4 minuty czytania • 15.04.2025 15:08
Miasto odkurza porzucony pomysł. Co się zmieni na stadionie przy Zygmuntowskich?
Udostępnij
Po siedmiu latach budowania, a właściwie nie budowania nowej hali wielofunkcyjnej nad Bystrzycą, Ratusz wraca do modernizacji stadionu żużlowego przy Alejach Zygmuntowskich 5. Z zapowiedzi nie wynika jednak wprost, że będzie więcej miejsc dla kibiców.
Ten artykuł powstał dzięki wsparciu Czytelników. Teraz każda wpłata na Jawny Lublin zostaje podwojona. Nie czekaj, wspieraj.
nr konta: 71 1090 2590 0000 0001 4947 2615
zostań patronem: patronite.pl/jawnylublin
szybki przelew: jawnylublin.pl/wplacam
paypal: [email protected]
1,5% podatku: KRS 0000428743
O nowym stadionie na terenach nad Bystrzycą po Lubelskim Klubie Jeździeckim usłyszała cała Polska jak długa i szeroka. Wizualizacje rozpalały emocje, a emocje, że Lublin już wkrótce, już za chwilę, będzie miał wspaniałą halę sportową, umiejętnie były podsycane przed każdymi wyborami, czy to parlamentarnymi, czy samorządowymi. Bo żużel w Lublinie to niemal religia, a dla lokalnych polityków, samorządowców i radnych to narzędzie do zdobywania głosów i budowania rozpoznawalności. Za każdym razem, gdy Koziołki, jak pieszczotliwie nazywa się zawodników Motoru Lublin, jeżdżą w rodzinnym mieście, na trybunie VIP roi się od ratuszowych dobroczyńców żużla (w tym roku już 1.8 mln zł z miejskiej kasy), przede wszystkim z koalicji PO-Wspólny Lublin, którzy potem zalewają swoje social media zdjęciami i filmikami ze sportowo-towarzyskiego spotkania w honorowej trybunie.

Stare nie takie złe
Po siedmiu latach okazało się, że nowy stadion z funkcją żużla odpływa w siną dal. Nie pomogły wezwania do przedłożenia kompletu dokumentacji i nałożenie kar umownych (prawie 300 tys. zł). Projektant oskarżył miasto o brak woli do realizacji stadionu, a Ratusz ostatecznie poinformował, że zrywa umowę na projekt stadionu, który miało dostarczyć konsorcjum firm Kavoo Invest oraz Sybiliski Wesoły & Partners Constructions. Wracamy więc do punktu wyjścia. A konkretnie na Al. Zygmuntowskie 5, przez kibiców czarnego sporu zwane Z5.
Gruntowna przebudowa tego stadionu była pierwszym pomysłem Krzysztofa Żuka (PO) na zdecydowaną poprawę warunków ścigania się i kibicowania. Zapowiedź tej inwestycji padła w 2018 roku, tuż przed wyborami samorządowymi. Po remoncie obiekt miałby pomieścić nawet 17 tys. widzów (teraz jest to ponad 8 tys.) i być cześciowo zadaszony. Ratusz wskazywał również na ekonomiczne uzasadnienie dla takiego rozwiązania: rozbudowa Z5 kosztować miała około 50 mln zł, w porównaniu do 183,6 mln zł, jakie trzeba by wydać na stadion stawiany od podstaw.
Ale już w kolejnym roku prezydent porzucił plan remontu Z5 właśnie na rzecz nowej inwestycji na terenie po LKJ. Stadion przy Zygmuntowskich przeszedł jednak lifting, jednak do poziomu godnego trzykrotnego Mistrza Polski oraz wymagań PGE Ekstraligi jeszcze mu daleko. Dlatego miasto po wypowiedzeniu umowy na projekt nowej hali wielofunkcyjnej od razu zapowiedziało, że bierze się za niezbędne prace przy Z5. – W porozumieniu z Ekstraligą i klubem sportowym koncentrujemy się obecnie na modernizacji stadionu przy Al. Zygmuntowskich i zabezpieczeniu środków na niezbędne remonty. Mocno wspieramy klub finansowo, a już wkrótce przedstawimy konkretny plan, który zagwarantuje, że żużel w Lublinie będzie miał infrastrukturę na długie lata – zapowiedział w minionym tygodniu Tomasz Fulara (Wspólny Lublin), zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju.

