Wesprzyj Kontakt

8 minuty czytania  •  02.12.2022

Kto popsuł schody na Zamek? Konsultacje projektu stadionu żużlowego. Lublin w mediach

Udostępnij

Przegląd tygodnia 26 listopada – 2 grudnia.


Rozpoczęto sprzedaż taniego węgla, sprowadzono go z Indonezji

Mieszkańcy mogą już kupować węgiel w preferencyjnej cenie 2 tys. zł za tonę. Surowiec został sprowadzony z Indonezji. Dystrybucją węgla w imieniu miasta zajmują się trzy składy opału, z czego jeden znajduje się poza Lublinem.

Mieszkańcy mogą zgłaszać się po tani surowiec do składu przy ul. Dziubińskiej 43 (w dni powszednie działa od godz. 7do 17, a w soboty do 13) i do punktu przy ul. Nowy Świat 13 a (w dni powszednie od godz. 7 do 16, w soboty do 12). Adres trzeciego składu to Abramowice Prywatne 152 (w dni powszednie w godz. 7-17, w soboty 7-14).

Tani opał mogą kupić tylko osoby, które zgłoszą się z dowodem tożsamości i oryginałem dokumentu uprawniającego do zakupu węgla w preferencyjnej cenie.

Wnioski o wydanie dokumentu przyjmuje pięć biur obsługi mieszkańców (ul. Wieniawska 14, Filaretów 44, Szaserów 13/15, Kleeberga 12a, Wolska 11) czynnych w poniedziałki i wtorki od godz. 7.45 do 16.45, a w środy, czwartki i piątki od godz. 7.45 do 15.15.

Z wnioskiem można też zgłosić się do punktów Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie (ul. Koryznowej 2d, Lubartowska 6-8, Hutnicza 1a, al. Kompozytorów Polskich 8, Nałkowskich 114), które przyjmują dokumenty od godz. od 8 do 14.

Numery telefonów do punktów sprzedaży:

Nowy Świat 13a: tel. 81 472 56 54,

Dziubińskiej 43: tel. 517 772 753,

Abramowice Prywatne 152: 726 109 644, 723 878 513.

Ten artykuł powstał dzięki wsparciu finansowemu naszych czytelników

Wspieram

Źródło: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/tani-wegiel-juz-w-sprzedazy-przyjechal-do-lublina-z-indonezji,n,1000317393.html

Wykonawca Dworca Metropolitalnego znów poprosił Miasto o dodatkowy czas; aż do końca 2023 roku

Wykonawca Dworca Metropolitalnego złożył do Urzędu Miasta wniosek o zmianę terminu realizacji inwestycji do 31 grudnia 2023 roku. Budimex wskazał we wniosku trudności w dostępie do materiałów budowlanych i urządzeń.

Z wniosku, który wpłynął do urzędu miasta wynika, że budowa nie zostanie zakończona do 28 lutego przyszłego roku, jak było to dotychczas ustalone. Władze Lublina nie zdecydowały jeszcze, czy zgodzą się na przesunięcie terminu.

Wniosek jest analizowany i weryfikowany – stwierdza w rozmowie z „Dziennikiem Wschodnim” Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza. Ale jeśli Urząd Miasta nie da wykonawcy dodatkowych 10 miesięcy, tylko np. osiem, to i tak wątpliwe jest, by nowy dworzec został otwarty w przyszłym roku – przewiduje „Dziennik Wschodni”.

Ratusz pierwotnie zakładał, że budowa zakończy się nie później niż 29 lipca 2022 roku. Taki termin widniał w umowie pomiędzy Miastem a firmą Budimex. Wiosną wykonawca poprosił o dodatkowe 11 miesięcy, natomiast Ratusz zgodził się tylko na 7. W taki sposób obowiązującym terminem zakończenia budowy stał się 28 lutego przyszłego roku.

Źródło: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/lublin-kolejne-wielkie-opoznienie-na-budowie-nowego-dworca,n,1000317142.html

Do 14 grudnia można składać wnioski do zielonego budżetu na 2023 rok

Do 14 grudnia mieszkańcy mogą składać wnioski w ramach szóstej edycji zielonego budżetu. Zgłaszać można tereny zielone, które wymagają „remontu i odświeżenia”.

