var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Do 5 złotych za pierwszą godzinę podrożeje parkowanie w ścisłym centrum Lublina. Za bilet dobowy trzeba będzie zapłacić o 3 złote więcej. W czwartek radni zdecydują o podwyżce stawek w Strefie Płatnego Parkowania w Lublinie.
– Zmiana opłat pozwoli na zbilansowanie dochodów i wydatków w zadaniu dotyczącym transportu i łączności, m.in. na podniesieniu wydatków związanych z utrzymaniem oraz rozwojem SPPoraz poprawą standardów korzystania z SPP. Ponadto zmiana stawek opłat za postój w SPP związana jest ze zwiększeniem rotacji samochodów parkujących w SPP. Posiadane przez ZDiTM badania wyraźnie wskazują, że w związku z dużą ilością urzędów oraz innych miejsc użyteczności publicznej, zlokalizowanych w SPP, zwiększyła się liczba użytkowników samochodów na tym obszarze – tak Monika Fisz, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego tłumaczy konieczność wprowadzenia podwyżek.
Nowy Rok, nowy cennik
To właśnie ZDiTM podczas prac nad przyszłorocznym budżetem miasta wnioskował o zmianę cennika. Decyzja ma zapaść już w czwartek na sesji Rady Miasta. Jako że to prezydencki projekt uchwały, a Krzysztof Żuk wśród radnych ma większość, to pomysł raczej przejdzie i od 1 stycznia 2025 za parkowanie w śródmieściu kierowcy zapłacą więcej.
Radni nie mają tu jednak wolnej ręki w ustalaniu górnych stawek. Muszą stosować się do zapisów Ustawy o drogach publicznych. Jej artykuł 13b wskazuje, że maksymalna stawka może wynieść 0,15 proc. minimalnego wynagrodzenia, a jeżeli chodzi o strefę śródmiejską to nawet 0,45 proc. najniższej krajowej.
Od 1 stycznia płaca minimalna ma wynieść 4666 zł brutto, a to oznacza, że godzina parkowania w Lublinie może kosztować 6,99 zł, a w ścisłym centrum nawet ponad 20 złotych. Obecnie jednak zgodnie z obowiązującym cennikiem to maksymalnie 6,40 zł za rozpoczętą trzecią godzinę w podstrefie A.
Obowiązujący cennik w Strefie Płatnego Parkowania w Lublinie
Monika Fisz zastrzega, że zaproponowane nowe stawki są niższe od maksymalnych dopuszczanych prawem. – Na bazie założeń budżetowych ZDiTM zawnioskował o podniesienie opłat jednorazowych, abonamentowych oraz zryczałtowanych w Strefie Płatnego Parkowania średnio o ok. 10 proc. Na przykład, za pierwszą godzinę parkowania, w zależności od strefy, opłata wzrośnie od 30 do 50 gr. Z kolei opłata za abonament miesięczny, również w zależności od strefy, to wzrost od 20 do 50 zł – informuje.
I tak, pierwsza godzina parkowania ma kosztować (w zależności od podstrefy) od 2,60 zł do 5 zł. Kolejna godzina będzie oznaczała wydatek od 3 do 6 zł, a najdroższa będzie trzecia godzina – od 3,50 zł do 7 złotych. Proponowany cennik w tabeli poniżej.
Proponowane stawki w SPP w Lublinie od 1 stycznia 2025 roku
Bilet dobowy, który dziś kosztuje maksymalnie 28 zł, podrożeje do 31 zł. Wyższe będą też kary. „Opłata dodatkowa w wysokości 300 zł pobierana jest za nieuiszczenie opłaty za postój w SPP (…)” – czytamy w projekcie uchwały. Obecnie taka opłata to 200 zł. Nie zmienia się jednak kwota, jaką kierowca będzie musiał zapłacić jeżeli ma bilet, ale przekroczył czas wykupionego parkowania. Obecnie to 100 zł i tak ma zostać.
Mapa Strefy Płatnego Parkowania w Lublinie
17 mln złotych rocznie
Za SPP w Lublinie odpowiada ZDiTM, a jej operatorem od maja tego roku jest MPK Lublin. W poniedziałek zaszły zmiany – strefę patrolują dwa elektryczne samochody z kamerami, które odczytują numery rejestracyjne zaparkowanych aut. Zostaje jeszcze jednak kilkunastu pieszych kontrolerów, aby zaglądać w mniej dostępne uliczki.
SPP liczy ponad 2,7 tys. miejsc postojowych. W 2023 roku wpływy z niej wyniosły ponad 13,1 mln zł. W pierwszym półroczu tego roku było to niemal 7 mln zł. Zgodnie z projektem budżetu Lublina na przyszły rok ma to być 17 mln zł, przy wydatkach w wysokości 5,3 mln zł (w tym roku to ponad 4,3 mln zł).
