Wesprzyj Kontakt

4 minuty czytania  •  06.12.2018 14:16

Mamy Komitet Rewitalizacji

Obszar objęty rewitalizacją w Lublinie

Udostępnij

30 listopada Prezydent powołał Komitet Rewitalizacji. W miejsce 20 osobowego zespołu powołano tylko 14 osób. W Komitecie zabrakło m.in. przedstawicieli biznesu czy właścicieli nieruchomości. Nie było chętnych czy nikt nie wiedział?

Obszar objęty rewitalizacją w Lublinie

Obszar objęty rewitalizacją w Lublinie

Czym jest Komitet Rewitalizacji?

Komitet Rewitalizacji jest organem doradczym powoływanym przez prezydenta miasta. Jego zadaniem opiniowanie dokumentów sterujących rewitalizacją. Dodatkowo komitet sprawuje społeczną kontrolę procesu tworzenia tych dokumentów i ich wdrażania. W publikacji „Ustawa o rewitalizacji. Komentarz” podkreślono, że komitet powinien zrzeszać reprezentantów osób i instytucji kluczowych dla obszaru rewitalizacji: lokalnych liderów społecznych, przedstawicieli jednostek pomocniczych gminy, przedsiębiorców itp. Tylko wtedy może pełnić powierzone mu zadania w sposób zapewniający społeczną kontrolę nad działaniami samorządu gminnego.

Kto zasiada w Komitecie Rewitalizacji?

Skład komitetu określa Rada Miasta w uchwale. W Lublinie komitet powinien składać się z maksymalnie 20 osób: 5 przedstawicieli prezydenta miasta, 7 przedstawicieli wskazanych przez Rady Dzielnic,2 przedstawicieli przedsiębiorców, 2 przedstawicieli organizacji pozarządowych, 2 przedstawicieli właścicieli nieruchomości, 2 przedstawicieli mieszkańców. Obecnie komitet będzie składał się z 14 osób. Różnica spowodowana jest przez brak zgłoszeń ze strony uprawnionych podmiotów. W komitecie zabraknie 2 przedstawicieli dzielnic, 2 przedstawicieli przedsiębiorców oraz 2 przedstawicieli właścicieli nieruchomości.

Nabór z problemami

Miasto dwukrotnie ogłaszało nabór na przedstawicieli przedsiębiorców i nieruchomości. Wystarczyło zebrać 20 podpisów poparcia od przedsiębiorców lub właścicieli nieruchomości. W obu naborach nikt się nie zgłosił. O komentarz do braku przedstawiciela przedsiębiorców w Komitecie Rewitalizacji poprosiliśmy wiceprezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców Lubelskie Ireneusza Połcia, który prowadzi sklep blisko Ratuszu. – Nie otrzymaliśmy żadnej informacji dotyczącej naboru do Komitetu Rewitalizacji. Taka informacja powinna być wysłana przynajmniej do wszystkich organizacji zrzeszających przedsiębiorców z terenu Lublina. Pozwoliłoby to na sprawne wyłonienie i poinformowanie potencjalnych zainteresowanych.

Komitet Rewitalizacji bez ważnych interesariuszy?

Komitet Rewitalizacji może funkcjonować bez przedstawicieli biznesu i nieruchomości. Czy jest to zgodne z duchem rewitalizacji? W miejskiej uchwale czytamy, że Komitet Rewitalizacji Miasta Lublin stanowi forum współpracy i dialogu interesariuszy rewitalizacji, jego zadaniem jest poznawanie opinii wszystkich grup interesariuszy a w jego skład wchodzą przedstawiciele interesariuszy rewitalizacji oraz inne podmioty, których udział jest uzasadniony z uwagi na realizowane zadania. – Włączanie tych grup jest procesem budowania wiarygodności procesu Rewitalizacji. Władze miasta prowadząc taki proces powinny być zainteresowani włączaniem takich grup – mówi  wiceprezes Forum Rewitalizacji Ewa Kipta, wieloletnia koordynatorka programu rewitalizacji Lublina w latach 90.

Kilka dni po ogłoszeniu składu Komitetu Rewitalizacji w Lublinie miał miejsce Kongres Rewitalizacji, gdzie wymieniano się najlepszymi praktykami w tej dziedzinie. Jeden z uczestników anonimowo skomentował całą sytuację – W perspektywie długofalowej skończą się pieniądze unijne. Wtedy działania rewitalizacyjne będą obciążać wyłącznie budżety gmin. Wsparciem mogą stać się fundusze przedsiębiorców i właścicieli nieruchomości, które na własne barki przejmą część działań rewitalizacyjnych. Polskim problemem jest brak tych grup w Komitetach Rewitalizacyjnych. Przeciętny Komitet Rewitalizacji w Polsce składa się z 12 osób. Połowa to urzędnicy, na resztę składa się 3 mieszkańców, 2 przedstawicieli organizacji pozarządowych i 1 przedsiębiorca. Potwierdza to zresztą Kongres z Lublina – nie było tu przedstawicieli przedsiębiorców a przedstawicieli sektora nieruchomości było dosłownie kilku. Kontrastuje to ze słowami prezydenta Lublina, który na otwarcie Kongresu chwalił się silną współpracą z biznesem w zakresie rewitalizacji.

