Wesprzyj Kontakt

5 minuty czytania  •  30.09.2024 16:04

Nieradka idzie w miasto, czyli czy powiększać Strefę Płatnego Parkowania w Lublinie

Udostępnij

Na chodnik przy ul. Świętoduskiej wjeżdża biały mercedes na zagranicznych numerach. Do kobiety za kierownicą podchodzi mężczyzna. Prosi o odjechanie. – Jest pan jakimś szeryfem? – pyta ona. Po krótkiej wymianie zdań odjeżdża i staje na jezdni.

Mercedes bezceremonialnie wjechał na chodnik i gdyby tam zaparkował, to dla właściciela auta byłoby to bardziej opłacalne niż zostawienie auta w wyznaczonym miejscu Strefy Płatnego Parkowania bez płacenia za postój. Dzieje się tak, bo od lat w Polsce nie zmieniono wysokości mandatu za pozostawienie samochodu na chodniku.

Od dekad grozi za to kara w wysokości 100 złotych mandatu, a jeżeli ktoś nie zapłaci za postój w SPP w Lublinie, musi liczyć się z zapłatą 200 złotych. A są miasta, w których jest jeszcze drożej.

Przepisy do zmiany

Właśnie z takimi zasadami walczy aktywista Szymon Nieradka, twórca Miejskiej Agendy Parkingowej. To społeczna próba ucywilizowania zasad i zwyczajów parkowania. Nieradka punktuje m.in. to, że za zostawienie samochodu na chodniku grozi taka sama kara finansowa jak w 2003 roku.

Za sprawą działań aktywisty temat podjął Rzecznik Praw Obywatelskich i posłowie. „Choć z ustawowej definicji  „drogi dla pieszych” wynika, że jedną z jej funkcji  jest możliwość zatrzymania lub postoju na niej pojazdów, to jednak jej głównym przeznaczeniem jest ruch pieszych. Nie powinien on być utrudniany przez parkujące na tej drodze pojazdy – tamowanie lub utrudnianie ruchu na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, stanowi wykroczenie z art. 90 § 1 Kodeksu wykroczeń.  Pełna realizacja podstawowego celu, któremu ma służyć droga dla pieszych, powinna być zagwarantowana przez działania władz (w tym prawotwórcze) i nie może doznawać uszczerbku kosztem innych jej funkcji” – to fragment wystąpienia RPO, a w odpowiedzi na takie głosy MSWiA uznaje za zasadne podniesienie wysokości kary finansowej.

To już jest taki etap, że cierpią na tym wszyscy z kierowcami łącznie. Jestem przekonany, że w tej kadencji Sejmu coś się zmieni. Trudno nazwać podwyżką stawki mandatów z 2003 roku. Nazwałby,m to najwyżej waloryzacją – mówi aktywista.

Mandat co 18 godzin

Mieszkający w Szczecinie Nieradka przyjechał do Lublina, aby przejść się ulicami w centrum i porozmawiać o „parkingowych grzechach”.

W Lublinie jest mniej strażników miejskich niż w Łodzi, a skuteczność taka sama. Wyciskacie z tych 100 strażników tyle samo, co Łódź wyciska z 300. Co 18 godzin w Lublinie ktoś jest karany mandatem za parkowanie, a tych nakładanych jest 90 procent – mówi aktywista.

Ze sprawozdania Straży Miejskiej za 2023 r. wynika, że nałożono 97 mandatów karnych (na kwotę 77600 zł) za parkowanie na miejscu dla osób z niepełnosprawnościami i odholowano 44 pojazdy. Łącznie wszystkich odholowań było 842.

W 2023 roku ujawniono 1300 wykroczeń związanych z uszkadzaniem i niszczeniem roślinności. Nałożono 1164 mandaty karne na kwotę 231850 zł na kierowców pozostawiających swoje pojazdy na trawnikach oraz pouczono 136 sprawców wykroczenia. Dla porównania w roku 2022 ujawniono 1469 wykroczeń, przy czym nałożono 1318 mandatów karnych na kwotę 221150 zł oraz pouczono 151 sprawców wykroczenia” – czytamy w raporcie SM.

Strażnicy chwalą się także akcją informacyjną, czyli umieszczaniem za wycieraczkami aut ulotek przypominających np. o obowiązku pozostawiania 1,5 metra przejścia dla pieszych w przypadku parkowania pojazdu na chodniku.