Ceny w innych miastach
Taniej niż w Lublinie jest w Zamościu, gdzie pierwsza godzina kosztuje 4 zł w najdroższej podstrefie. W Warszawie pierwsza godzina parkowania to 4,50 zł, druga – 5,40 zł, a trzecia 6,40 zł, a za każdą kolejną trzeba zapłacić 4,50 zł. Kraków wybrał jeszcze inne wyjście. W tym mieście każda godzina kosztuje tyle samo, ale stawki są różne w zależności od sektora (od 4 zł do 6 zł). Kielce z kolei także różnicują ceny w zależności od podstrefy i czasu zostawienia auta. W najdroższej części parkingów pierwsza godzina kosztuje 4 zł i rośnie do 4,80 zł za trzecią rozpoczętą. Rzeszów ostatnią podwyżkę wprowadził w styczniu 2023 roku. Od tego czasu w najbardziej kosztownej strefie niebieskiej trzeba na starcie zapłacić 5 zł za godzinę, a potem stawka zmienia się następująco: 6 zł, 7,20 zł, aby w czwartej i kolejnej godzinie wrócić do 5 złotych.
Na zdjęciu: Od poniedziałku SPP patrolują samochody z kamerami, które odczytują numery rejestracyjne zaparkowanych pojazdów (Fot. Miasto Lublin)
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
P0zwólcie, Rybo, co lubi pływać w mętnej wodzie, że was poprawię:
„w związku z wygaszaniem mpk, zwiększyła się liczba użytkowników samochodów na tym obszarze”
(urzędy były tam od zawsze, a liczba Dziadogrodzian maleje, ale Rybie fakty nigdy nie przeszkadzają w nawijaniu r0zw0j0wego makaronu na uszy „plebsu”)
PS. Warto dodać, że równowartość ok. 1-rocznych wpływów pójdzie do kieszeni geszeftu dostarczającego parkomaty w związku z ich wymianą (za info od L-n112)
PPS. Czyli dopóki mam za szybą jakikolwiek przeterminowany bilet np. z 2020 r., to zapłacę góra 100 zł kary, a nie 300? Tak to rozumieć?
Zdzierstwa z portfela mieszkańców – odcinek 2137. Jakie „poprawienie standardów korzystania ze strefy płatnego parkowania”?
Radni od Żuka siedzą sobie wygodnie w podlubelskich wioskach, gdzie strefy płatnego parkowania nie ma. Oni to mają „rotację” – wsiadają w swoje fury, parkują najczęściej tylko pod Ratuszem i mają wyjėbane. A zwykli mieszkańcy, mają za to płacić. Już widzę, jak te pieniądze idą na „rozwój transportu i łączności”. Na pewno. Nadal po ulicach stare złomy Jelcze na trasie i kolejne wycięte kursy autobusów (w 2025 nie zdziwmy się, jak autobus w niedzielę pojedzie co 1,20h), bo przecież pseudo-komunikacja musi się jakoś „bilansować”. Żenada na maksa!
.
I te maksymalne stawki parkowania – 7 zł za godzinę?! To Lublin czy już Warszawa? https://zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie/oplata-za-postoj/ Nawet w Warszawie, gdzie życie jest droższe niż w Lublinie o lata świetlne, stawki za parkowanie są bardziej zróżnicowane i sensowne. A u nas? Prosto, na pałę, jakby ktoś rzucił w tabelkę kalkulatorem i powiedział: „Pięć zeta za pierwszą godzinę, niech się ludzie martwią”. Jak to tak ma wyglądać, to ludzie będą unikać centrum jak ognia i parkować gdzieś na Kalinie. No, ale Żuk z kolegami dalej będą sobie jeździć służbowymi furami na nasz koszt. Gratulacje, kuŕwa.
Dojenie z portfela mieszkańców – odcinek 2137. Jakie „poprawienie standardów korzystania ze strefy płatnego parkowania”?
Radni od Żuka siedzą sobie wygodnie w podlubelskich wioskach, gdzie strefy płatnego parkowania nie ma. Oni to mają „rotację” – wsiadają w swoje fury, parkują najczęściej tylko pod Ratuszem i mają wyjėbane. A zwykli mieszkańcy, mają za to płacić. Już widzę, jak te pieniądze idą na „rozwój transportu i łączności”. Na pewno. Nadal po ulicach stare złomy Jelcze na trasie i kolejne wycięte kursy autobusów (w 2025 nie zdziwmy się, jak autobus w niedzielę pojedzie co 1,20h), bo przecież pseudo-komunikacja musi się jakoś „bilansować”. Żenada na maksa!
.
I te maksymalne stawki parkowania – 7 zł za godzinę?! To Lublin czy już Warszawa? https://zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie/oplata-za-postoj/ Nawet w Warszawie, gdzie życie jest droższe niż w Lublinie o lata świetlne, stawki za parkowanie są bardziej zróżnicowane i sensowne. A u nas? Prosto, na pałę, jakby ktoś rzucił w tabelkę kalkulatorem i powiedział: „Pięć zeta za pierwszą godzinę, niech się ludzie martwią”. Jak to tak ma wyglądać, to ludzie będą unikać centrum jak ognia i parkować gdzieś na Kalinie. No, ale Żuk z kolegami dalej będą sobie jeździć służbowymi furami na nasz koszt. Gratulacje, kuwa.
