var bwg_objectsL10n = {"bwg_field_required":"field is required.","bwg_mail_validation":"To nie jest prawid\u0142owy adres e-mail. ","bwg_search_result":"Nie ma \u017cadnych zdj\u0119\u0107 pasuj\u0105cych do wyszukiwania.","bwg_select_tag":"Select Tag","bwg_order_by":"Order By","bwg_search":"Szukaj","bwg_show_ecommerce":"Poka\u017c sklep","bwg_hide_ecommerce":"Ukryj sklep","bwg_show_comments":"Poka\u017c komentarze","bwg_hide_comments":"Ukryj komentarze","bwg_restore":"Przywr\u00f3\u0107","bwg_maximize":"Maksymalizacji","bwg_fullscreen":"Pe\u0142ny ekran","bwg_exit_fullscreen":"Zamknij tryb pe\u0142noekranowy","bwg_search_tag":"SEARCH...","bwg_tag_no_match":"No tags found","bwg_all_tags_selected":"All tags selected","bwg_tags_selected":"tags selected","play":"Odtw\u00f3rz","pause":"Pauza","is_pro":"","bwg_play":"Odtw\u00f3rz","bwg_pause":"Pauza","bwg_hide_info":"Ukryj informacje","bwg_show_info":"Poka\u017c informacje","bwg_hide_rating":"Ukryj oceni\u0142","bwg_show_rating":"Poka\u017c ocen\u0119","ok":"Ok","cancel":"Anuluj","select_all":"Wybierz wszystkie","lazy_load":"0","lazy_loader":"https:\/\/jawnylublin.pl\/wp-content\/plugins\/photo-gallery\/images\/ajax_loader.png","front_ajax":"0","bwg_tag_see_all":"see all tags","bwg_tag_see_less":"see less tags"};
Z pompą otwierane, za spore unijne dotacje, pętle przesiadkowe z parkingami, rowerami, autobusami elektrycznymi stoją puste. Co trzeba poprawić?
W przedświąteczną środę między południem a godziną 15, czyli w trakcie roboczego dnia, zrobiłem tournee po nowootwartych pętlach autobusowych. Powinno być maksymalnie dużo chętnych na przesiadki. Chętnych było jednak niewielu. Z ciekawości zajechałem też na Choiny, gdzie ostatnio Prezydent widział 20 aut. Pętla jest otwarta od września 2020 roku…
Kraśnicka 168 – Węglin Wróbla
Na świeżo otwartej pętli dostrzegłem tylko dwa auta. To mało jak na spory, bo przeznaczony na 36 pojazdów parking. Linia 46 , która jako jedyna korzysta z tej pętli, jest obsługiwana elektrobusami tylko w godzinach szczytu, w dni powszednie, co około 30-40 minut. W ciągu dnia przekłada się to na zawrotną liczbę 12 kursów. To tyle co najbardziej oblegane linie realizują w ciągu 2 godzin szczytu!
2. Granitowa
Pętla na ul. Granitowej powstała ponad 10 lat temu. Obecnie jest już zbyt mała. W ramach inwestycji poszerzona została zajezdnia, dzięki czemu zwiększyła się pojemność parkingu dla pojazdów komunikacji miejskiej do 13 sztuk. Utworzony został też parking Kiss&Ride dla 3 aut. Przebudowa pętli przy ul. Granitowej i budowa nowej przy al. Kraśnickiej kosztowały łącznie 14 mln zł.
3. Żeglarska
Rekord! Aż sześć samochodów na trzydziesto miejscowym parkingu. Dodatkowo na pętli był zaparkowany rower – jedyny jaki był zaparkowany na wszystkich odwiedzonych przeze mnie inwestycjach. Stan roweru wskazuje jednak, że jest on tam od dłuższego czasu i poszukuje swojego właściciela.
Na końcowy dojeżdża aż siedem linii, które umożliwiają swobodne dotarcie do różnych części Lublina. Pod tym kątem to jedyny prawdziwy węzeł przesiadkowy. Taki, na którym rzeczywiście można się w coś przesiąść.
4. Franczaka „Lalka”
Zajezdnia na granicy Lublina od strony Kalinówki. Poza płytą postojową znalazł się tutaj mały parking Kiss&Ride oraz wiaty rowerowe. Pętla to obecnie wyłącznie końcowy przystanek linii nr 7. Choć w szczycie linia ta kursuje aż 3 razy na dobę, to spragnionym dobrej komunikacji polecam pojechać rowerem kilometr dalej na pętlę na Felinie. Tam w szczycie autobusy odjeżdżają średnio co 2-3 minuty.
5. Choiny
Jedna z najstarszych „nowych” pętli przesiadkowych w zestawieniu. Pojemność: 54 auta, 100 rowerów. Jak widać wiatr hula, choć przypomnijmy, że przebudowa ulicy, parking, pętla, sieć trakcyjna dla trolejbusów kosztowały w sumie 37 mln zł. Prezydent Żuk chwalił się, że w jedną z niedziel naliczył tu 20 zaparkowanych aut. Co mieszkańcy okolicznych miejscowości robili na Choinach w dzień świąteczny? Macie jakieś pomysły?
6. Zbożowa
Inwestycja z parkingiem Kiss&Ride. Okoliczni mieszkańcy zapewne bardziej ucieszyli by się z kilku dodatkowych miejsc parkingowych.
Nie widać zainteresowania przesiadaniem się z aut i rowerów do komunikacji miejskiej w ramach nowych inwestycji. Prawdopodobnie dlatego, że większość pętli obsługiwanych jest przez pojedyncze linie. ZTM na razie nie planuje zmian w rozkładzie jazdy, którego gruntowy lifting jest planowany na 2023 rok. Niewiele wskazuje żeby na węzłach przesiadkowych nagle zabrakło miejsc… a nawet by miały zacząć być użytkowane przez kogoś innego niż kierowcy autobusów.
document.getElementById( "ak_js_1" ).setAttribute( "value", ( new Date() ).getTime() );
Dołącz do ekipy Jawnego Lublina jako wolontariusz!
Fundacja Wolności ciągle poszukuje osób, którym bliskie są ideały jawności, przestrzegania prawa dobrego rządzenia czy racjonalnego wydatkowania pieniędzy publicznych.
Dodaj komentarz