Radna chce większej strefy

Co do samego parkowania, to lubelska SM wszystkich mandatów wystawia na sumę 1,7 mln zł rocznie. Tyle samo, ile wynoszą opłaty dodatkowe nałożone na kierowców zostawiających auta w SPP.

Co jakiś czas w Lublinie pojawia się pomysł poszerzania SPP. W ubiegłym roku o takie rozwiązanie Ratusz zapytał mieszkańców dzielnicy Rury i finalnie projekt upadł.

Ostatnio jednak miejska radna Anna Ryfka (klub prezydenta Krzysztofa Żuka) wnioskowała o to, aby strefa objęła obszar od Alei Racławickich do ul. Głębokiej. Urząd Miasta jednak nie widzi takiej możliwości. Chodzi o kwestie bezpieczeństwa – wyznaczenie dodatkowych miejsc parkingowych, zdaniem Ratusza, nie było by korzystne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w tym rejonie.

Wasza strefa jest bardzo mała. Ma 2740 miejsc, a w Szczecinie, mieście podobnej wielkości jest 12 tysięcy. Warszawa w tym momencie ma niemal jedną czwartą powierzchni miasta w strefie. Pytanie jest inne: jeżeli strefa parkowania u was rozwiązuje jakiś problem, to należy ja rozszerzać. Jeżeli nie rozwiązuje, to wydaje mi się, że należy się zastanowić nad tym, czemu ona nie działa i co można zrobić lepiej – mówi aktywista.

I ocenia, że lubelska SPP ma poważny problem. To jest brak rotacji samochodów. Choć kiedy pytaliśmy o tę sprawę Urząd Miasta, ten zapewniał, że z wymiany parkujących w SPP aut jest zadowolony.

Jeżeli strefa jest zapełniona powyżej 80 procent, to znaczy że nie ma rotacji. Bo ta jest, kiedy wjeżdżasz i masz gdzie stanąć. A chodząc teraz nie widać wolnych miejsc. Można też sprawdzić, ile jest sprzedanych abonamentów długoterminowych – dla mieszkańców czy niepełnosprawnych. W Lublinie samych abonamentów na mieszkańca do 50 proc. miejsc w strefie – wylicza Nieradka i wylicza, że ok. 80 procent SPP to miejsca abonamentowe, z których kierowcom nie opłaca się ruszać, bo ktoś może zająć ich parking. – Trudno zatem tu mówić o rotacji – kwituje aktywista.

Na zdjęciu: Szymon Nieradka (Fot. sko)

8 odpowiedzi na “Nieradka idzie w miasto, czyli czy powiększać Strefę Płatnego Parkowania w Lublinie”

  1. OlekK pisze:

    Straszenie kierowcow aut osobowych juz sie zaczyna…banda lewacka od mieczkowskiej czerniak zaczyna starania kultury europejskiej

  2. Kierowca pisze:

    A z jakiej racji powiększać tę strefę? Stan dróg jest w opłakanym stanie, dopiero teraz jakkolwiek ruszyły remonty NIEKTÓRYCH ulic, które o ten remont się dopraszały od ponad dekady. Skoro patusy parkują na chodnikach, to należałoby zwiększyć wysokość kary za to, a nie zwiększać strefę płatnego parkowania, co będzie ciążyło kierowcom, którzy parkują poprawnie. Ba – zwiększając tę strefę tylko zachęci się do częstszych takich patologii.

  3. kronikidewelorozwoju pisze:

    Nie sądzę, żeby Nieradka cokolwiek wniósł do tematu.
    Owszem, rotacja (czy raczej jej brak) wskazuje na fakt, że SPP służy temu, aby Ludzie z Wypchanymi Portfelami mogli sobie swobodnie parkować cały dzień za kwoty, które dla nich są odpowiednikiem wydatków „na waciki” (pomijając już tych cfaniaków, którzy mają swoje darmowe miejsca i o których czarna sotnia wie, że są nietykalni), natomiast stawki mają być wystarczająco wysokie, żeby większość „plebsu” trzymała się z daleka od centrum.
    Teoretycznie można by „zdemokratyzować” ten system, wprowadzając schemat darmowego parkowania do powiedzmy godziny czy pół przy użyciu kartonowych zegarków umieszczonych za szybą, na których parkujący odznaczali by czas rozpoczęcia postoju i wówczas rotacja by się zwiększyła w znacznym stopniu.
    Ale chyba bardziej racjonalne byłyby działania zorientowane nie na zwiększenie rotacji, ale na ograniczenie ruchu osobówek w centrum, czyli po prostu likwidację miejskich miejsc parkingowych w centrum w ogóle, a za tym całej SSP, a idąc za ciosem – wprowadzenie zakazu ruchu za wyjątkiem mpk.
    Ale to rzecz jasna jest nierealne, bo jak do swoich biur dotarliby Ludzie z Wypchanymi Portfelami? Bo przecież nie „plebsowozem”.

