Wesprzyj Kontakt

2 minuty czytania  •  16.11.2016

Ile kosztuje Lubelski Rower Miejski?

Udostępnij

Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski

Lubelski Rower Miejski stał się jednym z symboli Lublina. Cieszy się ogromną popularnością wśród mieszkańców – w szczytowym miesiącu zanotował prawie 160 tysięcy wypożyczeń. Stanowi idealne uzupełnienie komunikacji publicznej, pozwala wybrać się na przejażdżkę nawet gdy nie posiadamy roweru. Z drugiej strony jego użytkownicy oskarżani są często o niebezpieczną jazdę po chodnikach.

Ile jako mieszkańcy płacimy za funkcjonowanie tego systemu? W powszechnej opinii sporo. W końcu kto tylko chce i wykaże się odrobiną sprytu może korzystać z systemu za darmo. Ci bardziej leniwi, którzy skorzystają z roweru dłużej niż bezpłatne 20 minut będą musieli zapłacić 1 złotówkę za pierwszą godzinę. Każda kolejna jest już sporo droższa.

System powstał w 2014 roku i jego stworzenie kosztowało prawie 5,2 mln zł. Początkowo składał się z 40 stacji i 400 rowerów. Na początku tego roku system został powiększony o kolejne 42 stacje i 420 rowerów. Kosztowało to kolejne 6,2 mln zł. Postawienie systemu było opłatą stałą, obecnie ponoszone są tylko koszty obsługi systemu. Rocznie miasto płaci za obsługę systemu… Zero. Firma Nextbike, która dzierżawi system płaci Miastu ok. 90 tysięcy złotych. W tej cenie zobowiązuje się do relokacji rowerów pomiędzy przepełnionymi i pustymi stacjami czy serwisowania rowerów. Za niedotrzymanie warunków umowy zobowiązana jest płacić kary umowne. Przykładowo za każdy rower niesprawny dłużej niż 12 godzin kara wynosi 50 zł za każdą rozpoczętą godzinę ponad ustalony czas reakcji. Także w przypadku kradzieży firma Nextbike zobowiązana jest do odkupienia roweru, a jeśli nie zrobi tego w terminie 3 dni może liczyć się z karą 300 zł za każdy dzień opóźnienia za każdy brakujący rower!

Jak to możliwe, że z systemu możemy korzystać za darmo a miasto jeszcze na tym zarabia? Czy Nextbike to filantrop? Nie. Firma zarabia po pierwsze na opłatach za wynajem, po drugie na reklamach montowanych głównie na rowerach. Ile zarabia? To już tajemnica firmy, ale jak widać  opłaca się. W 2016 roku 81% wypożyczeń było bezpłatnych.

15073334_10154216086496871_2763233421571926198_n

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powiązane artykuły

6 minuty czytania

29.11.2023

Walka o ESK 2029. Po co? Jak? Co z tego nam wszystkim zostanie?

O przeszłości i przyszłości walki o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury…

8 minuty czytania

18.11.2023

Lublin i Europejska Stolica Kultury 2029. Co ma do nas przekonać komisję konkursową

Znamy już zawartość aplikacji Lublina w konkursie o tytuł Europejskiej…

10 minuty czytania

30.10.2023

Najpierw nowa dyrektor, teraz nowe muzeum. Marszałek ma plan na zamek i jego winnice

– Dobry duch muzeum – miał ją przedstawić marszałek Jarosław…

4 minuty czytania

13.10.2023

Fundacja działaczy PiS z Lublina w tydzień wydała milion. Na „kampanię referendalną”

Fundacja komendantów Ochotniczego Hufca Pracy w Lublinie w niecały tydzień…

2 minuty czytania

14.09.2023

Ile zarabia Aqua Lublin, a ile traci Arena Lublin? MOSiR milczy, ale minister każe odpowiedzieć

Minister Cyfryzacji staje po stronie Fundacji Wolności. Fundacja chciała poznać…

3 minuty czytania

11.09.2023

Fundacja Wolności kontra wojewoda. Runda druga w sprawie nowego stadionu

Fundacja Wolności ponownie pisze do wojewody w sprawie uchwał strategicznych…

5 minuty czytania

29.08.2023

Przewróciło się i leży. „To nie ma związku z budową pomnika”

W weekend na skwerze abp. Józefa Życińskiego podczas nocnej wichury…

4 minuty czytania

23.08.2023

Niebezpiecznie jak przed galą bezpieczeństwa: posłanka z pałką, organizatorzy z ochroniarzami

Miało być miło, sympatycznie, podniośle, a było głośno, nerwowo i…