Może urośnie wszerz
Jak informuje Ratusz, modernizacja obejmie m.in. tor, trybuny dla gości, oświetlenie i sanitariaty. Projekt będzie realizowany etapami, jak miało to miejsce w przypadku modernizacji stadionów w Krośnie czy Rybniku. Pieniądze na realizację mają być wpisane do wieloletniej prognozy finansowej i budżetu Lublina podczas majowej sesji Rady Miasta (w dokumencie tym na budowę nowej hali wielofunkcyjnej zapisane jest 300 mln zł, a termin realizacji to 2029 rok).
Zapytaliśmy Ratusz, czy przy modernizacji miasto będzie korzystać z wcześniejszych projektów przebudowy i czy w grę wchodzi zadaszenie stadionu przy Z5. – Wszelkie potrzeby remontowe ustalamy z klubem oraz w porozumieniu z Ekstraligą. Stąd ostateczny zakres modernizacji stadionu przy Al. Zygmuntowskich wyznaczy program funkcjonalno-użytkowy, który będzie podstawowym dokumentem określającym wytyczne dla tego zadania. Kwestia ewentualnego zadaszenia wymaga ponownego rozważenia i analiz – informuje Justyna Góźdź, rzeczniczka prasowa prezydenta.
Jak zaznacza, koncepcja dla stadionu przy Al. Zygmuntowskich, którą porzucono w 2019 roku, kiedy wybór padł na tereny po LKJ, jest własnością miasta z wszelkimi prawami autorskimi. – Mamy możliwość korzystania z zaproponowanych tam rozwiązań. Wymagają one jednak ponownej analizy, w kontekście aktualnych uwarunkowań – dodaje rzeczniczka. Nie wykluczone jednak, że pojawi się zupełnie nowa koncepcja, bo Ratusz chce przeprowadzić remont w formule „zaprojektuj i wybuduj”.
Obecnie tor żużlowy przy Z5 ma 370 metrów, a na trybunach może zasiąść 8 tys. kibiców w czternastu sektorach. Czy po modernizacji te parametry się zwiększą? Pytany o to przez RMF24 wiceprezydent Fulara mówi, że „Jest taka możliwość, że stadion „urośnie” wszerz. Jest taka możliwość, że zmieni się długość toru. Ale kibiców najbardziej ucieszyłaby większa liczba krzesełek. Od lat pomstują na problemy ze zdobyciem biletów na mecze swoich idoli, które znikają w tuż po uruchomieniu sprzedaży. Tak pewnie będzie i dzisiaj, gdy o godz. 20.00 pojawią się w systemie na najbliższy sobotni mecz przy Z5. – Mam nadzieję, że przy obecności pana prezydenta podziękujemy mu za stadion i kolejne lata cyrku z biletami i miejscami – komentuje sytuację jeden z kibiców na firmowym profilu Orlen Oil Motor Lublin na FB.
Na zdjęciu: Kibice Orlen Oil Motor Lublin w komplecie stawiają się na mecze swojej drużyny. Ale znaczna część sympatyków klubu nie ma możliwości oglądania zmagań na żywo na stadionie. Fot. Michał Siudziński/ Archiwum
Wiwat projektant nowej hali dzięki niemu uda się uratować piękny zielony teren. Dodatkowo zaoszczędzonych zostaną setki milionów złotych. Jakieś czekoladki i kwiatki prosze przesłać dla tego projektanta w ramach podziękowań
„Bo żużel w Lublinie to niemal religia, a dla lokalnych polityków, samorządowców i radnych – narzędzie do zdobywania głosów i budowania rozpoznawalności.”
„Religia” dla może góra 10k fanatyków śmierdzącego moto-cyrku, z czego połowa dojeżdża na występy na kolesioseum z podlubelskich siół typu LKR, LLB, LLE itp.
A więc dla 98,5% dziadogrodzian temat jest zasadniczo obojętny – za wyjątkiem równoważnego względem fanatyków ok. 1,5% w osobach tych, które są świadome negatywnych skutków działania tego cyrku dla miasta.
Wobec takiego podziału zdań sens auto-promocji politruków za pomocą obietnic dalszego łożenia publicznej kasy na ten cyrk, jest wątpliwy.
„Entuzjazm” dziadogrodzkich „elit” względem tego bulandyjskiego odpowiednika nascaru wynika prędzej z tego, że tym cyrkiem zarządzają cfaniaki dość mocno siedzące w temacie deweloperki i z którymi sam Dewelo-Duce fraternizuje się na zgrupowaniach narciarskich w Dolomitach.
Jeśli chcesz należeć do elitarnego dewelo-fanklubu imienia Dewelo-Ubogacacza, no to nie masz innego wyjścia, niż zadeklarować się jako fan(ka) śmierdzącego pseudo-sportu.
Wreszcie wraca rozsądek. Szkoda tylko pieniędzy wydanych kilka razy na projekty.
Kozi Gród słynie pięknymi niewiastami 🙋♀️💁🏻♀️🙆♀️ co widać na załączonym zdjęciu !
Oby NIGDY PRZENIGDY nie wrócił temat budowy tego cholerstwa na terenie LKJ-otu. Tylko po jaką anielkę wywalać publiczne pieniądze na rozbudowę nic nieznaczącego dla 90% lublinian stadionu żużlowego, gdy w tym mieście w o j e w ó d z k i m leży komunikacja miejska i jest tysiąc innych problemów niezwykle ważnych dla rzeczywistych mieszkańców? To jakiś niekończący się koszmar, paranoja!
Powinniśmy myśleć od odbudowie komunikacji miejskiej lub nawet wprowadzać telekomunikację miejską, coś co już ma Warszawa 🙂
Bardzo dobrze się stało że tereny zielone nie zostaną zniszczone przez głupi pomysł a promowanie żużla fotografią pseudo radnej zrywki świadczy o początku upadku tego sportu w Lublinie
Kozi Gród słynie pięknymi niewiastami 🙋♀️💁🏻♀️🙆♀️ co widać na załączonym zdjęciu!
Oświadczamy, że będziemy bronić dorobku Prezydenta dr Żuka, który z Koziego Grodu zrobił nowoczesną metropolię 💪👌 💪👌mimo wieku kłód rzucanych Mu pod nogi.
Ludzka pamięć jest zawodna – na początku 21 wieku Lublin był zapyziałą wsmraśną dziurą, z której kto żyw dawał nogę. I to w podskokach.
I jeszcze jedno – w latach 80 i 90 XX wieku jak się komuś będąc daleko powiedziało, iż się jest z Lublina to wzbudzało to politowanie i współczucie 🫣😪🫣.
Dziś jak się komuś mówi, że przyjechał z Koziego Grodu wywołuje to atencję i zazdrość iż z takiego fajnego pięknego miasta goszczą panią/pana….
Mówi Wam to coś?
Bez odbioru…
No i co pisowscy 🦆 hejterzy? Nasz Żuczek błyskawicznie znalazł rozwiązanie problemu i wdrożył plan awaryjny. Prezydent Dr Żuk zawsze wybrnie z każdej nawet najbardziej beznadziejnej sytuacji bez wyjścia. Nasz Żuczek to siła i moc 💪💪💪💪 pamiętajcie o tym.
Bez odbioru…
Niedługo odbędą się wybory prezydenckie. Nasz Żuczek popiera Rafała Trzaskowskiego i Rafał Trzaskowski popiera Prezydenta dr Żuka. Nasz Żuczek jest gwarantem rozwoju Lublina dr Trzaskowski jest gwarantem rozwoju Polski. Żuczek i Trzaskowski to siła i moc 💪💪💪💪 pamiętajcie o tym. Prawdziwy Lubelak głosuje tylko na Trzaskowskiego. My Mieszkańcy Czechowa oświadczamy, że oddamy głos na Pana Dr Trzaskowskiego.
Razem możemy ostatecznie pokonać wyznawców kaczyzmu 🦆. Razem jesteśmy skuteczni. Kaczy klan 🦆 pójdzie w niebyt i już nie wróci…
Bez odbioru…
Kozi Gród słynie pięknymi niewiastami 🙋♀️💁🏻♀️🙆♀️🙋♀️ co widać na załączonym zdjęciu!
Dworzec Lublin zdobył kolejne laury. Wygrał w kategorii transport podczas World Architecture Festival Award 2024, który odbył się w Singapurze.
– To jeden najbardziej prestiżowych konkursów architektonicznych na świecie – wyjaśnia Monika Fisz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Chodzi o World Architecture Festival Award 2024. Konkurs odbył się w dniach 6 – 8 listopada w Singapurze.
– Wygrana w konkursie World Architecture Festival Award 2024 to potwierdzenie, że nasza inwestycja jest nie tylko funkcjonalna, ale również estetyczna i innowacyjna. To dowód na to, że Lublin stawia na nowoczesną infrastrukturę i rozwiązania, które podnoszą jakość życia mieszkańców oraz atrakcyjność miasta – podkreśla Grzegorz Malec, dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Lublinie.
Bardzo dobrze, że w tym miejscu nie powstanie ten stadion. Jeden stoi i kurz zbiera bo ze trzy razy w roku coś tam zorganizują. A żużlowy, hałasujący i kurzący powinien stać za miastem jak już. Teraz trzeba pilnować żeby żaden deweluch tam się nie wśliznął!!!! Teran powinien być uporzadkowany i dostępny dla wszystkich. Ze trzy alejki,boiska, ławki, dosadzić drzew do tych co są. Tylko niech nie projektuje ten hm….co robił Duamentową/Samsonowicza!!!!