O komentarz do sprawy poprosiliśmy rzecznika prasowego ratusza. Od dwóch dni nie dostaliśmy odpowiedzi.

Aktualizacja 7.12.2018:

Rzecznik prasowy poinformował, że mimo czterokrotnie prowadzonego naboru otwartego, mimo bezpośrednich rozmów nie został złożony żaden wniosek do uczestniczenia w Komitecie Rewitalizacji. Stąd w Komitecie nie ma przedstawicieli wszystkich interesariuszy. – Po zakończeniu naboru nie jest możliwe poszerzenie składu Komitetu. Uchwalone zasady opisują jedynie przeprowadzenie naboru uzupełniającego w ściśle określonych okolicznościach – informuje Rzecznik Prasowy prezydenta Beata Krzyżanowska. Urząd wystąpił pisemnie do wszystkich Rad Dzielnic, w których zamierza prowadzić rewitalizację – nie wszystkie Rady wskazały swoich przedstawicieli do Komitetu.


Kto jest kim w Komitecie Rewitalizacji

Przedstawiciel podmiotów prowadzących na obszarze miasta Lublin działalność społeczną, w tym organizacji pozarządowych i grup nieformalnych:

1) Bartłomiej Ciechowski – Stowarzyszenie Na Rzecz Edukacji, Innowacji i Rozwoju Społecznego „Dextrum”;

2) Krzysztof Kowalik – Fundacja Wolności, Towarzystwo dla Natury i Człowieka;

Przedstawiciele Rad Dzielnic:

3) Marcin Krupiński – Przewodniczący Rady Dzielnicy Dziesiąta;

4) Marcin Pukas – Przewodniczący Rady Dzielnicy Stare Miasto;

5) Lidia Kasprzak-Chachaj – Przewodnicząca Rady Dzielnicy Za Cukrownią;

6) Krzysztof Werner – Zastępca Przewodniczącego Zarządu Rady Dzielnicy Śródmieście;

7) Paweł Babula – Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Kalinowszczyzna;

Przedstawiciele mieszkańców miasta Lublin:

8) Waldemar Czapczyński – Wiceprzewodniczący Rady Dzielnicy Bronowice;

9) Sławomir Pawłowski – Porozumienie Obrony Lublina;

Przedstawiciele Prezydenta:

10) Artur Szymczyk – Zastępca Prezydenta ds. Inwestycji i Rozwoju;

11) Beata Malicka-Ząbek – Zastępca Dyrektora Wydziału Architektury i Budownictwa ds. gospodarki przestrzennej;

12) Hubert Mącik – Dyrektor Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków;

13) Agnieszka Barańska-Szamryk – Zastępca Dyrektora Wydziału Kultury ds. miejskich instytucji kultury i kontroli;

14) Edyta Bujalska-Pawlak – Zastępca Dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Lublinie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

4 minuty czytania

17.02.2025

Od prezydenta – 0 zł. Od marszałka – 0 zł. Jak finansowany jest Jawny Lublin

Nie prosimy o pieniądze w samorządach. Nie staramy się o…

9 minut czytania

11.02.2025

Ludzie szukają domu, prokuratorzy winnego. Kamienicę przy Bernardyńskiej podmyła woda od sąsiadów

Znana jest oficjalna przyczyna katastrofy budowlanej przy ul. Bernardyńskiej 10…

2 minuty czytania

07.02.2025

Co zabrał Donald Trump, możecie nam dać Wy. Pomożecie nam istnieć?

Jeżeli chcesz nas nadal czytać, prosimy – przeczytaj ten tekst.

7 minut czytania

04.02.2025

„Pomożemy jak możemy”. To miasto, a nie deweloper, obiecuje dać ludziom nowe mieszkania

Ratusz zapewnia o „daleko idącym wsparciu” i priorytetowym traktowaniu mieszkańców…

6 minut czytania

31.01.2025

Radni przyjęli studium gminy Niemce. Mieszkańcy zapowiadają skargi

Wczoraj była burzliwa, wielogodzinna dyskusja. Na piątkowej sesji temat już…

10 minut czytania

10.01.2025

Było przedszkole i zielony zakątek. Jest deweloper i rzeź ostatnich dużych drzew na Starym Mieście

Piły na lubelskim Starym Mieście zawyły tuż przed Bożym Narodzeniem.…

2 minuty czytania

01.01.2025

Przedsiębiorcy też mogą przekazać 1,5 procent podatku na Jawny Lublin

Firma nie może, ale jej właściciel ma już pełne prawo…

4 minuty czytania

30.12.2024

Ceny usług opiekuńczych rosną, ale miasto szuka dodatkowych programów

W Lublinie spada liczba osób korzystających z usług opiekuńczych i…