Jak co roku Urząd Miasta organizuje nabór pomysłów do zielonego budżetu. Mieszkańcy mogą zgłaszać potrzebę renowacji lub odświeżenia terenów zielonych ze swojej okolicy lub szerzej z całego miasta.

Zgodnie ze współczesnymi trendami w zieleni miejskiej, chcemy zmierzać w kierunku rozszczelnienia obszarów utwardzonych, zwiększania i zróżnicowania powierzchni biologiczne czystej oraz powiększania powierzchni retencji w mieście. Priorytetowo będą traktowane pomysły dotyczące działek miejskich, ogólnodostępnych oraz w których przewagę stanowić będzie odnowa zieleni – informuje Hanna Pawlikowska, miejski architekt zieleni.

Liczymy na to, że mieszkańcy, którzy najlepiej znają najbliższe otoczenie i potrzeby, wskażą swoje ulubione, zielone przestrzenie wymagające odnowy – podkreśla prezydent Krzysztof Żuk.

W poprzedniej edycji zielonego budżetu zgłoszono 75 projektów, z czego do realizacji skierowano 12, w tym m.in. skwery przy Wyżynnej, Krochmalnej, Kunickiego i Judyma.

Przy ul. Wyżynnej 16 niewielkie skrawki terenu zielonego zamieniono na rabaty bylinowe. Z kolei przy ul. Judyma, przed wejściem do DDK „Węglin”, zrealizowano projekt „Ławeczka”, w ramach którego postawiono trzy ławki, nasadzono byliny, zamontowano warzywnik i siedziska, trejaż na powojnik, kosz na odpady i poidełko dla zwierząt.

15 grudnia rozpocznie się ocenianie projektów oraz podjęte będą decyzje co do realizacji niektórych z nich.

Na realizację wybranych projektów z budżetu zostanie przeznaczone 1,2 mln zł.

Źródło: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/mozna-wskazac-to-co-warto-poprawic,n,1000317372.html

Schody do Zamku wymagają naprawy po usunięciu pracy artystycznej; zdaniem Ratusza „prace rozpoczęto bez zgody miasta”

Schody wiodące do lubelskiego Zamku wymagają naprawy po usunięciu pracy artystycznej zamówionej przez miejski ośrodek „Rozdroża”. Ratusz twierdzi, że nie zgadzał się na ich pomalowanie, a konserwator zabytków dodaje, że malowano je niezgodnie z założeniami.

Artysta Leon Tarasewicz postanowił przypomnieć o historii lubelskiego Zamku, który był więzieniem i miejscem krwawych zbrodni. Dlatego część schodów pokrył czerwienią.

Pracę artysty usunięto później myjką ciśnieniową, która zmyła nie tylko farbę, ale też wypłukała część spoin.

Schody były wyszczerbione już wcześniej. Podczas czyszczenia po prostu wyszły na jaw ich mankamenty – podkreśla w rozmowie z „Dziennikiem Wschodnim” Piotr Franaszek, dyrektor Ośrodka Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża”, który jest organizatorem festiwalu Open City. – Wszystkie prace były realizowane zgodnie z ekspertyzą i wytycznymi, zarówno nakładanie pracy, jak i jej zdejmowanie i doczyszczanie myjką ciśnieniową – zapewnia Franaszek.

Wojewódzki konserwator zabytków twierdzi, że w trakcie malowania schodów zastosowano inną farbę niż ta, która została opisana w programie prac.

Gdy przyszedł czas, żeby to usunąć, okazało się, że farba była trudniej zmywalna od tej przewidzianej w programie prac, więc do jej usunięcia trzeba było użyć myjki pod większym ciśnieniem – stwierdza Dariusz Kopciowski, wojewódzki konserwator zabytków. – Teraz mamy wypłukane fugi pomiędzy płytami i trzeba to wszystko naprawić.

Według Ratusza ośrodek „Rozdroża” nie miał zgody właściciela schodów, czyli miasta, na ich pomalowanie.

Ośrodek, owszem, złożył do miasta wniosek o realizację instalacji na schodach, jednak prace zostały rozpoczęte bez zgody miasta. Od początku podkreślaliśmy, że instalacja powinna uwzględniać stan techniczny schodów oraz materiał, z jakiego są wykonane – podkreśla Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza.