  4. To my pisze:

    Ach te bolty i ubery i inni zagraniczni kierowcy w Polsce. Dzisiaj ok 17.⁰⁰ z Wieniawskiej na Krakowskie wjeżdżała karetka na sygnale. Musiała czekać bo jakiś zagraniczny jadący Krakowskim lewym pasem w kierunku Lipowej nie miał zamiaru przepuścić karetki i wcisnął się przed nią, na ten pas do Lipowej a karetka czekała aż on przejedzie przed nią (nie zatrzymał się a widział pojazd) i stanął sobie tam gdzie miała jechać karetka…wyminela go i pojechała pasem przeciwleglym

  5. Subaru pisze:

    Przyjeżdża sobie jakiś kolo ze Szczecina, nie za bardzo znający miasto Lublin oraz jego realia i zaczyna opowiadać, co się sprawdza w mieście, a co nie. Proponuję, żeby pospiesznie oddalił się do miasta, z którego przybył. W kwestii ul. Świętoduskiej, ja bym się zainteresował czarnym BMW X7, czy ten kierowca rzeczywiście jest uprawniony (plakietkę niby ma), do notorycznego zajmowania koperty dla osób niepełnosprawnych.

  6. Marcello pisze:

    Dość Was lubię, lecz nie uznam Waszej pseudobezkompromisowości. Jako dziennikarze, powinniście wiedzieć, że Wasze zdanie i ocena następuje po wysłuchaniu wszystkich stron. Próbujcie dalej. Dobrze Wam idzie.

  7. nara pisze:

    A niech pali wroty z tego chodnika

  8. PreczZaktywistami pisze:

    Miasto należy do mieszkańców. Mają auta i chcą parkować takie ich prawo. W PL to władze by tylko okradały mieszkańców i karały. Wybudujcie parkingi, bo tego potrzebuje społeczność. Zróbcie je darmowe i problem się sam rozwiąże. Zamiast wydawać miliony na nikomu nie potrzebny dworzec, tylko po to żeby się chwalić jaki on piękny w gazetach. Ludziom bardziej pasowała stara lokalizacja i wystarczył by zwykły budynek z 1/10 tej kwoty. No ale ziemia potrzeba developerom – tak rządzi banda pasoŻuka.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6 minut czytania

08.10.2024

„Dodatek to tylko kroplówka”. Pracownicy MOPR piszą do premiera Donalda Tuska

Już ponad trzy lata trwa spór zbiorowy w lubelskim MOPR.…

9 minut czytania

06.10.2024

Cztery pasy w zielonym wąwozie na Czubach. „Jak można ludziom pod oknami budować taką drogę?”

„Nie! dla zabudowy parku w wąwozie”, „Europejska Stolica Kultury zabija…

8 minut czytania

02.10.2024

Prawdziwe pospieszne i czasowe buspasy. Czyli jak uleczyć komunikację miejską

Kilka nowych linii pospiesznych mijających mniej popularne przystanki. Wyznaczenie nowych…

4 minuty czytania

25.09.2024

Zagadka zielonego Seata. Będzie tak stał do listopada

Spacerując deptakiem trudno go nie zauważyć. Stoi przytulony do ściany…

2 minuty czytania

25.09.2024

141 pomysłów do wyboru. Głosowanie w Budżecie Obywatelskim

Kolejna edycja budżetu obywatelskiego. Do rozdysponowania przez mieszkańców 14,7 mln…

3 minuty czytania

24.09.2024

Kosmetyka w autobusach. Za kilka dni zmiany w komunikacji miejskiej

Po sygnałach od pasażerów Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego modyfikuje…

6 minut czytania

18.09.2024

„Tajemnica skarbowa”, czyli ile zaoszczędził deweloper oddając miastu górki czechowskie

3,5 mln zł – tyle podatku powinien zapłacić TBV Investment,…

3 minuty czytania

13.09.2024

Operacja „Alfa Romeo”. Porzucone auto urzędnicy usuwali z chodnika przez ponad rok

Bez tablic rejestracyjnych, upstrzona ptasimi odchodami i plamami rdzy. Na…