@Gość
Nie zauważyłeś hejterze, że co tydzień na Motor Lublin Arena odbywają się mecze Motoru, na których zawsze jest komplet widzów czyli ponad 15 200 osób? A przecież odbywają się tam jeszcze inne mecze i liczne imprezy.
Wam pisowcom 🦆 nigdy nie dogodzi.
Bez odbioru…
Lublin to jest wspaniała metropolia zarządzana przez najwybitniejszego Prezydenta Pana Dr. Krzysztofa Żuka. To miasto dla najlepszych inteligentnych ludzi. Nie podoba się to wypad z Lublina. Powtarzamy jeszcze raz won z Lublina wszyscy hejterzy i pisowcy. Wynocha na Węgry. Wam, wyznawcy kaczyzmu 🦆 przez te partyjne klapki na oczach padło na mózgi 🧠
Bez odbioru…
A dlaczego radni mają wejście za darmo?
@Mieszkancy Czechowa
Mecze na Arenie Lublin nie mogą się odbywać co tydzień, bo w ekstraklasie gra się raz na wyjeździe – raz u siebie. I piłka nożna z uwagi na popularność jest sportem, którego mecze się często odbywają. Żużel to kilka spotkań w roku na krzyż – na tyle wystarczy jakaś szopa pod Biłgorajem, nie stadion za 600 mln. A do reszty sportów halowych śmiało można powiększyć Globus, tym samym blokując deweloperuchom położenie łap na górce. Taki rozwój byłby dla trolla dobry?
39 – złom, 34 – złom, 6 – złom
Wszystko w przeciągu 5 minut z tego samego przystanku.
Gdzie są te nowe autobusy
@G-s
To on dalej komentuje? Przecież miał być tu https://www.dziennikwschodni.pl/
Zawitaliśmy po roku czasu na ulicę Zorza, gdzie dokładnie rok temu wycinali 123 drzewa. I mamy powtóreczkę z Abramowickiej – nagrzany asfalt do 50°C, prawie żadnego drzewa (nic nie będzie posadzone nawet za chodnikami), gdzie przedtem rosły spróchniałe topole to owszem dobrze że TE wycięli, ale nie wszystkie były chore. Natomiast to co widzimy z każdej tego typu inwestycji – albo brak nasadzeń zastępczych albo połowa tego co wycięli. A to co było chore, to trzeba było że rżnąć jeszcze przed przebudową ulicy Zorza, a nie dopiero rok temu i zasłaniać się bezpieczeństwem na ostatnią chwilę. Gdzie byli w 2014, 2010, 2022? Dopiero w 2024 nagle zrobiły się niebezpieczne (nie wszystkie oczywiście).
.
A przy nowym bizancjum zakwitły w betonowych trumnach drzewka wsadzone rok temu, które już za miesiąc uschną od braku wody, dzisiaj wygląda to tak: https://m.youtube.com/shorts/ugrxAsKkfyY
@G-s
ChatGPT model 4o (bo właśnie 4o generuje bardzo dużo emotikon) tworzy za niego komentarze, więc nawet tam, OpenAI, powinno zbanować mu dostęp.
Po co publikujecie beznadziejne wywody niejakiego pis- kronikarza deweloidioty przeciez on nawet nie wie jak wygląda miasto bo to jest wiejski burak
Kozi Gród słynie pięknymi niewiastami 🙋♀️💁🏻♀️🙆♀️🙋♀️💁🏻♀️🙆♀️ co widać na załączonym zdjęciu!
Lublin to jest wspaniała metropolia zarządzana przez najwybitniejszego Prezydenta Pana Dr. Krzysztofa Żuka. To miasto dla najlepszych inteligentnych ludzi. Nie podoba się to wypad z Lublina. Powtarzamy jeszcze raz won z Lublina wszyscy hejterzy i pisowcy. Wynocha na Węgry. Wam, wyznawcy kaczyzmu 🦆🦆 przez te partyjne klapki na oczach padło na mózgi 🧠
Bez odbioru…
https://zkmgdynia.pl/linie/24 – w Gdyni autobusy w święta kursują co 30 minut, a u nas (i to długo przed pandemią) – co 1 godzinę. Weźmy pod uwagę, że Żukogród jest większym miastem niż Gdynia, a ma gorszą komunikację. Ziobro zaskoczenia z takim pseudo-zarządem z Nałęczowskiej 14.