Źródło: https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/schody-do-zamku-trzeba-naprawiac-po-artystycznej-akcji-okazuje-sie-ze-nie-bylo-zgody-na-ich-pomalowanie,n,1000317200.html

Ratusz nie zezwolił na wycinkę drzew, które zawadzają mieszkańcom Kalinowszczyzny

Ratusz nie zezwolił na wycinkę pięciu drzew, które zawadzają mieszkańcom wieżowca przy ul. Niepodległości 3 w dzielnicy Kalinowszczyzna. O pozwolenie na ich usunięcie prosiła Robotnicza Spółdzielnia Mieszkaniowa „Motor”. Jej wniosek dotyczył pięciu drzew, które miały nadmiernie ograniczać dostęp światła słonecznego do mieszkań.

Drzewa nie mogą zostać wycięte, ponieważ są w dobrej kondycji, ponadto większość z nich zalicza się do pomników przyrody.

Na podstawie oględzin stwierdzono, że drzewa rosną w odległości około 4m od wschodniej ściany budynku. Cztery z nich  to okazałe jarząby szwedzkie, których parametry kwalifikują je do uznania za pomniki przyrody. Drzewa są w dobrej kondycji – informuje Justyna Góźdź z biura prasowego Ratusza.

Ograniczenie dostępu światła słonecznego miało być jedynym powodem usunięcia drzew. Dlatego Urząd Miasta nie mógł wyrazić zgody na ich wycinkę.

Urzędnicy przyznali, że gałęzie mogą ograniczać nasłonecznienie mieszkań. Zgodnie z orzecznictwem nie może to być jedynym powodem usunięcia tak cennych przyrodniczo drzew – zastrzega Góźdź. Podkreśla, że innych powodów nie ma, bo drzewa nie odchylają się od pionu inie stwarzają zagrożenia dla otoczenia.

Według Ratusza usunięcie drzew nie poprawiłoby znacznie nasłonecznienia mieszkań.

Ponieważ po drugiej stronie alejki, na terenie odrębnej nieruchomości, rosną o wiele wyższe drzewa. Należy podkreślić, że zdecydowana większość mieszkańców budynku uczestniczących w oględzinach była przeciwna ich usunięciu i uznała, że dotychczasowe działania podejmowane przez administrację, czyli systematyczne prześwietlanie koron, są wystarczające – tłumaczą urzędnicy.

Źródło: Lublin. Chcieli wyciąć drzewa, nie dostali zgody Ratusza – Dziennik Wschodni

MOSiR ogłosił przetarg na remont starego basenu przy Al. Zygmuntowskich

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji ogłosił przetarg na remont krytej pływalni strefy H20, czyli starego basenu przy Al. Zygmuntowskich. Zwycięzca przetargu dostanie 5 miesięcy na wykonanie prac.

W obiekcie trzeba usunąć uszkodzenia elementów konstrukcyjnych niecki. Występują na nich spękania, elementy zbrojenia są skorodowane.

Prace mają polegać m.in. na zabezpieczeniu stalowych elementów, zastosowanie naprawczych mas betonowych. Naprawić trzeba również posadzki i słupy.

Zlecenie na te prace ma dostać firma, która złoży najtańszą ofertę.

Źródło: Lublin. Pięć miesiecy bez pływania. Stary basen do remontu – Dziennik Wschodni

Zgłaszanie uwag w sprawie budowy nowego stadionu w Lublinie

Do 15 grudnia możliwe jest zgłaszanie uwag oraz pomysłów dotyczących projektu budowy nowej hali żużlowej w Lublinie, w dolinie Bystrzycy, w miejscu po klubie jeździeckim.

Stadion ma powstać na części terenu po Lubelskim Klubie Jeździeckim na ul. Ciepłej. Według koncepcji Ratusza nowy obiekt ma być „wielofunkcyjnym obiektem sportowo-rekreacyjnym z funkcją stadionu żużlowego”. Co oznacza, że poza zawodami żużlowymi odbywać się tam będą mogły zawody atletyczne, wyścigi konne, koncerty, wystawy, itp.

W hali miałyby się znajdować: tor żużlowy długości 343 metrów, otoczony bandą o wysokości 1,2 metra. Trybuny miałyby pomieścić niemal 19 tys. kibiców. Przewidziana jest nadto sala konferencyjna dla 500 osób oraz czterokondygnacyjny parking podziemny z niemalże tysiącem miejsc parkingowych.

