
Rok | przychody własne | wpływy z wynajmu lokali mieszk. | wpływy z odsetek | zwrot kosztów sąd. i kom. | wynajem lok. użytkowych |
2017 | 71,48 mln | 42,88 mln | 8,57 mln | 5,80 mln | 13,19 mln |
2018 | 70,15 mln | 42,46 mln | 7,69 mln | 5,36 mln | 13,24 mln |
2019 | 70,27 mln | 41,09 mln | 7,64 mln | 7,10 mln | 13,71 mln |
Z powyższego wynika, że nie ma prostego związku pomiędzy zmniejszonym zadłużeniem (wykazanym wyżej) i oczekiwanymi zwiększonymi przychodami po wdrożeniu Programu! Przychody z wynajmu lokali mieszkalnych nie rosną, a powinny. Zmniejszenie zadłużenia wydaje się jednak zjawiskiem przejściowym. Ocena ostateczna będzie możliwa po prezentacji danych na koniec 2020 r. Zmniejszenie kwoty zadłużenia wynika nie tyle z ze zwiększonej ściągalności opłat, co z ich urealniania. Wyjaśnia to analiza poziomu umorzenia zaległości czynszowych, odsetek oraz kosztów komorniczych i sądowych. W 2017 r. umorzenia te wynosiły ponad 4,8 mln. zł, w 2018 r. ponad 5,5 mln. zł. a w 2019 r. aż 21,3 mln. zł.
Powyższe analizy prowadzą do następujących wniosków:
- zadłużenie całkowite zmniejszyło się o 4,9% w stosunku do 2018 roku,1
- przychody z tytułu najmu lokali mieszkalnych nie zwiększyły się w poszczególnych latach,
- poziom umorzenia zadłużenia w 2019 roku był zdecydowanie wyższy niż w 2017 i w 2018 roku.
Program oddłużeniowy w obecnej formie nie zmniejszył znacząco zadłużenia ani nie spowodował tendencji wzrostowej wpłat czynszowych. Natomiast umorzenia należności z tytułu czynszów faktycznie wpływają na wysokość całkowitego zadłużenia w mieszkaniach komunalnych.
1 Na koniec 2018 r. zadłużenie w mieszkaniach komunalnych w Lublinie wynosiło 217 123 872 zł.
*Autorem opracowania jest Lubelska Akcja Lokatorska. Tytuł od redakcji
Dodaj komentarz