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
A ile zapłacą nielegalne radne spoza Lublina za parkowanie przy Ratuszu?
P0zwólcie, Rybo, co lubi pływać w mętnej wodzie, że was poprawię:
„w związku z wygaszaniem mpk, zwiększyła się liczba użytkowników samochodów na tym obszarze”
(urzędy były tam od zawsze, a liczba Dziadogrodzian maleje, ale Rybie fakty nigdy nie przeszkadzają w nawijaniu r0zw0j0wego makaronu na uszy „plebsu”)
PS. Warto dodać, że równowartość ok. 1-rocznych wpływów pójdzie do kieszeni geszeftu dostarczającego parkomaty w związku z ich wymianą (za info od L-n112)
PPS. Czyli dopóki mam za szybą jakikolwiek przeterminowany bilet np. z 2020 r., to zapłacę góra 100 zł kary, a nie 300? Tak to rozumieć?
Zdzierstwa z portfela mieszkańców – odcinek 2137. Jakie „poprawienie standardów korzystania ze strefy płatnego parkowania”?
Radni od Żuka siedzą sobie wygodnie w podlubelskich wioskach, gdzie strefy płatnego parkowania nie ma. Oni to mają „rotację” – wsiadają w swoje fury, parkują najczęściej tylko pod Ratuszem i mają wyjėbane. A zwykli mieszkańcy, mają za to płacić. Już widzę, jak te pieniądze idą na „rozwój transportu i łączności”. Na pewno. Nadal po ulicach stare złomy Jelcze na trasie i kolejne wycięte kursy autobusów (w 2025 nie zdziwmy się, jak autobus w niedzielę pojedzie co 1,20h), bo przecież pseudo-komunikacja musi się jakoś „bilansować”. Żenada na maksa!
.
I te maksymalne stawki parkowania – 7 zł za godzinę?! To Lublin czy już Warszawa? https://zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie/oplata-za-postoj/ Nawet w Warszawie, gdzie życie jest droższe niż w Lublinie o lata świetlne, stawki za parkowanie są bardziej zróżnicowane i sensowne. A u nas? Prosto, na pałę, jakby ktoś rzucił w tabelkę kalkulatorem i powiedział: „Pięć zeta za pierwszą godzinę, niech się ludzie martwią”. Jak to tak ma wyglądać, to ludzie będą unikać centrum jak ognia i parkować gdzieś na Kalinie. No, ale Żuk z kolegami dalej będą sobie jeździć służbowymi furami na nasz koszt. Gratulacje, kuŕwa.
Dojenie z portfela mieszkańców – odcinek 2137. Jakie „poprawienie standardów korzystania ze strefy płatnego parkowania”?
Radni od Żuka siedzą sobie wygodnie w podlubelskich wioskach, gdzie strefy płatnego parkowania nie ma. Oni to mają „rotację” – wsiadają w swoje fury, parkują najczęściej tylko pod Ratuszem i mają wyjėbane. A zwykli mieszkańcy, mają za to płacić. Już widzę, jak te pieniądze idą na „rozwój transportu i łączności”. Na pewno. Nadal po ulicach stare złomy Jelcze na trasie i kolejne wycięte kursy autobusów (w 2025 nie zdziwmy się, jak autobus w niedzielę pojedzie co 1,20h), bo przecież pseudo-komunikacja musi się jakoś „bilansować”. Żenada na maksa!
.
I te maksymalne stawki parkowania – 7 zł za godzinę?! To Lublin czy już Warszawa? https://zdm.waw.pl/sprawy/parkowanie/oplata-za-postoj/ Nawet w Warszawie, gdzie życie jest droższe niż w Lublinie o lata świetlne, stawki za parkowanie są bardziej zróżnicowane i sensowne. A u nas? Prosto, na pałę, jakby ktoś rzucił w tabelkę kalkulatorem i powiedział: „Pięć zeta za pierwszą godzinę, niech się ludzie martwią”. Jak to tak ma wyglądać, to ludzie będą unikać centrum jak ognia i parkować gdzieś na Kalinie. No, ale Żuk z kolegami dalej będą sobie jeździć służbowymi furami na nasz koszt. Gratulacje, kuwa.
Zbliżamy się do Wrocławia: https://spp.zdium.wroc.pl/index.php/wysokosc-oplat-za-postoj/
I elegancko. Po co się ograniczać. Dawać tam 10 zł za 1 godzinę przynajmniej będzie lepsze powietrze w centrum Lublina..
Mieszkaniec Warszawy za roczny abonament płaci 30zl i może stać w promieniu 200 m a unas
Pobieranie opłat od Mieszkańców strefy w takiej wysokości to czyste złodziejstwo.