Opinie można składać pisemnie pocztą tradycyjną na adres Wydziału Inwestycji i Remontów Urzędu Miasta Lublin, ul. Podwale 3, e-mailem na adres: konsultacje@lublin.eu oraz ustnie do protokołu podczas otwartych spotkań.

Źródło:

https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/w-czwartek-spotkanie-z-architektami-nowego-stadionu-w-lublinie,n,1000317308.html

Skończyła się gwarancja; nie da się naprawić multimedialnej fasady CSK wartej miliony

Nie działa multimedialna fasada Centrum Spotkania Kultur. Jest to spowodowane częstymi awariami sterowników poszczególnych paneli, których nie da się już naprawić, a gwarancja udzielona przez wykonawcę upłynęła w 2021 roku. Podjęto więc decyzję o jej całkowitym wyłączeniu, a na placu Teatralnym ustawiono specjalne projektory, które na części fasady wyświetlają zapowiedzi wydarzeń.

Multimedialna fasada Centrum Spotkania Kultur została oddana do użytku w styczniu 2016 r. Pod szklanymi panelami na froncie budynku znajduje się specjalna siatka ledowa o powierzchni ponad 1000 mkw., na której były wyświetlane grafiki, animacje i filmy. Koszt fasady wyniósł ponad 2,7 mln zł.

W 2021 roku zakończył się okres gwarancyjny, dlatego dyrekcja CSK zaczęła szukać wykonawcy modernizacji fasady.

Do dialogu technicznego zgłosiły się dwie firmy, które po przeprowadzeniu wizji lokalnej nie przedstawiły propozycji rozwiązań modernizacji obecnej fasady. Po analizach i próbach poszukiwania producentów jedna z firm stwierdziła, że: – rozwiązania technologiczne zastosowane w posiadanej fasadzie multimedialnej są już przestarzałe oraz zakończona została produkcja części zamiennych. Nowe technologie są niekompatybilne, dlatego proponowanym rozwiązaniem jest wymiana całej siatki ledowej wraz z towarzyszącą jej elektroniką.

Wykonawca obecnej fasady nie wziął udziału w dialogu technicznym – zaznacza Andrzej Goliszek, rzecznik prasowy Centrum Spotkania Kultur i dodaje: – Obecnie trwają poszukiwania rozwiązań umożliwiających sfinansowanie kompleksowej wymiany technologii świecenia fasady.

Źródło: Skończyła się gwarancja, multimedialnej fasady nie da się naprawić. Miliony wyrzucone w błoto

Policjanci domagają się podwyżek płac

Policjanci domagają się od 2023 roku podwyżek płac adekwatnych do inflacji. Mundurowi grożą odejściem ze służby oraz protestami.

Obecnie toczą się negocjacje w sprawie podwyżek pensji funkcjonariuszy policji między NSZZ Policjantów a Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Działacze domagają się nie tylko podwyżek, ale również liczą na wprowadzenie dodatku progresywnego, który rósłby z każdym rokiem służby w policji.

Sytuacja jest o tyle niekorzystna, że do tej pory deklarację chęci odejścia z szeregów policji złożyło ponad 8 tys. funkcjonariuszy w kraju. Komentują oni, że bardziej opłaca im się przejść na emeryturę niż pozostawać w czynnej służbie. Braki kadrowe z czasem staną się utrapieniem pozostałych funkcjonariuszy, bo spadnie na nich ogrom obowiązków.

Mam ponad 100 dni zaległego urlopu, a przełożeni nakazują mi zaplanować wypoczynek na przyszły rok. Koledzy mają po 200 dni i dostali takie samo polecenie. Żartują, że może od razu rozpiszą urlop na dwa lata – mówi jeden z policjantów, który od kilku lat służy w Lublinie i dodaje: – Nie mamy szans na odebranie tych dni. Także przez to, że po nowym roku będzie dramat. Nie będzie miał kto pracować. To będzie straszne, to będzie tyranie – narzeka.

Obecnie średnie zarobki na szczeblu szeregowego policjanta wynoszą 4 tys. zł netto.

Źródło: 8 tys. policjantów chce zrzucić mundury. Pozostali będą tyrać – Dziennik Wschodni


Przegląd przygotowali: Franek Żurek, Oliwia Cieślik, Maksymilian Łuszcz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *